Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Tätä minä en ymmärrä-ketju

Puttemans
 Share

Recommended Posts

Aloitetaanpa uusi ketju, missä kerromme asioista, joita emme ymmärrä.

Maailmaassa on paljon asioita, joita tällainen pieni juoksija ei ymmärrä.

Varsinkin joidenkin ihmisten käyttäytymisessä on puolia, joita en ymmärrä.

Tässä yksi sellainen.

Joillakin ihmisillä on outo tapa pestä hampaat aamulla heti heräämisen jälkeen, sitten nautitaan aamiainen.

En ymmärrä tätä, hampaathan pitäisi pestä vasta aamiaisen nauttimisen jälkeen, eikä suinkan ennen aamiaista.

Illalla hampaat pestään juuri ennen nukkumaan menoa, siten suuhun ei tule enää bakteereja ennen aamua ja aamiaista, joten ei ole mitään perustetta pestä hampaita ennen aamiaista, vaan ne pitää kaiken järjen mukaan pestä vasta aamiaisen jälkeen, jolloin suu on täynnä bakteereita, en siis ymmärrä lainkaan tätä tapaa pestä hampaat heräämisen ja aamiaisen nauttimisen välissä.

• Replies 176
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Joillakin ihmisillä on outo tapa pestä hampaat aamulla heti heräämisen jälkeen, sitten nautitaan aamiainen.

En ymmärrä tätä, hampaathan pitäisi pestä vasta aamiaisen nauttimisen jälkeen, eikä suinkan ennen aamiaista.

Itsekin kuvittelin asioiden olevan näin, ja aina pesinkin hampaat aamiaisen jälkeen. Mutta luin jostakin (melko luotettava lähde, en muista mikä, mutta joku hammasammattilainen siinä oli haastateltavana), että aamulla hampaat tosiaankin olisi hyvä pestä heti herättyään ja ennen aamiaista. Syinä mm. se, että noin puoleen tuntiin ruoan jälkeen ei saisi pestä hampaita ja monet pesevät ne heti aamiaisen jälkeen eikä myöhemmin. Ja yönkin aikana bakteerit jylläävät suussa, ne olisi hyvä saada pestyä pois ennen aamiaisen happohyökkäyksiä.

Aamiaisen jälkeen kuulemma kannattaa purskutella suu vedellä ja ottaa vaikka pala xylitolipurkkaa.

Tykkään yli kaiken trikoista, siis juoksutrikoista. Jos joskus juoksen kahisevat "tuulipöksyt" jalassa niin se tapahtuu jostakin pakottavasta syystä korkeintaan kerran vuodessa ja on joka kerta yhtä epämiellyttävää. Kyllä juoksuhousut pitää ehdottomasti olla sellaiset ihoamyötäilevät.

Kun muutin tänne pk-seudulle oli ihmetys suuri tuolla kuntopoluilla kun suurin osa vastaantulevista juoksee lepattavissa housuissa ja jopa ihan tavallisissa puuvillaisissa takeissa ja olenpa nähnyt pururadalla juoksevan naisihmisen, jolla oli sellaiset balleriinakengät jalassa! Miksi juoksua harrastavat eivät käytä teknisiä ja asianmukaisia varustuksia täällä etelässä?

Juostahan voi ihan missä tahansa asussa. Meilläpäin lenkkeilee yksi naisihminen vanhoissa farkuissa eikä näytä asuvalinta vauhtia haittaavan. Kaikilla ei ehkä ole varaa ostaa teknisiä juoksuvaatteita tai sitten ovat vain sunnuntaihölkkääjiä eikä niitä kiinnosta ulkonäkö. Onneksi tämä on vapaa maa.

Ei minuakaan kiinnosta ulkonäkö vaan mukavuus. Omista lenkkivaatteistani on suurin osa monta vuotta vanhoja, mutta hyväksi koettuja eikä niistä haluaisi luopua millään, mutta kun hajuhaitat käyvät vuosien hikikertymien vuoksi ylitsepääsemättömiksi niin siksi on pakko joskus uusia niitä. En usko, että balleriinoissa on mukavaa juosta. Itse tunnen itseni joskus juostessani trikoissani tuolla muiden seassa liian erottuvaksi porukasta, mutta onneksi tämä on vapaa maa.

