Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Ei ole päivät veljeksiä

kari.t
 Share

Recommended Posts

Ihmettelen vaan kun juoksin 8 päivän välein saman lenkin (14 km purulla) puolen minuutin tarkkuudella samaa vauhtia (1;18) niin keskisykkeessä oli 11 pykälää eroa. Isommalla sykkeellä lenkki kyllä tuntuikin raskaammalta mutta pidin samaa vauhtia kuitenkin jostain syystä. Mittari on Suunto T6 jalkapodilla. Aikasisemmin on samalla lenkillä syke ollut sillä alemmalla tasolla, ihan samaa reittiä en ole niin usein kyllä juossut ja mittari ei ole aina mukana.

Välissä oli viikon työmatka Kiinaan, pitkä matka mutta ei mitään hulabaloota. Voisikohan tommonen rastitus vaikuttaa noin paljon ? Olen ennenkin reissuista jotain vaikutusta huomannut mutta ei ole sattunut näin hyvää vertailupohjaa. Molemmilla kerroilla oli pikkusen liukasta ehkä eilen vähän enemmän mutta en usko että se vaikuttaa.Kiinassa ollessa kävin kerran matolla hölkkäämässä.

Onko kokemuksia ?

Pari kertaa ollut samanlainen tapaus. Sykkeethän vaihtelee ihan noin muuten vaan luokkaa 5 lyöntiä ilman mitään ihmeellistä syytä. Riippuen missäpäin Kiinaa olit, sulla on takana 2 pitkää lentoa ja 2 kertaa toipuminen aikaerosta.

Itse olen ollut Peking/Hangzhou kohdilla, jonne aikaeroa kertyy 6 tuntia. Suomeen palatessani seuraavan illan lenkki on ollut välistä kummallinen

- kulkee tosi kevysti pitkään

- raskasta kuin kivireppu selässä --> sykkeet korkealla, jos edes yrittäisi pitää normaalia vauhtia.

Oma tulkintani asiasta on ollut

- pitkä lento rasittaa (paitsi jos busineksessa menee)

- kroppa on sekaisin&rasittunut aikaerosta

Ihan sama ilmiö on joka jääkauden alussa, kun tulee ensimmäiset 4 h yöunet ja yrittää illalla lenkille. Kroppa on ihan zombi ja sykkeet/vauhtia ihan mitä sattuu.

Joo kiitos kyllä vahvistaa asiaa. Shanghain seudulla joten sama 6 h aika ero on, yleensä käyn Koreassa jonne meno kestää Euroopan kautta jotain 24 tuntia ovelta ovelle ja vie hyvin voimia. Busineksesta on joo kyllä kävelty läpi mutta ei sen enempää.

Syksyn Ruisrääkki oli pari päivää Koreasta paluun jälkeen että ehkä sekin vaikutti kun ei menny niin kun harjottelu oli näyttänyt.

Toissa talvena kun tein neljä kuukautta todella vaikeaa laskentahommaa töissä ja oli erittäin vaikeasti löydettäviä teknisiä ongelmia, niin lenkillä oli sykkeet korkealla. Tätä jatkui monta viikkoa.

Kun sain vihdoinkin syyn selville ja homma lähti asiakkaalla toimimaan, niin seuraavalla samanvauhtisella sunnuntailenkillä oli 15 pykälää pienemmät sykkeet.

Muutenkin minulla heittelehtii suoritustaso hyvän ja huonon päivän välillä turhan paljon. Jos olen nukkunut viikon huonosti, niin etenkin kovaa juokseminen on melkoista tuskaa. Menen hapoille ensimmäisillä sadoilla metreillä ja alkuhapotuksesta ei meinaa millään toipua.

Stressi voi olla fyysistä tai henkistä.

• 4 weeks later...

Mulla ainakin vaikuttaa pitkät lennot ihan sairaasti sykkeisiin... Yleensä seuraavan päivän lenkillä on joku 10-15 pinnaa kovempi syke. Ihmeellistä on se kuten tuossa joku mainitsi että tuntemukset voivat olla erilaisia välillä kulkee kevyesti välillä ei mihinkään- syke on kumminkin sama.

Mutta onhan se selvä; Istut perse jumis 6h, nestehukka, vähän/huono ruoka, univaje, aikaero.

Pienemmästäkin menee systeemi sekasin:)