Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Josu

Huippu-urheilijan harjoittelu Rovaniemellä

Recommended Posts

Minä en kyllä ymmärrä mikä vika Rovaniemen olosuhteissa on, sillä niin kuin joku aikaisemmin jo mainitsikin,että samanlaisia ne pyörätiet kaikkialla on. Ainut asia, mikä ehkä enemmänkin luulisi olevan ongelma on pakkanen, mutta kaikkeen on sopeuduttava.. myös pakkaseen kuin mahdollisesti huonoihin reenimaastoihin. Minusta Rovaniemellä on hyvä juosta, varsinkin kun löytyy mäkiäkin..Oulussa juokseminen on yhtä itsensä kiduttamista, sillä tasaisen tappava maasto ei ainakaan minua mielytä. Tietysi paikkakunnan vaihdos voi tehdä hyvää, uudet maastot ja reitit motivoi reenaamaan :)

Minulla on ollut jo reilun kuukauden verran reidessä rasitusvamma. En ole juossut ollenkaan lenkkejä, mutta olen sauvakävellyt ja valmentajani on juossut vierellä. Olemme löytäneet uuden lenkkeilyreitin, joka kulkee Niskanperäntie-Koskenniskantie-Lehtojängäntie-Valajainen-Häkinvaara-Hirvas-Niskanperä. Reitti on Lehtojängäntieltä pelkkää metsäautotietä ja luminen, joten pohja on pehmeä. Meillä menee reittiin suunnilleen 2 h.

Olen aloittanut voimannostoharjoitukset Petri Tannisen ohjauksessa. Joulun ajan pietin taukoa ja luultavasti aloitan ensi viikolla.

Eipä tässä oikein muuta joudakkaan tekemään, kun on lukiossa. Aamulla pyörällä 8 kilsaa kouluun ja iltapäivällä takaisin. Sitten välipala ja läksyjenluku ja pieni lepohetki. Tunnin päästä lähden liikkeelle ja tuntien kuluttua takaisin läksyjen pariin.:hali_knuffl_rein:

Olen juossut läpi talven vasta vuodesta 2004 alkaen, ja siitä asti on myös aina seurannut jaksoja jolloin motivaation kanssa on ollut vaikeampaa välillä. On ollut liukasta, pakkasta, liikaa lunta ym. Jotenkin vain olen päässyt aina niistä yli, kun olen ajatellut positiivisesti asioita. Toki olen hallillakin käynyt, mutta ei siellä muuta voi tehdä kuin ehkä tonnin vetoja, eli suurin työ on tehtävä ulkona. Juoksumattoakaan en ole hankkinut, vaan jos näen tarpeelliseksi joskus niin käyn opistolla juoksumatolla kun on erittäin huonot olosuhteet. Sisänsä ikävällä kasvihuoneilmiöllä on ollut vaikutuksensa viimeisen parinkymmenen vuoden aikana lappilaiseenkin ilmastoon, lauha ja lyhyt on talvi täälläkin nykyään. Kun poikasena harrastin alppihiihtoa yli kymmenen vuotta, niin pakkasia oli enemmän kuin laki sallii :character0080:. Voin vain kuvitella lappilaisten juoksijoiden ajatuksia 70-80-luvuilla kun talvet olivat älyttömän pitkiä ja kylmiä, ei takuulla ollut helppoa heilläkään. Eli kannattaa ottaa irti kaikki positiivinen mitä otettavissa on näissä nykyoloissa.

onhan varsinkin pakkasilla kova motivointi saada itsensä lenkille..ja kun liikkeelle pääsee niin olo on raskas kun vaatetta niin pirusti päällä..

pystytkö josu nyt lainkaan juoksemaan?? onko vammasi pahakin?? miten muuten ylipäänsä reenailet (kiinnostaa tietää kovan juoksijan harjoittelusta enemmänkin :) )paljon tulee vuodessa tunteja, kuinka paljon juoksua jne.

Tule Amerikkaan yliopistoon. Sulta löytyy sellaista potentiaalia, että saat melkein missä tahansa yliopistossa asumisen, erinomaisen kielitaidon, opiskelun, valmennuksen, varusteet ja ennen kaikkea olosuhteet, joita ei muualta (ainakaan Suomesta) löydy - ilmaiseksi!

Tätä vaihtoehtoa käytetään yllättävän vähän lajissa kuin lajissa.

ku tahtoa löytyy ni reenit tehää vaik pers~reiäs..ni se va o!

Kyllä vaan. Täällä karjalohjalla mulla on talviaikaan just ne kaks vaihtoehtoo: Vasemmalle tai oikeelle kylänraittia. Asfalttia piisaa onneks, vaikka Helsinkiin tai Turkuun asti juoksis. Ja kaiken kruunaa 4.0 km ihka oikeaa pyörätietä. Välillä on jopa aurattu lumisateen jälkeen.

Erinomaiset olosuhteet siis!

Kyllähän harjoitteluolosuhteet on täälläkin sellaiset, että pitää juosta kylän ympäri 3.3 km lenkkiä, jotta saa juosta katuvalaistuksessa. Mutta hyvä niin, voisivathan olosuhteet olla sellaiset, ettei edes sitä valaistusta olisi. Pyörä/kävelytietä on noin 0.5 km siitä, joten autoliikenteen seassa juokseminen tapahtuu, välillä puolta vaihtaen, etteivät jalat väsähtäisi kaltevaan tienpintaan.

Että kun lahjoja kerran on, niin kannattaa keskittyä siihen miten ne parhaiten saa esiin vallitsevissa olosuhteissa.

Entäs me lahjattomat? Voimmeko me sentään valittaa olosuhteista?

Uusimmassa Juoksija- lehdessä vanha opiskelukaverini Torpon Lasse sanoi hienosti Kalevan Kierroksen harjoittelustana: "huonokuntoisella pitää olla parhaat mahdolliset välineet. Muuten antaa liikaa tasoitusta jo lähtöviivalla". Sovelletaan tätä muotoon: "lahjattomalla pitää olla parhaat mahdolliset harjoitusolosuhteet!"