Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kauteni 2009.

Paha hippi
 Share

Recommended Posts

Olen usein ajatellut kirjoittaa ajatuksistani ja tekemisistäni, mutta aina se on jäänyt. Nyt ajattelin alottaa, vaikka varsinaista sanomista ei ole. On ainakin myöhemmin helpompi jatkaa.

Juoksutavotteet vuodelle 2009:

Puolikas 2.5 alle 2:20 (Lappeenranta)

Kokonainen 27.6 (Mikkeli) ohjelmaa "maraton alle 4:30" soveltaen.

Loppukesän ohjelmaa katsellaan myöhemmin. Toinen maratoni, triathloni vai pidempää matkaa? Menossa ollaan, ei vain voi tietää minne.

Niin, sanottavaa löytyy aina, niinkuin mullakin tähän samoja kannustuksen sanoja. Etukäteen harmittelen, että mikäli oma haaveeni Perniön satkusta toteutuu, osallistumiseni samalle Mikkelin maralle ketjun aloittajan kanssa vaarantuu ensi vuonnakin.

Ei vanhoja jääriä ihan homehtumaankaan pirä päästää. Sekoitetaan uutta ja vanhaa ja tulee sopiva soppa.

Tarkoitus olisi saada tekemiseen hieman enemmän suunnitelmallisuutta. Viime kesänä tuli hetki pidettyä harjoituspäiväkirjaa ja vuoden alusta ajattelin alottaa kirjaamisen taas.

Nyt talvella olen käynyt kerran viikossa uimassa ja keskiviikkoisin voimistelemassa. Viikonloppuisin olen pyrkinyt tekemään pitkän lenkin. Hieman epäilyttää, miten pitkälle yksi kerta viikossa juoksemista riittää. Olen kuitenkin ajatellut, että kevääseen mentäisiin näin.

Juu, toi kerran viikossa on turhan vähän tavoitteisiisi nähden. Ota nyt ihmeessä toinen ja kolmaskin lenkki viikossa ohjelmaasi, niin kyllä se siitä! Kun itse aloitin, juoksin kolme kertaa viikossa: Kaksi lyhyttä ja hidasta (ehkä n. 4-5 km) ja yksi pitkä ja vieläkin hitaampi (ensin 8 km, lopulta jopa 14 km!). Niiden voimalla puolikas meni alle kahden tunnin, ja sitten kohti uusia haasteita!

• 2 months later...

Lappeenrantaan menossa siis.

Minulla on ollut Lappeenrannan puolikkaalle valmistautuessa esillä maraton 4:30 ohjelma, jota olen ainakin löyhästi pyrkinyt pitämään ohjenuorana. Ohjelmassa todetaan, että sen lopussa puolikkaan pitäisi mennä 1:51. Oma tavotteeni täyttyy huomattavasti huonommalla ajalla. Vielä ei vain oikein osaa tuntemusten perusteella arvioida sitä, tekeekö liikaa, liian vähän vai sopivasti. Ohjelmassa käskevänä sanana silmiin pomppaa helpolla komento ”LEPO”. Mitä sekin sitten tarkoittaa? Onhan se vielä lepopäivä, jos vaikka käy vain kuntosalilla? Ei kai sitä lasketa, jos sattuu lipsahtamaan jokunen kymmenen altaanväliä samalla, kun käyttää lasta uimahallilla? Levosta laistaminen ja kevyiden viikkojen lipsuminen liian raskaiksi on varmasti jotain, mihin pitäisi kiinnittää huomiota.

Vajaa kuusi viikkoa Lappeenrantaan. Viime viikon ”maratonvauhtisessa” kokeilin kolmannesmatkaa 2:15 vauhdilla. Ei ollut aivan helppo, eikä kevyt. Lähdössä oli jo väsymystä ja lenkin jälkeen tuntui siltä, että kolminkertaisena matka olisi tällä vauhdilla mahdottomuus. Sunnuntaina juostu puolimaratonin matka olikin sitten taas mukava ja leppoisa juoksu, joka venähti lähes kolmen tunnin hölkäksi. Toukokuussa on ainakin lähdössä levänneenä, tiet ovat puhtaat loskasta ja jäästä, vähemmän vaatetta päällä, mukavampi sää, enemmän harjoittelua takana, kilo-pari vähemmän läskiä, juomaa ei tarvitse kantaa, kirittäjiä riittää.

Varmaa on tällä hetkellä ainakin se, että eteenpäin mennään. Harjoittelu vauhtiin ei voi aina vaikuttaa, sillä viikossa on kolmet sovitut harjoitukset, joilla on hieman taipumusta karata liian raskaiksi. Onneksi näistä vain yksi on varsinaisesti juoksemista. Jalkoja pitää yrittää varoa. Pitää yrittää keksiä korvaavia jaloille leppoisampia harjoituksia enemmän. Sitten on vielä lisäksi läskiä, joka pitäisi jossain vaiheessa sulattaa.

Tuolla Lappeenrannan puolikkaalla on varsin hyvä reitti; reitti juostaan kolme kertaa ja jokaisella kierroksella vain pari mainittavaa nousua (1 km lähdöstä Puolakadulla ja sitten Helsingintien alittavan alikulkutunnelin molemmin puolin). Muuten varsin tasaista.

Jos en olisi ilmoittautunut HCR:lle, juoksisin puolikkaan taatusti Lappeessa.