Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Keräily, kirpputorit

nedflanders
 Share

Recommended Posts

Monen suomaisen harrastuksena on myös keräily. Keräilyn kohteena voi olla

mikä tahansa ja se on voinut jatkua lapsuudesta aikuisuuteen asti. Syy, mik-

si kerätään jotain esineita, tuotteita ei selity järkisyillä. Joillekin yli 100 kpl

käsittävä kermanekkakokoelma voi olla elämän tärkein juttu, toiselle taas

kuulakärkikynät ovat sitä mikä saa mielen herkäksi. Harrastatko sinä keräilyä

juoksun lisäksi ja mitä keräät? Mikä on ollut mielestäsi erikoisin asia, esine mitä

olet nähnyt, kuullut keräiltävän? Ovatko kirppikset intohimosi?

Lapsena ja vähän vanhempana keräilin postimerkkejä mutta kiinnostus siihen

hiipui kun oli yli 20v. Nyt olen n. 10v. keräillyt erääseen tuotemerkkiin liittyvää

aineistoa ja joka myös liittyy urheiluun, se on Adidas. Tämän urheiluvälinefir-

man juoksutossut, piikkarit, urheiluvaatteet, kuvastot, hinnastot ja muut es-

neet jotka ovat tuotettu n. ennen 90-lukua. Vanhin esine kokoelmassani

on juoksupiikkarit jotka sieltä 1960 ja -70 lukujen taitteesta. Olen saanut myös

lahjoituksena asuja, urheilujalkineita tunnetuilta urheilijoilta kuten esim. Liisa

Veijalainen ja Reima Salonen, he käyttivät aktiivivuosinaan Adidaksen tuottei-

ta. Vaikka keräilemäni Adidaksen 70 ja 80-lukujen, ja sitä vanhemmat tuotteet

ovat edullisia hankkia, nykyään on melko vaikea löytää niitä ja ainoita paikkoja

mistä voi löytää ovat näitä Adidaksen vanhoja asuja ovat kirpputorit.

Keräilen myös astioita, sisustustuotteita ja huonekaluja jotka ovat tehty 1950-70 luvuilla...

Keräilin 2000-luvun vaihteen molemmin puolin Aku Ankkoja, mutta sitten harrastus jostain syystä jäi, vaikka lehti edelleen luukusta kolahtaakin. Kokonaismäärä taitaa olla tällä hetkellä 2300-2400kpl (kaikki vuodesta 1968 ja päälle pieni kasa vanhempia).

Elokuviakin (lähinnä hyviä) keräilen, mutta niitä ei taida löytyä kuin reilut 300.

Kyllä, keräily ja kirpputorit ja huutokaupat sekä vanhat talot, joihin olen saanut luvan mennä tonkimaan ovat intohimoni. Juuri eilen vietin päivän kirpputorilla. Tosin nyt myyden. Keräilyyn liittyy myös yksi työpaikkani elämän varrelta, ensin keräily toi työpaikan ja sitten se jäikin veriin. Huutokaupoissa viettäisin päivän vaikka joka viikko.

Valitettavasti vain elämä ei aina mene niinkuin meinaa ja tulee muuta häslinkiä, jolloin joku kiva ja itselle todella rakas harrastuskin voi katketa kuten minulla kävi. Viimeisen vuoden aikana en ole enää käynyt kuin pari kertaa kirpputorilla itse myymässä ja muutaman kerran ehtinyt vaan käymään asiakkaanakaan. Samoin vaivalla keräämäni kokoelmat mm. Arabian maitokannuja (sinikuvioisia), vanhoja kipsipatsaita ja huonekaluja 30-50 luvulta on jakaantunut kahtia ja osa myytykin.

Eli vanhaa Arabiaa on tullut kerättyä, kipsipatsaita, huonekaluja jokunen myös kertynyt ja itse kunnostettu lisäksi muutama vanha maustepurkki sota-ajalta (mausteet vielä sisällä) apteekkipulloja, Martta Wendelinin piirtämiä Kodin Kuvalehden kansia sekä suojelusenkelitauluja. Siinä tärkeimmät.

Niiloksella on lisäksi melko kattava rahakokoelma ja nyt yhtenä uutena yhteisenä keräilykohteena on nallet.

Hullua hommaa, ei voi muuta sanoa ja varmasti monen mielestä täysin turhaa touhua, mutta kaikki vanha ennen vuotta 1960 tehty tavara on kaunista verrattuna ainakin nykyajan vempottimiin. Ajatelkaas kuinka hieno esine oli vaikkapa vanha putkiradio. Rumaa sellaista ei olekaan. Ja televisiokin oli ennen kuin taideteos! Puhumattakaan vaikkapa autosta!

Harrastatko sinä keräilyä juoksun lisäksi ja mitä keräät?

