Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kickbike pk-harjoitteluna

Arvostele ketju:

Lyllertäjä
 Share

Recommended Posts

Olisi niin mukava lukea enemmän muidenkin kikkailijoiden treeneistä. Kiitos Vm60, että edes sinä kirjoittelet tänne välillä. Muutenhan tämä ketju on nykyisin enemmänkin minun yksinpuheluani. Jos nyt Vm60 saat hieman säännöllisyyttä treeniin , niin suosittelen potkimaan ne ylämäetkin välittämättä sykkeistä. Se on nimittäin sitä lajivoimaharjoittelua parhaasta päästä. Bodomin jälkeen ei ole nämä meidän suunnan normimäet tuntuneet juuri miltään. Ymmärrän kyllä, että pitkiksellä yrität pitää sykkeen aisoissa.

Eri universumin vauhteja pidettiin viikonloppuna Eurocupissa Saksassa. Suomen Kai Immonen voitti sunnuntain maratonin ajalla 1:27:30, muut suomalaiset 6. Markku Levänen 1:29:33 ja 7. Hannu Vierikko 1:30:54. Vähän toisenlaista vauhtia kuin meikäläinen. Aikaero omaan tulokseeni katsotaan siitä almanakasta. Tänään treenissä tuli tosin uusi nopeusennätys, 60,7 km/h. Nallenmäki rules!

Savonlinnassa meitä oli kolme miestä ja kolme naista. Järjestäjät olivat laittaneet minut sarjaan miehet yleinen, vaikka olinkin ilmottautunut M45-sarjaan. Lopputulosta se ei muuttanut, kummassakin sarjassa sijoitus olisi ollut sama eli toinen. Kahteen kisaan olen osallistunut ja molemmissa olen ollut palkinnoilla. Kannattaa siis valita kisat oikein.

Jokos jarmohenrikillä on kickbike? Jos ei, suosittelen lämpimästi hankkimaan vempaimen.Tombellehan minä jo facebookissa ehdotin samaa. Tällainen lonkan nivelrikkopotilaskin pystyy liikkumaan näköjään jollain tasolla kikkarilla. Lauantain ja sunnuntain välinen yökin oli lonkan puolesta ok, vaikka olisi voinut kuvitella toisin.

Muistaessani: Espoon Rantamaran yhteydessä on kickbike 10K kisa, sinne on jo ilmoittautunut useampi henkilö. Itsekin kisaan siellä, Hollehan tietysti voittaa minut noin lyhyellä matkalla...

Olen minä potkiskellut mäet ylös lyhyemmissä treeneissä. Välillä on saanut tuupata ihan tosissaan, sillä täältä löytyy kyllä Bodomin mäille ihan kilpailukykyisiä vastineita, jos valitsee reitin oikein. Niitä osuu myös sille reitille, joka tulee potkittavaksi työmatkalla.

Noista Pottosen huippuvauhdeista tuli mieleen kysymys: rikkooko kikkaristi lakia, jos hänen huippunopeutensa ylittää kyseiselle tieosuudelle asetetun nopeusrajoituksen? Ja edelleen: jos Usain Bolt juoksisi huippuvauhtiaan neljänkympin alueella, syyllistyisikö hän ylinopeusrikkomukseen? (Eli koskeeko nopeusrajoitus myös jalankulkijoita?)

Toivottavasti tosiaan muutkin kikkaristit jaksaisivat postailla tänne potkukokemuksiaan.

Muokattu
typo

En oo kikkaristi, ainakaan vielä, tulevasta ken tietänee... Mutta ylläolevaan kysymykseen vastauksena, että tottakai: liiallinen nopeus on aina rankaisun aihe eli väärin tehty, ja mie oon sentään nuorena poikana tempassut pyörällä raktorista ohi. Nykyään enempi huolettaa nuo "pysähtyminen kielletty"-merkit - aina pitää katsoa missä kohtaa uskaltaa nenäänsä kaivaa...;)

No juu, katotaan millon budjetti antaa periksi, kieltämättä laji kiinnostaa.

Kyllä monet teistä pääsevät todella kovaa vauhtia Kickbikella! Itse en kehtaa tuollaisiin tapahtumiin edes osallistua, koska maksimiaika varmaan täyttyisi ennen meikäläisen maaliin tuloa. Yleensä lenkeillä keskivauhtini ovat sellaista 14-16 km/h. Tosin enpä pääse sykkeissäkään kovinkaan korkealle. Juoksulenkeillä keskisykkeeni ovat pk-lenkeissä n. 130-140, Kickbikessa jotain alle 120. Varmaan tekniikkani jotenkin ontuu. Tosin meikäläisen reitillä on tosi paljon risteyksiä ja korokkeita, joissa täytyy joko tosi paljon hiljentää tai jopa mennä kokonaan pyörän päältä pois. Minulla on n. 8 vuotta vanha racer-malli, jossa ollaan tosi matalalla. Sen seisontatuen poistamalla saisi lisää maavaraa, mutta onko se vaikea poistaa?

Kickbike on aivan mahtavan hyvä juoksun oheisharjoitteluna! Tehokasta, käy eri lihaksiin kuin juoksu. Pisin lenkkini on ollut 22 km. Pidempää en ole tehnyt, koska hartiani tuppaavat jumittamaan pidemmillä lenkeillä. En tiedä, olenko säätänyt ohjaustangon jotenkin väärin. Joka tapauksessa se on hauskaa! Vähän kyllä kiinnostaisi tuo Espoon Rantamaratonin Kickbike-kisa, tosin edellisenä päivänä juoksen kokomaratonin siellä.

Kisatilanteessa sitä saa itsestään kuitenkin irti tehoja ihan eri lailla kuin treenissä. Savonlinnassa ei käsittääkseni ollut maksimiaikaa, kaikki otettiin maaliin. Hitaimmat taisivat olla rullaluistelusarjassa, loppuaika noin 2:30.

Kun noita juoksuenkkojasi katsoo (ovat nimittäin kovemmat kuin itselläni, paitsi 10 km), niin edellytyksiä kovempiin vauhteihin on olemassa. Vaatii jonkun verran lisää kikkarin ulkoilutusta ja ehkäpä välillä tehoakin. Itselläni on ainakin selvästi perusvauhtia nostaneet tietyt kovatehoiset treenit. Savonlinnaa ajatellen Bodomin kisa oli loistava, samoin niinkin myöhään kuin viime torstaina tehty treeni, jossa oli 6 km rivakasti keskinopeudella 23 km/h. Ei ihan oppikirjan mukainen harjoitus, mutta toimi.

Omat harjoitusreittini ovat "hioutuneet" sellaisiksi, missä kanttareita ja risteyksiä on mahdollisimman vähän. Runkoputken alle kun kurkistaa, niin näkee että osumaa on tullut. Omassa kikkarissani seisontatuki oli kiinni kahdella pultilla ja mutterilla, irroittaminen oli kyllä helppoa. Hartiajumia voit yrittää ehkäistä tangon säädöllä, pitämällä painon tukijalalla mahdollisimman hyvin ja (miksipä ei) tekemällä pienen hartiajumpan ennen treeniä.

Jos nyt päätät osallistua kikkareitten kokoontumisajoonkin Rantamaralla, lupaan kikkaroida seurassasi 10 km. Ei tämä homma nyt niin vakavaa ole...

Joo, kyllä selvästikin vauhtia tulee lisää kun tekee lisää lenkkejä. Eilen meni töihin ja takaisin kickbikella 11 km suuntaansa ja paluumatka meni kovemmin, vaikka se on selkeästi ylämäkivoittoinen. Jotenkin aloin löytää paremman tekniikan. Näin se on kyllä ollut aiempinakin vuosina, muutamana viime vuotena kikkarointia on tullut vähemmän ja en ihan muistanutkaan, että tekniikka paranee kun tekee lyhyen ajan sisällä useampia lenkkejä ja vielä sellaisella tiellä, joka ei nyt ihan mahdottomasti sisällä noita korokkeita ja risteyksiä. Jos se Rantamaratonin reitti on kikkarointiin hyvä, voisin osallistua. Alkuverryttelystä kävisi kikkarointi kilpailupaikalle (9 km) ja loppuverryttelynä taas kotimatka.

Jos se Rantamaratonin reitti on kikkarointiin hyvä, voisin osallistua. Alkuverryttelystä kävisi kikkarointi kilpailupaikalle (9 km) ja loppuverryttelynä taas kotimatka.

Järjestäjien mukaan reitistä on puolet asfalttia ja puolet kivituhkaa. Ei ole kikkaroinnin kannalta kyllä nopein mahdollinen reitti.

Tein eilen lähes tieteellisen kokeen, potkin saman reitin kahdesti peräkkäin 1,5 tunnin palauttelulla, ensiksi G4 Sportilla ja sitten Race Maxilla. Yritin mennä samoja ajolinjoja ja mahdollisimman samoilla tehoilla (= kevyesti). Sykettä nostivat lähinnä ylämäet ja autoilijat.

G4 Sport: 12,19 km@18,7 km/h, avg-syke 122/min

Race Max: 12,19 km@19,1 km/h, avg-syke 123/min

Veikkaisin, että kovaa potkittaessa ero ainakin tuplaantuisi. Sehän tarkoittaa, että minä olisin voittanut Savonlinnan kisan...

Tuon kokeen mahdollisti se, että ostin torstaina Race Maxin itse synnin pääpaikalta Oulunkylästä. Mukava oli taas asioida Mian ja Hannun kanssa, kaikkea mahdollista muutakin tuli tarinoitua. Emännälleni en ole vielä kertonut asiasta, hän varmaan silittää minua hellästi - nyrkillä (kuvaannollisesti, älkää soittako vielä poliisia!). Sitten minä sanon, että empä mennyt autokauppaan. Ja viimeinen perusteeni on aina, että olisiko parempi käyttää nuokin rahat viinan juontiin.

