Jump to content
Juoksufoorumi.fi
Sign in to follow this  
mönkijä

Kamppailulajit/ip-lajit juoksuharjoittelun osana

Recommended Posts

Mitä mieltä foorumilaiset ovat kamppailu/itsepuolustuslajitreenistä juoksuharjoittelun osana tai tukena?

Kamppailulajien treenaamiseen liittyy tietty myös vammariski, mutta toisaalta harjoittelusta saa uudenlaisia ja tervetulleita ärsykkeitä koko kropalle. Varsinkin ylävartalo tuppaa jäämään vaille riittävää harjoitusta, jollei punttisalilla käyminen satu kiehtomaan.

Itse olen harrastanut ip-lajia vasta elokuusta lähtien, mutta olen jo ollut huomaavinani, että treenistä on ollut hyötyä: mm. niska- ja hartiakivut ja -jäykkyydet ovat kadonneet, lantion ja alaselän alueet ovat vetristyneet. Juoksukuntokin on saattanut hieman parantua - lieneekö syynä sitten ylipäätään treenimäärien kasvu tai jokin henkisesti monimutkaisempi judanssi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiman lisäksi käytännössä kaikissa kamppailulajeissa keskitytään jalkojen liikkuvuuteen. Pakollinen lihashuolto lämmittelyineen/venyttelyineen tulee ainakin hyvin ohjatuissa treeneissä tehdyksi. (toisin kuin itseohjaten =juoksulenkin jälkeen 'sormet lattiaan ja saunaan' :ashamed0001:). Lajista riippuen tulee kyllä jalkoihin tällejäkin jotka eivät mitenkään juoksua edistä. Kokonaisvaikutus varmasti positiivinen kuitenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

villiin veikkaukseen Thai-nyrkkeilyn SM-kisojen ajankohdasta.

Tässä tarkemmat tiedot. Ei mennyt pahasti pieleen. Vain noin 6 viikkoa...

Tapahtuma: Thainyrkkeilyn SM-kisat 2009

"SM-kisojen finaaliottelut ja kaksi ammattilaisottelua"

Mikä: Tournament

Järjestäjä: HTBC - Helsinki Thaiboxing Club

Alkamisaika: 21. helmikuuta 2009 kello 18:00

Päättymisaika: 21. helmikuuta 2009 kello 23:00

Missä: Töölön kisahalli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon viimeaikoina suunnitellut aloittavani jonkun ip-lajin, mutta lajikirjo tuntuu olevan aivan valtava. Mikään paini ei kiinnosta, vaan ennemmin pystylajit missä käytetään myös jalkoja. Tästä varmaan olisi hyötyä myös juoksutreeniä ajatellen; korkeat potkut kävisivät hyvin dynaamisesta venyttelystä. Myöskään pelkkää näyttävyyttä en hae, vaan lähinnä suoraviivaisempaa toimintaa. Ilmeisesti tammikuussa alkaisi monen lajin peruskurssit, joten nyt olisi hyvää aikaa miettiä lajivalintaa.

Löytyykö palstalta harrastajia ja onko suosituksia sopivista lajeista? Vai onko oikea osoite pakkotoisto.com :) Ei kyllä millään jaksaisi rekisteröityä yhtä/muutamaa viestiä varten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, kyllä tuo testi antaa ihan valistuneita ehdotuksia! :)

Taekwondosta (ITF) mulla on kyllä todella hyviä kokemuksia. Todella monipuolinen, mielenkiintoinen ja hauska laji. Harrastin sitä kolmisen vuotta ennen kuin siirryin treenaamaan juoksua, ja uskon että siitä on ollut hyötyä nyt tähän juoksemiseenkin. ITF TKD:ssa tulee koko kropalle harjoitusta, lihaskunto kohenee, liikkuvuus paranee jne. Oman kokemukseni mukaan ainoa hankala puoli juoksevalle TKD-harrastajalle on se, että kun jossain vaiheessa potkut pitäs alkaa nousta korkeammalle ja nopeasti, runsaampi juoksu pakkaa viemään terävyyttä ja notkeutta pois, mulla ainakin alkoi tulla hankaluuksia jos yritin käydä sekä juoksemassa että TKD treeneissä – en ole tosin luonnostaan kovin notkeaa sorttia. Mutta jos venyttelee ahkerasti niin ei tuokaan ole ongelma ja yksilöllisiä eroja liikkuvuudessa on tietysti..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, kyllä tuo testi antaa ihan valistuneita ehdotuksia! :)

Taekwondosta (ITF) mulla on kyllä todella hyviä kokemuksia. Todella monipuolinen, mielenkiintoinen ja hauska laji. Harrastin sitä kolmisen vuotta ennen kuin siirryin treenaamaan juoksua, ja uskon että siitä on ollut hyötyä nyt tähän juoksemiseenkin. ITF TKD:ssa tulee koko kropalle harjoitusta, lihaskunto kohenee, liikkuvuus paranee jne. Oman kokemukseni mukaan ainoa hankala puoli juoksevalle TKD-harrastajalle on se, että kun jossain vaiheessa potkut pitäs alkaa nousta korkeammalle ja nopeasti, runsaampi juoksu pakkaa viemään terävyyttä ja notkeutta pois, mulla ainakin alkoi tulla hankaluuksia jos yritin käydä sekä juoksemassa että TKD treeneissä – en ole tosin luonnostaan kovin notkeaa sorttia. Mutta jos venyttelee ahkerasti niin ei tuokaan ole ongelma ja yksilöllisiä eroja liikkuvuudessa on tietysti..

Mulla kireytyy jalkojen lihakset aika herkästi ja eräänlainen kestojumi on päällä jatkuvasti. Joskus nuorempana meni molemmat jalat niskan taakse tuosta vaan, mutta enää ei sama onnistu. Siksi haenkin sellaista lajia, jossa jalkojen liikkuvuutta voisi parantaa. Näkyisi takuuvarmasti myös juoksussa. Toisaalta kuten mainitsit niin tämä edellyttäisi huomattavasti nykyistä aktiivisempaa/monipuolisempaa venyttelyä.

Taekwondoa olen itsekin ajatellut ja näkyisi olevan yksi seurakin tässä aika lähellä. Sitä vaan mietin, että onkohan noilla peruskursseilla muita kuin junnuja.. Kun itse on kuitenkin jo 24, niin on aika korkea kynnys lähteä ottamaan kymmenen vuotta nuoremmilta pataan :) Toisaalta se kynnys nousee vuosi vuodelta, joten nyt olisi vielä saumaa aloittaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy