Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Kilpakävely


Recommended Posts

Nyt viime aikoina on muutamalla lenkillä tullut mieleen, että mitenhän tuo kilpakävely onnistuisi ihan harjoittelumielessä. Muutama nytkyttelevän askelenkin olen kokeillut, ja vaikuttaa melko vauhdikkaalta ja ihan mukavaltakin (sikäli kun tekniikkaa yhtään osaan). Voisi olla hyvä korvaava laji juoksulle ja vähän pehmeämpi vaihtoehto jaloillekin.

Onko palstalaisilla kokemusta kilpakävelystä? Lajin tekniikka olisi kiva oppia, mistä tuota oppia voisi saada? Järjestetäänkö missään esim tekniikkakursseja? Muutenkin olisi kiva kuulla, jos jollakin olisi lajista omia kokemuksia kertoa...

Link to post
Share on other sites

Mä oisin kyllä eri mieltä tuosta että kilpakävely ois pehmeämpi vaihtoehto jaloille. :shock:

Itse oon joskus ihan vaan treeneissä vähän kokeillut, raskasta on pitää sitä tekniikkaa kun ei sitä oikein osaa ja aika lailla eri lihaksiin se ottaa. 400 metriä "lujaa" mahdollisimman oikealla tekniikalla oli jo aika kova matka. :roll:

Toki sitä kannattaa kokeilla jos vaan jostain löydät jonkun joka sitä osaa opettaa, kun kerran asia kiinnostaa. Kävelystä ei varmaan kovin paljon kursseja tai koulutuksia mene, tuntuu että niihin on kiinnostus kuitenkin aika heikkoa. Ehkä jossain paikallisessa seurassa on kilpakävleyn harrastajia joten sieltä voisi saada vähän vinkkejä. Toivotaan että ainakin jonkun neuvojan löydät. :heilutus

Link to post
Share on other sites

Tietysti laji on raskas jos sitä paljon harrastaa. Meinasin vaan, että nivelille tulee vähemmän rasitusta ja muutenkin tällä hetkellä tuntuisi vähän vähemmän kivuliaalta harrastukselta, kun juoksulle ominaiset tärähdykset jäis pois. En kylläkään ole lajia vaihtamassa, mutta ajattelin vain, että jos innostuisi vähän vaihtelemaan treeniä noin. Jos sitä nyt sitten ilkee tuolla ihmisten ilmoilla nitkutella eteenpäin :wink:

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Aikoinaan Paavo Nurmi ja kumppanit reenasivat talvisin peruskestävyysharjoitukset kävellen 2-5 tuntia kerrallaan. Sitten keväällä he siirtyivät intervallityyppiseen harjoitteluun ja kesällä juoksivat maailmanennätykset, joilla tuloksilla vieläkin pärjättäisiin suomen tasolla.

Hyvä pointti. Nurmen harjoittelu on ollut mielessä, kun olen lisännyt nyt syksyllä pitkiä sauvakävelyjä juoksun kustannuksella (ja välillä miettinyt kävelyn mielekkyyttä). Tosin pitkät hiihdot on tavoitteena keväällä 2006. Keho tuntuu tykkäävän ja palautuminen on nopeaa.

Link to post
Share on other sites

Tietysti laji on raskas jos sitä paljon harrastaa. Meinasin vaan, että nivelille tulee vähemmän rasitusta ja muutenkin tällä hetkellä tuntuisi vähän vähemmän kivuliaalta harrastukselta, kun juoksulle ominaiset tärähdykset jäis pois. En kylläkään ole lajia vaihtamassa, mutta ajattelin vain, että jos innostuisi vähän vaihtelemaan treeniä noin. Jos sitä nyt sitten ilkee tuolla ihmisten ilmoilla nitkutella eteenpäin :wink:

Niin, siis kyllä kilpakävelykin on nivelille kova laji. Tärähdys ei tietenkään ole sama, mutta nivelien liikeradat eivät välttämättä ole ihmiselle kaikista luonnollisimpia. Vähän sama juttu kuin keihäänheitossa. En ole yhtään varman tuleeko siinä nivelille mitenkään vähemmän rasitusta. Rasitus on toki erilaista kuin juoksussa, joten siinä mielessä se voi olla hyvä laji juoksun kanssa rinnakkain.

Kävelyssä keskivartalon voiman merkitys on vielä tärkeämpää kuin juoksussa, joten kuntopiiriä joutuu kyllä tekemään ihan urakalla, jotta nitkuttelua jaksaisi hyvällä tekniikalla pidempään.

Link to post
Share on other sites

Kilpakävelyyn kannattaa suunnitella tasainen reitti. Siinä rytmi ja tyyli sekoaa jos on mäkiä, etenkin alamäet ovat hankalia.

Kengät pitää olla ohuempipohjaiset ja löysemmät, jotta askellus on helpompaa. Muutenkin siinä saa säären etuosan lihakset todella helposti kipeiksi kun joutuu jännittämään niitä ettei kengän kärki tökkää tien pintaan.

Itsellä tuli aikoinaan polvitaipeet aina kipeäksi, koska tyyli oli sen sorttinen että taivutus meni jopa vähän "yli". Toki tuomarit arvostivat sitä. Koukkupolvisuudesta tulee heti varoituslätkä samoin kuten kosketuksen puutteesta. ( Nyt ei puhuta parisuhdeasioista! :sydän ). Itse en saanut "urani" aikana yhtään varoitusta. Hyvä minä!

Olen itsekin miettinyt, josko "kävelisi" aina välillä. Harkinnassa on jopa johonkin ikämieskisaan osallistuminen.

Ripustin kävelykengät naulaan inttiin lähtiessä -83. Sitä ennen ehdin nuorten sarjoissa saada yhden SM kullan ja pari pronssia. Kerran pääsin maaotteluunkin. Jäi ihan hyvät fiilikset siitä ajasta.

Kysykää vaan jos haluatte tarkempaa tietoa. Luulisin kuitenkin, että jokainen halukas löytää riittävän hyvän tekniikan ihan omin päin, harjoituksen kautta. :peukku

Link to post
Share on other sites

Toki kilpakävelyä voi yrittää omin nokkineen ilman apua, mutta tällöin on kyllä vaarana se, että paikat tulevat kipeiksi, jos tekee liikeradat väärin.

Toisaalta, jos omaksi ilokseen aikoo yhdeksi harjoittelumuodoksi ottaa kilpakävelyn, niin periaatteessahan sillä ei ole väliä, meneekö täysin oikealla kilpakävelytekniikalla vai ei. Mutta onko siinäkään sitten järkeä, että menee polvet koukussa puolihölkkää ja kuvittelee kilpakävelevänsä.

Tiedän juoksijoita, joilla on ollut kilpakävely jossain määrin harjoitusohjelmassaan mukana. He ovat korostaneet, että kävely on tehnyt hyvää eritoten lantion liikkuvuudelle (eikä siis sivusuuntaista heiluttelua, vaan nimenomaan eteenpäin).

Kuten tuossa jo mainittiin, kävelyreitin tulee olla mahdollisimman tasainen. Kilpailujärjestäjille usein tuottaa paljon vaivaa kilpailureittien suunnittelu, kun kovin mäkistä ei saisi olla.

Tärkeä asia tuli myös esiin tossuista. Kenkien tulee olla matalapohjaiset, joten tavalliset juoksulenkkarit eivät siihen sovellu. Joitain maraton-tossuja ainakin ennen oli, joilla pystyi hyvin kävelemään. Suomesta on aika hankala yleensäkään löytää kunnolla kilpakävelyyn soveltuvia tossuja.

Kieltämättä polvitaipeisiin kävely voi ottaa - tosin se vaiva on yleensä aloittelevilla kävelijöillä, ja tottumisen myötä vaiva häviää. Enpä kyllä juuri muita paikkoja keksi, mihin kävely voisi sattua. Toisin kuin yleensä luullaan, kilpakävely EI satu lonkkiin. Jos se sattuu, tekniikassa on virhe. Yleensä virhe aiheutuu siitä, että lantiota heilutetaan keinotekoisesti sivusuunnassa. Tarkoituksena on, että lantion liikkuvuus on hyvä eteenpäin, ja askeleen rentous löytyy lantiosta. Turha pepun heiluttelu sivulle päin ei ole taloudellista vaan haittaa menoa.

Ehdottomasti olen sitä mieltä, että juoksijan kannattaa niin halutessaan kokeilla kilpakävelyä harjoituksissa. Harjoittelun monipuolisuus kunniaan :) Mutta mikäli on mahdollista, kannattaa kysäistä neuvoa joltakulta, joka lajiin on paremmin perehtynyt :)

Link to post
Share on other sites

Kilpakävelyyn näyttäisi olevan jonkinnäköinen tekniikka ohjekin täällä:

http://members.surfeu.fi/wwwtalli/kilpakavely.html

Olen nyt joutunut olemaan juoksematta pari viikkoa polvikivun vuoksi: koukussa oleva polvi, tärähdys maahan juostessa ja johan säkenöi :itku

Niinpä olen sitten pistänyt enemmän vauhtia kävelylenkkeihin kun koira kuitenkin lenkkiä kaipaa oli koipi kunnossa tai ei.

Melkoisen erilailla tuo vauhtikävely käy jalkoihin kuin juoksu tai tavallinen kävely - puuttuneeko joku rentous kun reisissä tuntuu jo 5km:n jälkeen ja samoilla koivilla on sentään maratonkin juostu!?!

Link to post
Share on other sites

Kilpakävelyyn näyttäisi olevan jonkinnäköinen tekniikka ohjekin täällä:

http://members.surfeu.fi/wwwtalli/kilpakavely.html

Olen nyt joutunut olemaan juoksematta pari viikkoa polvikivun vuoksi: koukussa oleva polvi, tärähdys maahan juostessa ja johan säkenöi :itku

Niinpä olen sitten pistänyt enemmän vauhtia kävelylenkkeihin kun koira kuitenkin lenkkiä kaipaa oli koipi kunnossa tai ei.

Melkoisen erilailla tuo vauhtikävely käy jalkoihin kuin juoksu tai tavallinen kävely - puuttuneeko joku rentous kun reisissä tuntuu jo 5km:n jälkeen ja samoilla koivilla on sentään maratonkin juostu!?!

Kiitos vinkistä! Pitänee yrittää käydä jossain piilossa kokeilemassa etteivät ihan hulluna pidä... Vois tehdä mun polvelle myös hyvää välillä kävellä vauhdikkasti, kun meinaa nuo reiden lihakset olla vähän turhan kireät (juostessa tuntuu välillä ilkeältä).

Eiköhän se rentous löydy sieltä pikku hiljaa! Onhan se varmasti jaloille melko erilainen rasitus kuin juoksu, joten aikansa menee ennen kuin jalat jaksaa kunnolla. Letkeesti vaan lantiota keikutellen niin avot!

Link to post
Share on other sites
  • 14 years later...
  • 3 months later...

En osaa kilpa kävelyy mut soutu kamun kans käveltiin tos joku aika sit tais olla talvee jo ni 13.4km 1.56.0 melko reipasta..ehkä vähän ois voinu kiristää..hyvää palauttavaa..vaik ei tuu silleen käveltyä reeneissä..kysy jostain urheilu liikkeestä kilpa kävelyyn sopiivii klopoja...

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy