Jump to content
Juoksufoorumi.fi

hyviä neuvoja,kiitos!!

testosonni
 Share

Recommended Posts

no niin,eli tarkoitus olisi saada coopper tulos MAHDOLLISIMMAN nopeasti 2300metriin tai mieluiten yli.tuo 2300m rajana ei ole paljon mutta kun tällä hetkellä olen n.1900 vauhdissa eli parannettavaa on!!jos joku tämän viestin lukee niin varmasti omassa mielessä kysyy itseltään että mistä tuo 2300m tulee!?!?!?!olen hakenut rauhanturvaajan tehtäviin,ja säkylässä hakija testataan coopperin testillä jossa raja on tuo 2300m!!olen 23v,188pitkä,ja painoa on 124kiloa,taustalla painaa usean vuoden voimaharjoittelu ja nuorempana monta vuotta juonioreissa sm-tason jääkiekkoa.olen juossut viimeksi 3vuotta sitten.eli antakaa neuvoja,vinkkejä,ohjelmia!!!!eli miten saan juoksu kuntoni paremmaksi,aikaa ei välttämättä ole kauan!!

olen 23v,188pitkä,ja painoa on 124kiloa,taustalla painaa usean vuoden voimaharjoittelu ja nuorempana monta vuotta juonioreissa sm-tason jääkiekkoa.olen juossut viimeksi 3vuotta sitten.eli antakaa neuvoja,vinkkejä,ohjelmia!!!!eli miten saan juoksu kuntoni paremmaksi,aikaa ei välttämättä ole kauan!!

kauanko on kauan?

painoa pudottamalla juoksu paranee ihan suoraan treenaamattakin.

Reipasvauhtisia kävely/sauvakävelylenkkeja mukaan päivittäin.

Juoksutreenit 400m vetoina, aikaan 2 minuuttia. Salilla juoksumatolla tarkoittaa 12km/h vauhtia. Vedot vedetään loppuun asti ja uutta vetoa ei aloiteta, mikäli edellinen tuntui niin pahalta ettei usko selviytyvän seuraavasta, kävelypalautus 5 minuuttia. kiinnitä huomiota juoksuryhtiin, se ei saa romahtaa. Alussa kerran viikossa ja ensimmäisellä kertaa vain yksi veto. Yhdistä (juoksumatto)kävelylenkkiin, jolloin saat verrat samalla. Kylmänä ei vetoja tehdä. korkeintaan 2krt/vk ei viittä vetoa enempää missään vaiheessa treenausta, vauhteja voi myöhemmin hieman korottaa. juoksulenkkejä en suosittele (telakkavaara)

Toivottavasti raja nostetaan sotilailla mahdollisimman nopeasti ainakin 2600 metriin.

Maakuntakomppanian vaatimuksissa on juuri tuo 2600 m ja siihen muutama testi vielä lisää mm. suunnistus+ammunnat+marssi+lihaskuntotestit.

Suht helppoja kuntoilevalle tyypille, mutta jos on vuosia maannut sohvalla niin töitä joutuu tekemään lujasti.

palaan nyt noihin viesteihin mitä olen saanut.eli EN SANO TÄTÄ PAHALLA MUTTA MULLE ON AIVAN SAMA MITÄ MAAKUNTAKOMPPANIASSA TEHDÄÄN TAI MITKÄ "RAJAT" SINNE ON ASETETTU.ELI NYT MUN KOHDALLA ON KYSYMYS SIITTÄ ETTÄ HALUAN KANTAA YKSINKERTAISESTI KORTENI KEKOON MAAILMAN RAUHAN TURVAAMISEN PUOLESTA.en todellakaan ole maannut vuosia sohvalla,kuten tässä runner67 kirjoitti,en vain ole juossut sen takia että saisin kaiken turhan kulutuksen minimoitua pois!!VOIMANOSTO/KEHONRAKENNUS VERRATTUNA JUOKSUUN TAI MARATOONIIN ON TÄYSIN KAKSI ERI ASIAA.ONHAN SE VARMASTI HAUSKAN NÄKÖISTÄ KUN MELKEIN 130 KILOA JUOKSEE ESIM COOPPERIA 70 KILOISTEN KANSSA!! ELI NYT PYYDÄNKIN ETTÄ JOS JOKU ON VIELÄ LAITTAMASSA VIESTIÄ MULLE NIIN NO BULLSHITT JA PELKÄSTÄÄN TÄYTTÄ ASIAA,NEUVOJA,KEHOITUKSIA JNE JNE...

palaan nyt noihin viesteihin mitä olen saanut.eli EN SANO TÄTÄ PAHALLA MUTTA MULLE ON AIVAN SAMA MITÄ MAAKUNTAKOMPPANIASSA TEHDÄÄN TAI MITKÄ "RAJAT" SINNE ON ASETETTU.ELI NYT MUN KOHDALLA ON KYSYMYS SIITTÄ ETTÄ HALUAN KANTAA YKSINKERTAISESTI KORTENI KEKOON MAAILMAN RAUHAN TURVAAMISEN PUOLESTA.en todellakaan ole maannut vuosia sohvalla,kuten tässä runner67 kirjoitti,en vain ole juossut sen takia että saisin kaiken turhan kulutuksen minimoitua pois!!

Ikävä jos käsitit asian henkilökohtaisesti, en ole sanonut että sinä olisit maannut vuosia sohvalla ts. kommenttini ei siis millään lailla kohdistunut sinuun, mulle on sinänsä ihan sama mitä kukin kuntonsa eteen tekee tai on tekemättä. Vastasin siis ainoastaan raatonamaantiellä kommenttiin.

Mitä tulee neuvoihin niin vähän auttaisi jos tietäisi kuinka paljon aikaa haluat/voit käyttää viikossa juoksemiseen?

Viidessä kuukaudessa pystyy kyllä juoksukuntoa parantamaan paljonkin,

aloittelisin 3 krt viikossa tapahtuvilla juoksu/kävelylenkeillä ihan omien tuntemuksien mukaan, yksi lenkki voisi olla pidempi. Myöhemmin kun juoksu kulkee ja jalat tottuu iskuihin, ottaisin vaikka noita 400 m vetoja, vauhti olisi vähän nopeampaa kuin tavoitevauhtisi Cooperin testissä tulisi olemaan.

Noi sauvakävelyt ja uinnit ovat hyviä vinkkejä. Sulla on luultavasti todella huono peruskunto, jolloin mikä tahansa kevyesti rasittava liikunta on hyväksi. Mene vaikka uimaan jos sauvakävely ottaa liikaa luonteelle.

Juoksemaan alkaessa maltti on tärkeää etenkin jos painoa on reilusti. Asenteella jolla kirjoitetaan isoilla kirjailmilla kyrpä otsassa heti tilaisuuden tulleen pääsee juoksutreenissä erittän nopeasti telakalle. Juoksua kannattaa aloitella jollain muulla alustalla kuin asfaltilla, koska se säästää jalkoja.

runner67,mulla on aikaa käytettävänä tod,paljon.tämän hetkiset työt sen sallii.ja varsinkin nyt tänään on ensimmäinen päivä 2 ja puoleen viikkoon kun teen jotain fyysistä.oli meinaan tämä flunssa erityisen sitkeä.eli aikaa on!!!että jos sulla on jotain mielessä niin laita viestiä tulemaan.ja haluja on parantaa kuntoa,koska jos saan toimintavalmiussitoomuksen voimaan ja pääsen säkylään asti niin pidän huolen että se reissuun lähtö ei jää kiinni siittä coopperista,joka on ainoa testi mikä on karsiva jos en juokse 2300 m,ja mihin pystyn itse vaikuttamaan!!aikaa on,ja haluja on!!

