Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Move puolimaratonille ja kysymys sykerajoista ja nopeudesta?


iHooked
 Share

Recommended Posts

Hei,

Mä kyselin aiemmin teiltä PK TV lenkkien vauhdeista ja sykkeistä. Annoitte mullle neuvon hidastaa 6,45 min/km vauhdeista ainaskin 7,20 - 7,50 vauhteihin. Näin ehdin tehdä kerran, kunnes sain juoksuihin mukaan sykemittarin.

Eli mitäs sanotte tällaisesta:

Olen Move:en kirjautunut ensi elokuuksi puolimaratonin läpi juoksevaksi.

Sykerajoiksi se antaa mulle jatkuvasti 107 - 127 / min ja tätä ekaa kertaa kokeillessani sain sykkeet kunnolla yli pelkästään ylämäkeen kävelemällä.

Mittasin sitten leposykkeeni uudestaan ja sain sellaiseksi lukeman 53. Tää antais laskemalla Karvosen kaavalla aerobiseksi kynnykseksi 140,5 ja anaerobiseksi 159,2

Nostin sykealueen 115 - 135:ksi ja sillä olen nyt tehnyt PK TV lenkkejä.

Sillä pystyn juoksemaan helposti miltei kaksi tuntia, mutta millä vauhdilla?!?!?!?

Move kehoittaa tekemään 6 - 6,5 min / km ja noilla sykkeillä mä vedän nää lenkit 4,4 - 5,7 km/ h, eli en edes alle 10 min/km vauhdilla!

Tämä tuntuu hullulta, kun en pääse edes Move:n lomakkeen alimpiin vauhteihin...(7 km/h)?

Ja toiseksen, mä juoksen selvästi pidempiä lenkkejä, kuin Move neuvoo, tässä vaiheessa alkukautta se antaa 70 - 80 minuuttisia lenkkejä ja mä en näe näitten olevan edes kunnolla lämmittelyä.

Mä pudotan tässä painoani siitä 124 kg:sta alaspäin samalla kun juoksen ja siitä mulla motivaatiota pidentää lenkkejäni.

Mä vedän yleensä seuraavanlaisia lenkkejä

Kun Move kehoittaa vetämään 70 min, niin mulla lenkki menee 90 - 100 minuuttisia. Mitähän mä myöhemmin ohjelmassa menen kun se kehoittaa tekemään niitä 110 minuuttisia?

Onko sillä jotain haittaa, jos mä tykkäisin juosta jo nyt niitä 90 - 120 minuuttisia?

Lisäksi mua kiinnostaa, että onko jossain muussa ohjelmassa noin pitkiä lenkkejä ja mikä se mahtaa olla?

FRWD W400 on osoittautunut mulle jokseenkin epäkäytännölliseksi laitteeksi, joten olen juuri odottamassa postitse saapuvaksi Polarin F11:sen sykemittari.

Sen avulla otaksun pystyväni lukemaan jopa päivittäistä kuntoani sillä OwnIndex - lukemalla. Ja siten suunnittelemaan muutenkin kuin luulopohjalta mun lenkkejäni.

Siinä taas kysymyksiä, odotan uteliaana teidän vastauksianne.

iHooked

Link to comment
Share on other sites

Kun noita aerobisia ja anerobisia arvoja ei testeillä tarkistettu, ohjelman rakentaminen sykkeiden varaan on aika hataralla pohjalla. Yksistään oikean maksisykkeen varmentaminen osoittautui mulle vaikeaksi saada selville juoksemalla itseni loppuun.

Olet jo kuitenkin jonkin verran ehtinyt juoksemaan, että tuntemusten mukaan etenisin enempi ja "pystyy puhumaan" -mittarilla. Alussa kokeilin itse (kun oli sopivan rauhallinen pätkä) höpöttää itselleni lauseen pari varmistaen, että puhe kulki helposti (=vauhti ok).

Ei mikään estä sinua pidentämästä lenkkien pituuksia, jos vain vedät ne riittävän hiljaa ja toivut niistä eli lepoa tulee riittävästi.

Miten monta kilometriä juokset viikkossa tällä hetkellä ?

Onhan noita pidempiä lenkkejä muissakin ohjelmissa. Esim. tavoitteena maraton (läpijuoksu) perusjaksolla, jossa on kevyttä juoksua/kävelyä, joka toinen viikko on 90-120 min lenkki. Myöhemmin, kun mukaan aletaan laittaa reippaita, vetoja ja kovia lenkkejä, aika tippuu 80 minuuttiin ja myöhemmin palaa takaisin 105 minuuttiin.

Link to comment
Share on other sites

Moven vauhdit ja sykkeet ei kohtaa minullakaan. Jos noudattaisin suunniteltuja vauhteja, sykeraja paukkuisi kirkkaasti yli. Koetankin vaan juosta Moven kevyet lenkit mahdollisimman kevyinä enkä viitsi edes vilkaista noita ohjelmaan pantuja km-aikoja, enkä kevyiden lenkkien osalta myöskään sykerajoja. Reippaiden osalta katson, että sykkeet pysyvät ohjeellisella alueella.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy