Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kellojen kanssa taas vehdataan

Satkus
 Share

Recommended Posts

Ensi yönä taas "vekslaillaan kelloja uuteen uskoon" :)

- Täytyy muistaa tehdä se illalla, ettei nouse aamulla kahvin keittoon liian aikaisin.

Toiset väittävät, että tämä vekslaaminen vaikuttaa vuorikausirytmiin enemmänkin, mutta itse en ole kyllä huomannut mitään eroa. Ainoa ongelma nyt syksyllä on, että lenkille lähdetään illalla entistäkin pimeämmällä :)

- Ottaako lujille tämä kellojen kanssa alituinen häslääminen?

Kellon kääntö ei häiritse minua yhtään. Joutuuhan sitä lähes joka aamu muutenkin nousemaan eri aikaan! Taitaa olla useimmille ns. placebo-vaikutusta. Kun kovasti puhutaan, että kääntely vaikuttaa, niin vaikuttahan se...

Monessa asiassa elämämme olisi helpompaa, kun niistä puhuminen ja niiden vatvominen jätettäsiin vähemmälle. Tämä koskee "miten pitäisi elää, miten parisuhteen tulee toimia, miltä meidän pitää näyttää, miltä asuntomme kuuluu näyttää, millainen ura on oikea" jne. kategorioita. Eli lähes kaikki aiheet, joista naistenlehdet saavat käyttövoimansa...:1Snoopy-08:

Huh, lipsahti vähän aiheen ulkopuolelle.:lipsrsealed:

Hyvä muistisääntö kesä- ja talviaikaan siirtymiselle muuten on, että kelloa käännetään aina juhannusta kohti!

Onneksi aika monet apparaatit nykyään osaa huomioida automaattisesti tuon kesä- ja talviajan. No kahvinkeitin ei osaa, mutta en mä sen ajastinta yleensä koskaan käytäkään. Mua ei erityisemmin tää kellojen siirtely ole vaivannut, mutta tutkimusten mukaan se taitaa joillekin ihmisille olla todella stressaava siirtymävaihe.

Hesarissa oli just pari päivää sitten aiheesta mielenkiintoinen juttu, joka kannattaa lukaista. Jollekin toi tunti voi olla rankka juttu, siinä missä jollain toisella prakaa polvet tai akillesjänteet. Mutta itse en ole kylläkään tuota kellojensiirtelyn vaikutusta huomannut, eikä suoraan sanottuna kellojen siirtely ole mun elämää muutenkaan järisyttänyt. Se on suunnilleen yhtä arkinen asia kuin vessapaperin vaihto.

Luin tuon jutun. paskapuhetta suoraan sanottuna. Jos jotakuta muka tuo masentaa niin vika on jo jossain muualla eikä kellon siirtämisessä tunnilla. Jatkuva yövuorojen teko tms olis jo ihan eri asia mutta toimittajathan nyt kirjoittelee elääkseen...p.s tuo kesäaikahan on se keksitty juttu eli nyt palataan "vanhaan aikaan"

No, mulla on kyllä vaikeuksia päästä uuteen unirytmiin, samoin pilteilläni. Lisäksi ottaa kupoliin, kun ei ehdi valoisaan aikaan lenkkiä heittämään. Joutavaa ja turhaa mielestäni tuo kellojen siirtely.

Taitaa kuitenkin olla kansantalouden kannalta hyvinkin merkittävä asia. Energian kulutus muuttuu yhteiskunnassa, kun 8 tunnin työpäivää muutetaan tunnilla eli 1/8 työajasta. Luonnonvalon määrällä on tarvittavaan sähköenergian määrään vaikutusta, E = f(V).

Yksittäisten ihmisten mukavuudella on asiassa surkean pieni merkitys.:018: Joten jatketaan vain siirtelyä!

Taitaa kuitenkin olla kansantalouden kannalta hyvinkin merkittävä asia. Energian kulutus muuttuu yhteiskunnassa, kun 8 tunnin työpäivää muutetaan tunnilla eli 1/8 työajasta. Luonnonvalon määrällä on tarvittavaan sähköenergian määrään vaikutusta, E = f(V).

Suomen valoisassa kesässä täysin merkityksetön seikka.

Yksittäisten ihmisten mukavuudella on asiassa surkean pieni merkitys.:018: Joten jatketaan vain siirtelyä!

Onko joskus tuolla muka jotakin merkitystä ollut?

Ranskasahan jossakin vaiheessa uutisoitin ollen jonkinasteista liikehdintää tämän älyttömyyden poistamiseksi. Suomen kannattaisi liittoutua noiden kanssa ja ajaa EU:ssa läpi kesäaikasysteemistä luopuminen.

Ottaako lujille tämä kellojen kanssa alituinen häslääminen?

Joku kellojen siirto on tällä hetkellä pienin ongelmistani, joten vastaus kysymykseesi: Ei ota lujille, eikä vaikuta elämääni mitenkään.

Joku mainitsi aiemmin, että on kurjaa mennä lenkille pimeällä. No, kun hämärä on tullut jo ennen kellojen siirtämistä klo 17, niin joutuisin lähtemään töistä aikaisemmin kotiin, ehtiäkseni lenkille, vaikka pääsenkin töistä jo niin aikaisin kun klo 16.

Enemmän minua häiritsee loskakeli tai kaatosade lenkkiä kuin pimeys.

Tyypillinen suomalainen ilmiö: Kun olen maininnut työpaikalla, että ihanaa, että aamulla ei nyt sitten ole enää niin pimeää töihin lähtiessä, niin KAIKKI heti toteavat, että kuule, ei sitä iloa kauan kestä, kohta ollaan otettu se tunti jo kiinni.

Itku pitkästä ilosta, vai mitenkäs se suomalainen kannustava sananlasku nyt menikään? :conf:

Samalla perusteella voitaisiin tehdä muitakin päätöksia, esimerkiksi kieltää yksityisautoilu Helsingissä. Vaikutukset kansantalouteen olisivat huomattavasti suuremmat kuin kesäaikakikkailulla. Yksittäisten ihmisten mukavuus saattaisi kärsiä, mutta sillähän olisi asiassa toki vain surkean pieni merkitys... :icon_rolleyes:

Itseäni ei kellojen siirto rassaa, mutta aika turhaltahan se kyllä tuntuu. Koitin kaivaa jotain viikkotilastoja energiankulutuksesta, mutten niitä löytänyt. Muistelisin nähneeni joskus jossain Helsingin Energian (kai?) edustajan kalvoissa käyrän, jossa kellojen siirto ei ainakaan olisi mitenkään näkynyt. Jossain muualla kuin Suomessa voi tietty olla toisin.