Onnea uudelle Pottos-perheen jäsenelle!

Jotenkin minulle jäi Bodomilta sellainen kutina, etten ole kauhean hämmästynyt tästä hankinnasta ;-)

Lohdullista on se, että rauhallisessa menossa G4 Sport näyttää pärjäävän ihan mukavasti. Minun ei siis tarvitse sännätä kikkarikauppaan. Huomenissa voisi taas potkutella leppoisan maaseutupitkiksen.

Vko 31: 197,5 km keskinopudella 19,3 km/h, avg-syke 131/min. Varsinkin alkuviikko piti mennä matalalla teholla, mutta ei tuo ihan toteutunut. Kahdessa treenissä osa reitistä oli hiekkapinnalla, sykehän nousee jo siitä kun potkut lipsuvat. Vuoden saldo on nyt 2136,8 km.

"Nallenmäen" mäkihän on sellainen, jossa rikon nopeusrajoituksen lisäksi sitä, etten ole kevyenliikenteenväylällä. Alun 50 km/h rajoitus muuttuu myöhemmin 40 km/h:ksi. Veikkaisin, että vielä tuossa vaiheessakin on nopeuteni n. 50 km/h. Toivottavasti pääsen huomautuksella, jos Poliisipartio sattuu paikalle samaan aikaan.

Kävin taas pitkiksellä. Tällä kertaa valitsin tasaisen reitin. Matkaa tuli 36,5km, keskinopeus hieman kovempi kuin viikko sitten, jopa yli 15 km/h. Syke oli huomattavasti korkeampi kuin viime viikolla. Ilmeisesti mäistä on siinä suhteessa enemmän hyötyä kuin haittaa. Tällä kertaa potkiskelin loppuosuuden mäkiä ylös, vaikka pumppu sitten käväisikin jopa AnKin yläpuolella. Jaloissa tuntui valmiiksi eilinen vetotreeni, mutta eipä niitä lihaksia potkiessa paljon tarvita.

Kiva lenkki, jossa lisäbonuksena oli se, että sain levittää kikkailun ilosanomaa pyöräilevälle pariskunnalle, joka jäi muutaman kilometrin ajaksi ajelemaan seuraani ja vaihtamaan ajatuksia eri lajeista. Ehkäpä herra hankkii kickbiken, kun polvet eivät kuulemma kestä juoksua. Tunnen itseni lähes evankelistaksi :-)

Parasta on kuitenkin se, että oikea nilkka näyttää olevan paranemaan päin, vaikka olen sitä eri tavoin kiusannut. Näinköhän sitä voisi kohta tehdä myös juoksupitkiksiä, ja siirtää kikkailun työmatkatouhuksi. Perjantaina sain muuten tietää, että eräs kollegoista on hankkinut kikkarin vähän niinkuin heräteostoksena. Toisella kollegallakin sellainen on, mutta ilmeisen vähällä käytöllä.

Edit: lisäyksenä vielä, että SportsTracker väitti maksiminopeudeksi tänään yli 50 km/h. En usko. Ei siellä edes ollut niin jyrkkiä alamäkiä. Neljääkymppiä mentiin parhaimmillaan, luulisin.

Muokattu

Vko 32: 154,1 km keskinopeudella 19,2 km/h, avg-syke 132/min. Tein hiekkapohjalla osan treeneistä ja kyllä se näkyi sykkeissä. Lisäksi parina päivänä oli muutenkin vaikeaa, ensimmäisen kerran tuli kikkarointiin fiilis, ettei oikein huvittaisi. Määräviikot tehtynä on kuitenkin hyvä olo, sillä seuraava tavoitehan on jo 24.8., eli MasU. Järjestävä seura hyvää hyvyyttään antoi luvan vaihtoon jalan etenemisestä kickbikeen. Kai siitä ainakin alle kuuden tunnin pitäisi selvitä...

Pikkupojat (arviolta 10 v.) heittelivät eilen ilmeisesti pikkukivillä ohikulkijoita Kehä I:n ylittävältä kävelysillalta. Yksi oli hyvä heittäjä, osui minua suoraan persieseen. Hän näytti myös keskaria, kun käännyin katsomaan. Tilanne samalla harmitti ja nauratti, perskeles. Ensi sunnuntaina pitää valita reitti toisin, menenkin Savelan puolelta. Jos onni on myötä, pääsen vähän säikyttelemään poikia.

Tuli pitkästä aikaa kaivettua Kickbike (Sport G4) esiin ja tehtyä nautinnollinen lenkki. Tulee käytettyä kyllä ihan liian vähän! Yritän parantaa tapani. Millaisia jalkineita te käytätte? Olen todennut lenkkarit turhan veltoiksi. Salomonin perusmaasto(juoksu)kenkä tuntuu tarpeeksi jämäkälle. Oletteko mitanneet frekvenssiä eli monta potkua minuutissa keskimäärin?

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

• Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy