Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Normiviikko


pölhö

Recommended Posts

Olisko ideaa pystyttää tämmönen ketju, johon kukin voisi kertoa vaivattomasti "normaalista" treeniviikostaan - ideana siis (esim. kerran vuodenajassa) jakaa muille, kuinka kehittää itsestään tri-hirmua sinä treenijaksona. Kun ei kuitenkaan aina ehdi koluta/löydä kaikkien blogeja. Eikä niitä kaikilla edes ole.

Ja koska normiviikkoja ei koskaan ole (aina on joku flunssa tai koulutus tai kissanristiäiset), voisi kuvata myös hypoteettistä normiviikkoa, joka totetutuu, jos ei tule mitään esteitä.

Ties vaikka muiden treenaamisen koluaminen inspiroisi ja opettaisi jotain itse kullekin (lue: allekirjoittaneelle :viheltely: ).

Aloitan itse. Olen tänä talvena suosituksista huolimatta pitänyt pyöräilyä lämpimän sään juttuna, ensi talveksi lupaan hankkia rullat! Tämä nyt siis tämän viikon ennakointina.. uskon toteutuvan sellaisenaan..

Ma:

aamulla 4 km juoksu ja 40 min uinti (tekniikkaa)

illalla 60 min futistreeni, matkat (3+3 km) juosten

Ti:

aamulenkki 11 km (PK)

Ke:

aamulenkki 14 km (PK)

To:

aamulla 4 km juoksu ja 40 min uinti (perusuintia)

illalla 60 min uinti (seuran vuorolla, toivottavasti) ja matkat (10+10 km) mummopyörällä (tätä ei siis lasketa mihinkään, ihan FYI vaan)

Pe:

aamulla juoksu 8 km (talven ekat intervallit, 4*800, tästä se lähtee!)

Kommentti: Joulunaika meni laiskotellen, siksi näin löysä aloitus vuodelle - pitää varoa etenkin juoksussa, ettei koulimattomat jalat pelästy. Juoksumääriä on tarkoitus kasvattaa kuukauden aikana, jollei nyt tuplaan, niin reilusti kuitenkin. Ja sitten heti maaliskuussa uintia ja juoksua pois ja pyörää tilalle.

Seuraava, olkaa hyvät!

Link to comment
Share on other sites

Yleensä on kyllä jonkin verran joutunut passailemaan viikkoja sen mukaan miten on aikaa ja miten palautuminen sujuu. Tuolla blogissa on tammi-huhtikuun treenejä joissa on ollut jonkinlainen vakioviikko. Kunhan taas saadaan suunnitelmalliset treenit pystyyn niin ajatus olisi ajaa kahdesti pitkään ja juosta kertaalleen n. 2h. Sitten lisäksi niin paljon lyhyempiä sessioita ja harjoituskertoja mikä on järkevää ettei väsy liikaa. Niissä sitten painotukset tekniikkaa/kestovoimaa/tehoja. Järkevintä lienee kokeilla käytännössä milloin on parhaiten valmiina erilaisiin harjoituksiin ja sitä kautta löytää sopiva järjestys treeneille. Sen viikon kun ensin suunnittelee paperilla niin luultavasti huomaa jo eka viikolla että eihän tätä jaksa tänään tehdä vaan perjantaina olisi mennyt paljon paremmin ja sitten voi seuraavalla viikolla tehdä kyseisen jutun perjantaina. Lisäksi se on kuitenkin henkilökohtaista miten reagoi erilaisiin treeneihin joten ei kannata sokeasti uskoa kenenkään toisen noudattamaan/laatimaan ohjelmaan.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Disclaimer: en ole (vielä) koskaan osallistunut triathlon-kisaan enkä tiedä osallistunkokaan. Näin mentiin:

Ma: kuntopiiri 11 liikettä 3x30 sarjat, 1h, keskisyke 115

- edellisen päivän cricuit trimm painoi hieman

Ti: uinti 5km/1h35min

- kuntopiiri painoi käsissä, korostui koska uin 2/4-tahtipotkuilla & pullareilla

Ke: kuntopyörä 2h6min, keskisyke 141

- taso 10/16, OK

To: kuntopiiri uudelleen, 50min, keskisyke 130

- tein aika sähäkkään, kävisikö sykkeiden puolesta PK-treenistä? ;)

Pe: ei mitään!

La: juoksua 31.2km, 2h44min, keskisyke 159

- en ole koskaan juossut kyseistä lenkkiä näin hitaasti, painaneeko kuntosali jaloissa?

