Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Pitääkö jalkopalloa harrastavan juosta pk-lenkkejä?


Jahkaaja
 Share

Recommended Posts

Millaisia lenkkejä jalkapalloilijoiden sitten kannattaisi vetää? Meillä yleensä kaava tällainen: ~40 min kevyen kevyttä pk:ta/lämmittelyä, ~30-40 min porrasjuoksua ja mäkivetoja(sisältää toki palautteluja välissä ja yksi 1,5km välilenkki kun vaihdetaan portaista mäkivetoihin) ja loppuun vielä kymmenisen minuutin cool down ja hiukan jotain verryttelyä ennen kotiin lähtöä.

Kannattaisko jaotella että mäkijuoksut ja portaat on eri treenikerroilla? Meillä on juoksua joukkueen kanssa siis 2krt/vk. Juoksuvetoja tasaisella aletaan vetämään kun lumet vähän sulaa ja kaikilla on kunto noussut hiukan :smiley:

Link to comment
Share on other sites

Eiköhän jalkapalloilussa olla siirrytty yhä enemmän lajityyppiseen valmentautumiseen myös kunto-ominaisuuksien osalta, joka perustuu lajianalyysiin: minkälaisia fyysisiä ominaisuuksia jalkapalloilija tarvitsee pelitilanteessa.

Peruskuntoa voi harjoitella pienpeleissä sekä tekniikkaharjoitteissa, jolloin rasitustaso voidaan säätää aerobiselle tasolle. Valmennuksellisesti on tietysti tärkeää ottaa huomioon pelaajien tasoerot.

Kukaan ei tietenkään kiellä lenkeillä käyntiä esimerkiksi syksyisin, jolloin harjoitellaan usein omatoimisesti.

Takavuosina Jyrki Heliskoski toisti toistamasta päästyä, että ulkomailla suomalaisia jalkapalloilijoita pidetään fyysisesti vahvoina ja kovina juoksijoina ja yritti mainostaa tätä jonkinlaisena hyveenä - taidon kustannuksella. Onneksi nykyisin ajattelutapa on muuttunut ja taitoharjoittelu on noussut täälläkin keskiöön.

Olosuhteet ovat vähitellen kohentuneet, kun sisäharjoitteluhalleja sekä lämmitettyjä keinoalustoja on rakennettu.

Jalkapallo on pohjimmiltaan nopeuskestävyyslaji. Pitkäkestoinen hidas, aakee ja laakee ei sovellu jalkapalloiluun. Tosin useimmilla joukkueilla alkaa olla oma juoksuvalmentaja. Otetaan siis oppia yli lajirajojen.

Link to comment
Share on other sites

Suoraan kysymykseen suora vastaus. Ei pidä. Silloin peruskuntoa ylläpidetään muunlaisilla harjoitteilla. Lajinomaisuuttakin voi käyttää futiksessa PK:n kehittämiseen ja ylläpitoon aivan mainiosti. Ennemmin käyttäisin lenkkejä futiksessa huoltavina harjoitteina (lyhyet kevyet juoksulenkit).

Ja sitten se kaatopykälä, tietenkin lenkkejä voi käyttää, jos treenikauden ohjelmaan haluaa ne sisällyttää. Ja, jos hoitaa oman valmennuksensa ja juoksu maistuu niin mikä ettei joku lenkki sinne tänne mukaan.

A-junnuissa valmentaja juoksutti meille PK-lenkkiä, joita ei siihen mennessä oltu ikinä tiellä vedetty. Kaikki oli vähän huuli pyöreenä, mutta itelle tuli silloin mieleen että nythän tässä on astetta kovemmasta valmentaustumisesta kyse...No eihän se kausi hyvin menny, kun taitavia kavereita alkoi putoilla pois kun ei viitsinyt/jaksanut/paikat kestäny/muuta tekemistä/jne.. Ite olinkin enemmän sitä kovemman kosketuksen osastoa ja pärjäsin kunnon puolesta aivan mainiosti.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy