Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Hitaat aloittelijat -klubi

hermine
 Share

Recommended Posts

Heippa!

Ajattelin aloittaa uuden aiheen, kun tuolla ensimmäinen maraton 2006- ketjussa, tuntui meitä hitaita löytyvän.

Itse olen 30v. kahden lapsen äiti, joka haaveilee HCM:stä tänä kesänä. Hölkätty on aktiivisesti vuosi, mutta lähtö on ollut nollasta kahden raskauden jälkeen. Ennen lapsia aktiivista ja monipuolista liikkumista onneksi on ollut.

Tällä hetkellä pitkien lenkkien nopeus on noin 8-8:30 ja saan sykkeen pysymään 145 tuntumassa. Nopeimmilla lenkeillä keskinopeus himpun verran alle 8 ja syke 150-155. Eli ei päätä huimaa.

Nyt kaikki etanat kehiin treenitietoa jakamaan ja toisia tsemppaamaan!?!?

:heilutus

• Replies 220
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Täällä ilmottautuu aloitteleva etana. Juoksuvauhti ei huimaa kun itseä, 8min/km on se mun pk- vauhti, sitten kun mennään lentämällä niin otetaan tosta minuutti pois. Pohjilla on semmonen 17 vuotta sauhuttelua ja muutenkin epäsäännöllistä eloa. :viheltely Tupakoinnin lopettamisesta on nyt 4 vuotta ja 20kg, joista olen saanut pois 15kg. Niin ja ikää 36v.

Joo,

ilmoittauduin etanaksi jo tuolla aloittelija-keskustelussa. Se on hiukka lannistavaa, kun katsoo joitain harjoitteluohjelmia, jotka tähtäävät 6tunnin maraton-aikaan ja jo heti ensimmäisistä lenkeistä lähtien vauhdin pitäisi olla jotain 6,5 min/km. Sellaiset ohjelmat hylkään heti alkuunsa! Ja tyhmäähän se on vertailla mutta sitä vähän naureskellen lueskelee noita harjoituspäiväkirjoja, joissa joku kertoo juosseensa "hitaan ja kevyen lenkin aikaan 5 min/km". Mulle se on jo pikajuoksua!

:antautuminen

Joten tsemppiä vaan etanat, perässä tullaan! Kyllä se maaliinpääsy on jo voitto!

1st.gif

Täälläkin ilmoittautuu yksi hissuttelija... :hiiviskely

Vauhdit on siinä 8 minuuttia kilometri. Juoksenneltu on nyt nelisen kuukautta ja loppua ei näy. Motivaatio on korkealla kun alkaa kunto tosissaan nousta. Sauhutteluakin yritän samalla lopettaa, arkisin olen polttamatta, mutta juopotellessa tulee pössyteltyä puolisen askia illassa. Juoksu tavoitteena on puoliska maraton ensi kesänä... En vain oikein tiedä missä tuon juoksisin... :huh

Perässä tullaan... Ajattelin ottaa voimaharjoittelun ja intervallit mukaan treeniin, josko vaikka nopeudet hieman kasvaisi. :juoksu

Se on hiukka lannistavaa, kun katsoo joitain harjoitteluohjelmia, jotka tähtäävät 6tunnin maraton-aikaan ja jo heti ensimmäisistä lenkeistä lähtien vauhdin pitäisi olla jotain 6,5 min/km. Sellaiset ohjelmat hylkään heti alkuunsa! Ja tyhmäähän se on vertailla mutta sitä vähän naureskellen lueskelee noita harjoituspäiväkirjoja, joissa joku kertoo juosseensa "hitaan ja kevyen lenkin aikaan 5 min/km". Mulle se on jo pikajuoksua!

:antautuminen

1st.gif

Ihanaa kuulla jonkun muun suusta, mitä itse on ajatellut. Kyllähän täällä löytyy porukkaa joka lähtöön ja suurin osa lienee "oikeita" juoksijoita.... Onneksi henki on kuitenkin hyvä ja neuvoja annettaan meille köpöttelijöillekin. Mutta kieltämättä kun harjoitusohjelmia lukee meinaa välillä usko loppua. Mutta luovuta en, ainakaan vielä

:hiiviskely Ei se aika tapa vaan vauhti.....

Taas yks etana ilmoittautuu. 46 ja kahden pojan äiti.

PK -lenkkien vauhti ei todellakaan päätä huimaa. 6:30 ja yli, vähän fiiliksestä riippuen. Just tällä hetkellä jos pitäis tossut pistää jalkaan, menis varmaan yli 8... :nauru On meinaan niin tunkkainen ja väsynyt olo. Onneks on viikko lomaa edessä.

Pikku hiljaa olen päässyt yli noista huippujuoksijoiden määristä ja ajoista. Itselle ne on täyttä utopiaa. Koskaan en tule edes hetkellisesti sellaisia aikoja juoksemaan. Mut kyllä hitaasti kiiruhtamallakin ehtii. Miettikääs vaikka sitä, et jos juoksee maratonin 8 min/km, niin siitähän tulee vasta 5:36 ja risat, joten kaikki pääsee hyvin maaliin alle 6:n tunnin. 1st.gif

Jokainen juoksee omaa vauhtiaan. Turha tuijotella toisten harjoitusmääriä ja huippuaikoja. Ainakaan itse en koskaan yllä sellaisiin eikä ole tarkoituskaan. Harrastelen niin kauan kuin siltä tuntuu. Sykkeetkin alenee juostujen kilometrien myötä. Olen antanut itselleni kertoa, että peruskestävyyttä pitää ensin hankkia ja sitten vasta keskittyä vauhtiin. Olen todennut tuon oivalliseksi ohjeeksi.

Ja juoksijavaimolle tiedoksi, että täällä kyllä potkitaan persauksiin, jos meinaa motivaatiot loppua... :valmentaja Ei vaisin, täällä palstalla surffaillessa saa aina motivaatiota toisilta. Upeeta porukkaa. :kädet

Tämä on hyvä ketju! Eli täälläkin yksi etana joukkoon mukaan, niinkuin tuolla Eka maraton v 2006 -ketjussa jo tuskailinkin :hiiviskely

Minulla ikää ihan kohta 34 v, ja olen 3,5 vuotiaan pojan äiti. Urheillut olen säännöllisesti yli 15 vuotta (enimmäkseen aorobickia, punttisalia ja uintia), mutta juoksuun minulla on ollut aina vähän ongelmallinen suhde...yleensä olen joka kevät tehnyt yhden juoksulenkin ja sen jälkeen todennut että ei ole minun juttuni ja laittanut lenkkarit naftaliiniin. Mutta viime kesänä sain jostain syystä lähdettyä uudestaan, ja taas uudestaan, jne... Ja nyt ollaan siis vahvasti tiellä kohti uusia juoksuhaasteita!

Eli takana on säännöllistä hölköttelyä (juoksuksi nimittäin on minun vauhdeillani vähän turha leuhkia...) 8 kk. Kun joulupukki toi sykemittarin, tajusin tehneeni sen aloittelijan tyypillisen virheen eli olin juossut liian kovilla sykkeillä. Ja samalla alkoi ahdistaa nämä sykkeet/vauhdit...kun minunkin vauhtini on hitailla lenkeillä päälle 8 min/km, ja silloinkin saa todella keskittyä matelemaan että syke pysyisi 145. "Reipas" lenkki minulle on 7,5 min/km, ja silloin sykkeet liikkuu jo 165 tienoilla. Että ei kovin mieltä ylentävää menoa tällä hetkellä :oops:

Minuakin hirvittää noiden harjoitusohjelmien vauhdit, esim. Sepon ohjelman vauhteihin en pääse varmasti valovuosiin. Täytyy vaan pitää pää kylmänä ja madella omaa tahtiaan, kai se vauhti sieltä joskus kasvaa jos on kasvaakseen. Parin viikon päästä olen menossa Solvallaan maksimisyketestiin jotta saisin jotain varmuutta näihin harjoitussykkeisiin. Nimittäin kun yritän (säälittävää, tiedän! :viheltely ) uskotella itselleni että minulla on hiiirmuisen korkea maksimisyke, kun leposykekin on aina ollut tavallista korkeampi... Kerran sain lenkin lopussa ylämäessä nakutettua mittariin 184 ilman sen kummempaa rutistamista...

Kyllä kyllä, ei täällä vauhti päätä huimaa. Tai no, oikeestaan kyllä huimaa, sillä jo se, että voin vielä parin tunnin hölköttelyn jälkeen pistää "juoksuksi" huimaa kyllä omaa päätä, kun olin välillä sellaisessa kunnossa, että luulin, että saan seuraavan kerran juosta vasta taivaassa...

Tarkkaan en ole vauhtia laskenut, enkä oikeestaan koskaan ole tehnyt lenkkiä, jossa pistäisin kaiken peliin. Sellainen mulle nopea peruslenkki on se, jos saan 8km tuntiin, ja 16km kahteen tuntiin. Tämä tarkkoittais kai 7.5min /km

Kyllä mä vähän huolehdin tätä. Siis en jotenkin osaa sitä enää epäillä ettenkö selviäisi siitä maratonmatkasta, mutta selviänkö siitä alle 6 tuntiin?

Muutaman kerran olen tehnyt Hännisen et al ohjelman mukaan vetoja, ja se on lisännyt hauskuutta juoksemiseen, mutta ei ainakaan heti näy vauhdissa mitenkään.

Ehtiikö vauhti nousta kolmessa kuukaudessa?

eli tänne sielunveljien ja -siskojen joukkoon ilmottaudun minäkin.

Lenkkivauhtini pidän nykyään niin, että pitkä on n.7min/km, peruslenkki jossain 6:45/km ja vähän nopeemmat sitten 6:30 ja vähän allekin. Maratoni 4h30min olis kaiten jotain 6:24/km ellen ole väärin laskenut. Menköön miten menee, ensimmäiselle olen lähdössä, mutta tähtäimessä olisi tuo aika.

Olen kyllä sitä mieltä omien kokemusteni pohjalta, että kannattaa aika pitkään aloittelijan mielumminkin toppuutella vauhtejaan kuin yrittää liikaa.

Mulla on ainakin tämä metodi tuottanut nyt hiljalleen nousevia vauhteja

samoilla sykkeillä. Kärsivällisyyslajista tässä on kuitenkin kysymys. Useampaan otteeseen olen aloittanut liian lujaa ja törmännyt seinään joittenkin kuukausien jälkeen.

Hitaudessa on se hyvä puoli että kehitystä on luvassa kun vaan jaksaa paarustaa!

No täällä hitaissahan minäkin.

Mutta tuosta, että ehtiikö vauhtia saada kolmessa kuukaudessa voin omasta kokemuksesta sanoa, että kyllä saa. Kesäkuun alussa ensimäinen puolikas aikaan aikaan 2.13 ja syyskuussa Levillä jo 2.02. Kun juoneen pääsee kiinni, vauhtia alkaa tulla ihan kivasti lyhyemmässäkin ajassa. Tai siis jos ei vauhdilla meinaa, että alkukesästä juoksee maran kuuteen tuntiin ja loppukeästä alle kolmen tunnin :hehe

No en ihan aloittelija ole, vaan pitäisikö sanoa jatkokurssille päässyt etana. Ikuinen etana. Samoja kilometrivauhteja taotaan täälläkin eli tv kevyt menee siinä 7 min/km vauhdilla. Mulle 5:05 min/km alkaa olla aika maksimia niin vauhdilta kuin sykkeiltään, sen jälkeen hajoaa paketti ja juokseminen menee räpeltämiseksi. Kun tuolla vauhdilla laskee vaikka Cooperin testin lopputulosta, rupeaa vaan hävettämään. Mä olen myös hidas hiihtämään eli näköjään nuo hitausominaisuudet seuraavat lajissa kuin lajissa. Koulussakin olin muuten hitaimpia satasella.

Tsemppiä kaikille etanoille. :kädet

Juu, tulipa vielä mieleen tämmöinenkin, että en ole mikään huisin pitkä ihminen. 158 cm. :viheltely

Ei kai voi olettaakaan, että tämmöinen pikkuinen viipottaa hirveitä vauhteja? Saisi meinaan laittaa aika liuhakkaasti tossua toisen eteen! Hauska katsoa pitkiä juoksijoita kun tulevat vastaan, askel on valtavan pitkä ja näyttää hirmu rennolta ja menevältä. Meikä ottaa samaan matkaan pari askelta missä pidemmät pärjää yhdellä. :nauru

Mutta kyllä täällä perässä kipitetään, otetaan sitten vaikka pari askelta yhden sijaan!!! :innostunut

Juu, tulipa vielä mieleen tämmöinenkin, että en ole mikään huisin pitkä ihminen. 158 cm. :viheltely

Ei kai voi olettaakaan, että tämmöinen pikkuinen viipottaa hirveitä vauhteja? Saisi meinaan laittaa aika liuhakkaasti tossua toisen eteen! Hauska katsoa pitkiä juoksijoita kun tulevat vastaan, askel on valtavan pitkä ja näyttää hirmu rennolta ja menevältä. Meikä ottaa samaan matkaan pari askelta missä pidemmät pärjää yhdellä. :nauru

Mutta kyllä täällä perässä kipitetään, otetaan sitten vaikka pari askelta yhden sijaan!!! :innostunut

Samat sanat. Itsellä on vartta huikeat 164 cm, ja vielä kun on tätä persjalkaista mallia niin ihan varsinaista gasellin askellusta ei ole meikäläisenkään juoksu :hehe Lähinnä askeleen pituuden huomaa siinä, jos olen käynyt mieheni (184 cm) kanssa yhdessä lenkillä. Tunnen oloni ihan pikku terrieriksi, joka epätoivoisesti kipittää vieressä ja yrittää pysyä perässä...