Mulla on noin ämpärillinen (itse osaksi juotujen) viinipullojen korkkeja, siis vain niitä "korkkipuun" kaarnasta tehtyjä. Onks tää keräilyä tai harrastus? Toistaiseksi olen rakentanut kahdesta shampanjapullon korkista veneen ja sataman avaimelle kelluvan avaimenperän.

Mulla on noin ämpärillinen (itse osaksi juotujen) viinipullojen korkkeja, siis vain niitä "korkkipuun" kaarnasta tehtyjä. Onks tää keräilyä tai harrastus? Toistaiseksi olen rakentanut kahdesta shampanjapullon korkista veneen ja sataman avaimelle kelluvan avaimenperän.

Isäni vakiovitseihin kuului taannoin sanoa meille lapsilleen, että jos nyt ootte pojat kunnolla, niin isä lupaa ryypätä teille korkkiliivit kesäksi. Sullahan alkaisi jo olla melko kivasti materiaalia kasassa.

Hämähäkkimies-lehtiä olen keräillyt 17 vuotta, tiistaina sain postissa sen viimeisen puuttuvan :smiley: Nyt on siis vuosikerrat 1980-2008 hyllyssä, eipäs siitä loppujen lopuksi tule kuin ~350 lehteä.

DVD/HD DVD/Blu-ray -leffojakin tulee osteltua, vaikka en niitä varsinaisesti keräile ainakaan mikään tavoite mielessä. Tällä hetkellä hyllystä löytyy ~700 nimikettä, vievät aika hyvin tilaa! :conf:

Nykyisin lähinnä kirjoja tulee kerättyä ja toinen kohde on kolikot (5-20 sentin kolikoita) "säästöpankkeina" oleviin pulloihin/purkkeihin. Seteleiden keräämistä olen yrittänyt, mutta tähän mennessä huonolla menestyksellä :icon_rolleyes:

Pienenpänä tuli sitten kerättyä kiiltokuvia, postimerkkejä, erilaisia papereita...

Kirpputoreilla en ole käynyt kuin muutaman kerran, sen siaan antikvariaattiset kirjakaupat on mulle se tutumpi paikka.

Mitään en keräile ja kirpputoreja inhoan yli kaiken.

Keräät kuiteskin - kilometrejä!

Jotenkin tuo juomapuoli on aina ollut sydäntä lähellä. Pienenä poikasena keräilin erilaisia kruunukorkkeja ja nyt on kertynyt karahvillinen viinipullon korkkeja, mutta ne on vaan rekvisiitaksi.

Eli en minä keräilyä sanan varsinaisessa merkityksessä niinkään harrasta, mutta myönnän olevani sitä tyyppiä että säästän kaikkea tilpehööriä "jos joskus tarttis" pohjalta, toisaalta siivouspuuskassani joskus lähtee tavaraa raakalla kädellä kaatikselle/keräykseen.

Rookie

Katsos Hatapa sen veraan kauan olen sivustoilla roikkunut, että veikkaan että mitaleita ja pyttyjä sinulla lienee muutama..... tusina.......

Eikös totta?

Yksi pokaali on vuosien varrella mukaan tarttunut, noita osanottomitaleita on jossakin kaapinperillä jokunen, mutta en minä niitä varsinaisesti keräile.

Minä keräilen musiikkia ja sitä löytyy! Aluksi nuorempana tuli kerättyä c-kasettien muodossa ja vinyyleinä. Sitten siirryttiin cd-levyihin ja nyt on siirrytty moderneihin mp3-tiedostoihin. Vaikka musiikki on siis muuttanut formaattiaan vuosien varrella, vinyylien keräily on pysyny koko ajan rinnalla. Se kun on mielestäni edelleen ainoa oikea muoto musiikin kuuntelulle. Mp3 on kyllä se kätevin menevälle ihmiselle. Eipä tullut koskaan aikasemmin mieleen ottaa 30 kasettia, vinyyliä tai cd:tä juoksulenkille mukaan...

Minä olen sitä ihmistyyppiä, joka ei keräile mitään mutta säästän kyllä paljon kaikenlaista pahan päivän varalle. Toisinaan onneksi sattuu niitä pahoja päiviä, jolloin jollekkin säästössä olevalle esineelle löytyy yllättävää käyttöä. Joskus on pakko vähän siivoilla paikkoja ja heittää jotain pois, muuten loppuu tila kesken.

Korkeista puheen ollen. Poika, melkein 5-v, innostui jokin aika sitten keräilemään olutpullojen korkkeja. Olen niitä sitten hyvänä isänä yrittänyt hänelle korkkailla mutta taas vähän omatuntoa kolkuttaa kun kovin on jäänyt vähälle :018: