Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Maratoni tinkimättä lihaksista


Adidas
 Share

Recommended Posts

Eli lyhyesti: aion juosta maratonin Tukholmassa ensi keväänä mutta toisaalta en haluaisi jättää punttitreeneja pois ohjelmasta ja ennenkaikkea lihaksetkin olis kiva säilyttää. Onko täällä vastaavanlaisia tapauksia, jotka ovat vetäneet maratonin samoilla linjoilla? Ja miten onnistui? Tykkään sekä juosta että nostaa "rautaa". Painoa on 90kg ja pituutta muutaman sentin alle 190. Olen lenkkeillyt silloin tällöin aina, ja nyt n. 2 krt vkossa 6min kilometrivauhdilla menee helposti yli tunti. Maratoni olisi kiva päästä 4tunnin pintaan..

Link to comment
Share on other sites

Eli lyhyesti: aion juosta maratonin Tukholmassa ensi keväänä mutta toisaalta en haluaisi jättää punttitreeneja pois ohjelmasta ja ennenkaikkea lihaksetkin olis kiva säilyttää. Onko täällä vastaavanlaisia tapauksia, jotka ovat vetäneet maratonin samoilla linjoilla? Ja miten onnistui? Tykkään sekä juosta että nostaa "rautaa". Painoa on 90kg ja pituutta muutaman sentin alle 190. Olen lenkkeillyt silloin tällöin aina, ja nyt n. 2 krt vkossa 6min kilometrivauhdilla menee helposti yli tunti. Maratoni olisi kiva päästä 4tunnin pintaan..

Lyhyesti: kyllä täältä hieman samansuuntaisia tapauksia löytyy. Takana on 11 maraa ja pari ultramittaista juoksua, pituutta 195cm, painoa 93-99kg hieman vuodesta ja vuodenajasta riippuen. Koko "juoksu-uran" ajan on jonkin sortin punttitreeni ollut juoksun rinnalla. Maroista 9 viimeistä on mennyt enemmän tai vähemmän alle neljän tunnin. Eli ei tilanteessasi mitään ihmeellistä minun mielestäni ole; juoksukertoja toki on syytä keväämmällä nostaa tuosta kahdesta jonnekin 3-5 krt viikossa (pitkiä lenkkejä unohtamatta) ja mielestäni viikko-pari ennen Tukholmaa kannattaa keventää punttitreeniä rajusti. Lihasmassaa en juoksun takia ole kovasti menettänyt, mutta ei sitä kyllä lisääkään kerry kun juoksumäärät kasvavat.

Link to comment
Share on other sites

Täysin mahdollista. Tätä pakkotoiston sivuillakin mietitty. Mikään massakausi ei onnistu, mutta toisaalta parempaa tilaisuutta kasvattaa rasvatonta lihasta ei juuri tule. Itsellä on ainakin maksimivoima kausi mennyt tällaisen kanssa päällekäin ihan kepoisesti, mutta toisaalta oma paino on hieman kevyempi kuin kyseessä olevat.

Toisaalta mikä jalka-treeni se sellainen on missä ei juosta ollenkaan?

Link to comment
Share on other sites

Uusimmassa Runner's World -lehdessä kansikuvapoikana patsastelee Dawid Goggins. Painonnostotaustalta suuntautui juoksuun ja ultriakin vetää (mm. Badwater 10 sakkiin), maraton sujunut jutun mukaan 3.08. Ja lihakset näyttää olevan tallella. Tässä videojuttu.

-gs

edit: oli 3. mainitussa kisassa vuonna 2007

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

David Goggins on nimenomaan ultrajuoksija, joka on siinä sivussa juossut muutaman maratonin. Jos kertomuksia uskoo, hän juoksi sata mailia kymmenen päivää ennen 3.08-aikaista maratonia (ja tämä tapahtui hänen ollessaan vielä yli 100 kilon kunnossa; nykyään hän on suunnilleen 89/185) ja Bostonin kolmen tunnin alitukseen hän lämmitteli juoksemalla 42 kilometriä himpun verran päälle kolmeen tuntiin.

Puolikas on sujunut aikaan 1.24.

PS Goggins sanaili melko hauskasti häntä hieman dissailleen harlemilaisen maratonharrastajan kanssa: http://harlemrunner.blogspot.com/2008/03/david-goggins-prettiest-motherf-er-in.html

Link to comment
Share on other sites

Itse olen kanssa juossut nyt 5 maratonia viimeisin (vihdoin) alle 4h. Puntannut olen koko ajan. Kyllähän se paino hieman tippuu kun lisää juoksua tuonne 4 lenkkiin viikossa. Mutta itse juoksin alkuun yleensä vain 3 lenkkiä viikossa. Pitkä, Reipas/kova,pk lenkki. Tähän päälle salia 2-3 kertaa. Sitten lähempänä maratonia nostin lenkin viimeiset 10-12 viikkoa 4 kertaan ja puntti 2 kertaan. Puntilla reenasin ekalla kerralla koko yläkroppa perusliikkeillä toistot 2-8 eli isompia painoja, 2 päivä koko yläkroppa ja kevyesti jalkoja (jos ollenkaan), toistot 8-12 liikkeitä vaihdellen. Voimatasot pysyi tällä systeemillä ylhäällä paremmin kun koskaan ennen juoksu"uran" aikana ja marakin meni alle 4h. Keski talvellahan on sitten hyvä aika rauhottaa taas juoksua ja panostaa salille. Pysyy mielenkiintokin paremmin yllä kun vaihtelee vähän painotusta.

Ja puntin olen rauhoittanut yleensä maratonia edeltävälle viikolle. Yleensä alkuviikosta yksi kunnon rykäsy ja sit tuo reilu viikko lepoa niistä hommista.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy