Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Hyvä pyörä kuntoilijalle?

plpsaari
 Share

Recommended Posts

Nyt kävi niin, että juoksu menee telakalle pidemmäksi aikaa. Akilles menee leikkuriin toista kertaa kolmen kuukauden sisään. Ajattelin siirtyä keväällä pyöräilyyn.

Mikä fillari soveltuu kuntoiluun? Tavoitteena on ajaa enemmän kuin työmatkat, eli lähteä suunnitellusti fillarilenkeille. Mieli hamujaa myös ulkoiluteille, pois asfalttiväyliltä. Metsään en kuitenkaan uskalla lähteä, johtuen leikatusta jalasta. Kertokaa hieman vinkkejä ja valintakriteerejä. Sen olen oppinut, että hyvää ja halpaa ei taida olla. -Saa myös tarjota jos siltä tuntuu.

• Replies 28
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mjaa, mulla on nykyään 3 fillaria eri tarkoitukseen ja neljäs jo suunnitteilla...

Mutta jos pitäisi olla yksi monikäyttöinen pyörä niin mulla se olisi varmaan cyclocrossari. Siihen saa leveämpääkin kumia jolla pääsee paremmin hiekkatiellä tai kapeampaa asfalttikaahailuun.

Jos kippuratako pelottaa (ei syytä, ne on ystävällisiä :smiley:) niin sit katsoisin ehkä jotain Trek Sohon tai Kona Dewin tyyppistä veloa.

Jäykkäperäisellä maasturillakin pääsee, mutta sillä on aika tympeetä vetää pidempää lenkkiä asfaltilla. Kauppakassi/työmatka pyöränä käytän itse maasturia.

Pääasia että ostat oikeasta pyöräkaupasta (saat todnäk sopivan pyörän) ja jätät marketit & Polkupyörätukun väliin.

Peesaan edellistä. Ostaisin sinuna Cyclocrossarin jolla voi suhata asvalttia tai soraa.

Sitten kahdet kiekot siihen joista toisissa maantie- ja toisissa nappulakumekset. Lisäksi pikakiinnitteiset lokasuojat ovat hyvä hankinta.

Hyvä crossarin ostopaikka esim. tämä josta ostin oman Focus-cyclocrossarini.

Crossarilla tosiaan pärjää moneen lähtöön.

Palstan "pyöräilyjaosto" antaa mielellään vinkkejä pyörän hankintaan, jos sinulla on kysymyksiä niin kirjoittele tähän ketjuun tai laita vaikka Y.V:tä.

Muokattu

Moi pyöräilyjaos. Kiitos erittäin nopeista vastauksista. cyclocrossarista olen ymmärtänyt periaatteen jotenkin. Joskus hirmu kauan sitten ajoin (80-luku) varsin hyvällä harjoituskilpurilla paljon. Se vain sitten jäi ja pyörä tuli myytyä.

Nyt en oiken edes tunne näiden hybridien versus cyclocrossarien käyttötarkoitusta. -Kuinka korkea runko pitäsi olla tasan 180 cm kuskille? Paljonko pyörään on tässä vaiheessa mielekästä sijoittaa? Kiitos muuten hatapa:lle, onko tuo kuvan fillari mihin käyttöön tehty?

Kiitos muuten hatapa:lle, onko tuo kuvan fillari mihin käyttöön tehty?

Kaupunkikäyttöön ja pieneen retkuiluun.

Tossa on infoa myyjältä:

Myydään 8 kk ikäinen city/fitness-fillari.

Centurion City Speed 8.

Eli vähän kuin hybridi. Tuossa on kapeat maantiehköt renkaat alla, ei lokasuojia, 8-vaihteinen Nexus-8-napavaihde.

Ajettu muutama sata km. Rungon koko 55, sopii useimmille n. 170-180 cm lyhyille ihmisille. Painoa 10 kilon hujakoilla. Tän vuoden linkki kertoo 10,6, muistelin että tätä olisi mainostettu 8,9 kg. Ihan sama tavikselle.

Täysin virheetön, ja kaunis kuin pikkupossu, säilytetty sisällä, ajettu auringonpaisteessa, jota viime kesänä olikin runsaasti ;)

(kuva myyjän sivuilta, saa lisää oikeita kuvia mutta tuota kauniimpia tuskin)

Varusteita mukaan, kiinni vehkeessä:

- seisontatuki

- kierrelukko

- Sigma-perusmittari

H. 399 e (uusi oli 8 kk sitten 599,- ja näemmä nytkin: www.raddiscount.de/P05591.html )

Taitaa budjetti riippua aikalailla omasta kiinnostuksesta. Ainakin itse olisin ollut todella harmistunut, jos olisin ensimmäisenä pyöränä ostanut todella halvalla, sillä nopeasti se nälkä kasvaa noissa pyöräily touhuissa. Itse melkein suosittelisin minimissään 1000e pyörää jos ostat uutta, sekä sitä cyclocrossia. Cyclolla pärjää mukavasti erilaisilla ilmoilla. Toisaalta taas vauhdin takia olisi ihana suositella maantiepyörää, sillä fiilis mahtava hyvällä kelillä. Ainaki itse innostun paljon enempi polkemisesta hyvillä keleillä maantie vehkeellä kuin cyclolla hyvällä tai huonolla säällä. Sulla vaan taisi olla tilanne sellainen ettei juoksemaan pääse vuoteen? Taitaa cyclo olla paras mahdollinen pyörä tuossa tilanteessa, tai sitten aloita tuolla hatapan pyörällä, ostat siihen vaan mtb kiinnityksillä olevat kengät ja lukkopolkimet. Tosin 55 kuulostaa aika pieneltä, en tiedä tarkkoja mittoja. Itse olen 185,5cm ja mulla on 58cm runkonen pyörä. Siinä ja siinä vois olla sopiva ;)

Muokattu

...sillä nopeasti se nälkä kasvaa noissa pyöräily touhuissa.

