Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Parantaako peruskuntoharjoittelu 400m:n aikaa?


zxcv
 Share

Recommended Posts

... kestävyystyypeillä?

Olen aina ennen pitänyt neljääsataa metriä puhtaana pikamatkana ja rupesin ihmettelemään, että miksi oma nelonen on 200m:n tulokseen verrattuna melko huono. Nyt syksyllä harjoittelin jonkin verran maksimivoimaa ja yritin juosta jonkun verran volyymia 400m:n vauhdin tuntumassa. Toki, loppuviimeksi harjoittelu oli ihan väärää, mutta kuitenkin ihan lyhyet matkat, tulokset salilla ja loikat paranivat.

Vastaavia 200m:n vetoharjoituksia vertaamalla keväällä peruskuntokauden jälkeen tällä hetkellä näyttää siltä, että myös nelkku on huonontunut, ja varmaa on, ettei ainakaan parantunut.

Mistä 200-400m suhde johtuu? Itse pidän heikkoutenani vastetta kovempaan voimatreeniin ja räjähtävyyden puutetta ja pienikin lisäys noissa ominaisuuksissa katoaa heti kun niiden treenin lopettaa. Nyt tuntuu jotenkin hullusti siltä, että jopa nelonen on paremmassa kuosissa ihan puhtaalla kestävyystreenillä ja siinäkin sillä tavalla, että vauhtikestävyys luodaan välisykkeillä.

Link to comment
Share on other sites

(Edit: ne perusargumentit, matka Y on X prosenttia aerobinen ja niiden kiistot löytyy tästä: http://www.letsrun.com/forum/flat_read.php?board=1&thread=283441&page=0 mutta noi kait ei vastaa kysymykseen, eli tarkoititko jotain muuta?)

En mä oikeastaan ihan näitä tarkoittanut. Aerobisen ja anaerobisen energiantuotannon osuudet tosiaan menee kysymyksen vierestä. Siinä jutussa mitä ajoin takaa oli peräti eri kestävyysalueiden (pk, vk, nk) merkityksistä eri juoksumatkoilla, mutta nyt en sitä enää löytänyt.

Ei mulla tähän kysymykseen isommin ole rakentavaa kommentoitavaa, kun en näihin matkoihin ole koskaan panostanut. Se on mielestäni kohtalaisen selvä asia, että täydellisen sohvaperunan 400m tulos paranee pk-lenkkeilyn aloittamisella. Tämä johtuen siitä, että täydellinen sohvaperuna ei jaksa edes juosta 400 metriä. Mulle on kuitenkin täysi mysteeri, että auttaako pk-lenkit enää välttävän peruskunnon saavuttamisen jälkeen.

Link to comment
Share on other sites

Minulla ei ainakaan 400 m juoksuaika tai 100 m uintiaika parane yhtään, jos teen pelkkää pk-treeniä. Jos lopettaisin urheilemisen kokonaan, niin varmaan nuo ajat kyllä huononisivat, eli kyllä tuo pk-treeni jonkinmoista tasoa vielä ylläpitää, mutta 400 m juoksun kannalta on minulle ihan sama juoksenko viikossa 40 km vai 200 km pk:ta.

Link to comment
Share on other sites

Syksyn reilun parin kk:n tehotreenit meni suurinpiirtein näin:

Vetoja "kisavauhdin" tuntumassa: 1.8km

Lyhyitä vetoja 800m-1500m vauhdilla: 5.8km

Kestovoimaa punteilla tai kuntopiiri-, loikka- tai nopeusharjoitus: 9 kertaa

Maksimivoima: 9 kertaa

MK-harjoituksia: 3 kertaa

+ VK ~4-5 kertaa

Lepoa tai kevyttä tarpeen mukaan 4-10 treeniä viikossa. Painotus oli aluksi maksimivoimassa ja hitaammissa vedoissa, joiden jälkeen jätin maksimit pois.

Saldo tolla tuntuu nollalta verrattuna "maastoultratreeniin". Pitää vielä testata.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

En ole mikään ekspertti vastaamaan kun en itse ole kestävyystyyppi, mutta tällainen ajatus multa silti irtoaa:

voisi mennä niin, että tuollaisen puntti-voima-vauhti-kauden aikana onnistut vetämään lihaksistosi ja hermostosi hiukan juntturaan, menettäen samalla jotain kestävyyskauden sinulle tuomista eduista. 200m on helpompi runtata voimahermotetulla lihaksistolla lujaa, vaikka jumia eli todellisen kapasiteetin ulostulon esteitä olisikin. Mutta 400m ei enää onnistu, siinä askelpituudellakin ja askeleen rentoudella on matkan pituuden vuoksi suuri merkitys, ja tarvitsisit tuon voimakauden päälle vielä kevennystä ja irtiottoja ja maksimaalisen räjähtäviä suoritteita joitakin viikkoja, jotta 400m tarvittava pitkä rento voimakas askel aukeaisi etkä viipyisi välillä 250-400m niin kauan. 400m ei niin vaan runtata jumissa menemään.

Kestokauden positiivisempi vaikutus voi perustua siihen, että lihaksistosi voi paremmin, ei ole ylimääräistä lihasjumia eli saat senhetkiset maksimitehot peliin. Elimistösi reagoi epäilemättä myönteisesti kestävyystreeniin, toimii yleisesti hyvin ja tulet tämän ansiosta viimeisen 150m paremmin kuin vauhtikauden tukkoisuudessa.

Eli summasummaarum, samalla tavoin kuin nopeustyyppi reagoi hiukan huonolla tavalla yhtäkkiseen kestokauteen menettäen parasta osa-aluettaan ja saavuttamatta silti sillä hetkellä treenattavaa päämäärää, sinä kestotyyppinä reagoit samoin nopeus-voima-kauteen?

Link to comment
Share on other sites

Eli summasummaarum, samalla tavoin kuin nopeustyyppi reagoi hiukan huonolla tavalla yhtäkkiseen kestokauteen menettäen parasta osa-aluettaan ja saavuttamatta silti sillä hetkellä treenattavaa päämäärää, sinä kestotyyppinä reagoit samoin nopeus-voima-kauteen?

Tai sitten monipuolinen maastoultratreeeni on vaan ihan tuhannen hyvää ja monipuolista harjoittelua!

Link to comment
Share on other sites

Olette innovoineet pikajuoksuun kokonaan uuden, ultratehokkaan treenimuodon :hali_knuffl_rein::)

Eräs suomalainen pikaluistelija käyttää suojuoksuja treeneissään... Miksi ei siis tuulen nopeat Pikajuoksijatkin kuten zxcv ja minä :-)

Toi olis Koskejo just sun juttus kun olet vateraanivammakerholainen!

Link to comment
Share on other sites

Toi olis Koskejo just sun juttus kun olet vateraanivammakerholainen!

Oon aikuisten oikeesti samaa mieltä sun kanssa ja suosittelen tätä briljanttia harjoitusmuotoa kaikille, yksilöllisesti annosteltuna. Tulee monipuolisesti kestävyyttä, kestovoimaa oikeisiin paikkoihin, ilman maantien iskutusta se on lihaksistoa jollain lailla huoltavaakin kunhan siihen tottuu.

Lähtisin itsekin mukaan, jos vielä treenailisin. Harjoittelu on kuitenkin hiipunut mulla sellaiseksi ulkoiluksi. Oikeesti ulkoiluksi, ei hietsusti ulkoiluksi:)

Sen verran myös varsinaisesti ketjuun liittyvää asiaakin, että tuo suovuorijuoksu saattaisi ihan aidosti olla jonkinmoinen linkki raskaan peruskestävyystreenin ja 400m nopeuden kehittelyn välillä, sikäli että svj huoltaa lihaksistoa ja parantaa irtiottokykyä, kuin myös jalkojen valmiutta vauhdikkaampaan harjoitteluun. Juoksihan Väätäinenkin polvenkorkuisessa hangessa hurjia vetoja ja 400m aika koheni kesällä roimasti. Partapekka Juutilainen on muuten kotimainen esimerkki juoksijasta, joka juoksi kestävyysjuoksijoiden kanssa 30km lenkkejä talvella ja kesällä 400m alle 48. Että on se 400m kyllä ihme laji treenata, sallii melkoisia normipoikkeamia puhtaan pikajuoksuaineksen sekaan.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä Sievinen ja Kasviokin veteli aikoinaan ihan massiivisia pk-määriä tiettyyn aikaan vuodesta, jolloin uintimäärät olivat ehkä yli 100 km viikossa, vaikka Sievisen päämatka oli 2 min ja Kasviolla alle 2 min ja alle 4 min. Ei se matkan pituus ole suoraan verrannollinen harjoitustuntien määrään. Hyvää peruskuntoa tarvitaan lyhyilläkin matkoilla, jos ei kilpailuissa niinkään, mutta ainakin harjoittelussa ja nimenomaan harjoittelusta palautumisessa. Joskun minulle on sanottu, kun olen sanonut, että aikani ei enää riitä kehittävään triathlonharjoitteluun, että vaihda pitkältä matkalta lyhyelle matkalle, niin ei tarvitse harjoitella niin paljon. Ei se pelkkä tehojen kasvattaminen ja määrän vähentäminen kuitenkaan mikään ratkaisu ole lyhyen matkan parempaan vauhtiin. Toki pieni ripaus siinä on oikeaa suuntaa, koska kovemmat harjoittelut vaativat paremmin palautuneen kropan ja vähemmän määriä taustarasitukseksi, mutta sitten taas toinen puoli on siinä, että jotta kovempia harjoituksia voisi tehdä enemmän ja palautuminen olisi parempaa, niin silloin puolestaan vaaditaan sitä peruskuntopohjaa.

Näissä pk-ihannoinneissa pitää kuitenkin muistaa, että jos Nurmi tai Kolehmainen yms. rakensi peruskuntoa hitaalla määräharjoittelulla, niin kyllä se vauhti kuitenkin haettiin kovilla tehoilla.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy