Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Ambition Events

Outsider
 Share

Recommended Posts

Ulltrajuoksuja ja seikkailukisoja osoitteessa:

http://www.ambitionevents.com/

En löytänyt listan hakukoneella tietoa, että tätä sivua olisi aiemmin linkattu.

Sivulta löytyy mm. kalentereita ja linkkejä kisoihin ympäri maailman, esimerkiksi sivu

http://scandinavia.runacrosstheworld.com/

jolla esitellään Kungsleden eli The Kings Trail kisa 27-28 kesäkuuta Ruotsissa.

• 3 weeks later...

Ulltrajuoksuja ja seikkailukisoja osoitteessa:

...

Sivulta löytyy mm. kalentereita ja linkkejä kisoihin ympäri maailman, esimerkiksi sivu

http://scandinavia.runacrosstheworld.com/

jolla esitellään Kungsleden eli The Kings Trail kisa 27-28 kesäkuuta Ruotsissa.

Kiitokset linkistä! Vahvistus osallistumisesta tuli postissa tänään.

Aloitin jo porailemaan reikiä otsalampun runkoon, että saa taas muutaman gramman lisää suklaata matkaan. Ja tiesittekö, että avaruuslakanoista voi rakentaa n. 200-300g:n makuupussin, jolla pitäisi selvitä hengissä nollakelissä. Kaljamahastani en tingi, mutta muuten grammanviilaus on huipussaan.

Kerrassaan jännittävä haaste.

Huomasin nyt vasta tämän Kungsledenin ja heti alkoi kutina. Ei kuitenkaan vielä tänä vuonna. Näyttää oikein kunnon maastoultralta, ja varmasti aivan toista kuin puistojuoksuhenkisempi GAX.

Omituisia vaatimuksia varustelistassa:

-4000 kcal ravintoa ja matka 176 km. Onko se juoksu- vai syömäkilpailu? Kunnon grammanviilaja kuittaa tämän pienellä ruokaöljypullolla. Säännöt ei sano ravinnon laadusta mitään.

-Lamppu ja varaparistot. Mitenkäs se keskiyön aurinko? Tuolla taitaa olla sen verran valoa yölläkin, että pienen perusotsalampun valokeilaa ei edes juuri huomaa.

Omituisia vaatimuksia varustelistassa:

-4000 kcal ravintoa ja matka 176 km. Onko se juoksu- vai syömäkilpailu? Kunnon grammanviilaja kuittaa tämän pienellä ruokaöljypullolla. Säännöt ei sano ravinnon laadusta mitään.

-Lamppu ja varaparistot. Mitenkäs se keskiyön aurinko? Tuolla taitaa olla sen verran valoa yölläkin, että pienen perusotsalampun valokeilaa ei edes juuri huomaa.

Lueskelin tästä kisasta jo aikaisemmin syksyllä ja silloin ihmettelin ihan samaa. Jäi sellainen kuva, että aikovat järjestää Skandinaaviassa kisan, mutta eivät ihan tiedä ja tunne paikallisia oloja. Voihan se olla, ettei lopulta ihan kaikkea vaadita niin kirjaimellisesti.

Juu, järjestäjä lienee Etelä-Afrikassa. Sinne mun rahat ainakin meni.

Minusta tuntuu, että heillä ei ole juurikaan hajua vielä edes reitistä, sillä ilmoittautumislapussa lukee pituudeksi 195km.

Sopivan epämääräistä mun makuun.

Ruokaa ajattelin kyllä ottaa reilusti tuon, ehkä jopa lähelle 10000kcal, kun kerran lisää matkalta ei saa (oon kuitenkin puolet isompi kuin m-luut). Kevyitä eväitä (suklaa, voi, pähkinät jne.) saa kyllä kantoon ihan mukavasti, mutta kuitenkin alle viiden kilon lisäpainolla olis melko pakko selvitä, kun muuten juoksu menee hankalaksi. Pitää testailla.