- syke vauhtiin nähden todella korkea, lämmin vaatetus nosti varmastikin osaltaan + salitreeni

- tuntui todella raskaalta, järkevämpää olisi ollut juosta 20km

Su: sekalaista uintia 1h, arviolta 3km

- ei ollut tarkoitus tehdä mitään, koska lauantain lenkki tuntui niin rankalta

- aamulla Polar kertoi kuitenkin elimistön hyvin palautuneeksi HR 49/86/57, joten lähdin tyttären seuraksi tämän uimakouluun

- uin lähinnä 2-tahtipotkuilla + pullareilla eli jalat pääsivät helpolla

Tämä kuntosali on uusi tuttavuus (uuden vuoden lupaus :) Tarkoitus olisi käydä näin talvella pari kertaa viikossa ja tehdä pitkiä sarjoja, keväämmällä laskea kertaan viikossa ja ehkä lyhentää sarjojakin.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Piti mennä lueskelemaan uusia kirjoja ja taas alkoi pohdituttamaan treenit :D No nyt on menossa uudenlaista Joel Friel tyyppistä perioodi treeniä jota on maustettu vähän Lydiard maisella täyte kevyt-pk-treenillä.

Testi viikko meni tuossa nyt tällä viisiin:

Ti: 1h juoksua todella kevyttä

Ke lähes 3h pk-pyörä (cc) + 1h Masters uinteja (ei luistanu täysin!)

To 2h21min pk-pyörä (cc) + 49min triathlon uintia

Pe 1h+ Masters uinti treeni

Su 36min kevyttä luistelua

Link to comment
Share on other sites

Täällä mennään täysin työ ja perheen ehdoilla. Onneksi kevät tulee ja päivät pitenee, jaksaa paremmin treenata illallakin. Onneksi myös on 9 viikkoa kesälomaa ja aikaa panostaa. Mennyt viikko.

Ma: lepo (luistelua lasten kanssa)

Ti: Juoksu 1´00 pk + uinti 1´00 laiskaa vaparia

Ke: Fillari ´20 min alkulämmin + kuntosalilla koko kroppa läpi kovalla temmolla

To: Uinti 1´00 kovia vetoja

Pe: lepo

La: Skimbausta lasten kanssa, juoksu ´50 min kiihtyvää + uinti ´40 min tekniikkaa, päälle 1´00 pulikointia lasten kansa

Su: Fillari ´45 + päälle 20 min juosten täysillä + kuntosalilla koko kroppa, lasten kanssa voimistelusalilla temppuilua 1´00

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Piti mennä lueskelemaan uusia kirjoja ja taas alkoi pohdituttamaan treenit :D No nyt on menossa uudenlaista Joel Friel tyyppistä perioodi treeniä jota on maustettu vähän Lydiard maisella täyte kevyt-pk-treenillä.

Komppaan Joe Frieliä (tulee tämä kausi vedettyä juurikin raamatun 2. painoksella). Ajatuksella luettuna kirja on huippukamaa kenelle tahansa.

Juoksu ainakin on alkanut taas edes jollain tasolla kulkemaan, kun ajatukset harjoituksen rytmittämisestä viikon sisäisesti ja kauden sisäisesti saatiin kasaan tuon teoksen avulla. PK-juoksuvauhdeista on tippunut alkaneen talven (4vko harjoittelun) aikana 30sec...1min ilman mitään VK- tai maksimialueen harjoittelua ja harjoittelun määrääkin on tullut tiputettua.

Mikä jäi harmittamaan, oli ettei kirjassa painotettu mielestäni tarpeeksi levon merkitystä. Onneksi palautuminen ja lepo - joka on harjoituksen itsensä sijaan se harjoituksen oikeasti tärkein vaihe kehityksessä - kuitenkin oli esillä sopivan usein. Veikkaan silti että monet (vakavamieliset) (keski-ikäiset) (miehet) lukevat kirjaa vähän turhantarkasti ja lopputuloksena on ylirasittuminen.

Link to comment
Share on other sites

Väliin tyhmä kysymys: onko Friel huippukamaa jopa tällaiselle sunnuntaikuntoilijalle, joka pärjää mainiosti ikivanhoilla tossuilla ja ilman sykemittaria?

Vai meneekö heti niin vakavaksi excel-tieteeksi, että humanistin hiukset harmaantuu?

Harjoittelumetodini ei perustu mihinkään muuhun kuin henk. koht. fiilispohjaan ja olen periaatteessa tilanteeseen ihan tyytyväinen. Mutta tuo juoksun parantuminen jopa vähemmällä treenillä pisti miettimään..

Link to comment
Share on other sites

Väliin tyhmä kysymys: onko Friel huippukamaa jopa tällaiselle sunnuntaikuntoilijalle, joka pärjää mainiosti ikivanhoilla tossuilla ja ilman sykemittaria?

Vai meneekö heti niin vakavaksi excel-tieteeksi, että humanistin hiukset harmaantuu?

Harjoittelumetodini ei perustu mihinkään muuhun kuin henk. koht. fiilispohjaan ja olen periaatteessa tilanteeseen ihan tyytyväinen. Mutta tuo juoksun parantuminen jopa vähemmällä treenillä pisti miettimään..

Kaikessa on lopulta kyse tavoitteellisuudesta. Jos et tavoittele kilpailuilta mitään, tai korkeintaan haluat päästä lähdöstä maaliin ajasta ja tavasta riippumatta, voi olla että satunnainen peruslenkkeily riittää etkä tarvitse mitään harjoituskirjallisuutta.

Toisaalta, jos tavoitteena on tehdä asiat kunnolla ja "oikein", sitten kannattaa ainakin omasta mielestäni harkita. Esimerkiksi harjoitusviikon jaksottaminen oikein voi kokemattomalle uudelle lajitulokkaalle vaikuttaa aika monimutkaiseltakin tehtävältä. Puhumattakaan siitä, millaisia harjoitteita kannattaa ehkä tehdä eri aikaan kautta. Ja se lepo ja sen merkitys ja miten ihmiset eivät sitä kunnioita (eivätkä lopulta menesty niin hyvin kuin mitä hyvin lepäämällä menestyisivät)...

Kirja vastaa tosi maanläheisesti harjoitteluasioita koskeviin kysymyksiin mutta perustuu kuitenkin oikeaan faktatietoon (ja pitää sisällään kattavan viiteluettelon). Jos sinulla on harjoittelun suhteen yhtään tavoitteellisuutta, sitten kirjasta voi olla hyötyä, kuten jo tuli sanottua.

Ja ei humanisti saa tuosta harmaita hiuksia. Oman kehon kuuntelemisessa ja ymmärtämisessä on lopulta kyse itsensä tuntemisesta eikä hankalan tieteellisen tekstin ymmärtämisestä (jota siis Frielin raamattu ei ole).

Link to comment
Share on other sites

No vanha triathleetti Chuckie V (Wednesday, February 4, 2009, http://chuckiev.blogspot.com/) sanoi kyllä Frielin kirjasta vähän ilkeesti, taino Frielistä itsestä. Hänen mielestään kyseinen kirjailija voisi itse mennä oikeasti täydelle matkalle ennenkuin kirjoittaa moisia opuksia. Ohan tuossa vähän omituisuutta omasta mielestä kun hän painottaa paljon punttisalia. Itse olen ottanut Frieliltä kyllä paljon tuo periodisointi menetelmä tuntuu mukavalta. Kunhan ei ota kaikkea turhan vakavasti. On minusta kirjassa mainittu kyllä levosta samoin kuin muissakin ettei aina ole pakko kaikkia suorittaa mitä on listaan kirjattu. Pitää ymmärtää sairastumisien tai perhekiireiden takia pitää välillä taukoa. Friel taisi itse kirjoittaa ihan ettei ole hyvä joka viikonloppua varustaa pitkillä lenkeillä vaa vähintää 2 tai 3 viikon välein tulisi viikonloppu pyhittää perheelle ja tehdä lenkit lyhyin tms.

Kirjasta kyllä löytyy paljon uudenlaisia ajatuksia harjoitteluun ja paljon paljon uutta tekemistä jos jaksaa kaiken lukea ajatuksella varmasti jää jotain omaa käteen. Olen tässä itse kovasti kirjan puolesta puhunut ja ainakin meidän seurassa sitä on muutamalla.

Link to comment
Share on other sites

No vanha triathleetti Chuckie V (Wednesday, February 4, 2009, http://chuckiev.blogspot.com/) sanoi kyllä Frielin kirjasta vähän ilkeesti, taino Frielistä itsestä. Hänen mielestään kyseinen kirjailija voisi itse mennä oikeasti täydelle matkalle ennenkuin kirjoittaa moisia opuksia. Ohan tuossa vähän omituisuutta omasta mielestä kun hän painottaa paljon punttisalia. Itse olen ottanut Frieliltä kyllä paljon tuo periodisointi menetelmä tuntuu mukavalta. Kunhan ei ota kaikkea turhan vakavasti. On minusta kirjassa mainittu kyllä levosta samoin kuin muissakin ettei aina ole pakko kaikkia suorittaa mitä on listaan kirjattu. Pitää ymmärtää sairastumisien tai perhekiireiden takia pitää välillä taukoa. Friel taisi itse kirjoittaa ihan ettei ole hyvä joka viikonloppua varustaa pitkillä lenkeillä vaa vähintää 2 tai 3 viikon välein tulisi viikonloppu pyhittää perheelle ja tehdä lenkit lyhyin tms.