Itsekin kuvittelin asioiden olevan näin, ja aina pesinkin hampaat aamiaisen jälkeen. Mutta luin jostakin (melko luotettava lähde, en muista mikä, mutta joku hammasammattilainen siinä oli haastateltavana), että aamulla hampaat tosiaankin olisi hyvä pestä heti herättyään ja ennen aamiaista. Syinä mm. se, että noin puoleen tuntiin ruoan jälkeen ei saisi pestä hampaita ja monet pesevät ne heti aamiaisen jälkeen eikä myöhemmin. Ja yönkin aikana bakteerit jylläävät suussa, ne olisi hyvä saada pestyä pois ennen aamiaisen happohyökkäyksiä.

Jees, hampaita ei pestä siksi, että saadaan pois ruuanmurenat, vaan plakki. Heti ruoan päälle menossa taas on happohyökkäys, ja säännöllinen harjaus tuolloin voi kuluttaa hampaiden pintaa.

Jees, hampaita ei pestä siksi, että saadaan pois ruuanmurenat, vaan plakki. Heti ruoan päälle menossa taas on happohyökkäys, ja säännöllinen harjaus tuolloin voi kuluttaa hampaiden pintaa.

Huh :lipsrsealed: Itse olen pessyt aina aamupalan jälkeen hampaat, kun siitä jää raikas maku suuhun.

Muuan terveydenhoitaja totesi kerran, että sitrushedelmien hapot liuottavat tehokkaasti kiillettä, eikä heti niiden syönnin jälkeen tulisi pestä hampaita. Tätä olen pyrkinyt välttämään.

Kun muutin tänne pk-seudulle oli ihmetys suuri tuolla kuntopoluilla kun suurin osa vastaantulevista juoksee lepattavissa housuissa ja jopa ihan tavallisissa puuvillaisissa takeissa ja olenpa nähnyt pururadalla juoksevan naisihmisen, jolla oli sellaiset balleriinakengät jalassa! Miksi juoksua harrastavat eivät käytä teknisiä ja asianmukaisia varustuksia täällä etelässä?

Oot asunu täällä liian vähän aikaa; kunhan säästöt on syöty, huomaat, ettei täällä pääkaupunkiseudulla oo varaa muuhun, kun vanhoissa räteissä juoksemiseen. Jos meinaa asua jossain siis ja maksaa laskunsa. Noh, mä kyllä juoksen tuulipuvun tapaisessa, koska en jaksa juosta niin kovaa, että tarkenis koko matkan trikoissa. Sitten, kun polvet hyytyy ja hiki alkaa kuivuu, tulee sairaan kylmä ainakin mun trikoilla. Ei, en hanki mitään talvitrikoita, kun just käytin 3 vuoden omat huvittelurahat siihen pyöräilypukuun (vieläkin vähän hävettää).

Sitten, kun lapsia on riittävästi jaloissa, voi käydä niinkuin mulla n. 17 vuotta sitten. Juoksin naisten kympin tosi epämukavilla tennareilla, kun lenkkarit ei ehtineet aamulla mukaan (siis ne ainokaiset oli kait varmassa tallessa). Eva Wahlström taisi telkkarissa opastaa, että aina kannattaa juosta, koska elimistö ei tiedä onko farkut vai verkkarit jaloissa. Tuosta muistui mieleen, että olen vetänyt viime vuonna Xyclingin farkuissa. Vauvajumpassa viikottain onneksi tapaa yhtä dementoituneita ihmisiä, jotka jaksaa raahata juuri ja juuri itsensä paikalle, mutta puolet kamoista (sekä omista että vauvan) on taas jäänyt kotiin.

Aloitetaanpa uusi ketju, missä kerromme asioista, joita emme ymmärrä.

Illalla hampaat pestään juuri ennen nukkumaan menoa, siten suuhun ei tule enää bakteereja ennen aamua ja aamiaista, joten ei ole mitään perustetta pestä hampaita ennen aamiaista, vaan ne pitää kaiken järjen mukaan pestä vasta aamiaisen jälkeen, jolloin suu on täynnä bakteereita, en siis ymmärrä lainkaan tätä tapaa pestä hampaat heräämisen ja aamiaisen nauttimisen välissä.

Juups, mä sain hammashygienistin silmilleni, kun erehdyin tivaamaan tätä samaa asiaa pojan 3v hammastarkastuksessa. Selitys oli just tuo mitä ihmiset jäljempänä tarjosi. Hirvittää, kohta pitää taas viedä molemmat pienet tarkistukseen ja saan taas selkääni.

Oot asunu täällä liian vähän aikaa; kunhan säästöt on syöty, huomaat, ettei täällä pääkaupunkiseudulla oo varaa muuhun, kun vanhoissa räteissä juoksemiseen. Jos meinaa asua jossain siis ja maksaa laskunsa. Noh, mä kyllä juoksen tuulipuvun tapaisessa, koska en jaksa juosta niin kovaa, että tarkenis koko matkan trikoissa. Sitten, kun polvet hyytyy ja hiki alkaa kuivuu, tulee sairaan kylmä ainakin mun trikoilla. Ei, en hanki mitään talvitrikoita, kun just käytin 3 vuoden omat huvittelurahat siihen pyöräilypukuun (vieläkin vähän hävettää).

No vuoden oon jo asustellut eikä oo vielä tarvinnu säästöillä käydä - päinvastoin. Trikoista olen maksanut halvimmillaan 5 euroa täällä, mutta tuolla maalla asuessani sen sijaan yli 70 euroa. Toimivan teknisen alusasun saa 10:llä jos merkillä ei oo väliä. Juoksutakinkin olen saanut ostaa täältä 10:llä. Minulla on vaan se ongelma, etten meinaa malttaa käyttää uusia juoksuvermeitäni vaan laitan aina ne vanhat retut päälle! Minusta se ei ole kyllä hinnoista kiinni - sitäpaitsi pitäisin trikoita vaikka joka päivä töissäkin, jos en näyttäis ne päällä niin hölmöltä.

t. nim. trikoihinsa rakastunut...

no, toivottavasti kukaan ei ole ottanut tätä minun juttuani tähän - tätä minä en ymmärrä ketjuun kovin vakavasti, jokainenhan saa ja voi juoksennella millaisilla vermeillä haluaa, ajattelinkin lähinnä juuri sitä mukavuusasiaa en muuta!

Toimivan teknisen alusasun saa 10:llä jos merkillä ei oo väliä. Juoksutakinkin olen saanut ostaa täältä 10:llä. Minulla on vaan se ongelma, etten meinaa malttaa käyttää uusia juoksuvermeitäni vaan laitan aina ne vanhat retut päälle! Minusta se ei ole kyllä hinnoista kiinni - sitäpaitsi pitäisin trikoita vaikka joka päivä töissäkin, jos en näyttäis ne päällä niin hölmöltä.

Mä ostin ensimmäiset trikooni joskus 4 v . sitten Lidlistä. Sieltä niitä on saanut vähän yli kympillä ja hyvin toimivat.

Tällaiselle vanhalla, möhömahaiselle äijälle oli iso kynnys pukeutua niihin ja lähteä julkiselle paikalle lenkille.:icon_redface:

Ensimmäisen kerran jälkeen en sitten ole muihin enää pukeutunut.

Kyllä ne toimivat pakkasilmallakin kun laittaa alle pitkät kalsarit.

Asioita, joita en ymmärrä:

• Miksi ihmiset tupakoivat? Tää on tämän listan all-time greatest winner.
  • Miksi joku päästää itsensä lihoamaan sellaiseen kuntoon, että bussissa istuessaan vie kaksi paikkaa (tai ainakin niin paljon tilaa, että viereiselle penkille on ihan turha yrittää istua)? Pointti siis siinä, että onko mukavaa olla lihava ja kuulua kaikkien sairauksien riskiryhmään?
  • Miksi toisille alkoholi on yksille mukavaa seurustelujuomaa, toisille laukaisin tappelunhalulle ja kolmansille riippuvuuden aiheuttaja (alkoholismi)?
  • Miksi bussiin nousee ensimmäisenä se henkilö, jolla ei ole matkakorttia = maksaa pikkuhiluilla. Usein tämä henkilö jopa kiilaa jonon eteen varmistaakseen, ettei jää ilman lippuaan.
  • Miksi useat ihmiset eivät käytä suuntamerkkiä (siis auton) liikenteessä - tämä etenkin moottoritiellä? Ei se jaksamisesta (ei mene montaa kaloria viiksen kääntämiseen, vaikka tekisi monta kertaa matkan aikana) tai muistamisesta voi olla kiinni (muistavat kuitenkin muuten kääntää auton rattia)?

Näitä kohtia tulisi kyllä vielä aika paljon enemmänkin.

Huh :lipsrsealed: Itse olen pessyt aina aamupalan jälkeen hampaat, kun siitä jää raikas maku suuhun.

Muuan terveydenhoitaja totesi kerran, että sitrushedelmien hapot liuottavat tehokkaasti kiillettä, eikä heti niiden syönnin jälkeen tulisi pestä hampaita. Tätä olen pyrkinyt välttämään.

Sitrushedelmistä meinasin itsekin mainita, mutta jätin sitten pois... Ja lisäksi en ajatellut mainita - mutta varmaan olisi pitänyt - että ei tässä nyt mikään hirveä ongelma kuitenkaan ole kyseessä...