Ruokaa ajattelin kyllä ottaa reilusti tuon, ehkä jopa lähelle 10000kcal, kun kerran lisää matkalta ei saa (oon kuitenkin puolet isompi kuin m-luut). Kevyitä eväitä (suklaa, voi, pähkinät jne.) saa kyllä kantoon ihan mukavasti, mutta kuitenkin alle viiden kilon lisäpainolla olis melko pakko selvitä, kun muuten juoksu menee hankalaksi. Pitää testailla.

Juu, tuleehan niitä kaloreita aika helposti kun on tiivistä evästä. Ei tuo 4000 kcal mikään kohtuuton määrä ole. Itse pakkaisin ehkä noin 2500-3000 kcal jos itse saisi päättää. 10 000 kcal kuulostaa kyllä jo reilulta määrältä. Perinteisellä grillimakkara (250kcal) yksiköllä ilmaistuna se tekee 40 makkaraa, eli makkara vajaan viiden kilometrin välein!

Mukaan otettavan ravinnon määrän arvioinnin helpottamiseksi: ihminen kuluttaa keskimäärin painonsa kiloina verran kcal per kilometri. Eli 70 kiloinen juoksija kuluttaa 176 kilometrillä 70 kg * 176 km = n. 12320 kcal. Itseäni ainakin auttoi viime Wihassa kulutuksen ennakkoon laskeminen. Sen avulla tiesin varata juuri sopivasti sapuskaa mukaan. Toivottavasti tästä infosta on hyötyä.

Juu, tuo laskukaava kulutuksesta on varmaan ihan riittävän tarkka. Jos treeni onnistuu, niin lähtöpaino rensseleiden kanssa on luokkaa 85kg ja riippuen tuon kisan pituudesta ja maaston vaativuudesta voidaan päästä jo melko isoon kokonaiskulutukseen.

Kysymys on vaan sitten se, että miten iso osa kulutuksesta pitäisi tankata lisäenergiana kisan aikana. Jonkinlainen näppituntuma on mulla ollut se, että vähintään puolet kulutetuista kaloreista pitäisi tulla tai rupeaa harmittamaan (M.BoneSin gax oli kyllä todella minimalisitinen tuon suhteen!). Ja sen että hitaissa raahustusvauhdeissa ravinnon laadulla ei ole juurikaan väliä, vaan tärkeää on ollut se että syö. Tietysti kun mennään 14h tuolle puolelle, niin ollaan mulle tuntemattomilla vesillä, mutta kuitenkin tässä tehot pitää olla reilusti alempana, kun noita 10h tietämillä olevia kisoja pystyy vielä runttaamaan loppuun, vaikka energiatasot ja muut systeemit menisivät kuinka vinoon.

Likimääräinen kulutus on tiedossa toki, mutta eri asia paljonko kannattaa syödä niinkuin zeta jo totesi. Mulla on sellainen mielikuva, että pääosan pystyy käyttämään kehon energiavaroista, mutta lisäksi tarvitaan jonkinverran energialisää. Rasvanpoltto ei ilmeisesti toimi tehokkaasti ilman hiilihydraattia (näin muistaakseni joku väitti aikaisemmassa keskustelussa). Pitkillä ultrilla tahti on niin rauhallinen, että tuon nautitun energian osuuden ei tarvitse olla kovin suuri. Sitä rasvaakin ehtii poltella. Mun mielestä vauhti hidastuu sekä syömällä liian vähän että syömällä liikaa, ja aika tuntumalla joutuu hakemaan itselle sopivaa määrää.

• 2 months later...

Dear ambition athlete:

Due to the recent global market meltdown which has led to a high number of cancelations from competitors, we decided to postpone ambition events 2009 calendar until further notice.

We are doing a complete re-evaluation of each event, race course, and interest from all ambition clients in order to create an ideal affordable platform for the ultra-marathon and adventure racing community.

Over the course of the coming few weeks, we will be contacting each client to get your individual feedback regarding the type of races you want; and your frank feedback on your experience with ambition events.

For those who have registered and paid for races which have been postponed, please contact runners@ambitionevents.com for further details.

We deeply apologize for any inconvenience our postponement may have caused

Kind regards

Fabien Faure

Managing Director

naseba group