Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Lumilautailu

Wilma
 Share

Recommended Posts

Onko muita jotka olis hurahtaneet lumilautailuun?

Itse kokeilin ensimmäistä kertaa viime viikonloppuna, ja tykästyin lajiin tosissani. Eka kerta meni vuokralaudalla, nyt on edessä oman osto..

Kroppa meni suht tukkoon kaikesta siitä rinteessä pyörimisestä, mutta nyt alkaa jo olla voiton puolella ja lihasjumi alkaa hellittämään. :viheltely

Onneksi talviloma on ovella ja pääsee taas harjottelemaan. :pois

Kai siinä jonkinmoinen hurahtaminen tapahtui -99, kun suksilla laskeminen alkoi maistua puulta ja kokeilin lautaa. Seuraavana talvena laskin jo omalla laudalla ja aika pian laskettelusukset jäi kokonaan pois hiihtolomakuormasta.

Vanhemmalla iällä lautailun aloittamisen kynnys on aika korkea, on oltava kanttia häpäistä itsensä lastenrinteessä konttaamalla, hiestä märkänä, alle kymppivuotiaiden taitureiden virnuillessa ja kuittaillessa. Mutta kun pääsee hommasta jyvälle, niin saa moneksi vuodeksi uutta virtaa laskettelureissuihin.

Itse lautailen satunnaisesti. Varsinaisesti lopetin lautailun vuonna 1995, mutta välillä on kiva sitäkin harrastaa. Telemark on kyllä enemmän mun laji, sitä tulee laskettua n. 10 kertaa kaudessa. On muuten lasketteluun verrattuna melko hyvää treeniä reisille, ainakin silloin kun saa vetää rinteiden ulkopuolella.

Jep, tuolla laudallahan on vasen polvi saatu lähes operointikuntoon... ihan mukavaa puuhaahan snoukkaus on mutta keski-iässä pitää jättää nuo hypyt ja paipit + reilit nuoremmille 8) Rinteessä ei enää ole vuosiin ollut hauska laskea, "metsään" ja syvään lumeen sitä enää mielii... nykyisin melkein Suomen hiihtokeskuksissa muutamaa poikkeusta lukuunottamatta valitsee murtsikat sen sijaan että viittis lähteä rinnettä tahkoamaan jos offareille ei lumi riitä.

jep jep täällä myöskin yksi ilmoittautuu! Suksi ja lauta molemmat käypi, tänä talvena enemmän lauta, molemmat myöskin tuolla työvälineenä opetushommissa viikonloppuisin.

Paikat kyllä saa rikki ihan kivasti, mutta alamäkiurheilusta en luovu edes juoksun vuoksi ja saa niitä vammoja juostessakin ja mustelmitta harvoin säilyn muutenkaan eli mäkeen vaan täysillä aina kun voi!!

Harrastaako kukaan palstalainen ratalautailua? Nykyään ei juuri rinteissä ratalautailijoita näy. Aloittelin joskus -92 Crazy Bananan 'rautakangella' eli laudalla, joka ei taipunut mihinkään suuntaan, mutta suuntauduin aika nopeasti leikkaaviin lautoihin.

Juoksu on muuten tosi hyvää treeniä lautailuun - jos reidet menee hapoille alarinteessä eikä jaksa painaa kanttia rinteeseen käännöksissä, pölisee lumi komeasti...

Ihan tavallinen lautailija ilmoittautuu. Mä opettelin joskus yläasteikäisenä laskemaan suksilla ja alko nopeesti maistua puulta. Lautaa kokeilin muutama vuosi sitten ja innostuin heti vaikka konttaamisvoittoistahan se eteneminen oli. Nyt pysyy jo pystyssä ja on oma lauta alla, vaikka harjottelua vielä tarvitaan. Hyödynnän eteisessä nojailevaa lautaa myös juoksu- ym. hikisten vaatteiden kuivattelussa, erittäin hyödyllinen huonekalu 8).

Lisäys: mitä se ratalautailu oikeestaan on?

Ratalautailu on ehkä vähän huono nimi Carving-tyyliselle laskemiselle. Idea on kuitenkin sama kuin Carver(tiimalasi)-suksissa (itse asiassa luulen, että Carver-sukset on kehitetty matkien leikkaavaa lautaa, sillä ratalautoja oli olemassa jo kauan ennen tiimalasisuksien yleistymistä).

Ratalautailusta eli leikkaavalla laudalla laskemisesta saa hyvän käsityksen kun avaa tänään (22.02) telkkarin klo 11.00 ja vaihtaa kanavaksi yle24 (voi olla myös yle2). Sieltä tulee Miesten Lumilautailun Parisuurpujottelua Torniosta. Huomenna tulee Naisten PGS.

Nyt on oma lauta ostettuna ja kävin eilen harjoittelemassa paikallisessa pikkumäessä. Niinhän sitä sanotaan että harjoittelu tekee mestarin.. vaikka ehkä paremmin meni kuin ekalla kerralla. Onneksi rinteessä oli muitakin vasta-alkajia. :kädet Ikähaarukka taisi olla 5-vuodesta aina 40-vuotta. :peukku

Ratalautailu on ehkä vähän huono nimi Carving-tyyliselle laskemiselle. Idea on kuitenkin sama kuin Carver(tiimalasi)-suksissa (itse asiassa luulen, että Carver-sukset on kehitetty matkien leikkaavaa lautaa, sillä ratalautoja oli olemassa jo kauan ennen tiimalasisuksien yleistymistä).

Ratalautailusta eli leikkaavalla laudalla laskemisesta saa hyvän käsityksen kun avaa tänään (22.02) telkkarin klo 11.00 ja vaihtaa kanavaksi yle24 (voi olla myös yle2). Sieltä tulee Miesten Lumilautailun Parisuurpujottelua Torniosta. Huomenna tulee Naisten PGS.

Juu, mullakin oli tuollainen assymmetrinen ratalauta ja tietysti kovat siteet, ei taivu meikäläinen trikeille joten rataa ja vauhtia kiitos!!!

Hyvä Wilma!!! Siittä se sitten lähtee ja vie mukanaan, sen voin luvata! Mäkin kävin tänään hesan reissulla ihanassa keväisessä ilmassa ja ostin uuden kypärän (mitenkään en kuitenkaan väitä että vanha olisi mennyt liioista kolhuista huonoksi :viheltely )

Sunnuntaihin asti pitäis vielä odottaa että pääsee testaamaan miten tämä uusi ottaa paipin seinät vastaan!!

• 1 month later...