Jump to content
Juoksufoorumi.fi
Sign in to follow this  
Fanny Maria

Törmäilettekö lenkillä ihmisiin?

Recommended Posts

:mad14: Onkohan minussa jotakin vikaa, kun jo toisen kerran törmäsin kevyen liikenteen väylällä vastaantulijaan joka, joko

a) inhoaa juoksijoita tai B) ei välitä muista kulkijoista

(... kyse ei ollut siitä etteikö minua, 'juoksijaa' olisi huomattu)

Juoksin joulupäivänä kinkunsulattelu lenkin, eikä väkeä ollut juurikaan liikkeellä, mutta silti siellä oli 'ahdasta'!

... Juoksin kevyen liikenteen väylää, jonka leveys on noin 3 - 3,5 m, aivan väylän reunassa, kun vastaan tuli kaksi pariskuntaa, jotka kävelivät neljä rinnan. Heillä ei näyttänyt olevan aikomustakaan väistää, joten minulle jäi tasan kaksi vaihtoehtoa, joko juosta kohti tai loikata hankeen.

En halunnut kastella tossuja, joten jatkoin matkaani samaa reunaa mitä oli juossutkin ... vastaantulijat eivät yhtään väistäneet, joten kohtasimme käsivarret 'kolisten' .

En sanonut edes anteeksi, mutta teki kyllä mieli huutaa perään, että ... "hyvät joulut vain sinulle -toivottavasti huomasit, että liikenteessä saattaa olla muitakin kuin sinä!"

ps.

...onneksi vastaan tuli myös yksi nainen, joka hymyili ystävällisesti ja pelasti päiväni - kiitos hänelle!

Muokattu
lisätty puuttuva sana (minua)

Kyllä aina on sovussa mahduttu kulkemaan, oli kyseessä sitten kevyenliikenteen-väylä, tienpiennar tai metsätie.

Jospa kyseisellä tyypillä oli vain huono päivä? Tai sitten kun seuraavan kerran törmäät tuollaiseen ylimieliseen heppuun, niin tuuppaa se suosiolla hankeen :viheltely:

En ole, koska ei täällä yleensä ketään muita näy kun tuo maaherrakin muutti etelään. Ei täällä ketään muita hulluja ollut aamuvarhaisella lenkillä.

Ainoa kokemus, mistä olisin halutessani voinut saada lähikontaktin, oli se mies, joka seisoi kelkkahaalarit nilkoissa tien varressa ja kutsui saunakaveriksi. Kieltäydyin kunniasta.

Oma kontribuutioni tähän löytyy tuolta blogistani.

Hommahan lähti lapasesta silloin, kun joku älypää (niitä taisi olla noin 200) päätti muutta tieliikennelakia niin, että jalankulkijat saavat kulkea kevyenliikenteenväylilä miten sattuu. Osa porukoista luulee virheellisesti, että oikeanpuoleinen liikenne olisi tuolla säännöksellä kumottu, mutta sehän ei pidä paikkaansa. Väylillä kuljetaan kulkusuuntaan nähden oikeaa reunaa.

mutta paljon olen väistellyt. En tajua miksi porukat kulkee vasenta laitaa. Minulle kakarana opetettiin käyttämään tien oikeaa reunaa ja sillä selvä. Nyt olen opettelemalla opetellut juoksemaan puolet lenkistä vasemalla ja silloinkin huono omatunto soi:)?. (muka tien kaltevuuden takia)

Koiran ulkoiluttajat ovat huonoimpia väistämään, nehän kulkee just sitä reunaa missä olevat. muut väistäköön. Ja ne remmit...argh, tekisi mieli joskus huutaa, etten mä tänne tvistiä ole tullut hyppimään:) jos vastaan tulee "leveä kuljetus" eli rinnan useampi tyyppi, en väistä mihinkään. Juoksen niin hiljaa, ettei siinä isoa haavaa tule jos törmätään. yleensä on viime metreillä leveä kuljetus väistänyt.

pitäisiköhän minun juosta jossain missä ei ole ihmisiä, teksti alkaa vaikuttamaan aika erakkomaisen ihmisen höponöiltä.

