Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Palvelukseen halutaan: juoksuvalmentaja


Recommended Posts

Otsikossahan se on kiteytetty. Mistähän tuollaisen löytäisi? Laitanko ilmoituksen työkkäriin vai alanko soittelemaan paikallisia urheiluseuroja läpi? Kyseessä ei siis valitettavasti ole 37,5 h viikkotyö vaan osa-aikahomma, jonka tarkoitus on paimentaa minut Tukholmassa alle 4 h 15 min. Takana nyt puolitoista vuotta juoksentelua ja vaikka kunto on noussut kohisten, ei tulostaso tyydytä. Apuun siis tarvitaan (puoli)ammattilainen!

Kaikista vinkeistä ja ilmiannoista ja tarjouksista kiitollinen:kumarrus:

Link to comment
Share on other sites

Otsikossahan se on kiteytetty. Mistähän tuollaisen löytäisi? Laitanko ilmoituksen työkkäriin vai alanko soittelemaan paikallisia urheiluseuroja läpi? Kyseessä ei siis valitettavasti ole 37,5 h viikkotyö vaan osa-aikahomma, jonka tarkoitus on paimentaa minut Tukholmassa alle 4 h 15 min. Takana nyt puolitoista vuotta juoksentelua ja vaikka kunto on noussut kohisten, ei tulostaso tyydytä. Apuun siis tarvitaan (puoli)ammattilainen!

Kaikista vinkeistä ja ilmiannoista ja tarjouksista kiitollinen:kumarrus:

Kerroppa tasostasi, eli 10km / 1/2 ja 1/1. Onko sykerajat tiedossa, eli aerobinen kynnys / anaerobinen sekä maksimi?

Ja miten olet reenaillu tähän asti.

Mikään kokenut juoksija en ole mutta TÄYSIN nollakunnosta olen 4.15 alittanut.

Link to comment
Share on other sites

Aivan, tämähän voidaan tehdä näin talkootyönäkin... Olen toki palstaa paljon lukenut ja saanutkin hyviä vinkkejä. Ongelma on tietty hiukka siinä, että mielipiteitä on suunnilleen yhtä paljon kuin palstalaisiakin. Lisäksi tarvitsisin jonkun, joka konkreettisesti kävisi läpi harjoitteluhistoriani ja kertoisi, mikä meni metsään ja mitä nyt tehdään.

Mutta kokeillaan siis tätä. Ja edelleen, olen valmis kohtuullisen korvauksen sille puoliammattilaiselle maksamaan, joka haluaa auttaa.

Taustoja siis vähän: kympin kisaa ei ole tullut juosta, puolikas tältä syksyltä 1.56 ja 1/1 4.31. Teskun testit käyty, maksimi 199, aerobinen ja anaerobinen, hmm jossain laatikossa nuo tiedot. Nyt vikalle maralle juoksin sepon 4 h ohjelman mukaisesti. Lipsumista lähinnä sairauden vuoksi, ei muutoin.

Link to comment
Share on other sites

Mielipiteitä pitääkin olla yhtä monta kuin on palstalaista. Jos "oikea tapa" olisi olemassa, kaikki noudattaisivat sitä. Mutta kun sitä ei ole!

Jokainen juokseva yksilö on "yhden hengen koejärjestely". Pitää tehdä hypoteeseja ("Tämä voisi toimia..."), kokeilla hypoteesin toimivuutta harjoittelemalla ja katsoa miten käy.

Oma vinkkini: älä odota vuotta, eli sitä yhtä maratonia, nähdäksesi toimiiko harjoittelu. Tee vakioituja testijuoksuja, joiden kautta näen muutokset suorituskyvyssäni nopeammin. Näin voit tehdä koejärjestelyyn muutoksia riittävän ajoissa.

Link to comment
Share on other sites

Aivan, tämähän voidaan tehdä näin talkootyönäkin... Olen toki palstaa paljon lukenut ja saanutkin hyviä vinkkejä. Ongelma on tietty hiukka siinä, että mielipiteitä on suunnilleen yhtä paljon kuin palstalaisiakin. Lisäksi tarvitsisin jonkun, joka konkreettisesti kävisi läpi harjoitteluhistoriani ja kertoisi, mikä meni metsään ja mitä nyt tehdään.

Joo, tällä palstalla on kovin eritasoisia neuvojia. Jotkut perustavat neuvonsa omaan kokemukseen, toiset yleisiin hokemiin, toiset ehkä alan kirjallisuuteen, ja jotkut harvat ehkä tieteellisiin tutkimuksiin asiasta. Kriittinen lukija saa tällä foorumilla olla.

Mutta toisaalta tuo 4:15 on sen verran kevyt tulos vielä, että oman valmentajan hankkiminen tuntuu ainakin minusta hiukan yliampuvalta. Oletko ajatellut paikkakunnallasi tai sen lähettyvillä järjestettävään maratonkouluun osallistumista?

Link to comment
Share on other sites

Joo, eihän tuo tavoite tietenkään tämän palstan huippuaikoja hätyyttele. Sukupuolesta kai saa kuitenkin jotain pientä tasoitusta eli naiselle tuo alle 4:15 (ja ensi syksynä Berliinissä alle 4 h) ei kai ihan hölkkäilytreenillä tule?

