Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Mammuttimarssi 2009

Itä-Korson Nandi
 Share

Recommended Posts

Peräkylän Ponnistus ei ole vielä tehnyt päätöstä Mammuttimarssi 2009 järjestämisestä! Päätökseen vaikuttaa mm. tämän vuoden palautteesta tehtävä tieteellinen analyysi; saimmeko riittävästi parhaita arvosanoja eli 'ei koskaan enää tällaista':morebeer:

MM 2008 oli niin pimeä, märkä ja psykoottinen kokemus, että voiko tästä enää mennä pidemmälle? Puuttuvatko eläinsuojeluviranomaiset peliin? Entä Kuluttajavirasto?

Stay tuned. Psykobiologian jaostomme kehittelee uusia ärsykkeitä...

Peräkylän Ponnistus ei ole vielä tehnyt päätöstä Mammuttimarssi 2009 järjestämisestä! Päätökseen vaikuttaa mm. tämän vuoden palautteesta tehtävä tieteellinen analyysi; saimmeko riittävästi parhaita arvosanoja eli 'ei koskaan enää tällaista':morebeer:

MM 2008 oli niin pimeä, märkä ja psykoottinen kokemus, että voiko tästä enää mennä pidemmälle? Puuttuvatko eläinsuojeluviranomaiset peliin? Entä Kuluttajavirasto?

Valitettavasti tiimimme joutuu tuottamaan suuren pettymyksen järjestelyorganisaatiolle, koska heti aamuneljältä pian keskeyttämisen jälkeen Masuunin lämpimässä vessassa kumpikin joukkueemme jäsenistä tahoillaan toinen miesten ja toinen invavessassa teki yhtäaikaisen ja erillisen päätöksen, että ehdottomasti tätä pitää saada lisää. Mutta koska emme kehdanneet enää pyytää Mammuttia viemään meitä takaisin uimarastille, vaikka oli ihan kuivat alushousutkin jo jalassamme ja muutenkin olo kohentunut juotuamme kumpikin vessoissamme toisiltamme salaa pienen putelin konjakkia emmekä olleet aivan varmoja olisiko se ollut edes ihan sääntöjen puitteissa sallittua palata siis takaisin jatkamaan tuon ihanan yön viettämistä taivasalla sateen ropinan säestäessä jalkojemme litinää Karkkilan kuusikkojen kätköissä.

Ihmisoikeuksiin vedoten vaadimme ehdottomasti päästä baanalle myös ensi vuonna!

No päättäkkää te ensi vuonna aika, ja muutelkaa rauhassa. Nytkin jämerästi päätitte sitten siirtää wihan viikonloppuun.

Me sitten ensivuonna fiksataan teidän spekseihin :)

No päättäkkää te ensi vuonna aika, ja muutelkaa rauhassa. Nytkin jämerästi päätitte sitten siirtää wihan viikonloppuun.

Päällekkäisyydet ovat tietenkin harmillisia, mutta en tiedä veivätkö Wiha ja Mammuttimarssi kuitenkaan kovin paljoa osanottajia toisiltaan. Sen verran erityyppisistä ja eri kohderyhmään vetoavista tapahtumista on kuitenkin kyse. Ainakin omasta puolestani voin sanoa, että en missään tapauksessa olisi lähtenyt juoksemaan asfalttisatasta (enkä edes viiskymppistä tai maratonia) neljä viikkoa Spartathlonin jälkeen.

Juu ja ehdottomasti äänestän Mammuttimarssin perinteen jatkamisen puolesta kannatuslauseella "ei ikinä enää"! Eikä ainakaan syyspimeässä kaatosateessa. Eikä uintiosuutta missään nimessä. Eikä... eikä...

Pu(o)livakavammin: Paras mahdollinen ajankohta Mammuttimarssille on loka-marraskuun vaiheessa, startti iltahämärässä ja matka vähintään 80km, mieluusti täysi satanen. Henkinen valmistautuminen ensi syksyn koitokseen alkoi jo viime lauantaina noin klo 6.15.

Jos järjestäjät haluavat hieman enemmän osanottajia niin hyvä juttu olisi jos reitti voisi olla jakaantunut hieman lyhyempään ja sitten tuohon vaikka täyteen sataseen. Ajankohta loka/marraskuu on vähän liian kylmä tällaiselle hiton kylmänaralle ihmiselle, mutta toisaaltahan tietysti tuo extremeä jo kelikin pelkästään.

Itse olisin syys/lokakuun vaihteessa parhaimmillani. Olikin tästä ajankohdasta jo puhetta siellä Masuunilla ja joku sanoi, että silloin on vielä niin paljon maratoneja ja muita, mutta en usko, että maratoonille tähtäävät olisivat kaikista hanakaimpia osallistumaan myös Mammuttimarssille. Omasta mielestäni osanottajat olivat hieman eri lajia - jos niin voi sanoa.

Mutta nämä nyt tuli jo lähetettyä järjestäjille kyselyn palautteessakin, ettei tästä tämän enempää.

En ole lähettänyt vielä palautelomaketta, mutta ehdottomasti jatkoa! Vaikka itselläni matkan varrella olikin pieniä vaikeuksia, niin pyytäisin järjestäjiltä vaativampaa kisaa - siis enemmän mäkiä, rastit ehdottomasti korkeiden kukkuloiden päälle ja ehkä myös suomaastoon. Asvalttia en kylläkään kaipaa yhtään enempää. Nyt meidän käyttämästämme reitistä ainakin 5-10 km oli päällystettyä, jos oikein arvioin.

Jotain reitin "helppoudesta" kertoi se, ettei kertaakaan tehnyt mieli keskeyttää. Myös maaliinpäässeiden prosenttiosuus lähtijöistä oli liian suuri, 20-30 % voisi olla sopiva tavoite:-)

Järjestäjien kannattaisi tehdä sen verran yhteistyötä, että Vaajakosken maastoultra, Vaarojen (ultra)maraton, Mammuttimarssi ja Wihan kilometrit järjestettäisiin eri viikonloppuina. Omalla prioriteettilistallani kärjessä ovat ensi syksynä Vaarojen maraton ja Mammuttimarssi, mutta kaikki ovat kiinnostavia. Luultavasti osallistun näistä 1-2 tapahtumaan.

Sen verran jäi harmittamaan oma rämpiminen Mammuttimarssissa, että halua olisi opetella suunnistamaan ja yrittää jonain vuonna vähän tiukemmalla asenteella uusiksi. Ehkä yksinään, ehkä parikisana.

En tiedä kelpuuttaako X-Caliber mua enää mukaan, kun olin hitaampi osapuoli. Voi lisäksi olla, että kisaohjelmamme on ensi vuonna aika lailla erilainen. Tämän vuoden ratkaisu oli sikäli aivan loistava, että meillä molemmilla oli alla samantapaista "taustarasitusta". (Olen oppinut tuon hienon termin joltain oikealta urheilijalta:-)

Itse olisin syys/lokakuun vaihteessa parhaimmillani. Olikin tästä ajankohdasta jo puhetta siellä Masuunilla ja joku sanoi, että silloin on vielä niin paljon maratoneja ja muita, mutta en usko, että maratoonille tähtäävät olisivat kaikista hanakaimpia osallistumaan myös Mammuttimarssille. Omasta mielestäni osanottajat olivat hieman eri lajia - jos niin voi sanoa. [alleviivaus Hietsun lisäämä]

Mulla ei ole ehdotonta toivomusta ajankohdasta. Elokuun lopun ja marraskuun lopun välillä, mutta eri viikonloppuna kuin muut suomalaiset ultrat.

Esimerkiksi voittajajoukkue Eemelin jäseniä voi mielestäni ihan hyvin nimittää maratoonareiksi. Skylark juoksi Berliinissä 2.39 ja Hazor Vantaalla 2.52. Kolmanneksi sijoittunut Jopo on myös juossut maratonin, minäkin aion vielä juosta jne. Eli toivoisin, ettei asiaa nähtäisi niin mustavalkoisesti, että tietyt ihmiset osallistuvat seikkailukisoihin ja tietyt juoksevat maratoneja, vaan ulkoilijoilla saa olla monenlaisia virityksiä. Annetaan kaikkien kukkien kukkia!

