Jump to content
Juoksufoorumi.fi

lepopäivien määrä


tittii
 Share

Recommended Posts

Itselläni tulee viikossa monestikin 1-2 lepopäivää ja olen miettinyt olisiko harjoitteluni tehokkaampaa jos en pitäisi lepopäiviä välttämättä olenkaan vaan tekisin niinä päivinä jotain kevyempää esim. sauvakävelyä tai lyhyemmän lenkin. Harjoittelen kuitenkin suht paljon ja pohjia on, mutta minua on vaivannut useiden lepopäivien määrä. Esimerkiksi tällä viikolla tulee kaksi lepopäivää, vaikka harjoitustuntien määrä noin 15h (harjoittelu pääosin juoksua ja voimaa) Pitäisikö rasitusta jakaa useammalle päivälle? Yleensäkään lepopäivät ei tule pelkästään sen takia että rasitan itseäni liikaa enkä jaksaisi mennä lenkille, vaan ne tulee pitkään jatkuvista vatsavaivoista tai niin kuin nyt, kovan pakkasen takia jää juoksut välistä.

Link to comment
Share on other sites

Onko mahdollista että vatsavaivoillasi on yhteyttä harjoittelun määrään?

Ystäväni käy lenkillä useammin, kuin minä arvioin hänen kuntonsa kestävän. Lenkkeilyä tulee hänelle vain 5 tuntia viikossa, mutta sännöllisesti hänelle tulee nuhaa ja kuumeilua. Tämä hänen mukaansa "Harmittavasti estää lenkille menon. Kyllä minä muuten sinne kykenisin menemään..".

Mutta kun ei nimenomaan kykene, koska elimistö ei kykene ottamaan harjoittelumäärää vastaan!

Uskon, että moni harjoittelee paljon, mutta kunto kohenisi paremmin vähemmällä harjoittelulla! Vasta lepo/palautus tuo superkompensaation. Vaikeaa on vain löytää tasapaino harjoittelulle ja palautukselle.

Sinulle en osaa sanoa tietenkään suoraa vastausta. Jokainen meistä on ainutlaatuinen puolitieteellinen koe. Seuraa jollakin mittarilla kuten testijuoksuilla kuntosi kehittymistä. Vähennä harjoittelun määrää, lisää sitä, rytmitä eri tavalla. Seuraa tuloksia ja tee omat päätelmäsi.:1st:

Link to comment
Share on other sites

Voi hyvinkin olla noiden lepopäivien ansiota, että pystyt noin suuren määrän harjoittelemaan. Tehoista en tietysti tiedä sun kohdalla, mutta 15 h/vko on jo kova määrä niinkuin varmaan tiedät. Treenatessa 5 pvää viikossa tuolla määrällä tulee siitä jo kohtuullinen 3h päivässä. Kyllä sillä kehitystäkin pitää saada aikaan.

Tietysti ainakin sen toisen lepopäivän kevyttä treeniä voi harkita ohjelmaan, mutta tosiaan pidä huoli ettet mene ojasta allikkoon vähentäessäsi palautumispäivien/-ajan määrää. Rytmitys on tosiaan tärkeää niinkuin poppelikin tuossa jo valisti...mutta voihan olla että sekin sulla on jo kunnossa. Tähtäät ilmeisesti tulosten parannukseen? Laji? Taustat? jne..

Vatsavaivat kannattaa tutkituttaa lääkärillä. Pakkaspäiviksi löytyy hyvin korvaavia harjoitusmuotoja, jos motivaatio vain riittää. Tsemiä.

Link to comment
Share on other sites

... Esimerkiksi tällä viikolla tulee kaksi lepopäivää, vaikka harjoitustuntien määrä noin 15h (harjoittelu pääosin juoksua ja voimaa) Pitäisikö rasitusta jakaa useammalle päivälle? ...

15 h treeniä viikossa on tosi paljon. :kumarrus: Sellaisten määrien kanssa pitää tietää, mitä tekee ja miten. Ehkä tuo treenimäärä onnistuu juuri kahden lepopäivän ansiosta? Muuta en osaa sanoa, mutta ehkä ne harvat palstalaiset, jotka tähän samaan pystyvät, osaavat sanoa jotain rakentavaa.

Link to comment
Share on other sites

Olen kyllä kova harjoittelemaan, joinain päivinä olen saattanut reenata 6h kun olen innostunut. Pääosin olen tehnyt peruskuntoharjoittelua, voimaa ja käynyt hiihtämässä ja jumppaamassa. Silloin kun teen vähemmän määrää niin tietysti kovia harjoituksiakin kuuluu ohjelmaan. Olen huomannut kyllä sen, että vaikken lepopäiviä pitäisi niin jaksan urheilla, mutta monesti iskee pelko, että reenaan yli jos en lepää tai yksinkertaisesti paikat hajoaa. Mutta lepopäivistä en nauti, mielialani laskee (varsinkin kun kyse on vatsaongelmista). Olen käynyt lääkärissä ja asia on tutkittu ja minulla on mahalaukku ärtynyt, joten sen palautuminen vie jonkin aikaa. Se vaan, että joinain päivinä se oireilee ja joinain ei. Varsinkin kun on stressiä niin maha on kipeä ja sekaisin :(

Link to comment
Share on other sites

Niin ja mitä harrastan, juoksen (maastojuoksu) ja suunnistan pääosin. Mutta joskus hiihdän myös kilpaa. (se nyt lähinnä on pelleilyä minun osaltani, eikä voi sanoa että hiihtäisin kilpaa oikeasti) Olen harjoitellut 7 vuotta säännöllisesti. Erityisesti juoksuvauhdin parantaminen on tavoitteenani

Link to comment
Share on other sites

Jotenkin tuosta saisi sellaisen kuvan että tulosta pitäisi hakea keventämällä hieman määrää ja lisäämällä tehoja. Tämä on tietenkin asiantuntemattoman ihmisen mutua kun tuosta ei pysty tarkempia johtopäätöksiä vetämäänkään, mutta vähän kuulostaa siltä että olisi kova huoli riittävien määrien ylläpidosta, jonka vuoksi on tehty massiivisia määriä tasapaksua pk-treeniä.

Link to comment
Share on other sites

Tittii treenaat 3 h päivässä ja mietit onko se liian vähän? Tuolla määrällä pitäisi kait päästä ihan maailman huipulle asti kestävyyslajeissakin (http://www.minnakauppi.com/harjoittelu.php). Siis harjoitusmäärien puolesta. Jos kuntosi ei ole jo nyt täysin terästä, olet treenaillut todennäköisesti aivan päin honkia, jos tavoitteena on suorituskyvyn parantaminen.

Noilla treenimäärillä varmaan kannattaa hakautua ammattimaisen valmentajan hoteisiin.

Ellet sitten vaan liiku liikkumisen ilosta, jolloin taasen on ihan sama miten teet kunhan vaan on hauskaa.

Kun tähän vielä yhditää ettö koet olevasi lihava ja paksujalalkainen vaikka BMI 18,3 ja ahdistut lepopäivistä veikkaisin, että olet melkoisen liikunta-addikti. Ei sillä että se olisi pahasta pienissä määrin, mutta tietyn rajan jälkeen sekin on kait ihan vakava sairaus.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

JH:n kirjoitus sai minut kuulostamaan kyllä kamalalle :D Tietyllä tapaa olen liikunta-addikti, saan siitä suurta mielihyvää ja osittain se nostaa itsetuntoanikin. On kiva juosta kovempaa kuin lenkkiseuranani olleet miehet.

Minulla on valmentaja ja olenkin pyrkinyt hänen oppejaan kuuntelemaan. Mutta monesti reenaan yli ohjelman tai sitten kun oikeasti pitäisi tehdä määrää, ahdistun koska pelkään etten pääse tavoitteeseen. Tehoharjoittelu kovenee kevättä kohden, mutta pakko myöntää että olen enemmän pitkien lenkkien ystävä..

Mutta jos nyt ajatellaan että teen samana päivänä pitkän juoksuharjoittelun ja vielä käyn illalla hiihtämässä ja sitten seuraavana päivänä lepään. Olisko tehokkaampaa tehdä harjoitukset eri päivinä eli vaikka hiihdon siirtäisi lepopäivälle. Vai onko sillä käytännössä mitään merkitystä?

Link to comment
Share on other sites

Minulla on valmentaja ja olenkin pyrkinyt hänen oppejaan kuuntelemaan.

Mutta jos nyt ajatellaan että teen samana päivänä pitkän juoksuharjoittelun ja vielä käyn illalla hiihtämässä ja sitten seuraavana päivänä lepään. Olisko tehokkaampaa tehdä harjoitukset eri päivinä eli vaikka hiihdon siirtäisi lepopäivälle. Vai onko sillä käytännössä mitään merkitystä?

Tällaisia kysymyksiä varten kai se valmentaja on olemassa?

Harjoittelusi on sen verran hurjaa ja kun mieslenkkiseura ei pysy mukana, niin saisiko vielä ihan kiinnostuksesta tietää jonkin nykykuntoa vastaavan juoksutuloksen jollakin kestävyysmatkalla? Se myös auttaisi ymmärtämään minkälaisista tehoista tässä on kysymys.

Link to comment
Share on other sites

On kiva juosta kovempaa kuin lenkkiseuranani olleet miehet.

Eikös tuo ole aika epäsosiaalista juosta lenkkiseuraansa kovempaa? :-).. (Vitsi ei ilkeilyä)

Anteeksi jos edellinen tekstini kuulosti jotenkin hassulta, mutta ihan samalla tavoin sinun treenimääriesi ja kysymystesi välillä on hassu ristiriita. Treenaat määrällisesti kuin ammattiurheilija, mutta kysymykset ovat ainakin näennäisesti kuin aloittelijat osiosta. Toki tuo sama lepo vs treeni kysymys on kait kopko ajan pohdinnassa ihan huipuillakin.

Eli ei vaan oikein pysty hahmottamaan mistä on kyse. Laita tosiaan vähän speksejä niin ei olla nii pihalla ja kirjoitella pelkkiä hassuuksia..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy