Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Ensimmäinen maraton vuonna 2006

Don Quijote
 Share

Recommended Posts

Avataanpa uusi ketju meille ensikertalaisille. Voimme sekä tsempata ja kannustaa toisiamme että kysellä konkareilta kaikkia mieltä askaruttavia juttuja, mitä eka koitokseen liittyy. Lopuksi tietysti taputtelemme itseämme ja toisiamme selkään hyvien suoritusten jälkeen.

Minulla on siis tavoitteena tehdä SE Forssan Suvi-illassa 17.6. Sitä kohti mennään Hännisen et.al. kirjan 3,5-4 h maraton ohjelmalla. Tavoiteaika siten asettuu tuohon haarukkaan, vaikka nyt sekin tuntuu kovalta. Onhan tässä vielä aikaa, eh about 17 viikkoa. *paniikkioireita*

Ketä muita?

• Replies 249
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

No minä olen myös menossa Forssan Suvi-iltaan ensimmäiselle maratonilleni.

Ohjelmani on kotonaleivottu, ja sitä ovat talven aikana sotkeneet erinäiset seikat, mutta eiköhän tästä vähitellen päästä taas ohjelmaan mukaan. Aikatavoitetta en ole asettanut, mutta toivon alittavani viisi tuntia.

Hyvä idea tällainen ketju. Itsellä taitaa tosin olla enemmän otettavaa kuin annettavaa, mutta aina on kiehtovaa lukea juoksuharjoittelusta samalle matkalle minne itse pyrkii. :heilutus

Minulle eka kerta tulee olemaan HCM 2006 - sikäli kuin sinne asti pääsen pahemmin vammautumatta, takana kun on jo pari rasitusvammaa. Aikatavoite on tässä vaiheessa alle viisi tuntia, salaisena toiveena päästä lähelle 4:30.

Sain aloittaa juoksun uudestaan (1,5 kk tauon jälkeen) vasta vuodenvaihteessa, joten treenaus keskittyy pk-alueelle. Flunssakin sotki treeniä parin viikon ajan, joten pitkä lenkki ei ole vielä kovin pitkä... Sepon 4:30-ohjelmaa olen katsellut sillä silmällä, siirryn varmaan siihen sitten 12 viikkoa ennen koitosta.

Välitavoitteena on parantaa puolimaratonaikaa HCR:llä, ehkä sitäkin ennen Tuusulanjärvellä huhtikuussa. Tuleeko kohtalotovereita?

Jollakin ketjulla jo mainitsinkin, että ekalle maralle tänä vuonna olen menossa, mutta vasta elokuussa HCM:lle. Mitään annettavaa ei meikäläisellä todellakaan muille ole, mutta kannustaa osaan. :kädet Hännisen ohjelmalla ajattelin ensiksi harjoitella, mutta tuntui kovin vähäisiltä noi harjoitusmäärät???

Sepolta olen saanut ohjeita ja niillä sitten mennään. Kesällä ennen juoksua vedän tuon Sepon marataon alle 4:30. Aikaa ei huoli arvailla, kunhan nyt läpi pääsen. Ja vielä hengissä ja täysissä sielun voimissa. :voitto

Mut kauheeeesti tsemppiä kaikille ensikertalaisille ja muillekin (konkareille). Samassa sopassa ollaan sanoi porkkana perunalle, vai miten se nyt meni...

Paniikkioireet iskee kyllä itselläkin aina välillä, mut tähän asti on vielä selvitty. Jos huono päivä sattuu kohdalle, on vaikea uskoa, et elokuussa pitäis selvittää 42 km ja risat yhtämittaisesti. 1st.gif

Toukokuussa tällä näkymällä terwamaratonilla ensimäinen kokonainen. Alkuperäinen tavoite oli 4.30, mutta sattuneista syistä en ole pystynyt ohjelmia noudattamaan, joten kotikutoisilla rääpimisillä tavoite on muuttunut läpipääsyksi. Aikatavoite tulee sitten seuraavalle kun/jos juoksen sen.

Ja jos joku on seurannut muorin juoksuja niin taustahan on se, että ei urheilutaustaa. Mitä nyt viime keväänä hulluus iski ja piti kesällä käväistä 3 puolikasta. Siitä itsevarmuus nousi niin, että uskoin kipaisevani keväällä keveästi kokonaisen hyvään aikaan. En vain ottanut huomioon tuota arkista elämää eli sairasteluja ja lasten sairasteluja. Enää ei ole itsevarmuutta niin paljon, mutta yrityshalua kuitenkin. Eli jos nyt ei isompaa sairastelua tai rasitusvammaa tule niin toukokuussa löytyy horkassa tärisevä kurppa lähtöviivalta.

Ja rikastua ajattelin tämän projektin jälkeen julkaisemalla tulevan bestsellerin. Mitä kaikkia virheitä voi aloittelija tehdä valmistautumalla ensimäiseen koitokseen.

Joo, Kurpan kans samalle lähtöviivalle olis toukokuussa tarkoitus raahautua ja samoilla taustoilla, eli en never ole mitään liikuntaa harrastanut. Aikatavote on niin älytön kuin 3:50, pitäis varmaan aloittaa pikkuhiljaa reenaus, mitäs tässä vielä on.... 13 viikkoa!!!

Treenit olen ajatellut pitää mahdollisimman kevyinä, jotta olisin varmasti juoksukunnossa toukokuussa.

Kesäkuussa. Kunhan en jänistä. Just nyt ei oikein näytä lupaavalta. Olen ihan poikki, suunnilleen itkeskelen sohvan nurkassa ja syön sipsejä!

Taustaa. Olin aivan ihastunut juoksuun tossa vähän päälle kakskymppisenä. Ja gradunkirjoitusvuonna juoksin yötäpäivää. Työelämä, lasten saapuminen jne. hidastivat juoksut. Melko totaalisesti. Muutama vuosi sitten yritin juosta postilaatikolta kotiin - en jaksanut.

Nyt on pahimmat liikakilot karisteltu ja niiden katoamisen myötä alkoi taas liikunta kiinnostaa yhä enemmän. (Ihan surkeinpinakin aikoina kyllä uin, body pumpissa kävin, kävelin...) Vapunaattona 05 tulin kotiin töistä ennen muuta perhettä, ja kevätilta houkutteli ulos ja hups, huomasin hölkytteleväni tietä pitkin. Olin oikeesti aivan äimänä kun pystyin siihen...

Sen viimevuoden vapunaaton muistan hyvin, mutta mitä tässä vajaassa vuodessa oikein on tapahtunut- siitä en oikein ole kärryillä. Oliskos se ollut jotain lokakuuta kun huomasin, että lenkkeily"hurmio" oli palannut. Että lenkkitossu alkoi vipattaa ihan kummasti. Lenkkeilystä oli tullut taas ykkösliikuntamuoto.

Tavoite mulla on selvitä läpi, ja vielä alle sen kuuden tunnin! :smiley

Kempele ois tavoitteena elokuussa. Liikuntataustaa on jonkin verran, mutta juoksua en ole harrastanut.

Aikatavoitteessa peesailen Ninniä, eli 5 tunnin alitus ja salainen toive 4:30.

Mitään ohjelmaa en ole vielä aloittanut vaan juossut oman pään mukaan alhaisella sykkeellä. Sepon 4:30 ohjelmaa ajattelin viimeiseksi 12 viikoksi.

Tsemppiä vaan kaikille, ja otetaan rauhallisesti siellä ulkona (aluksi).

Ai niin, täytyypä vielä lisätä, että Sepon sivut ovat luultavasti syy siihen, että se maraton nyt häämöttää edessä. Täällä on just sopiva sekoitus kaikenlaisia juoksijoita, jotka ovat imaisseet mukaansa vähän suunnitelmallisempaan juoksemiseen. On nopeita kiitäjiä, ja ihan täyshurahtaneita ja sitten näitä, jotka kolahtavat mun tilanteeseen parhaiten... Sirpos ja Kurppa. Toi Juoksu-Unelmakin on hauska inspiraatio. Sanoo juoksevansa ekan maran ensi kesänä, mutta tammikuussa pisteli 50kilsaa yhden sunnuntain aikana...

Eniten tässä hommassa pelottaa se, että ei ole tuota urheilullista taustaa. Suurin osa on harrastanut liikuntaa jossain määrin läpi elämän. Mietin kovasti sitä, kestääkö kunto ja kroppa 42 kilometriä sellaiselta, joka on kuntoillut korkeintaan sohvalta jääkaapille ja korkokengissä tanssipaikasta toiseen. Vanhakinhan sitä on jo siinä mielin, että elimistössä painaa kaikki laiskottelu ja lojuminen.

Kun en oikein usko noihin prinsessasatuihin, että omistaisin tuhkimon lookin alla sisäisen urheilijan, joka lasikenkä kourassa laukkoisi maaliin huippuajassa.

Hiukan toisinaan tulee alemmuudentunne siinä suhteessa, että miettii, miksi ihmeessä lähtee herrojen kanssa kalaan eli urheilijoiden kanssa samalle lähtöviivalle. Mutta toisaalta, mitään ei saa ellei uskalla yrittää.

Lupaan, että naamioin itseni ja pistän päälle oikeat urheilukamppeet. Kukaan ei päälle päin huomaa, että lähtöviivalla seisoo tuhkimo merkkitrikoot jalassa ja pelkää, koska vuorokausi vaihtuu ja totuus paljastuu kaikille.

Toivottavasti maalissa on muutakin jäljellä kuin lasinen asicsin lenkkari.

Ilmoittaudun minäkin mukaan. HCM olisi tarkoitus vetää läpi rinta karrella ja kovalla ajalla :silmät

No, jos käytännössä pääsisi hölkäten läpi niin hyvä on. Kaikenlaisia aikatavoitteita on tietysti mielessä käynyt, mutta niiden vakavamielisempi läpikäynti on edessä tuolla alkukesästä.

Liikuntataustaa on takana jonkin verran, mutta nykykuntotaso on surkea. Varsinkin vuosi 2005 oli varsinainen vatsankasvatusvuosi. Maratonpäätös syntyi tuossa joulun aikoihin ja varsinainen harjoittelu lähti käyntiin tammi-helmikuun vaihteessa sairastelujen takia.

Näillä eväillä mennään ja joka suuntaan on jo tullut kehuttua siitä kuinka maratoni tempaistaan kevyesti läpi ja vielä kovaan aikaan :viheltely . Perääntyä en siis voi.