Kirjasta kyllä löytyy paljon uudenlaisia ajatuksia harjoitteluun ja paljon paljon uutta tekemistä jos jaksaa kaiken lukea ajatuksella varmasti jää jotain omaa käteen. Olen tässä itse kovasti kirjan puolesta puhunut ja ainakin meidän seurassa sitä on muutamalla.

Itsekin ihmettelin puntin suurta määrää.

Yleisemmin kirjasta ja harjoituskirjallisuudesta yleensäkin (omasta mielestäni):

Tärkeää siis on kyetä lukemaan rivien välistä. Tarkoitan sitä, että osaa oveltaa kirjassa esitettyä tietoa omiin tarpeisiinsa suhteutettuna. Lisäksi, kuten Friel kirjoittaa, tarkoitus ei ole noudattaa harjoitussuunnitelmaa vaan ajaa kisassa kovaa. Noissa kahdessa asiassa on iso ero. Joskus harjoitussuunnitelman noudattaminen, esimerkiksi väsyneenä kuormittavan lenkin tekeminen, ei ole kisassa kovaa ajamisen kannalta järkevää. Tai mikäli suunnitelma on liian rankka, johtaa se vain kunnon huonontumiseen.

Tärkeää on siis oikeasti löytää kirjan tarjoaman tiedon avulla itselle sopivat harjoitukset, oppia tuntemaan oman kehonsa rajat paremmin ja sitä kautta kehittyä urheilijana / kuntoilijana.

Link to comment
Share on other sites

Lihaskuntoharjoittelu (punttisali/kuntopiiri) on erittäin tärkeää tukiharjoittelua triathleeteille. Useimmiten se on ensimmäinen asia joka ohjelmasta karsitaan pois ajanpuutteen vuoksi. Parempi vaihtoehto olisi karsia "tuntien keräily" harjoituksia ja pitää vaikkapa voimaharjoittelu säännöllisesti ohjelmassa. Harjoituskaudella (2-6kk) 2-3 kolme kertaa viikossa tehtävä lihaskuntoharjoittelua kehittää merkittävästi lihaskuntoa ja se näkyy myös aerobisessa kunnossa. Lihaskuntoharjoittelua kuten ei muutakaan harjoittelua voi tehdä varastoon, joten kilpailukaudellakin tulisi tehdä myös lihaskuntoharjoittelua.

Link to comment
Share on other sites

No kuntopiirin tai sitten vatsa-, -selkä ja corelihas harjoittelu nyt jotenkin menee viellä ymmärrykseen. En näe mitään syytä kyllä salilla käyntiin. Jokainen taplatkoon tavallaan itse koetan tehdä uidessa noita core lihaksia, sekä muulloin noita vatsa ja selkälihaksia. Mitä pahaa on tuntien keräilyssä jos meinaat jonnekin täydelle matkalle? Aika vaikeata se olisi suorittaa jos käytössä on viikossa esim. 8tuntia maksimissaan käytössä jos käytät niistä 1-2h salilla.

Link to comment
Share on other sites

No kuntopiirin tai sitten vatsa-, -selkä ja corelihas harjoittelu nyt jotenkin menee viellä ymmärrykseen. En näe mitään syytä kyllä salilla käyntiin. Jokainen taplatkoon tavallaan itse koetan tehdä uidessa noita core lihaksia, sekä muulloin noita vatsa ja selkälihaksia. Mitä pahaa on tuntien keräilyssä jos meinaat jonnekin täydelle matkalle? Aika vaikeata se olisi suorittaa jos käytössä on viikossa esim. 8tuntia maksimissaan käytössä jos käytät niistä 1-2h salilla.

Täydellematkalle 8h harjoittelua/vko maksimissaan on melko vähän. Keskiarvona se olisi ihan mukavasti. Tuntien keräilyllä tarkoitin lähinnä sitä jos harjoitelaan 12-15h/vko ja ohjelmaan ei mahdu lihaskuntoharjoittelua. Jokainen todellakin saa taplata tavallaan ja samaan tulokseen voi päästä monella eri tapaa.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
  • Kaikista tuotteista -5% koodilla SEPPO (affiliatelinkki)

     

    Screenshot 2022-10-17 at 12.33.21.png

     

     

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy