Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Penikkatauti


Recommended Posts

Jälleen taukoa juoksemisesta. Tuntuu, etten ikinä pääse harjoittelemaan täysipainoisesti kun vähän väliä olen jollakin tauolla jostakin vaivasta :embarassed:

Nyt siis penikkaudin takia tälläkertaa. Muutaman päivän olen lepäillyt ja otin parin päivän tulehduskipulääkekuurin sekä kylmännyt jalkaa. Alkuun jalka kipeytyi vain juostessa mutta nyt kipu tuntuu myös kävellessä.

Ihme juttu myös se, että jos menen istumaan jalkojeni päälle, kipu alkaa tuntua siinäkin :undecided:

Kuinkahan pitkä tauko on odotettavissa, ainakaan tämä ei ole yhtään helpottanut.

Harmittaa aivan mahdottomasti. Ulkona on mitä parhaat juoksukelit ja tuntuu, etten uskalla edes kävellä liian pitkiä matkoja ettei jalka rasitu enempää.

Muokattu
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
  • Replies 263
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tuttu tunne.. Minulla penikkatauti vaivasi koko viime kesän kesäkuusta elokuuhun, enkä päässyt parantelee sitä ku kisakausi oli kesken. Kauden loputtua syksyllä onnistuin vetää fillarilla lipat, siitä solisluuleikkaukseen. Sainpahan samalla reilu kuukauden tauon juoksemisesta. Penikkataudin kivut lähti siinä neljän viikon levon jälkeen, mutta säären sisäosiin jäi epämääräisiä muhkuroita ja pahkuroita. Ne ei kevyessä juoksussa vaivaa, mutta tehoja kun lisää niin penikka uusiutuu.

Link to post
Share on other sites
  • 6 months later...

Lyhyesti: Lihasvenyttely ei juuri vähennä penikkatautia

Lääkärilehti

2002;57(42):4225

Robert Paul

Meta-analyysiin saatiin 5 tutkimusta (77 tutkittavaa), joiden avulla saatettiin arvioida, auttaako lihasvenyttely ennen ja jälkeen urheilusuorituksen lihaskipuun. Eipä auta. Venyttely 1, 2 tai 3 vuorokautta urheilusuorituksen jälkeen antaa kipujanalla noin 1 mm:n kivunlievityksen, kun asteikko on 0–100 mm. Kahdessa armeijassa suoritetussa tutkimuksessa (n = 2 630) arvioitiin puolestaan venytyksen loukkaantumiselta suojaavaa vaikutusta. Eipä suojaa, sillä venyttäneiden ja venyttämättömien ryhmässä oli saman verran loukkaantumisia. Venytyksen sosiaaliseen dimensioon ei tutkimuksissa otettu kantaa.

BMJ 2002;325:468–70

Robert Paul

Artikkelin tunnus: sll13449 (A2424225.002)

© 2004 Suomen Lääkäriliitto

Link to post
Share on other sites

Itsellänikin oli junnuvuosina jatkuvia ongelmia penikkataudin kanssa. Vanhassa 80-luvun Juoksija-lehdessä neuvottiin harrastamaan takaperin juoksua sekä juoksemaan välillä jalkaterät ylikorostuneesti sisäänpäin. Kokeilin kumpaakin konstia ja muistaakseni näistä tempuista oli jonkun verran apua. Lepo taisi kyllä olla valitettavasti kaikkein paras parannus keino.

Takaperin juoksusta olisi varmaan muutenkin hyötyä lihastasapainon kannalta, mutta eipä tuota tule juuri harrastettua. Ainakin herättäisi huomiota ja arvostus kylällä kasvaisi entisestään. Takaperin juoksua voisi taas lyhyissä pätkissä kokeilla, mutta metsän siimeksessä.

Link to post
Share on other sites

Penkikkatauti on tosi hankala ongelma. Lieneekö siihen mitään muuta keinoa kuin lepo ja levon jälkeen todella maltilliset kilometrit. Rata ei ainakaan tee hyvää eikä kovapohjaiset kengät. Pikajuoksijat pistävät ekana piikkarit pannaan kun ensimmäisiä oireita ilmaantuu. Itse olen pistänyt omia valmennettavia ilman kenkiä nurmelle tai hyväpohjaiselle pururadalle eikä nämä harjoitteet tilannetta ainakaan ole huonontaneet.

Kahdessa armeijassa suoritetussa tutkimuksessa (n = 2 630) arvioitiin puolestaan venytyksen loukkaantumiselta suojaavaa vaikutusta. Eipä suojaa, sillä venyttäneiden ja venyttämättömien ryhmässä oli saman verran loukkaantumisia. Venytyksen sosiaaliseen dimensioon ei tutkimuksissa otettu kantaa.

Tuosta tutkimuksesta olisi kyllä kiva tietää että oliko se tehty "kaikelaisilla sotilailla" vai ainoastaan "juosseilla/muuten urheilleilla sotilailla". Jos on tottunut venyttelemään niin kyllä keho sitä kaipaa, aivan tottunut keho kaipaa kuten juoksuakin.