- Painoa pudottamalla

- Reipasvauhtisia kävely/sauvakävelylenkkeja mukaan päivittäin.

-Juoksutreenit 400m vetoina, aikaan 2 minuuttia.

- kiinnitä huomiota juoksuryhtiin, se ei saa romahtaa.

- Alussa kerran viikossa ja ensimmäisellä kertaa vain yksi veto.

- ei viittä vetoa enempää missään vaiheessa

- juoksulenkkejä en suosittele (telakkavaara)

Kävele, hölkkää ja juokse ylimääränen pois.

- aloittelisin 3 krt viikossa tapahtuvilla juoksu/kävelylenkeillätuntemuksien mukaan.

-Myöhemmin kun juoksu kulkee ja jalat tottuu iskuihin, ottaisin vaikka noita 400 m vetoja, vauhti olisi vähän nopeampaa kuin tavoitevauhtisi Cooperin testissä tulisi olemaan.

-Reipasta kävelyä, juoksua, pyöräilyä, ihan mitä vaan hikoiluttavaa kestävyysliikuntaa muutaman kerran viikossa vähintään puoli tuntia kerralla.

2300 metriä on sen verran helppo raja 23-vuotiaalle miehelle, että siihen ei ihmeitä tarvita.

-Noi sauvakävelyt ja uinnit ovat hyviä vinkkejä.

-mikä tahansa kevyesti rasittava liikunta on hyväksi.

-maltti on tärkeää, jos painoa on reilusti. kovalla Asenteella pääsee juoksutreenissä erittän nopeasti telakalle (=vamma).

-Juoksua kannattaa aloitella jollain muulla alustalla kuin asfaltilla, koska se säästää jalkoja.

pidän huolen että se reissuun lähtö ei jää kiinni siittä coopperista,joka on ainoa testi mikä on karsiva jos en juokse 2300 m,ja mihin pystyn itse vaikuttamaan!!aikaa on,ja haluja on!!

Ei tuohon mitään taikakeinoja tosiaankaan ole. huomaatko kuinka suositellaan kävelyä. Se on oikeasti hyvää kuntoilua kun sen tekee reippahasti. Mene vaikka metsään kävelemään ja otat repun selkään, niin näytät eräältä, nytkin neuvoja antaneelta, tuulennopealta puolimailerilta/alle 3h maratoonarilta.

...ja varo tosiaan alussa liikaa innostumasta. Itseasiassa ainoa keino epäonnistua tavoitteessasi on juosta itsellesi vamma. Vetäset varmaan sellaset 2600m, kevyesti. (uskon sen laardin alla olevan vielä se jääkiekkoilija, jonka haponsiedoilla juostaan coopperi tarvittavan kovaa). Tsemppiä, mutta maltilla! :thumbsup:

Muokattu

Peesaan suurinta osaa muista. Unohda hifistely, unohda raastaminen, unohda ratavedot. Älä yritä ottaa mallia keskimatkanjuoksijoiden harjoittelusta, koska ongelmasi ei ole nopeuden ja kestävyyden optimaalinen yhdistäminen vaan kestävyyden puuttuminen. En suosittele myöskään asennetta "Nyt perkele treenataan niin että varmasti menee 2300", koska tuolla massalla tutustuisit melko pian ortopedian ja traumatologian ihmeelliseen maailmaan.

Yritä sen sijaan tehdä pitkäkestoisia kevyitä harjoituksia pitäen niveltesi kuormituksen mahdollisimman matalana. Tosin sanoen kävele, ui ja pyöräile ja lähinnä yhdistä juoksua harjoitusten yhteyteen tekemättä kovin pitkiä puhtaita juoksutreenejä. Pieni painon pudotus ei olisi pahitteeksi vaikka se tarkoittaakin myös pientä lihasmassan menetystä. Mitenkään rajusti en lähtisi silti ainakaan laihduttamaan.