Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Polkupyöräergometritesti

Hoopo
 Share

Recommended Posts

Minä kävin jo tuossa kesällä polkemassa tuon polkupyöräergometritestin, ja siinä arvioitiin minun kynnyssykkeiksi 140 ja 166, maksimin ollessa 191. Onko teillä kokemusta, miten hyvin nuo kynnykset pitävät paikkansa?

Ilmeisesti varmin tapa olisi mennä siihen maitohappotestiin...Onko tuo Tesku ainoa täällä Helsingin seudulla, joka noita järjestää? Voitteko suositella muita?

-Hoopo

Tuo oli siis ilmeisesti epäsuora maksimirasitustesti uupumuksen saakka, jossa tietyin väliajoin (2 min) vastusta lisättiin ? Jos näin, tuon tarkkuus on luokkaa +/- 5 %.

Ja se, että nuo kynnysarvot eivät ole suoraan max-20 ja max-40 lisäävät uskottavuutta mun näkökulmasta. Jotain analyysiäkin on ehkä tehty.

Etsin vuoden vanhat polkupyöräergometritestipaperit (hirveä yhdys sana) ja mulla oli siinä testissä seuraavat tulokset:

60 leposyke

115 peruskestävyyden alaraja

139 AerK

163 AnK

187 Maksimisyke

Arvioitu matka cooperissa oli 2785.

Todellisuudessa leposyke on n. 50 ja maksimiksi sykemittariin sain viime vuonna pariin otteeseen 194. Testissä jalat hyytyi ennen muuta miestä turhan ennenaikaisesti. Cooperissa juoksen tod. näk. ainakin 2850 m.

Mut kyllä toi testi suht. oikeeseen osui, ei se saanu aurinkoa näyttämään kuulta tai toisin päin. Kuitenkin nostaisin omia kynnyksiä parilla pykälällä - ehkä pitäis mittauttaa ne oikein kunnolla.

Ite kävin pyöräergossa marraskuun puolivälissä. Maksimiin asti en polkenut, kun oli maksimi tiedossa. Vastusta lisättiin 2 minuutin välein. Aika hyvin ne paperille tulostuneet sykerajat täsmäsi omiin tuntemuksiin muutaman vuoden kuntoilun jälkeen. Testilappusen juoksuvauhdit kullakin sykealueella täsmäsi myös omiin juoksuvauhteihin.

Mukava kokemus, kun kaikenlisäksi vielä työnantaja kustansi koko lystin.

Muokattu
Edit: lisäys

Miten nuo kynnyssykkeet arvioidaan polkupyöräergometritestissä, jos maitohappoja ei mitata? Minä olen aina ollut siinä käsityksessä, että ne lasketaan vain suoraan jonain prosentteina maksimisykkeestä tai sitten maksimi- ja leposykkeen erotuksesta, tosin käytettyihin prosentteihin saattaa vaikuttaa se, onko testin mukaan hyvässä vai huonossa kunnossa. On kuitenkin täysin mahdollista, että käsitykseni on ollut väärä.

Olen itse ollut polkupyöräergometritestissä kaksi kertaa. Ensimmäinen testi (kolmiportainen submaksimaalinen testi) antoi pk-alueeksi 140-153, vk-alueeksi 153-162 ja mk-alueeksi 162-171. Toinen testi (maksimaalinen testi, jossa rasitusta kasvatettiin 3 minuutin välein, puoli vuotta edellisen testin jälkeen) antoi pk-alueeksi 113-136, vk-alueeksi 136-160 ja mk-alueeksi 160-184. Molemmissa testeissä maksimisyke oli 184 (ensimmäisessä iän perusteella arvioitu, toisessa testissä saavutettu todellinen maksimisyke). Ennen ensimmäistä testiä minulla oli ollut yli 10 vuoden tauko säännöllisestä liikunnasta. Ensimmäisen ja toisen testin välissä olin harrastanut liikuntaa puolen vuoden ajan suhteellisen säännöllisesti noin kolme kertaa viikossa.

Tämän kokemuksen jälkeen olen suhtautunut aika skeptisesti kolmiportaiseen submaksimaaliseen testiin.

Tuo oli siis ilmeisesti epäsuora maksimirasitustesti uupumuksen saakka, jossa tietyin väliajoin (2 min) vastusta lisättiin ? Jos näin, tuon tarkkuus on luokkaa +/- 5 %.

Ja se, että nuo kynnysarvot eivät ole suoraan max-20 ja max-40 lisäävät uskottavuutta mun näkökulmasta. Jotain analyysiäkin on ehkä tehty.

Juu, juuri tuollainen se testi oli. Kahden minuutin välein nousi rasitus, kunnes hyydyin. Jos tuo 5% tarkkuus pitää kutinsa, niin sehän on hyvä se. Kiitoksia vaan vastauksista.

Mitä se Teskun testi muuten maksaa?

• 2 weeks later...

Yhdessä tämänsyksyisistä Juoksija-lehdistä kommentoitiin tätä asiaa, sykerajat ovat erilaiset polkupyörätestillä ja juostessa, olen huomannut tämän itsekin. Kokemus juostessa kertoo jo usein millä tasolla mennään mutta tarkat rajat saa laktaasitesteillä. Helsingin seudulla testejä järjestää ainakin Move!-valmentaja Ensio Hakala, jolla itse kävin joulukuussa. Pitää vaan muistaa pitää muutama päivä lepoa ennen testiä, etteivät maitohapot ole jo valmiiksi korkealla testiä aloittaessa :-)

Kun ei ole mitään käryä noista omista sykerajoista, niin sanokaapa suoraan - kannattaako pyörätestiin mennä? (siis maksaa rahaa siitä ilosta) Vai voiko, kuten mutulla ounastelen, noita rajoja arpoa itse?

Käryä ei mullakaan ole noista rajoista ja niimpä otin ja kävin Pajulahdessa, Nastolassa, juoksemassa mattotestin.

Juoksin 3 min syklejä, aina syklin jälkeen matto pysäytettiin ja otettiin verikoe ja sitten uusi sykli 1 km / h nopeammalla vauhdilla jne. Kunnes tuli noutaja.

Naamari oli kokoajan päällä, eli samalla mitattiin hengityskaasuja. Tulokset tulee sitten perästä, ei ole vielä tullut. Kovastihan tuo antoi jo etukäteenkin vinkkejä miten parantaa harjoittelua, kehui että oon hyvin malttanut tehdä PKta pienillä sykkeillä ja voisi jo pikkuhiljaa alkaa nostamaan tehoja. Oli ainankin alustavasti sitä mieltä että kesällä olisi mahdollista 3 h maralla.

Kallistahan tuo oli 110 €. Mutta antoi ainankin jonkinlaista henkistä palautetta tekemisille, että oikeaan suuntaan ollaan menossa.

Mattotesti on siitä hyvä että olosuhteet on vakioitu, seuraavan kerran testi on suoraan verrannollinen edelliseen.

Kun ei ole mitään käryä noista omista sykerajoista, niin sanokaapa suoraan - kannattaako pyörätestiin mennä? (siis maksaa rahaa siitä ilosta) Vai voiko, kuten mutulla ounastelen, noita rajoja arpoa itse?

-Jos on tarkoitus selvittää sykerajat juoksuharjoittelua varten, niin ei kannata. Laita rahat ennemmin juosten tehtävään kenttä- tai mattotestiin.

• 2 weeks later...