Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Miten teipata varvas parhaiten??

Share

Recommended Posts

Joo, väärä palsta, sorry, mutta tämä on niiin paljon aktiivisemmassa käytössä kuin tuo loukkaantumiset -osio.

Eli; kuten on yhdessä jos toisessakin yhteydessä tullut ruikutettua, onnistuin telomaan varpaani (tai oikeastaan kynnen, tai siis se repesi pois kokonaan ihan terveeltään = ihan helvetin tuskallista) kunnolla 3 viikkoa ennen maraa. Nyt muutama päivä paranneltu ja joo, ehkä kohta jo uskallan vetää jalkaan muutakin kuin eccon sandaalit (vaikka ne tyylikkäät onkin näin marraskuussa). Mutta miten tuon teippasi parhaiten? Koitin nyt haavatyynyä + päälle sellaista ohutta vaahtomuovia, jota saa apteekista putkilomuodossa. Tuosta tulee kuitenkin niin paksu teippaus, että ei oikein mahdu kenkään = hankaa varmuudella. Pitäisikö siis laittaa vaan haavatyyny + urheiluteippiä? Huoh, en edes yritä ymmärtää miksi mulla on näin huono tuuri :mad0228:

Kiitos molemmille! Compeedia mietin, siinä epäilyttää ehkä se kiinni pysyminen... ei kai se lähde repsottamaan maran aikana tai jotakin? Pitääkö sitä lämmittää käsissä ensin?

Tuo Leikoplast voisi olla tässä tilanteessa hyvä, lääkärin mukaan Compeedia ei saa vielä laittaa, kun "kynsi" ei ole täysin kuiva. Saako sitä ihan apteekista?

Leukoplast hankittu, kiitos vinkistä Pantse. Jatkokysymys: neuvotko vielä, miten olet varpaan teipannut, ettei tuo teippi hankaa. Siis yli ja ympäri ja kiertäen vai miten...

Nännien teippaaminen jää onneksi multa väliin=)

Okey. Elikkä jos sulla on sitä kapeampaa leukoplastia, niin leveyssuunnassa ei tarvitse välttämäti leikata. Olen pistänyt teipin niin, että leikkaan hieman pidemmän pätkän kuin mitä on varpaanympärys, ja kiepautan teipin tosiaan varpaan ympäri niin, että se tulisi varpaan päällä kynnen päälle. Mutta ei kannata liian kärkeen teippiä laittaa, koska tulee helposti ryppyjä. Ja ne rypyt voi hangata. Kerran siis ympäri, ja teipin loppupätkä kiinni alkuosan kohille...yleensä laitan hiukan yli. Kun tuon kohdan vaan laittaa niin, ettei varpaat vieressä pääse hankaamaan siihen. Kun tuon huolellisesti laittaa, niin voi aika huoletta juoksennella. Tietysti kannattaa laittaa teippi kuivalle iholle, jota pito on hyvä. Jos laitat teipin liian kireälle, niin se on epämukava. Joten kannattaa löytää se sopiva kireys...sen saa kokeilemalla. Liian löysällekään ei kannata laittaa...voi nääs vaikka irrota.

Mutta jos teippiin jää pahoja ryppyjä, niin ne voi hangata, mutta on mulla ollu teippi joskus hieman rypyssäkin, ja ei ongelmia. Kunhan ne rypyt ei vaan tule kohtaan, jossa toinen varvas liikkuu vieressä eikä varpaan pohjaan. Varpaan päällä ne ei silleen haittaa, vaikka vähän tulisikin.

Tsemiä teippauksiin :)

Ja jos pelkää että hankautuu niin vaseliiniä kannattaa käyttää varpaiden välissä. Itse juoksin viime HCM:n näin yksi varpaista oli teipattu ja vaseliiniä varpaiden väleissä.

hmmm, mielenkiintoista tietoa.

vaseliinista ja teipistä ei siis ollut haittaa, kun ne olivat kosketuksissa toisiinsa?

hieman päinvastaista tietoa on tämän ketjun lopussa:

http://www.seponkotisivut.com/vb/showthread.php?t=15392

ehkä se on niin, että ainakaan tiukassa kengässä ja tosi pitkillä vaelluksilla vaseliini ja teippi eivät ole hyvä juttu yhdessä.

Okey. Elikkä jos sulla on sitä kapeampaa leukoplastia, niin leveyssuunnassa ei tarvitse välttämäti leikata. Olen pistänyt teipin niin, että leikkaan hieman pidemmän pätkän kuin mitä on varpaanympärys, ja kiepautan teipin tosiaan varpaan ympäri niin, että se tulisi varpaan päällä kynnen päälle.

Mä en oikein voi teipata näin, kun ei ole kynttä:grin: Siis yritän teipata isovarpaasta nimenomaan puuttuvan kynnen kohdan, ettei veri roisku lenkin aikana. Meneeköhän pahaksi, jos teippaan juuri toisin päin eli niin, että päät alle? Tai sitten kaksi kerrosta teippiä?

Paha homma ettei kerkee enää kokeillakaan (juoksu sunnuntaina). Peruslenkit on menny normaalilla laastarilla (siis sellaisella leikattavalla kangasversiolla) eikä se ole +10km lenkillä irronnut. Mara saattaa olla toinen juttu.