Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Seppo

Aiheita juoksulehtiin

Recommended Posts

Aina kun tulee puhetta näistä meidän kahdesta juoksulehdestä, niin aina tulee samoja viestejä ettei lehdissä oo mitään järkevää luettavaa. Jos nykyset aiheet on tylsiä ja toistuvia, niin mitäs te sitten haluaisitten lukea tämän vuoden numeroissa? Varmasti kummankin lehden edustajat lukee tätä palstaa niin nyt vois vaikuttaa jos siihen on mielenkiintoa. Kuuta ei voi saada taivaalta, mutta heittäkää nyt ideoita aiheista.

Mä lukisin ihan mielellään juttua vaikka tämän hetken suosituimmista sykemittaireista ja pientä vertailua kehiin. Toinen mielenkiintonen aihe vois olla ens kesän suosituimpien maratonin järjestäjien kuulumisia ja tietysti mukana vois olla myös pari hieman erikoisempaa maratonia, että misssä vaiheessa on järjestelyt yms.

Kertokaa mitä haluatte lukea.

Mie tässä tuumailin, että tämä ku on Juoksija-lehden virallinen keskustelufoorumi. Niin olisipa sieltä mielenkiintoista lukea syväluotaava henkilökuvaus eräästä Seppo Moilasesta, joka tämän hienouden on pystyyn laittanut. Ja eipä olisi pöllömpi idea lukea muidenkaan palstalaisten edesottamuksista. Kun ihmisistä on tullut jonkinlainen mielikuva palstan välityksellä, niin olisi metkaa nähdä vahvistuuko mielikuva vai menikö totaalisesti mönkään.

No yksi olisi maratonin tai muun juoksun järjestäminen...

Eli mitä kaikkea siinä täytyy ottaa huomioon ja mitä lupia tarvitaan...

Aivan pienintä piirtoa myöden koko homma, eli juttuihin syvyyttä...

Olisihan se mukava tietää, kuinka paljon tuossa kaikessa on hommaa ennen ja silloin kun kisaa juostaan...

Mä haluaisin lukea henkilöhaastatteluja ja mielellään mahdollisimman eri tasoisista harrastajista. Kilpatasosta kuuden tunnin taapertajiin asti. Miksi harjoittelevat, miten harjoittelevat, onnistumiset, epäonnistumiset yms. Toisaalta olisi kiva myös seurata henkilöiden edesottamuksia vaikka vuoden ajan. Ultrajuoksijoiden ajatuksia olisi myöskin kiva kuulla.

Toinen mielenkiintoinen juttu olisi erilaiset kestotestit. Eli kovaan rääkkiin kamppeita (olkoot sukkia, alusvaatteita, päällysvaatteita, sykemittareita) ja katotaan, miten kestää.

Tuo Shamaanin mainitsema artikkeli tapahtuman järjestämisestä olisi myöskin hieno.

Minusta olisi mukavaa lukea iän vaikutuksesta harjoitteluun. Tietysti kaikki ovat yksilöitä, mutta jotakin suuntaa-antavaa olisi mukavaa lukea. Itse olen nuori (17-v.) ja muutamaan otteeseen jalat eivät ole rasitusta kestäneet, vaikka maltillisesti treenaankin - fysioterapeutti sanoi syyksi ikäni: keho ei ole vielä valmis. Milloin se sitten on? Milloin voin harjoitella 6 kertaa viikossa ilman pelkoa jalkojen pettämisestä? :hmm

Täällä palstalla kun on hyvinkin eri tavalla treenaavia juoksentelijoita, niin siitähän vois tehdä pienen juttusarjankin. Eli otetaan samaan aikaan tähtääviä maratoonareita, jotka treenaavat eri tavalla ja seurataan heidän valmistautumistaan vuoden ajan muutamassa jutussa. Parastahan olis tietty tähtääminen vielä samaan juoksuun.

Tuossa tulis samalla kertaa mukava juttusarja, jota olis kiva seurata vuoden mittaan. Toisaalta konkreettisesti käytännön kautta sais seurata, miten itse kukin treenaa ja mitä tuloksia lopulta saavuttaa. Eri tasoisia ryhmiä pitäis olla, niin mahdollisimman moni lukija löytäis itseään kiinnostavan porukan, jota seurata.

Ultrajuoksu olis myös hyvä aihe. Eipä oo ultraajista tai heidän treeneistään paljon juttua näkynyt. Itse ainakin olisin pihalla kuin lumiukko, jos pitäs ultraan alkaa valmistautumaan. Ilmeisesti sitä vaan juoksis paljon.

Peesailen; eli henkilöjuttuja, harjoitustaustoineen ja tavoitteineen. Samaten testit vaikka työläitä taitavat ollakin, olisivat parasta antia, ei aina jaksa niitä vaate- ja kenkäesittelyjä, maistuvat mainoksilta. Vertailla ja esitellä voisi myös maratonreittejä Suomessa ja muualla. Netistä löytää nykyään kaiken ja liikaakin, kyllä lehdellä olisi paikka nostaa esiin valmiiksi pureskeltua informaatiota. Viimeisessä juoksijassa oleva "askeltestaus" vertailu puutteineenkin oli kyllä varsin mielenkintoinen.

Minäkin lukisin mielelläni eri tasoisten juoksijoiden omakohtaisia kokemuksia. Siis ihan tavallistenkin ihmisten, jotka käyvät töissä ja pyörittävät perheenkin siinä sivussa. Se on taas eri asia, haluaako kukaan aukaista toimittajalle ovet omaan elämäänsä. Mutta jos joku niin rohkea löytyisi, täältä löytyisi innokas lukija.

Minä kaipaisin mythbusters-henkistä journalismia. Siis että otettais käsittelyyn kaikenlaisia iänikuisia kliseitä/yleisiä totuuksia urheilusta, ja otettais selvää, pitääkö ne paikkansa. Itseä kiinnostaa esim se, onko tosiaan niin, että jos haluaa lihasta, niin sitten ei paranis juosta. Tai kääntäen, jos haluaa juosta niin onko lihasmassa vaan tiellä. Ei mulla mikään massakausi ole päällä vaikka punttia teenkin ;), mutta ihan uteliaisuudesta. Ja tähän liittyen: millaista harjoittelun pitäis olla, jos haluaa kehittää molempia kummankaan isosti kärsimättä, eli mitä olis optimaalinen harjoittelu.

Toinen tällainen "yleinen totuus", josta olis kiva saada lisätietoa, olisi tää pk-sykealueen prosentit: toimiiko tuo prosenttijuttu joka kropassa vai onko se vähän niinkuin painoindeksi, että jollekin toimii ja jollekin ei. Ja kumpaan kannattaa lenkillä luottaa, mittariin vai fiilikseen.

Ylipäätänsä perusjuttujen perinpohjaista tonkimista kaipaisin, ja oikein syvälle menevää mutta kansantajuisesti kirjoitettua juttua!

Olen nopea lukija, ja mun ykköstoive onkin, että jutut olisivat pitkiä (ja kuvat pieniä).

Tänään hammaslääkärin vastaanotolla luin jostain vanhasta naistenlehdestä jutun umpihankihiihdoista. Se oli just sellainen, joista tykkään. Eli raportti ei kertonut minä muodossa: "näin treenasin ja tältä tuntui eka maraton, eka ultra tms" , vaan siinä kerrottiin naisporukasta, joka jo pitkään on osallistunut tapahtumaan samalla porukalla. Esim. just ultrasta lukisin takuuvarmasti suurella mielenkiinnolla samanlaisia juttuja. EI tietysti koko lehti tällasta, mutta silloin tällöin.

Minäkin lukisin mieluiten juttuja ihan tavallisista tossun kuluttajista ja erityisesti olisin utelias tietämään mitä kuuluu nykyään niille Tähtäimessä Maraton tyypeille... Tietysti olisi hiukka hassua tehdä heistä juttua, jos lopettivat koko lupaavan juoksu-uransa siihen, mutta silti olisi hauska tietää moniko heistä todellakin heitti tossunsa nurkkaan. Veikkaisin, että ainakin yksi jatkaa... Tanja siis :kädet