Onhan noita kaikenlaisia kulkijoita niin maantiellä kuin pyörätielläkin. Itselläni ei ole suurempia hankaluuksia ilmennyt silloin kun naamakkain kohtaan vastaantulijan/-tulijat, mitä nyt joskus täkäläisissä alikulkutunnelikohdissa on tullut joitain äkkitilanteita. Ja jos toinen osapuoli ei mitenkään näytä reagoivan tulossa olevaan kohtaamistilanteeseen, vedän silloin kyllä oman vauhdin alas ja loikkaan hiukan sivuun.

Haastavampaa on, kun itse juoksee samaan suuntaan kuin rinnakkain kulkeva ihmisjoukko eli kohtaaminen tapahtuu selkäpuolelta. Käytän tällöin ehkä vähemmän viehättävää mutta tehokkaaksi todettua "Tööt-tööt" -huudahdusta.

Pääsääntöisesti kanssakuljoiden palaute/kommentit ovat positiivisia. Aika ajoin joku samaan suuntaan ajava pyöräilijä saattaa jäädä vierelle ja vaihtaa muutaman sanan, viimeksi jouluaattona hiukan iäkkäämpi herrasmies ajoi pyörällä rinnalla :bike: ja kehui vauhtiani (Ou yeah...). Meikähän kehuista innostui ja rinta rottingilla kiristin vauhtiakin. Onneksi reitimme erkanivat kohta, ennenkuin aloin pahemmin hyytyä. :ballchain:

Koiran ulkoiluttajat ovat huonoimpia väistämään, nehän kulkee just sitä reunaa missä olevat. muut väistäköön. Ja ne remmit....

Saattaa se koiran kanssa kulkeva mennä vasenta reunaa siksi, että koira jää lyhyessä remmissä penkan puolelle, ja isäntä lenkkeilijän/vastaantulevan kävelijän väliin. Ihan vaan siksi että iso koira saattaapi aiheuttaa niitä ikäviä tuntemuksia joista muissa topiceissa puhuttu. Moni koira kun on opetettu kulkemaan rinnalla vasemmalla puolella. Flexissä ympäriinsä poukkoileva puudeli on sitten asia erikseen... Suomalainenhan on niin pirun jääräpää ettei se väistä vaikka tilaa olis. En tajua millään miten muka voi olla niin vaikea juosta näillä leveysasteilla - kun Pariisilaisella tai Triesteläisellä ruuhkaisella jalkakäytävällä pääsee reipasta vauhtia ruuhka-aikaan - ilman että keneenkään tarvii törmätä tai huudella puolin tai toisin.. Vai väistikö ne kaikki vaan synkeän näköistä suomalaista karjua???

Muokattu

Yleensä tilaa riittää meilläpäin hyvin. Jos koko tie on tukossa käytän samaa hyväksi havaittua kuuluvaa huutoa kuin rullaluistelussa: "LATUA!!!"

Aina on tilaa ilmestynyt. Juju on huutaa jo kaukaa jotta lauma ehtii hajaantua eikä pelästy..

:thumbup: Tuota voisinkin kokeilla seuraavassa kohtaamisessa, vaikka se saattaakin herättää hieman hilpeyttä ... on meinaan sen verran hidas vauhtista juoksua minulla.

Tähän mennessä on hyvin väistetty. Muutaman kerran ollen saanut ns. runnoa läpi, mutta ei mitään pahempaa. Kovaa juostessa ne kylillä väistää herkemmin ja kyylää perään, että mikähän tollakin on, kun noin pinkoo :)

En muista joutuneeni yhteenottoihin vastaatulijoiden kanssa. Yleensä esim. lumihangessa annan kohdatessa kävelijöille "tampatun" väylän silläkin uhalla että itse juoksen muutaman metrin nilkat loskassa. Vasenta puolta kevyen liikenteenväylällä käytän mikäli kallistumat ja jalkojen tuntemukset niin vaativat, mutta vastaantulijoita kohdatessani vaihdan kiltisti oikealle hyvissä ajoin. Edessä ryhmänä kävelijöitäkin ohittelen pientareen puolelta sujuvasti. Kuluneena vuonna en muista törmänneeni keneenkään. Olenkohan mä vähän tylsä tyyppi?

Ei täällä mehtässä kehenkään törmää. Ihme on, jos toinen juoksija tulee vastaan, sekin suurella varmuudella maantien toista laitaa. Sen olen kuitenkin pistänyt merkille, että parin vuoden aikana juoksijoiden määrä on lisääntynyt, joskus tuntui että olen kylän ainoa juoksija kirkkoherran lisäksi.