Ehkä liioittelua tuo valmentajan haeskelu mutta en toisaalta halua tuhlata yhtään enempää aikaa yritys ja erehdys -metodiin. Sitä paitsi mulla on aina ollut se periaate, että ammattilaisille kannattaa maksaa, oli kyseessä sitten hiusten leikkaus tai hieronta tai juoksuvalmennus;)

Maratonkoulu, ehkä joo, mutta kiinnostaisi enemmän se, että joku tsekkaisi tuon vuoden harjoittelupätkän ja rakentaisi sen päälle. Maratonkoulut ovat kuitenkin enemmän tai vähemmän massatouhua;)

Link to comment
Share on other sites

Itse tekisin kutakuinkin niin, että juoksisin nyt matalilla tehoilla tämän talvikauden pääasiassa eli peekoota. Ja jos alkaa tuntua liian junnaavalta, niin muutaman kerran kuukaudessa tekisin lyhyehkön vk-lenkin vauhtituntuman säilyttämiseksi. Antaa myös uskoa siihen ettei vauhtireservissä ole tapahtunut katoamista ;) Lähempänä kisaa sitten lisäisin tehoja hyvän peruskuntokauden jälkeen maltillisesti tuotakin. Levossa kunto nousee, joten mitään eläimellistä rääkkiä ei kannata tehdä, jotta keho pääsee välillä palautumaankin.

Kuitenkin niin, että viimeiset 2 kk ennen päätähtäintä tehot lisääntyvät selkeästi. Ja noin 2 viikkoa ennen varsinaista kisaa tehoja voisi alkaa vähän vähentämään, ja vikalla viikolla sitten jo uberrennosti. Joku 4 tunnin maraohjelma voisi olla hyvä ennen tätä kisaa, ellet halua räätälöidä ohjelmaasi itse.

Jos jalat ei kestä alussa, niin korvaavilla peekoota, niin ei tarvitse uudelleen lähteä pohjalta rakentamaan pohjaa mille rakentaa myöhemmin vauhtiominaisuuksiakin.

Link to comment
Share on other sites

puoliammattilainen haussa vai?? En nyt osaa sanoa olenko itse mikään maailman mestari neuvonnoissa, mutta mie oon liikunnanohjaaja opiskelija huom! en siis vielä valmistunut ammattikorkeakoulussa ja harrastan itse kilpahiihtoa ja juoksua. Jonkin verran on siis tietämystä noista kestäävyyden kehittämisen osa-alueista. Minkälaista neuvonantoa siis kaipailisit kaikenkaikkiaan. Sinällään kuulostaa houkuttelevalle, mutta opiskelijana miun pittee sovitella tietty yhteen opinnot ja omat treenit luonnollisesti. Opintoja oon siis suorittanut jo ihmisen anatomiasta ja fysiologiasta sekä kuormitusfysiologiasta, kuntosaliharjoittelusta ja sen soveltamisesta eri lajeihin ja ravitsemuksen perusteista terveyden edistämiseksi ja kevään aikana tulen suorittamaan opinnot liikunnan ravitsemukseen syventyvät opinnot. Kuntotestaamisesta kokemusta itse suorittanut lukuisia polkupyöräergometri testejä ja mattotestejä, sekä juoksutestejä. Pari kertaa oon myös tehnyt kuntotestin muille henkilöille.

Link to comment
Share on other sites

Maratonkoulu, ehkä joo, mutta kiinnostaisi enemmän se, että joku tsekkaisi tuon vuoden harjoittelupätkän ja rakentaisi sen päälle. Maratonkoulut ovat kuitenkin enemmän tai vähemmän massatouhua;)

Käy Teskun testissä. Saat testin tuloksen ja harjoitteluohjelman. Puolen vuoden jälkeen toinen testi, josta näet oletko kehittynyt.

Mainitsemastani testistä on toinen ketju, katso sieltä. Testaajia on varmaan muitakin kuin Tesku.

Testaus ei ole massatouhua vaan perustuu sinun sormenpäistäsi otettaviin verinäytteisiin. Testaajalta saamasi ohjelma rakentuu yksilöllisten kestävyysrajojesi mukaan. Vaikuttaa minusta yksilölliseltä.

Link to comment
Share on other sites

Paras keino varmaan löytää valmentaja on kysellä urheiluseuroista tai täältä (kuten oot nyt tekemässä). Kumpikaan ei vaan ole varma keino.

Valmennussuhde on aivan ylivertainen tapa saavuttaa tuloksia ja peittoaa valmiit ohjelmat ja maratonkoulut mennen tullen. Valmennussuhteella tarkoitan siis sellaista hiukan aktiisivempaa ohjausta kuin kerran kuussa lähetettävää ohjelma.

Oon valmentanut itse 1,5 vuotta kolmekymppistä naisjuoksijaa ja maraton meni nyt syksyllä 3:11. Aika vaan on valitettavan kortilla, joten yritän välttää ylimääräisiä nakkeja juuri tällä hetkellä, kuten uuden valmennettavan hankkimista.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy