Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Palautuminen


Töpöttelijä
 Share

Recommended Posts

Toi on hyvä kysymys. Mä olen ottanut toisenlaisen lähestymistavan, eli juoksen joka tapauksessa, pääsääntöisesti kaksi kertaa päivässä. Varsinkin aamuisin juoksen vain vähän (20-30min) ja tosi varovasti, koko ajan kuulostellen miltä tuntuu. Yleensä palautumattomuuden merkki on väsynyt ja vetämätön olo. Siinä tapauksessa syön paljon ja jatkan kuulostelua. Jossain vaiheessa, yleensä jo seuraavana päivänä olo on virkeämpi. Eli sen sijaan että rupean arpomaan, annan elimistön itsensä kertoa miltä se homma maistuu.

Link to comment
Share on other sites

Leposyke, ortostaattinen syke, lihaksiston vire, mielen vire kuten puujalka jo kertoi. Yritys, erehdys ja niistä oppiminen. Harjoituspäiväkirjaan fiilikset ja tuntemukset muistiin niin sieltä voi muistutella mieliin mikä oli onnistunuttta palautumista omalla kohdallaan ja milloin oli liian rankka niin ettei palautunutkaan kevyenä päivänä. Iso askel oikeaan suuntaan on otettu jo silloin kun tuollaista älyää kysellä ja ihmetellä.

Link to comment
Share on other sites

Edelliset viestit ovat kyllä todella asiaa. Itse olen miettinut tuota "itsensä kuuntelemista" jo vuosia ja puujalan vinkki syömisestä tuli todella tervetulleena, vaikka aika itsestään selväähän se on.

Myös harjoituskirjanpidon ylläpito kertoo paljon, kunhan sitä jaksaa vaan oikeasti täyttää...kokemuksesta voin todeta että esim. ylikunto rakentuu todella salakavalasti ja pitkän ajan toimesta. Sitten kun se on päällä niin siinä sitä sitten ollaankin. Olen yrittänyt hieman tuntemuksiani ja treenivaikutuksia ylösmerkata, jotta ei tulisi taas möhlittyä.

Link to comment
Share on other sites

Leposyke, ortostaattinen syke, lihaksiston vire, mielen vire kuten puujalka jo kertoi. Yritys, erehdys ja niistä oppiminen. Harjoituspäiväkirjaan fiilikset ja tuntemukset muistiin niin sieltä voi muistutella mieliin mikä oli onnistunuttta palautumista omalla kohdallaan ja milloin oli liian rankka niin ettei palautunutkaan kevyenä päivänä. Iso askel oikeaan suuntaan on otettu jo silloin kun tuollaista älyää kysellä ja ihmetellä.

Olen mittaillut tuota ortostaattista sykettä ja pitänyt sitä melko hyvänä keinona tarkastella palautumista. Kuitenkin mittauksessa on aina sama kaava: ensimmäisellä mittauskerralla leposykken ja seisomasykkeen välillä noin 20 pykälää ja toisella mittauskerralla 10 eli mitähän mahdan oikeasti mitata?

Link to comment
Share on other sites

Olen mittaillut tuota ortostaattista sykettä ja pitänyt sitä melko hyvänä keinona tarkastella palautumista. Kuitenkin mittauksessa on aina sama kaava: ensimmäisellä mittauskerralla leposykken ja seisomasykkeen välillä noin 20 pykälää ja toisella mittauskerralla 10 eli mitähän mahdan oikeasti mitata?

Tarkoitatko, että olet tehnyt kaksi kertaa tuon testin peräkkäin vai onko ne eri päivien tuloksia?

Itse otin noita sykelukuja vuoden verran ylös, mutta luovuin siitä, kun en lopulta saanut niistä tiedoista mitään kunnollista irti.

Link to comment
Share on other sites

Tarkoitatko, että olet tehnyt kaksi kertaa tuon testin peräkkäin vai onko ne eri päivien tuloksia?

Itse otin noita sykelukuja vuoden verran ylös, mutta luovuin siitä, kun en lopulta saanut niistä tiedoista mitään kunnollista irti.

Olen tehnyt testin heti kaksi kertaa peräkkäin, ilman lepotaukoa.

Eri päivien tulokset vaihtelevat vähemmän, kuin näiden peräkkäisten mittausten tulokset.

Link to comment
Share on other sites

Kuuntelisin kehoa mieluummin kuin tekisin ortoja ja muita, ei niin etteikö ne hyviä testejä ole mutta kaikilla ne eivät vain oikein kerro totuutta. Itsellä on aina sykkeiden ero väh.20 pykälää. viimeaikoina olen luottanut tuntemuksiin ja treenit ovat menneet hyvin ja nousujohteisesti!

Ruoka on yksi hyvin tärkeä seikka, entisenä painoluokka-urheilijana totuttauduin syömään vähän- liian vähän. Nyt ruvettuani treenaamaan triathlonia olenkin huomannut että terveelllistä ruokaa saa vetää älyttömiä määriä että saa kalorit edes suht +- pidettyä. Roskaruoka on erikseen tietty.

Joku hiihtäjä joskus sanoi että urheilijan pitäisi olla vähän laiska- tällä hän tarkoitti sitä että jos tuntuu olo laiskalta/väsyneeltä ei silloin kannata tehdä ohjelmassa ollutta treeniä. Kevennetty/lyhennetty harjoitus on silloin parempi vaihtoehto. Makes sense!

Siinä omia ajatuksia kokemuksia

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy