Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Neuvoa mulle!

jukka74
 Share

Recommended Posts

Aloitin treenamisen ekalle maratonilleni (3.6. Tukholma) lokakuussa 2005. Tätä ennen epäsäännöllistä ja välillä säännöllisempääkin lenkkeilyä noin vuosi. syksyn treenit loppuivat marraskuun puoliväliin kun sairastuin ja sairastelin sitten 6vko (poskiontelot yms yms.) Jälestä päin olen pistänyt

jälkitauteilun liian kovan aloituksen piikkiin.

Nyt olen vuoden alusta mennyt maltillisemmin (hitaampaa ja lyhyempää + uintia) ja kunto nousee siten, että 4h30min saattaisi olla realismia.

MUTTA:

Normaalistihan nyt olisi peruskunto ikäänkuin rakennettu ja alettaisiin "varsinainen" maratonohjelma - mutta mulla kun kävi noin hassusti sen peruskuntokauden kanssa että joutu vuoden alusta aloittamaan nollasta ellen sanoisi miinuksen puolelta

NIIN

Mitä mä nyt teen? Lisäänkö pienellä riskilläkin treenimääriä vai otanko ihan iisisti ja unohdan varsinaisen nousujohteisuuden... Jostain täytyy tinkiä joka tapauksessa - mistä?

Lyhykäisesti:

En usko, että kannattaa lähteä tempomaan mitään kovia "lajikausi"treenejä, mutta jonkinlaista nousujohteisuutta olisi hyvä olla hommassa mukana.

Voisi lähteä pidentämään esim. peruslenkkiä / lenkkejä pikkuhiljaa ja lisätä määrää pk-tasolla.

Sitten lähempänä tavoitetta huhti-toukokuussa voi nopeampaa ym. juoksua ottaa mukaan tuntuman mukaan.

Voi olla myös hyvä ottaa yksi lenkki viikossa tuolla maratonin tavoitevauhdilla (matkaa pidentäen pikkuhiljaa) niin näet miltä tavoitevauhti tuntuu ja onko se realistinen...

Tsemppiä treeneihin!