En ole vielä ehtinyt Mammutille palautetta rustaamaan, mutta allekirjoittaneen mielestä Mammuttimarssin ajankohta kannattaa pitää myöhäisessä lokakuussa/marraskuun alussa. Itse ajattelen, että syksyllä useimmat nylkkäävät kuitenkin se maratonin ja siitä pitää ehtiä palautumaan edes joten kuten.

Ja toisaalta pimeys, sade, uinti ja ns. kaikki ne ikävät jutut tekivät mielestäni tapahtumasta juuri muista tapahtumista erottuvan ja osallistumisen arvoisen. Minä ainakin nautin koko matkasta. Kisailmoituksessa mainitaan "Viimeistään lauantaina kolmelta aamuyöllä tulet kysymään itseltäsi: Miksi olen täällä. Mieti ja opettele vastaus etukäteen niin että pääset henkisestä aallonpohjasta yli. "

Pohdimme tätä kisapaikalle ajaessamme, emmekä keksineet kunnon vastausta ja loppupelissä ei ollut tarvettakaan :)

Minusta uinti olis voinut olla pidempikin, mutta idea lienee vain kastautuminen. Lähinnä se vain virkisti ja henkisesti oli helpompaa ajatella ensimmäisen puoliskon vain uintirastia ja vasta sen jälkeen tarvitsi pohtia jälkimmäistä puoliskoa. Huomautettakoon että olen itse vilukissa pahimmasta päästä (= palelen aina) ja vedän tabujakin valkosormisuuteen. Meillä oli tietty lämmöt päällä rastille tullessa ja viivyimme rastilla lähes 20min ja kylmä alkoi tulla, mutta varsin pian lämmöt palasi kun matkaa jatkoimme. Tietty vilu voi olla isompi ongelma jos tulee rauhallisemmalla tahdilla ja jää rastille kyrsän paistoon, mutta se oma valinta ja silloin ko. asia pitää ottaa huomioon varustepuolella.

Eli tapahtuman "ikävät puolet" säilyköön ja jos joku ei tykkää niin sitten juoskoon poutasäällä päiväsaikaan omia reittejään.

Peesaan X-Caliberia matkan pituuden suhteen eli vähintään 80-85km eli selkeästi maraa pidempi. Nyt ilmoitettu matka oli n.85km ja ilmeisesti useimmat maaliin tulleet etenivät noin 90km? Lyhyemmällä joutuisi juoksemaan kovaa ja ei ehtisi nauttimaan niistä aamuyön tunneista :)

Mulla ei ole ehdotonta toivomusta ajankohdasta. Elokuun lopun ja marraskuun lopun välillä, mutta eri viikonloppuna kuin muut suomalaiset ultrat.

Esimerkiksi voittajajoukkue Eemelin jäseniä voi mielestäni ihan hyvin nimittää maratoonareiksi. Skylark juoksi Berliinissä 2.39 ja Hazor Vantaalla 2.52. Kolmanneksi sijoittunut Jopo on myös juossut maratonin, minäkin aion vielä juosta jne. Eli toivoisin, ettei asiaa nähtäisi niin mustavalkoisesti, että tietyt ihmiset osallistuvat seikkailukisoihin ja tietyt juoksevat maratoneja, vaan ulkoilijoilla saa olla monenlaisia virityksiä. Annetaan kaikkien kukkien kukkia!

Niin, en epäillyt ollenkaan etteikö kaikkikin mammutille osallistuneet harrastaisi myös maratoneja. Enkä varsinkaan heidän kykyjään juosta maratoneja. Luin kyllä Vantaan maratonketjusta, että mm. Hazor oli juossut siellä.

Toisaalta kyllä Suomessa maratoneja riittää ja taitaa riittää nykyisin ihan ultramatkojakin kaikille oman maun mukaan ja vieläpä eri puolellakin maata.

Ja vielä lisäksi on Rogaining kisojakin ainakin yksi ja monta seikkailukisaakin. Valintakysymyksiähän nämä on itse kullekin, mitä ja missä haluaa kisailla. Kaikkiin mihin haluaisi osallistua ei monellakaan ole mahdollisuutta.

Sanoin vain oman mielipiteeni, ei tarkoitukseni ollut ajatella mitenkään mustavalkoisesti. Tiedän kyllä, että suuri osa Mammuttimarssin "viehätyksestä" on juuri tuossa ajankohdassa ja varmaankin myös juuri tuossa vesistönylitystehtävässä.

Jos nyt sen verran saisi vielä lisää mielipiteitä esittää niin olen vähän samaa mieltä Hietsun kanssa siitä, että osittain rastit voisivat olla vähän "vaikeammissakin" paikoissa, vaikka hyvähän se on (meikäläisen) sanoo kun ei itse tarvi juuri ollenkaan suunnistaa :thumbsup: mennä jolkottaa vaan perässä. Ja tottahan tuo varustepuoli pitää olla seuraavassa mittelössä kunnossa, mutta sellaista oppia ja kokemustahan sitä juuri haetaan näistä tällaisista extreme kisailuista!

Toivotaan, että tapahtuma saa vielä jatkoa ja herättää kiinnostusta myös täällä juoksupalstalla!

Se on sitten eri asia, jos tapahtumaan ei halutakaan kuin tietyn tasoista porukkaa, joka olisi toisaalta kovin suuri harmi näin meidän retkeilyjoukkueemme näkökulmasta katsoen.

Muokattu

sorry, mut päällekkäisyys Wihan ja myös Sysimustan satkun kanssa oli tahatonta; en tiennyt niistä silloin kun tuo päivämäärä siirrettiin alkuperäisestä juurikin tunnetumpien kisojen alta pois. Tutkin juoksukalenteria, seikkailijoiden kalentereita, suunnistusliiton kalenteria, ja tuo oli tulos.

Kaikki talkookisojen järjestäjät ymmärtää ettei osanottajista kilpaileminen hyödytä ketään, ei järjestäjiä eikä harrastajia - joka vieläpä on pitkälti yksi ja sama joukko. Toimitaan niin kuin suunnistuksessa; siellä liiton koordinoimana kisat järjestyvät kiltisti kaikille viikonlopuille maaliskuusta marraskuuhun. Näin _kilpailijat_ saavat annoksensa joka viikonloppu, ja jokaiseen kisaan riittää osanottajia. Systeemi on 'järjestät kerran ja osallistut kolmekymmentä kertaa'.

Oma arvaukseni ensi MM:n ajankohdasta olisi fiksata se , kuten tänä vuonna, lokakuun viimeiseen viikonloppuun kun kesäaika vaihtuu talviajaksi. Jos järjestämispäätös tehdään niin se tehdään jo tämän vuoden puolella, jotta pääsemme aloittamaan kisan markkinoinnin ajoissa myös ulkomailla. Olemme varmasti yhteydessä muihin järjestäjiin nyt kun paremmin ymmärrämme mihin luokkaan tää touhu sijoittuu, eli ketkä on meidän verrokit!

(Sade ei kuulu MM-konseptiin, mutta sen riski on suuri tuona aikana. Oma suosikkini olisi ensilumen aika, lumipeite metsässä tekee tapahtumasta ihan täysin toisenlaisen, fiilispuolella, ja myös näkyvyyden osalta.)

Ensi vuonna myös luulen että pyrkisimme taas seurayhteistyöhön, kuten 2007 kun Haglöfs Snowflakes jelppi meitä. Muutenkin luulen että yritän saada mukaan PePon ulkopuolisia talkoovoimia, jotta meidän resurssien vähyys ei estäisi järjestämästä parasta mahdollista tapahtumaa. Henk. koht olen valmis järjestämään kisat 150km säteellä hesasta, mistä vain löytyy parhaat maastot, mutta ymmärrettävästi etäisyyden myötä kynnys nousee saada muita seurakavereita sitoutumaan viikonloppuun jossain tosi kaukana.

Kirjoitan vielä debrieffiä tämän vuoden kisasta myöhemmin kun kaikki palautteet saatu. Muutamia kantavia ideoita ja parannuskohteita on jo tunnistettu jatkoon.:026: