Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Ensimmäinen maraton vuonna 2006

Recommended Posts

• Replies 249
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja täällä myös yksi 2006 ensikertalainen. Maratonilla olisi tarkoitus debytoida Tukholmassa. Viime vuodelta takana on puolikkaita, joiden jälkeen täysmatkakin rupesi houkuttamaan sen verran, että tässä sitä ollaan tähtäin kesäkuun alussa. Ensisijainen tavoite on juosta läpi, toissijaisesti tavoitteena aika alle 5 tunnin.

Näköjään oli meikäläisen käyttäjätunnus poistunut, kun vietin hiljaiseloa, mutta onneksi kukaan ei ollut napannut sitä tällä välin...!

Kyllä mun on nyt pakko oikean juoksutekniikan löytymisen kunnikaksi virallistaa tavoitteeni, eli toukokuussa HCR ja sitten elokuussa HCM.

Kunhan läpi menevät, tavoite siis ehtiä maaliin ennen reittimerkkien keräystä.....

Kerro lisää... siis oikean juoksuteksniikan löytymisestä. Vai onko siitä, jossain toisessa ketjussa. Oma tekniikka on ihan mysteeri, siis sen oikeanlaisuus. Sen verran olen huomannut, että mun täytyy tsekata se, etten nojaile liikaa eteenpäin. Jos en tietoisesti suorista itseäni, juoksen tosi etukenossa.

Heipä hei.... täällä olisi yksi myöhään liikeellä oleva Tukholmassa debytoiva aloitteleva maratoonari. :viheltely Itse maratonia varten olen treenannut vasta reilun kuukauden :oops: , mutta onnekseni treeniohjelmia netistä luskellessani ei normaali lenkkeilyni ole eronnut juurikaan maratonin harjoittelusta. Ainoana erona se, että extrapitkät lenkit olisi pitänyt aloittaa hieman aiemmin. Urheilua olen harrastanut koko pienen ikäni monipuolisesti joten peruskunnon pitäisi olla ihan ok. Tavoitteeni olisi alittaa tuo 4h raja. Kuntosalilla käyntini vuoksi :painonnosto mittani ovat hyvinkin kestävyysjuoksijamaiset: 167cm/75kg :viheltely :oops: ja tavoitteena onkin pudottaa 5 kg painoa parin kuukauden sisällä. Tärkein kysymykseni liittyykin tuohon painoon: Onko olemassa mitään nyrkkisääntöä kuinka monta sekuntia/km aika keskimääräisesti paranee jos paino putoaa kilon? Viime La tuli testin omaisesti juostua 28km (4X7km:n lenkkipolku jossa paljon ylä- ja alamäkiä) aikaan 2h32min, jokainen lenkki 38min. Jos ei muuta niin luulisi tuon 5kg:n ainakin hieman keventävän juoksua.

Kesäkuun alkua odotellessa... 1st.gif

Se on ny sitte maksettu, nimittäin se Terwa. Nyt ei auta muuta kuin hyödyntää nämä loppuviikot ja yrittää olla jonain.

Kävin masentamassa itseni tuolla Sepon sivuilla. Nimittäin ennuste noiden lyhyiden matkojen perusteella on 4h ja 44min. Että kovasti joutuu tekemään töitä näinä viime viikkoina jos meinaa tuosta kiristää 10 minuuttia pois.

Itse asiassa koko tästä hommasta saa syyttää palstan pitäjää. Syksyllä kirjoitin sähköpostia ja kysyin neuvoa varovasti, että oisko meikäläisestä kokonaista juoksemaan. Alkuperäinen ajatus oli, että joskus hamassa tulevaisuudessa. Mutta Seppo antoi neuvoja ja vastasi, että kyllä pistelet kokonaisen jo Terwassa. Joten kipinä jäi taka-alalle ja tässä sitä nyt ollaan.

Jotta epilaattorit esiin ja kanebot meikkilaukusta, ensimäinen mara lähestyy.

Kuuleppa V. Kurppa

Hatunnosto sinulle....

koko sinä aikana mitä olen on/off käynyt täällä foorumilla minulla ei ole hetkeäkään epäilystä...

ja luultavasti tavoitat sen nopeamman tavoitteen 4.30

sillä... sillä hetkellä kun alat juoksemaan se tilanne vie vaan mennessään..

jollet itse "töppää" esim liiallisella sokeritankkauksella (tyyliin "saisiko vielä yhdet geelit...")

You are the Winner... minä ihmettelen, miksi epäilet sitä!

Siis tsemppiä... ja kun kerran et luovuta.... paluuta ei ole!!!

Onnea harjoitteluun! 1st.gif

Se on ny sitte maksettu, nimittäin se Terwa. Nyt ei auta muuta kuin hyödyntää nämä loppuviikot ja yrittää olla jonain.

Ei sulla pitäis olla hätäpäivää sen perusteella, mitä noista viime aikojen harjoituspäiväkirjan lenkeistä voi päätellä. Tunnut kipittelevän suunnilleen samaa tahtia minäkin tai jopa nopeammin. Tavoitehan täyttyy jo melkein tuolla pitkien lenkkien nykyvauhdilla. Ite meinaan samoilta pk-vauhdeilta lähteä tavoittelemaan neljää tuntia.

Ei kun tsemppiä lopputreeneihin ja muista ottaa loppu iisisti! :peukku

Ilmoittauduin sitten minäkin ensimmäiselle maratonilleni (Paavo Nurmi Maraton Turussa 1.7). Onko kellään kokemusta ko. maratonin reitistä?

Lieneekö sama kuin viime vuonna? Kävin juoksemassa siellä puolikkaan ja sama reitti x 2 oli täysmatkalla. Tasainen oli verrattuna minun kotikulmieni juoksureitteihin :-). Ruissalossa oli kiva luontopainotteinen reitinpätkä, sitten vähän tylsempää satama-aluetta. Varmaan aika lailla keskivertoreitti.

Sinulle, joka juokset ensimmäisen maratonisi Turussa. Mielestäni PN maraton on kelpo maraton sekä järjestelyjensä että reittinsä puolesta.

Viime vuosina on kuulunut erinäistä rutinaa PN maratonin järjestelyistä, mutta sanoisin, että kaikissa isommissa tapahtumissa on aina jotain pientä korjattavaa. Muistaakseni ainakin pukeutumistilojen ahtaudesta ja kisakanslian ruuhkaisuudesta on kuuluunut pärinää. Pahin, minkä itse muistan Turusta kuulleeni on, että maratonin häntäpään juoksijat jäivät paitsi vettä ja urheilujuomaa joitakin vuosia sitten - keli oli muistamani mukaan melko lämmin tuolloin.

Reitti on verrattain nopea. Lähtö ja maali on teatterin edessä Aurajoen rannassa. Vaikka reitti kiertää osin keskikaupungilla niin kaupunkilaisten kiinnostus/kannustus saisi olla hieman runsaampaa. Pikantti lisä ovat jokivarren laivaravintolat, joista voi kuulla kannustusta ja vinoilua aidolla Turun murteella. Tapahtuma on siirretty lauantai-päivälle, mikä lisää tapahtuman karnevaaliluonnetta sekä antaa tarpeellisen toipumispäivän sunnuntaiksi. Tapahtuma on Suomen oloissa kuitenkin suuri. Puolikkaan ja maratonin osallistujamäärät ovat olleet yhteensä muistaakseni yli 2000 eli suomalaisittain on kyse isosta tapahtumasta.

Osallistujamitali on hienoimpia mitä minun kokoelmassani on. Mitalin teemat ovat liittyneet Paavo Nurmen olympiajuoksuihin. Hieno hyvälaatuinen kolikko yhtä kaikki.

Mielestäni hyvä valinta ensimmäiseksi maratoniksi!

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Ketjua lukevat   0 members

Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

• Tästä mainospaikka alkaen 30e+alv/kk. 

Yli 10 000 kävijää/kk

n. 350 000 sivulatausta/kk

• Sivulataukset 13.11.2020 alkaen: Web Hits

Yksittäiset kävijät 13.11.2020 alkaen: Web Hits
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy