Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Forssan suvi-ilta vs. HCM


Charlie

Recommended Posts

Eli Forssan ja HCM:n väliltä täytyisi valita kauden päätavoite: 3:59:59. Viimeksi Maraan meni 4:58 (1. marani).

Pohjia rakennettu nyt HCM-08sta asti, elikkä reilut 4kk. Kohta täytyy aloittaa jo varsinainen harjoitusohjelma.

Kuinka paljon nopeampi Forssa on? Helsingin etuna olisi 2kk enemmän aikaa valmistautua... vaikeaksi menee ? Pros & cons?

Link to comment
Share on other sites

No käyt testaamassa "löysin rantein" tuolla Forssassa ja sitten menet rypistämään Helsinkiin. Se käy, jos ei muuta, sitten harjoituslenkistä. Tein itse vähän samalla tavalla viimevuonna - se eka ennen virallista oli tosin Hämeenlinna, mutta koin jokatapuksessa, että tuo oli juuri se tapa mikä ainakin minulle toimii.

Link to comment
Share on other sites

Eli Forssan ja HCM:n väliltä täytyisi valita kauden päätavoite: 3:59:59. Viimeksi Maraan meni 4:58 (1. marani).

Pohjia rakennettu nyt HCM-08sta asti, elikkä reilut 4kk. Kohta täytyy aloittaa jo varsinainen harjoitusohjelma.

Kuinka paljon nopeampi Forssa on? Helsingin etuna olisi 2kk enemmän aikaa valmistautua... vaikeaksi menee ? Pros & cons?

Täällä reittejä ihmeteltiin ja mutut oli, että luokassa 5 min on erot reittien välillä (HCM vs. nopeat maratonit). Sinulla tapahtuu todennäköisesti aika paljon 2 kk treenauksen aikana (=vasta yksi maraton juostu --> kehitysvaihe), joten menisin HCM:ään.

Link to comment
Share on other sites

Tiedä sitten yleistettävyydestä, mutta itse juoksin viime vuonna kutakuinkin samankuntoisena (kesällä ehkä hieman enemmän treeniä) Forssa 3.33 (eka maraton mulle), HCM 3,29, Vantaa 3.32 ja Hassen kinkunsulatus 3.33. Sanoisin joka paikassa matkan olevan yhtä pitkä :thumbsup:

Ajat olivat vähän toivomaani vaatimattomampia ja syytän siitä liian hidasta PK juoksua (4,50-5.20 m/km mennään nyt).

Link to comment
Share on other sites

Ajallisesti noiden kahden tapahtuman välillä on noin 2 kk, joten mikään ei kaiketi estä osallistumasta molempiin. Itse lompsin molemmat läpi v. 2008 (olivat urani 4. ja 5. kokonainen), Forssan olen juossut myös v. 2007. Omissa loppuajoissani oli tämän vuoden suorituksissa eroa reilut kolme minuuttia Forssan ollessa parempi (3.22 / 3.25), joten reittien rasittavuudet ovat osapuilleen samaa tasoa.

Verrattaessa näitä kahta, niin henkilökohtaisesti pidän itse enemmän Forssasta.

HCM:llä minua vaivasti jotenkin reitin tietynlainen "jatkuva levottomuus" eli paljon mutkia ja käännöksiä sekä pomppimista jalkakäytävien kivetykselle ja pois kivetykseltä. Lisäksi oli raitiovaunukiskoa ja nupukivi/mukalakivi -osuuksia. Eli katse ja keskittyminen oli koko ajan pidettävä suht lähellä, maksimissaan muutamaa seuraavaa kymmentä metriä silmällä pitäen ja tietty valmius muuttaa askelluksen rytmiä. Sinällään tapahtumana HCM on ehdottomasti kokemisen arvoinen ja yleisöä on reitin varrella paljon. Samoin tasavertaisia kilpakumppaneita riittää varmasti jokaiselle.

Forssassa reitti jakautuu kahteen erityyliseen osioon. Eka kymppi Tammelaan asti on tasaista baanaa osin avoimessa maastossa, välillä pyörätiellä välillä ajoradan varressa. Tammelan jälkeen reitin luonne muuttuu, juostaan ajoradan reunaa, tiekin on suht kapea ja mutkainen. Joidenkin mielestä tien kallistelut haittaavat, mutta itse en ole kokenut sitä mitenkään pahana. Mäentöppyröitä on reitin tällä osioilla (varsinkin Saaren kansanpuiston kohdilla) jonkin verran, mutta kyllä ne ylös (ja alas) pääsee. Portaan kääntöpaikan jälkeen köpötellään samaa baanaa kotio. Viimeinen kymppi on siis taas tasaista, toivoa sopii ettei satu kova vastatuuli, näillä kohdin sen nimittäin huomaa. Juoksukavereita ja selkiäkään ei ole yhtä paljon kuin HCM:llä.

Eli kolleegan vinkkinä: Forssaan -> katso miten menee ja pari kuukautta myöhemmin HCM:lle. Ja onhan kilpailukalenterissa muitakin vaihtoehtoja vaikka "hurumykket". :vrolijk_26::thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Otetaas pieni psykologinen näkökanta asiaan. HCM:lla saat lisävoimia varmasti siitä, jos juoksu kulkee vielä paluumatkalla Lauttasaaren jälkeen. Ohitettavia varmasti riittää, joten tuo antaa hieman lisäpotkua juoksuun, kun selkää alkaa tulla yhtenään vastaan. Vaikka HCM on hieman ruuhkainen, niin siellä pääsee hyvin myös juoksufiilikseenkin. Joten yrittäisin enkkaa HCM:lla kuitenkin.

Toinen syy, että miksi en yrittäisi Forssassa on se, että juoksualustaa on hieman moitittu kaltevaksi paikoitellen, mikä saattaa maralla olla jaloille vähemmän mukava. Muutoin Forssassa on aina kiva käydä juoksemassa, vaikka henkilökohtaisesti olenkin siellä hilpassut vain kympin. Mutta Forssassa on omanlaisensa fiilis, mitä ei oikeastaan muualta löydä. Eli puolensa on Forssan tapahtumallakin, joten ihan hieno tapahtuma tämäkin.

Link to comment
Share on other sites

Juokse ehdottomasti Forssassa ensin ja jos et pääse tavoon niin syksyllä joku toinen yritys. HCM en suosittele kenellekkään, siis ennenkuin siellä juoksijat saavat juosta eikä odottaa autojen tienylipääsyä (en ollut 6 h junassa). Ja muutenkin pienempitapahtuma on parempi ennätyksen tekoon.

Itse juoksentelin viimevuonna molemmat ja forssa oli minusta reittinäkin helpompi

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

No käyt testaamassa "löysin rantein" tuolla Forssassa ja sitten menet rypistämään Helsinkiin. Se käy, jos ei muuta, sitten harjoituslenkistä. Tein itse vähän samalla tavalla viimevuonna - se eka ennen virallista oli tosin Hämeenlinna, mutta koin jokatapuksessa, että tuo oli juuri se tapa mikä ainakin minulle toimii.

Ei pysty varmaan juokseen kahta maraa, ei pää kestä. Pelkästään ajatus siitä 4h alituksesta pelottaa....kauheeta rypistystä koko matka kun aikaa vastaan juostaan. HCM:ssä oli kettumaista mun mielestä mukulakivet ja se jatkuva nousu.

Onko Forssassa jäniksiä?

Link to comment
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
  • Kaikista tuotteista -5% koodilla SEPPO (affiliatelinkki)

     

    Screenshot 2022-10-17 at 12.33.21.png

     

     

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy