Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Ladulla kävely

yksvesku
 Share

Recommended Posts

Usein, juostessani Jyväsjärven rantoja tai luistellessani järvellä olevaa luistelurataa, näen ihmisten kävelevän luisteluradan vieressä kulkevaa latua.

Miksi ihmeessä pitää kävellä sitä latua pitkin?

Toisella puolella kulkee vieressä luistelurata ja toisella puolella pyörätie, luulisi näiden vaihtoehtojen olevan huomattavasti parempia. Tuleeko siitä jotenkin sporttisempi olo vai haluavatko he kiusata hiihtäjiä?

Itse en hiihdä, mutta en kuitenkaan koe mitään hinkua mennä tallomaan latua.

Usein, juostessani Jyväsjärven rantoja tai luistellessani järvellä olevaa luistelurataa, näen ihmisten kävelevän luisteluradan vieressä kulkevaa latua.

Miksi ihmeessä pitää kävellä sitä latua pitkin?

Toisella puolella kulkee vieressä luistelurata ja toisella puolella pyörätie, luulisi näiden vaihtoehtojen olevan huomattavasti parempia. Tuleeko siitä jotenkin sporttisempi olo vai haluavatko he kiusata hiihtäjiä?

Itse en hiihdä, mutta en kuitenkaan koe mitään hinkua mennä tallomaan latua.

Aika hauska sattuma, että tänään juostessani Jyväsjärven rantaa mietin aivan samaa asiaa... Katsoin kun kaksi ihmistä ja kolme melko isoa koiraa kävelivät keskellä luistelulatua ja vastaantulevat hiihtäjät joutuivat väistelemään. Tuli mieleen, että eikö kävelijät oikeasti tajua vai ovatko vain niin älyttömän itsekkäitä, että pitää kävellä keskellä latua, vaikka jäällä on tilaa varmasti kaikille.

Onneksi suurin osa ihmisistä ymmärtää pitää ladun kunnossa, mutta aina siellä joku kävelee.

Aikoinani, kun asuin vielä taajamassa, oli talvisin ihan oikeasti kaikille alueen metsäisille kävelyteille tehty ladut. Siis niille muutamille joita ko. kaupunginosassa oli. Jos halusi mennä talvella jäälle koirien kanssa, piti joko kiertää pyöräteitä pitkin varmaan 4 kilometriä, tai kävellä sitä samaa tietä jota pitkin muina vuodenaikoina oli matkaa alle 500m rantaan. Tai sitten tarpoa metsässä umpihangessa. Eli ladulla menin kahden saksanpaimenkoiran ja yhden Jack Russelin terrierin kanssa melkein kerran päivässä kesät talvet rantaan ja takaisin. Minulle ei tullut yksikään iso mies uhoamaan, että hän pistää koirat sauvalla hengiltä. Emännälle kylläkin. Joskin väitän, että helpommalla olisivat päässeet, jos olisivat minulle avautuneet... :riita

Koirat kyllä kulkivat (käskystä) matkan pääasiassa ladun sivussa, itse menin laitaa pitkin. Mutta ladulla kylläkin teknisesti ottaen.

Jos halusi mennä talvella jäälle koirien kanssa, piti joko kiertää pyöräteitä pitkin varmaan 4 kilometriä, tai kävellä sitä samaa tietä jota pitkin muina vuodenaikoina oli matkaa alle 500m rantaan. Tai sitten tarpoa metsässä umpihangessa.

Jos päivittäin kulkee jotain tiettyä reittiä, niin polun tekeminen on yllättävän helppoa. Ei tarvitse mitenkään erityisesti edes tamppailla.

Muutama vuosi sitten kokeilin polun tekemistä talvella. Toisen tein Jyväsjärvelle ja toisen vanhempieni luo metsään. Kummassakaan tapauksessa en kävellyt reittiä itse kuin yhden kerran edestakaisin. Ilmeisesti kyseisille reiteille oli kysyntää, koska muutamassa päivässä poluista tuli ihan hyvin kuljettavat ja pysyivät auki koko talven.

Metsäpolku ei edes johtanut mihinkään, vaan kiersi parisataa metriä umpimetsässä. Koirien kusetusta siellä kai eniten harrastettiin.