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

kysäisenpäs tässä samalla että voisiko tollaisista vaimentavista pohjallisista olla apua penikkavaivaani. Minulla on kyllä erittäin hyvin vaimennetut lenkkarit mutta ei niistä eikä mistään muustakaan tunnu olevan apua, sillä kaikenlaisista hoidoista huolimatta penikat tulee mulla tosi kipeäksi vaikka olen ollut pitkään tauolla ja aloittanut erittäin hitaasti?

Link to post
Share on other sites

Jos olen oikein ymmärtänyt penikkatauti on seurausta liian nopeasta harjoittelun lisäämisestä. Säären lihakset kasvavat eivätkä enää mahdu entiseen tilavuuteen. Lihakseen kohdistuva paine tuntuu kipuna.

Ei kai tuohon ole juuri muuta hoitoa kuin lepoa ja pohkeiden sekä säären venyttelyä. Tietysti omaan juoksutyyliin sopivat kengät ovat myös tärkeät.

Tutkimus johon ei jaksa viitattasi ei kohdistunut penikkatautiin vaan yleensä lihasten kipeytymiseen sekä loukkaantumisten ennaltaehkäisyyn harjoittelussa.

Link to post
Share on other sites
  • 6 months later...

Onko huonolla alustalla (luminen, epätasainen, huono pito) teidän mielestä yhteys penikkatautiin? En ole moisesta vaivasta kärsinyt vuosiin, mutta nyt on jo muutaman lenkin ajan tuntunut säärissä selvästi penikoiden oireita. Eilinen lenkki tuolla perunapeltoa muistuttavalla alustalla oli jo oikeasti hankala, ja illalla penikat oli jo selvästi kipeät. Ovat vieläkin, vaikka laitoin jäätä ja Voltarenia moneen otteeseen.

Tämä alustako sen tekee? En muista että olisi moneen vuoteen ollut näin lumiset olosuhteet juoksuun. Ja juoksukilometrejä ei ole samasta syystä edes kertynyt kuin murto-osa siitä, mitä pitäisi. Eli kyse ei ole juoksumäärien lisäämisestä tms.

Link to post
Share on other sites

Hei, minäkin sain juoksennella ilman vaivoja melkein vuoden, aloitin nollasta ja etenin ilmeisesti tarpeeksi rauhassa, vaikka juoksin aina asfaltilla. Venyttelin hyvin. Ihmettelin hiljaa mielessäni, että mistä nuo puhuvat ja eivätkö ne tee kotiläksyjään vaivan ehkäisemiseksi ja hoitamiseksi. Sitten tuli lumi ja oudot säärivaivat kaikesta huolimatta. Luulenpa, että pöpperöalusta sai aikaan sen, että sipsuttelin ja varoin liukastumista, vaikken sitä tiedostanut. Niin tai näin, siitäs sain! "Onneksi" tulivat myös pakkaset enkä voinut hengityksenkään takia juoksennella ulkona, joten jatkoin liikkumista satunnaisella mattoilulla ja jumpissa.

Nykytilanne selviää kokeilemalla taas kunnon lenkkiä ulkona nyt ilmojen lämmettyä, mikäli löydän hyvin auratun tien. Taitaa kuitenkin olla niin, että vaiva uusii helposti, eli varovainen / tarkkana saa olla. Kokeneemmat väittävät, että jonkinasteinen säärikipu kuuluu tähän lajiin... Ei pieni kipu minuakaan haittaa, mutta eihän sen saisi antaa äityä niin pahaksi, ettei juosta voi ollenkaan. Kysymys kuuluu, pitääkö penikkatuntemuksiin puuttua mahdollisimman pian jotakuinkin järein konstein (hieronnalla ja levolla), vai hoivata itse (venyttelyllä, kylmä-kuumalla, kipugeelillä) ja uskoa pitkäjänteisen omahoivan tehoavan?

Link to post
Share on other sites

Kysymys kuuluu, pitääkö penikkatuntemuksiin puuttua mahdollisimman pian jotakuinkin järein konstein (hieronnalla ja levolla), vai hoivata itse (venyttelyllä, kylmä-kuumalla, kipugeelillä) ja uskoa pitkäjänteisen omahoivan tehoavan?

Kannattaa reagoida mahdollisimman äkkiä, juoksemalla tuokaan vaiva ei parane. Lepo, tulehduskipulääkekuuri, venyttelyä, akuutissa vaiheessa kylmähoitoa ja hierontaa.

Link to post
Share on other sites

En ihan noin pikaisesti tekisi lihasaitiosyndroomadiagnoosia. Kyllä se säärikipu voi johtua monesta muustakin asiasta. Penikkatauti on terminä todella huono.

Diagnoosia en tehnyt - en saa tehdä tällä koulutuksella! Tarkoitin, että syy-yhteys kipu/juoksualusta on selkeähkö.

Vitsinä olen sanonut olevani koulutusta vaille valmis lääkäri, se yksi espoolainen kaveri toteutti sen.

Link to post
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä


  • Tästä mainospaikka alkaen 30e+alv/kk. 

     

    Yli 10 000 kävijää/kk

    n. 350 000 sivulatausta/kk

  • Sivulataukset 13.11.2020 alkaen: Web Hits

    Yksittäiset kävijät 13.11.2020 alkaen: Web Hits
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy