Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Jos flunssa tulossa, treenaatteko?

Recommended Posts

Näin syksyllä on jos jonkunlaista pöpöä koko ajan liikenteessä ja porukka töissä sairastaa yksi toisensa jälkeen. Nyt alkoi tuntua itsestäkin siltä, että flunssa saattaa olla tulossa, aamulla oli jo kurkku kipeänä. Muuten ei mitään oireita. Ymmärrän tietysti, että sairaana treenaamisesta ei ole hyöytyä, mutta missä vaiheessa kannattaa himmata? Pelkän kurkkukivun takia ei viitsisi jäädä kotia vielä...

Miten te muut?

• Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jos on sellaista ihan pientä oiretta, että nenässä kihelmöi ja kurkkua kutisee, niin kevyttä treeniä teen silti. Itse asiassa tuon pahempaa ei juoksuharrastuksen aloittamisen jälkeen ole ollutkaan, siis runsaaseen kolmeen vuoteen.

Mutta jos olisi ihan kunnon nenän vuotamista, hengityksen raskautta, kovaa yskää tms., niin en lähtisi lenkille. Tässä juuri jännään, että tarttuuko tyttären flunssa tällä kertaa.

Näin syksyllä on jos jonkunlaista pöpöä koko ajan liikenteessä ja porukka töissä sairastaa yksi toisensa jälkeen. Nyt alkoi tuntua itsestäkin siltä, että flunssa saattaa olla tulossa, aamulla oli jo kurkku kipeänä. Muuten ei mitään oireita. Ymmärrän tietysti, että sairaana treenaamisesta ei ole hyöytyä, mutta missä vaiheessa kannattaa himmata? Pelkän kurkkukivun takia ei viitsisi jäädä kotia vielä...

Miten te muut?

Jos teille tulee flunssainen olo, kurkkukipua tai muuten vaan sellainen fiilis, että nyt on flunssa tulossa, niin mitä konsteja teillä on? Jonkun muistan kertoneen ottavansa Beroccaa tai Carmolis-tippoja.

Varmaan jokusia kertoja vuodessa tulee olo, että flunssa olisi iskemässä. Yleensä tuolloin myös elämäntavoissa on ollut petraamisen varaa (alla on ainakin aivan liian lyhyitä yöunia). Tällöin olen huomannut, että itselläni on yleensä pari vaihtoehtoa:

• Lähden urheilemaan. Seuraavana päivänä olen kipeä.
  • Vältän urheilua. Todennäköisesti latkin mukitolkulla hunajalla terästettyä minttu- tai kamomillateetä, ja syön rasvaisia liharuokia (tyyliin vaikka ihan vaan lihapiirakkaa/ruispurilaista) reilusti maustettuna, mutta joka tapauksessa nukun kunnon yöunet. Seuraavana päivänä oireet ovat poissa ja elo jatkuu normaalisti.

Näinkin mukavaa miestä kuin allekirjoittanut, en ole yleensä viitsinyt vaivata ensimmäisellä vaihtoehdolla... Se on niin kuin valinnan paikka. Joko pidän heti vapaaehtoisesti yhden välipäivän, tai sitten on pakko pitää seuraavasta päivästä lähtien useita. Muutenkin vähän ihmettelen kysymystä, sillä ainakin minulla ei mieli edes tee urheilemaan jos olo ei ole terve. Jos joku treenisuunnitelma lenkille pakottaisi, niin sitten kannataisi varmaan miettiä, ovatko treenit ihmistä vaiko ehkä sittenkin ihminen treenejä varten.

Mutta tämä on tietty vain miten homma itselläni toimii. Jollain muulla epäilemättä toimii toisin. Todetaan vielä, että hyötyliikuntaa tuo ei yleensä ole estänyt (hyötypyöräilen keleistä riippumatta lähes päivittäin), mutta jos olo ei ole täysin terve, siinäkin tehot putoavat ihan automaattisestikin minimiin. Sykelukemat olisivat varmaan verrattavissa kävelyn vastaaviin.

Että näin. Umpimähkän kyselyyn olisi tarjolla yksi kaverin käyttämä kikka: ahkera hammaslangan käyttö.

Juoksemisessa pidän suosiolla taukoa, mutta jäältä en. Ainoastaan kuume pitää minut poissa jäältä. Tosin lievä kuume luokkaa 3 päivää putkeen ja sinkoan jäälle. Joko kuume lähtee tai paukkaa 39:n tauluun. Tiedän hyvin riskin tässä tavassa ja otan silti (tosin yleensä kerran 4-5 vuodessa) riskin.

Eskon kanssa samaa mieltä tai samat tuntemukset. Jos olen jo kipeä kuten tänään - ei tuu kyllä edes mieleen lähteä juoksulenkille, toisaalta taas minulle ei juuri koskaan tule lämpöä joten kävelyllä saatan hyvinkin käydä jos ei ole ihan sikaväsy olo. Mutta eilen jo tunsin heti aamulla, että flunssa tulee ja kuitenkin oman mielenterveyteni kannalta tunsin pakottavaa tarvetta lähteä hyvin hissulle lenkille, tiesin nimittäin että kyllä se flunssa sieltä tulee teki sitten sitä taikka tätä.

Mutta esimerkiksi jos kurkku on näin kipeä kuin se tänään on niin ei kyllä tule mieleenkään lähteä hengästymään. Töihin silti on pakko mennä. Olenhan korvaamaton (ainakin pari tuntia) !