Niinkö :shocked:?

Juuri näin se on...nimin kokemusta omaava.

Jos lompakossa on vääntöä niin tuolta esim. Larunpyörästä Focus-merkkinen crossari. Malli Mares Cross tai tuo Cross Expert ovat molemmat hyviä, itselläni on tuo Expert.

Minä olen 183 cm ja rungon koko on 56, sinulla on siinä 54/56 rajalla jos olet 180cm.

Juuri näin se on...nimin kokemusta omaava.

Joo, mä allekirjoitan kans tämän. Syksyllä ostin uuden maasturin ja jo nyt tekis mieli päivittää ja ostaa maantiepyörä tai cc ja...ja...ja...

Jos lompakossa on vääntöä niin tuolta esim. Larunpyörästä Focus-merkkinen crossari. Malli Mares Cross tai tuo Cross Expert ovat molemmat hyviä, itselläni on tuo Expert.

Minä olen 183 cm ja rungon koko on 56, sinulla on siinä 54/56 rajalla jos olet 180cm.

Mun maasturi on just Focus ja olen ollut kyllä tyytyväinen. Kiikareissa oliskin nyt tuo Focuksen valmistama cc, jossa levyjarrut (oli jokin aika sitten Fillari-lehdessäkin vertailussa). Yleensähän cc-pyörissä on vannejarrut, koska jonkun kumman säännön takia cc-kisoissa ei saa käyttää levyjarruja. Noh, mua kiinnostaa enemmän levyjarrut, kuin cc-kisat.

Moi, eli noin 1000 e on hyvä panostus ekaan kunnon fillariin, jolla pääsee myös oikeasti kuntoilemaan. Kovasti tunnutte olevan CC:n kannalla. Mulle siis 54/56 runkoinen. Osista en juuri ymmärrä mitään. Ilmeisesti em. panostuksella saa kuitenkin ajettavan pelin. Asia, jonka bongasin verkosta on työsuhdepyörä. Onko kellään tästä aiheesta kokemusta? Hatapa:n näyttämä pyörä on kyllä komean näköinen, mutta ehkä kuitenkin sitten sellaiseen, jolla tulisi suoraan ajattua enemmän, CC? Mistä näitä fillareita kannattaa katsastaa pk-seudulla? Ainoa liike jonka tiedän on Velosport vai mikä se nyt oli?

Mistä näitä fillareita kannattaa katsastaa pk-seudulla?

Fillariliikkeitä ei kannata arvioida yhden mielipiteen perusteella. Suosittelen lukemaan Fillarifoorumin Hyvä pyöräliike pk-seudulla -ketjun. Ketjussa taitaa eniten "plussia" saada Ajomies Vantaalla ja Pyörähuolto Lauttasaaressa.

Hyvän pyöräliikkeen tunnistat siitä, että kun menet sinne ja...

- ...sanot, että et tiedä pyöristä kovinkaan paljoa...

- ...kerrot tarpeesi, budjetin, muut speksit...

..niin hyvän pyörämyyjän kyllä pitäisi osata palvella oikealla tavalla.

Fillariliikkeitä ei kannata arvioida yhden mielipiteen perusteella. Suosittelen lukemaan Fillarifoorumin Hyvä pyöräliike pk-seudulla -ketjun. Ketjussa taitaa eniten "plussia" saada Ajomies Vantaalla ja Pyörähuolto Lauttasaaressa.

Hyvän pyöräliikkeen tunnistat siitä, että kun menet sinne ja...

- ...sanot, että et tiedä pyöristä kovinkaan paljoa...

- ...kerrot tarpeesi, budjetin, muut speksit...

..niin hyvän pyörämyyjän kyllä pitäisi osata palvella oikealla tavalla.

Velosportista ei minulla henk. koht ole kovinkaan plusmerkkisiä kokemuksia.

Ajomies Tikkurilassa on ok paikka, olen sieltä renkaita hakenut. Samoin Larunpyörä oli ok kun sieltä crossarin hankin.

Vähän tuurissa se on että millainen myyjä sattuu kohdalle ja tietty riippuu siitäkin että minkä verran itse tietää pyöristä.

Toinen juttu mikä tässä nyt viellä tulee... niin on tuo vaatteiden hommaaminen. Oma budjetti on tässä aina revähdellyt kun pyörä maksaa vaan sen 1000, mutta sitten ne lukkopolkimet ym. hifistelyt kuluu myös. Suosittelen kyllä samaa kuin muutkin sopiva liike, jossa henkilökunta jaksaa todellakin palvella ja saat itsellesi sopivan pyörän ja siihen tarvittavat tarvikkeet.