Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Lääkärintarkastus/kuntotesti ennen ekaa maratonia?

jukka74
 Share

Recommended Posts

Jos ei mitään sairauksia ole tai kuulu mihinkään riskiryhmään, niin minusta ei kuntotestaus ole tarpeen. Tietty jos on vaikka korkee verenpaine tai ylipainoa tms niin sitten ehkä voisi lääkäriä konsultoida. Jos on juoksusta vähänkin enemmän kokemusta, niin aika hyvin sen kisakunnon voi arvioida itsekin. Esim askeltestaus ihan kunnon asiantuntijoilla vois olla semmoinen, mitä kannattaa harkita, ettei tule jalkojen ja vääränlaisten kenkien kanssa ongelmia. Tätä olen itsekin harkinnut nyt ennen "kisakauden" alkua kun kintut oireilee, mutta toistaiseksi budjetti haraa vastaan...

Enpä oikeastaan tiedä. Itse olen 40v ja ensimäiselle myös lähtevä ja en ole tarkastuksissa käynyt. Koska olen muuten perusterve ihminen, olen ajatellut, että eiköhän sitä tässä iässä vielä uskalla mennä ihan omien tuntemusten mukaan. Eri asia on tietenkin jos on verenpainetta tai muuta vaivaa. Mutta minun mielestä olet vielä niin nuori, että ei kait lääkärintarkistuksessa tarvitse käydä.

Kuntotestaukset auttavat sykerajojen määrittelyllä kuulemma (sitäkään en ole saanut aikaiseksi tehdä) ja askelklinikat katsovat jalkojesi askelluksen. Jos on jonkinlaista vikaa jaloissa tai selässä voi käydä fysioterapeutilla, joka katsoo askelluksen ja mittaa jalat, ovatko samanpituiset. Nämä vaivat useasti aiheuttavat hankaluuksia juoksumäärien lisäännyttyä.

Mutta jos ei ole mitään ongelmaa niin ei muuta kuin lenkkarit jalkaan ja menoksi kohti tavoitetta.

Kyllä kannattaa!!! Käsittämätöntä ylenkatsomista aiemmissa vastauksissa. Jokaisessa maratonkirjassa todetaan, että lääkärin kautta pitää mennä. Itse tiedustelin asiaa Hgin Urheiluaseman lääkäriltä, joka suositti tarkistaa

* ns. pieni verenkuva

* sydän (ekg)

* keuhkot

* mikäköhän-se-neljäs-olikaan, ei pysty muistamaan

Kyllä kannattaa!!! Käsittämätöntä ylenkatsomista aiemmissa vastauksissa. Jokaisessa maratonkirjassa todetaan, että lääkärin kautta pitää mennä.

...Aivan varmasti todetaan etenkin jos ne ovat jenkkien kirjoittamia tai jenkeille(kin) kirjoitettuja kuten asia hyvin usein on. -Muutenhan joku voisi haastaa kirjoittajan oikeuteen jos saa sydärin treenin aloittamisen jälkeen. :nauru -Ja totta kai Urheilulääkäriasema itsestäänselvästi suosittelee käyttämään palveluitaan jos soittaa ja kysyy. Tyhmiähän olisivat jos eivät palvelujaan kysyjälle tarjoaisi.

Itse olisin sitä mieltä että riippuu tietenkin tapauksesta: jos ketjun aloittaja kokee itsensä täysin terveeksi, eikä siis tiettävästi omaa mitään harjoittelun aloittamisessa erityisesti huomioitavia vammoja/sairauksia tai huomattavaa ylipainoa tms. "erityistä riskiä" niin en kyllä näe mitään syytä lihottaa tässä kohdassa (urheilu-)lääkärin lompakkoa. Eri asia myöskin voisi olla jos kyseessä olisi selvästi iäkkäämpi henkilö. Samoin asia muuttuu tietenkin kokonaan toiseksi jos tietää/vahvasti epäilee kuuluvansa johonkin riskiryhmään, eli tietää omaavansa sydänvaivoja tms.

Itse aloitin 32-vuotiaana lievästi liian rasvapitoisena ("liian painavahan" olen yhä...) juuri tavoitteena maraton kunnialla läpi/ mielellään n. 4.30 ajassa. Ei kyllä tullut mieleenkään käydä lääkärissä "varmuuden vuoksi". Tietysti jos ylimääräistä rahaa riittää, niin eihän urheilulääkärintarkastuksesta mitään haittaa ole.

Kunnollinen kuntotesti jossa määritellään kynnykset ym. sen sijaan on hyödyllinen koska sen myötä saa selville oikeat harjoitussykkeensä. Ei kuitenkaan missään tapauksessa välttämätön toimenpide sekään.

Itse olisin sitä mieltä että riippuu tietenkin tapauksesta: jos ketjun aloittaja kokee itsensä täysin terveeksi, eikä siis tiettävästi omaa mitään harjoittelun aloittamisessa erityisesti huomioitavia vammoja/sairauksia tai huomattavaa ylipainoa tms. "erityistä riskiä" niin en kyllä näe mitään syytä lihottaa tässä kohdassa (urheilu-)lääkärin lompakkoa. Eri asia myöskin voisi olla jos kyseessä olisi selvästi iäkkäämpi henkilö. Samoin asia muuttuu tietenkin kokonaan toiseksi jos tietää/vahvasti epäilee kuuluvansa johonkin riskiryhmään, eli tietää omaavansa sydänvaivoja tms.

Tietysti jos ylimääräistä rahaa riittää, niin eihän urheilulääkärintarkastuksesta mitään haittaa ole.

Kunnollinen kuntotesti jossa määritellään kynnykset ym. sen sijaan on hyödyllinen koska sen myötä saa selville oikeat harjoitussykkeensä. Ei kuitenkaan missään tapauksessa välttämätön toimenpide sekään.

Olen samaa mieltä. Ei lääkärin tarkastuksesta haittaa varmasti ole, ja jos kuuluu johonkin riskiryhmään, niin kannattaa käydä. Jos kuitenkin on perusterve ihminen ja edes kohtuullisesti liikkunut aiemmin, niin kannattaa käyttää ihan omaa järkeä ja miettiä, että onko tarvetta. Maraton on kieltämättä kova suoritus, mutta kuntoilijat pystyvät siitä

suoriutumaa ihan kivasti. Varsinkin, jos tiedostaa omat rajansa ja juoksee niiden mukaan.

Suosittelisin ainakin perustarkastusta terveyskeskuksessa. Suosittelen sitä kaikille yli 30-vuotialle 5 v. välein. Ehdotan seuraavia mittauksia: verenpaine, kolesteroli, verensokeri ja hemoglobiini. Juoksijat mittauttavat joskus myös tarkempia rauta-arvoja eli ferritiini, erytrosyytit ja hematokriitti. Jos ne saa terveyskeskuksessa, niin ok.

Kestävyysjuoksu parantaa muita paitsi hemoglobiini. Moni sairastaa kohonnutta verenpainetta ja diabetesta tietämättään. Verenpaineen voi mahdollisesti mitata itsepalveluna. Juoksija-lehden artikkelin mukaan myös juoksijalla voi olla kohonnut verenpaine. Se ei aina oireile, joten sen tietää vain mittaamalla. Miehillä verenpaine voi alkaa kohota 30-vuoden iässä. Ehkä lääkärisi osaa arvioida tarvitaanko muita testejä?