Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Verenluovutus ja harjoittelu

nuhapumppu
 Share

Recommended Posts

En tiedä onko topicin mukaista aihetta aiemmin käsitelty, mutta...

Olen itse aktiivinen verenluovuttaja ja ikäni olen harjoittelun yhteydessä muistanut myös käydä verta luovuttamassa. Mun tahti on ollut 4-5 luovutuskertaa vuodessa.

Kävin toissapäivänä luovuttamassa ja eilen oli pitkän PK:n (reilu 20k/ 10lyöntiä alle aerobisen kynnyksen) vuoro. Lenkki sujui tuntemuksien osalta hivenen normaalia vaisummin. Sykkeet olivat alussa 10 lyöntiä normaalia korkeammat (sama reitti&vauhti). Lopussa fiilikset olivat ihan ok, muttei mitenkään riehakkaat lopussa - sykkeet olivat normaalit. Tänään oli sitten VK:n vuoro (täysin hölmö ohjelma mulla... muutan ensi viikkoon..ehkä). 10 km josta kolme kilsaa verraa ja reilu seiska 10 lyöntiä alle anakynnyksen. Vauhti oli 4:30min/km eli huomattavasti kovempaa kuin maran tavoitevauhti 5:00 '/km. Fiilis oli melko väsynyt ja selvästi kropassa tuntuu ylirasitus tai sitten luovutus. Viikossa mulla tulee 60-70 km ja ylimenovaiheen jälkeen olen nyt juossut 300 km eli 5 viikkoa.

En ole ennen edes uhrannut ajatusta sille, että verenluovutus vaikuttaisi treenaamiseen. Olen pitänyt taukoa luovutuksesta lyhimmillään vain pari tuntia ennen harjoittelua, mutta nyt kun ikää on 35 v, niin alkaa selkeästi tuokin painamaan. Tosin nyt vasta ensimmäistä vuotta olen maratonia varten treemaassakin. Ennen lajit ovat olleet pallopeleistä yleisurheiluun ja pyöräilyyn - osin tavoitteellisesti osin fiilispohjalta.

Miten Sinulla on luovutus näkynyt treenaamisessa? Pistäkäähän kokemukset jakoon. :thumbsup:

Tässä ketjussa on käsitelty verenluovutusta ja sen vaikutuksia harjoitteluun. Haulla löytyy muutama muukin samaa aihetta sivuava ketju. Hakusanana "verenluovutus" toimii yllättäen. :)

Omien kokemusten mukaan verenluovutus näkyy selvästi suorituskyvyssä, ja sen takia pyrinkin välttämään luovuttamista ennen kisoja ja kovia treenijaksoja.