Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Mäkiharjoitus


Hoopo
 Share

Recommended Posts

Hei,

Tossun treeniohjelmassa suositellaan mäkiharjoituksia. Miten tuollainen mäkiharjoitus tulisi oikeaoppisesti tehdä? Nostetaanko ylämäessä syke ihan maksimitasolle? Pitäisikö se ylämäki juosta niin lujaa kuin lähtee vai vain hieman nopeammin? Miten pitkiä nousuja on järkevä juosta? Palautukset aerobisen kynnyksen alle?

En ole näitä mäkiharjoituksia ennen tehnyt, ja olisi kiva kuulla kokeneemmilta juoksijoilta hieman vinkkiä.

Link to comment
Share on other sites

Lainaan (lupaa kysymättä!) tossu.com:in eli FMR:n harjoitusohjelmien suunnittelijan JKn vastauksia aiheesta. Kysyin suoraan häneltä lähes samaa asiaa.

Poppeli: Millä vauhdilla ja/ tai sykkeellä on tarkoitus juosta mäkiset harjoitukset sivustonne valmiissa maratonohjelmissanne?

JK: "Vauhdeista on oikeastaan mahdotonta sanoa koska meillä jokaisella on varmastikin erilaiset maastot käytettävissämme. Harjoituksen on kuitenkin tarkoitus olla ns. tehoharjoitus (rennon kovaa VK alueella tai jopa lähellä maksimia), paitsi silloin jos ohjelmassa on toinen kova harjoitus samalle päivälle. Mikseipä tosin senkin vetäisi kovaa jos vain meno maistuu."

Poppeli: Kyseessä on siis lähes maksimiharjoitus, jolla haetaan voimaa jalkoihin? Valmiissa 3:30 tunnin ohjelmassa näitä M- harjoituksia on merkitty 4 ja 5 km mittaisiksi. Pelkkää ylämäkeä en minä ainakaan juokse tuota mittaa. Haen siis varmaan mäkistä lenkkimaastoa 4-5 kilometrin verran, jossa otan ylämäet VK tai MK tehoilla ylös?

JK: "Tuo viimeinen lauseesi on tiivistettynä se mitä harjoituksessa useimmiten haetaan."

Vielä kerran, kiitos JK!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy