Jump to content
Juoksufoorumi.fi



pokasaha

Plantaari faskiitti

Recommended Posts

Että tämmöinen tapaus tällä kertaa. Onko kokemuksia ja kuinka pitkää taukoa olette pitäneet juoksemisesta?

Minulla tulehduskipulääke (10 päivän kuuri) ja erinomainen, jännettä venyttävä tukiside jalassa. Ajattelin mennä myös askelklinikalle tukipohjallisten toivossa.

Eilen kävin ikään kuin kokeeksi vetäisemässä 12 kilsan lenkin. Jalka ei oikein tykännyt, mutta tuo tukiside auttaa kyllä ihmeesti. Seuraavat pari viikkoa taitaa mennä kuntopiirin, uinnin ym. merkeissä. Toivottavasti sen jälkeen pääsee jo juoksemaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on tuo vaivannut nyt pari kuukautta. Juosta pystyy. Venyttelyä olen yrittänyt, vaikka se meikälle tervan juontia onkin. Vasemmassa jalassa, jossa on myös pronaatio-ongelmia. Niiden vuoksi viime talvena oli akilles huonona.

Jos tiedossa on hyviä parannuskeinoja, niin mielelläni kokeilen. Tänäänkin olen lenkiltä tullut jo 2 tuntia sitten ja kantapään sivua pakottaa, mutta venytellä en ole viitsinyt ... :wife:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joskus on vaivannut, mutta yksi hyvä venyttelyliike auttaa heti. Venyttelevä koira: http://www.tracis.info/tracis.info.pictures/Downward%20Facing%20Dog%20Pose%20(Ardho%20Mukha%20Svanasana).jpg

Rauhallisesti hengittäen ja aina uloshengityksellä paino kantapäillä, sisäängengityksellä voi hieman rentouttaa jalkoja. Voi tehdä aluksi esim. siten, että kädet jossain korkeammalla. Pään ja niskan tulee olla rentoina. Venyttää takareittä ja pohjetta mukavasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muakin on vaivannut, ostin New Yorkista tollasen ja se on kyllä auttanut tuossa venytyshommassa:

http://www.thesock.com/

Pitäisi varmaan kokeilla myös pronaatiotuettuja kenkiä nykyisten neutraalien sijaan.

rakensin tommosen vetosukan ite putkiharsosta ja kahdesta hakaneulasta. toukokuusta asti ollut joka yö käytössä (ja siippakin on tottunut).

tarinaani löytyy toisesta ketjusta

(http://www.seponkotisivut.com/vb/showthread.php?t=6442&highlight=footbalance&page=2)

mutta ilman pohjallisia tai tuettuja kenkiä olen selvinnyt. lähtötilanteessa kantapäässä jokin repesi ja kuukauteen ei pystynyt vihlonnan takia juosta. hoitona tuo sukka, kova venyttely, pallonrullausta jalanpohjalla ja kylmää. näillä homma parani täysin juoksukuntoon vajaassa 3 kuukaudessa, mutta lievä peruskipu kai jää vuodeksi, kuten sana kuuluu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

moi, onko täysin varma että se on plantar faskiitti? minulla lääkäri totesi kerran vasemassa jalassa yllämainitun. se hoidettiin noin kahdella tulehduskipulääke kuurilla, ja minulle hommattiin tukipohjallisia jotka ottivat painetta pois plantaari jänteestä. se ei auttanut, ja menin uudestaan lääkärille ( molemmat olivat erikoislääkäreitä ) jalkaan pistettiin kortisonia X 2. ei sekään auttanut. sitten vihdoin pääsin fyssarille, joka lakoonisesti totesi että nilkan toimintahäiriö diagnostisoidaan usein juuri plantar fascitiksi. hän tutki nilkkan, ja totesi siinä toiminta häiriön. hän avasi sen, ja seuraavana aamuna plantari faskiitti oli poissa. eli suosittelen sinulle. käy myös fyssarilla tarkistuttamassa lääkärin diagnoosi , hyvällä sellaisella, sellainen joka on erikoistunut nilkkoihin ja manipulatiiviseen fysioterapiaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niin, kävin askelklinikalla ja siellähän se syy jalkapohjan kipuun saatiin selvitettyä.

Eli rasituksen ja iän myötä jalan poikittainen holvi (huom. ei pitkittäinen jalkaholvi) on laskeutunut ja jalan etuosa varpaiden takaa on "löystynyt". Tämä aiheuttaa rasituksessa kipua jänteeseen.

Nilkkakin tutkittiin tarkkaan eikä sieltä mitään vikaa löytynyt. No mitä lääkkeeksi:

- Ukkovarpaan ja muiden varpaiden vuorottaista venyttämistä (ylös ja alas)

- varpaiden kipristelyä, esineiden poimimista lattialta varpailla

- huopapalanen kengän etuosaan ukkovarpaan alle (on muuten aivan loistava homma)

- kenkien vaihto tulee takaisin pronaatiotuettuihin kuten warlord tuossa arvelikin

- jalkapohjan jännettä venyttävää tukisidettä kannattaa käyttää

Nut jalka ainakin tuntuu ihan hyvältä vaikka kävin just vetämässä 8 kilometrin lenkin. Ehkäpä iskua pehmentävä lumikin auttoi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on vasen kantapää kipuillut aamuisin ja lenkkirasituksen jälkeen jostain joulun tienoilta lähtien. Mahdollisia syitä ongelmien alkuun oli monia, enkä viitsi niitä tässä kerrata. Johonkin ketjuun ehdin nekin ruikuttaa.

Joka tapauksessa uudenvuoden ja loppiaisen tienoilla vedin kuntooni näähden kohtalaisen määräviikon (melkein 100 km) ja viimeisen 32 km lenkin jälkeen kantapää huusikin hoosiannaa, varsinkin seuraavana aamuna. Mutta tiesin, etten tammikuussa juuri lenkille ehdi ja kesäkuussa olis Perniön satanen kiikarissa. Sitten tuli kymmenen lepopäivää, mutta aamukipu vain jatkui. Tammikuun jälkupuolelle kertyi viisi 8,4-12,6 km:n lenkkiä.

Nyt helmikuun alettua kalenterini vapautui ja pääsin jatkamaan lenkkeilyä ajan puolesta. Kantapää elää omaa elämänsä, ei se kauheasti lenkeistä pahenekaan eikä juoksemattomuudesta parane. (Eli juoksutaukokaan ei oikein motivoi.) Lievää apua on ollut nyt reilun viikon ajan aktiivisemmasta jalkajumpasta ja venyttelystä. Aamut ovat parempia. Toisaalta aina se itsestään muistuttaa, kun pidemmän paikoillaan olon jälkeen lähtee liikkeelle kävelemään tms. Tammikuussa olin työn puolesta lähes jatkuvasti liikkeessä, joten silloin jalka pysyi kai parmmin lämpimänä valveillaolon aikana.

Kuluva viikko oli vuodenvaihteen jälkeen ensimmäinen kohtuukunnollinen juokusviikko. Kilometrejä kertyi 75. Eilinen pitkis oli melkein 23 km, eikä jalka edelleenkään oireillut juostessa. Illalla ja tänään se on kyllä tuntunut, ehkä hikan enemmän kuin viimeisten normilenkkipäivien päälle. Muttei mitään radikaalia huononnusta.

Pitäis kai ostaa vielä sitä putkiharsoa ja askarrella yöksi semmonen vetosukka. Jyväskylän Tourulan Intersportissa tuli viikolla käytyä ensimmäistä kertaa siinä jalkatestilaiteessa, mikä senyt on. Oikean jalan askellus on suht neutraali, mutta vasen, oireileva olikin sitten testaajalle kummajainen. Ei oikein tohtinut suosittaa sille mitään tiettyä kenkää tms. Mutta lupailivat alustavasti fysioterapeutin askelklinikkapäivää 14.3. Siihen asti koetan sinnitellä näillä konstein, sanokoon fyssari toimionsa kuukauden päästä.

Ensi viikolla koetan nostaa kilometrit jo lähemmäs sataa, sisältäen mahdollisesti kolmena lenkkinä n. 20-22 tunnin(!) sisään juostun Kotirataultran. Sen kovempaa riskiä en uskalla ottaa, vaikka menohaluja olisikin. Inhaa vaan tämmöinen löysässä hirressä olo. Juoksu onnistuu, mutta pelottaa, tuhoaako tässä jalkaansa. Eikä se köppelehtiminen kipeällä kantapäällä mitään herkkua ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

PF ei parane kuin levolla, levolla tarkoitetaan muuta liikuntaa kuin juoksua. Kantakalvoon kohdistuvat iskut joita juostessa syntyy vain pahentavat vaivaa.

Sitä vetosidettä voin suositella.

Minulla jalka kipuili 4 kk ja sen jälkeen hävisi täysin. Panostin venyttelyyn ja kävin ahkeraan kuntoslin ohjatuilla venyttelytunneilla, korvasin lenkkeilyn lähes päivittäisellä spinningillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on olut vasemmassa kantapäässä tämä viime keväästä. En ole antanut vaikuttaa harjoittelun, eikä ole pahemmaksi äitynyt. Saman jalan sääriluussa on ollut rasitusmurtuma keväästä 2007. Luu on jo paksuuntunut sen verran 10-15 sentin matkalta, että kestää hyvin. Murtuma ja luun vahviastuminen näkyivät tavallisessa röntgenkuvassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeh, riittää kun akuutissa vaiheessa (tulehdus päällä ekan viikon tai muutaman) varoo, sitten vaan normitreeniä. Näin ainakin itse tein menestyksekkäästi aikoinaan tämän vaivan kanssa. Joka ilta pyörittelin 5-10min tennispalloa jalkapohjan alla niin että tunsi kuinka kireys lähti jalkapohjasta (ja tuli mukavan lämmin fiilis muutenkin), ja toisaalta jääpussia tai vastaavaa myös ahkerasti. Niin ja jalkapohjan venyttelyä tein myös ahkerasti siten, että lämmittelyn jälkeen istuin lattialla "kantapäiden päällä" niin että varpaat alle taivutettuina jalkapohja venyy kunnolla. Tämän venytyksen olenkin pitänyt mukana siitä lähtien jotta vaiva ei uusiutuisi, varsinkin tehotreenien jälkeen (oma vaivani alkoikin nimenomaan vetoharjoittelusta). Sitten lenkillä vaan ei välitä pienistä tuntemuksista kun ainakaan omalla kohdallani ne eivät merkinneet sitä että vaiva pahenisi, olivat vain pieni epämukavuustekijä. Taisi minullakin lopulliseen paranemiseen mennä jotain 18kk, mutta noista siis vain ekat viikot vaikutti mainittavasti juoksuharjoitteluun.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensi viikolla koetan nostaa kilometrit jo lähemmäs sataa, sisältäen mahdollisesti kolmena lenkkinä n. 20-22 tunnin(!) sisään juostun Kotirataultran.

Niin että sillä se varmaan lähtee millä on tullutkin eli juoksemalla. Tulin itse toimineeksi tuolla tavalla viime syksynä, kunnes sitten joulukuussa oli hakeuduttava lääkäriin. Ensin tulehduskipulääkekuuri, jonka aikana ei juuri juostu. Lääke vaikutti sen verran, että kipu ei tuntunut ihan yhtä pahalta, kuin ilman lääkettä. Lääkekuurin loputtua menin uudestaan lääkäriin ja sain kortisonipiikin, jalkaterän venyttelyohjeet ja tulehduskipulääkettä. Totaalista juoksutaukoa määrättiin viikko.

Tuo kortisonipiikki, jalkapohjan venyttely sekä "hieronta" golfpalloa vasten ja tämän jälkeinen kylmähaude sai sitten parantumisen edistymään. Piikistä on nyt kahdeksan viikkoa ja pystyn nyt jo juoksemaan mutta km- määrät ovat vielä vaatimattomia. Venyttelyä ja golfpallon pyörittelyä kylmähoitoineen jatkan päivittäin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tilasin itselle selkätuen http://m-ergo.fi/kompressio_tuet.htm tuolta. Siellä oli esillä juurikin tuota plantaarifaskiitti tukea. Myyjän mukaan myyvät noita tuotteita työterveyteen, fysioterapeuteille, saleille jne. Kannattaa kysyä. Varmaa ihan laadukkaita, ainakin omani :)

Eikö kortisooni ole viimeinen ratkaisu? Jostain kuullut, että ei kovin terveellistä ole?

-masa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viime kädessä kaikkiin vaivoihin puree yksi ja sama lääke: kipukohdalle on vain tehtävä selväksi että täällä määrään MINÄ, etkä sinä. Joten kipukohta on hyvä ja sopeutuu juoksuharjoitteluun, muita vaihtoehtoja ei anneta.

Itse tein näin jälleen kerran menestyksekkäästi viime viikolla. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy