Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Maratoonarin nopeusharjoittelu


SamuelS
 Share

Recommended Posts

Ajattelin tänä vuonna tehdä ennen varsinaista maratonharjoittelua noin 4 viikon jakson nopeusharjoittelua. Ideana tässä olisi vauhtireservin laajentaminen, jotta varsinaisessa maratonharjoitelussa nopeus ei tulisi missään vaiheessa ongelmaksi ja juoksutekniikka paranisi. Tässä voi olla minulla vielä heikko kohta, joten aion työskennellä sen eteen, jotta saisin täyden hyödyn harjoittelusta. Tarkennetakoon, että en puhu sprinttiharjoittelusta, vaan nopeuden parantamisesta matkoilla 800 metristä ylöspäin.

Eli kun oletetaan, että PK-pohja on hyvä, aikaa on 4 viikkoa ja viikkoon voi mahduttaa kaksi nopeusharjoitusta, niin mitä ehdotatte?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Eli kun oletetaan, että PK-pohja on hyvä, aikaa on 4 viikkoa ja viikkoon voi mahduttaa kaksi nopeusharjoitusta, niin mitä ehdotatte?

Ehdotan erittäin suurta varovaisuutta. Neljässä viikossa innokas ja aihetta ennen testaamaton juoksee itsensä hyvin suurella todennäköisyydellä elämää suurempaan jumiin. Turvallisempaa on treenata nopeutta siten, että nopeusharjoittelun ja kuormittavan maratonharjoittelun välissä on reiluhko jalkojen ravisteluvaihe jossa lepäät jumit pois.

Link to comment
Share on other sites

Eli kun oletetaan, että PK-pohja on hyvä, aikaa on 4 viikkoa ja viikkoon voi mahduttaa kaksi nopeusharjoitusta, niin mitä ehdotatte?

Aika usein maratonohjelmissakin on näkynyt lyhyitä mäkivetoja, esimerkiksi 10x~25-30s. Mäen tai muun vastuksen kanssa leikkiminen tiukemminkaan ei tunnu niin ristiriitaiselta kestävyystreenin kanssa kuin vaikkapa kasin-1500m:n vauhtinen juoksu radalla.

Link to comment
Share on other sites

Niin, siis aikaisemmin olen tehnyt noita 800 metrin vetoja 3k-5k kisavauhtia hiukan Yassojen tapaan, mutta vähemmillä toistoilla. Lisäksi ohjelmaan on kuulunut pitkiä mäkivetoja (noin 90 s) niin, että mäen päällä sykkeet on lähellä maksimia. Toistaiseksi mitään jumia ei noista ole tullut. Mietin vain mitä voisi tehdä paremmin.

Link to comment
Share on other sites

Niin, siis aikaisemmin olen tehnyt noita 800 metrin vetoja 3k-5k kisavauhtia hiukan Yassojen tapaan, mutta vähemmillä toistoilla. Lisäksi ohjelmaan on kuulunut pitkiä mäkivetoja (noin 90 s) niin, että mäen päällä sykkeet on lähellä maksimia. Toistaiseksi mitään jumia ei noista ole tullut. Mietin vain mitä voisi tehdä paremmin.

Kuulostaa, että sinulla on ollut sitä "laatua" mukana harjoittelussa tähänkin asti.

Miltä kuulostaisi niin mullistava neuvo, että jatkaisit samaan malliin mutta himpun verran nousujohteisesti määrää ja tehoa lisää?

Link to comment
Share on other sites

Mitä hyvää noilla mäkivedoilla saavutetaan 4 viikkoa (tai vähemmän) ennen h-hetkeä? Eikös noiden mäkivetojen aika ole ollut jo aikaa ennen 800 vetoja? Ei niillä ainakaan juoksutaloudellisuuta paranneta tässä vaiheessa. Mielummin jopa päinvastoin, kun samalla treenataan muutenkin paljon VK-MK alueella.

Link to comment
Share on other sites

Nopeuden harjoittaminen on minulle henkilökohtaisesti täysin tuntematon asia. En saa itseäni nopeaksi, enkä oikeen viiti sitä yrittää kehittääkkään.

Olen kummiskin tehnyt peruslenkeilläni 10-20s suht nopeita pyrähdyksiä ja luonnollisesti hyvällä tekniikalla (vaikka mistä minä tietäisin millaista se on). Pyrähdykset ei saa olla hapottavia, eikä täysiä missään nimessä. Nämä tuntuu mukavasti rikkovan perusnylkkäyksen, ja juoksu tuntuisi välistä "aukeavan" näiden avauksien jälkeen hieman paremmin. Näitä pyrähdyksiä teen melkein joka päivä, paitsi jos sattuu olemaan lihakset väsyneet.

Näillä pyrähdyksillä saattaa joskus saada viisaankin vipuun, ja lopputuloksena armotonta tuhkan sirottelua vastapelurille (esim JH:lle).

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Mitä hyvää noilla mäkivedoilla saavutetaan 4 viikkoa (tai vähemmän) ennen h-hetkeä? Eikös noiden mäkivetojen aika ole ollut jo aikaa ennen 800 vetoja? Ei niillä ainakaan juoksutaloudellisuuta paranneta tässä vaiheessa. Mielummin jopa päinvastoin, kun samalla treenataan muutenkin paljon VK-MK alueella.

Luitkohan nyt tuon alkuperäisen viestin oikein? Siinä sanottiin, että 4 vk ennen maratonharjoittelua, ei ennen maratonia. Minulla oli tarkoitus tehdä jotain tässä artikkelissa mainitun tapaista:

http://runningtimes.com/Article.aspx?ArticleID=9254

Link to comment
Share on other sites

SamuelS - vaikken mitään mistään tiedäkään, niin perusfiilis on että kuulostaa ainakin hyvin järkeiltyltä. Miten kroppa tuohon sitten reagoi on toinen juttu mitä ei tiedä kuin kokeilemalla. JH:n kommentti breikistä nopeus-maratreenien väliin kuulosti ehkä vielä järkevämmältä.

Sun treenejä seuratessa tulee mieleen, että jos pitäisi pistää rahat kiinni pääsenkö minä alle kolmen vai sinä niin taitaisin laittaa rahat sun puolesta likoon. Hahah. Onneksi skaba on vain itseäni vastaan...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy