Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Pyöreitä päiviä

kanto5
 Share

Recommended Posts

Kulttuurissamme on tapana onnitella ja juhlia ns.pyöreitä vuosia. Esim 50v, tai 75v. Mutta eikö olisi hienoa juhlia isompia lukuja? Se onnistuu, kun laskee päiviä. Isot lukemat vaihtuvat toki aikapaljon hitaammalla syklillä, mutta ovat sitäkin komeamman kuuloisia.

Mulla näyttää tänään 16943

Kokeilkaas päästäänkö juhlistamaan jonkun tasalukua

http://koti.mbnet.fi/semmer/aamukampa.html

Mulla ei ole vielä ensimmäinen 10 tuhattakaan mennyt rikki. 9890 päivää tänään eletty..

Eikös olisi paljon hauskempaa juhlia oikein isoja lukuja? Itse meinasin laittaa kekkerit pystyyn kun miljardi sekuntia tulee täyteen.. karkausvuodet mukaanlukien taitaa nuo kekkerit olla maanantaina 3.6.2013.. joutuu ehkä juhlimaan parisataatuhatta sekuntia ennenaikaisesti.

Ei muuten tuo antamasi laskuri osaa laskea karkausvuosia.

Hmm. Innostuinpa kokeilemaan Excelin kanssa, ja reilun kuukauden päästä voikin pitää isot juhlat. Silloin tulee nimittäin täyteen

1 000 000 000 sekuntia :sad::party0002:

Nyt täytyy vielä selvittää se, mikä olikaan aikanaan se tarkka syntymäaika, että tietää sitten juhlia oikealla kellonlyömällä... :hali_hehe:

Sekuntijuhlijoiden kannattaa Excel-kaavoissaan muistaa tarkan syntymäajan lisäksi myös, että...

Maapallon pyörimisliikkeen nopeus ei kuitenkaan ole aivan tarkkaan vakio. Tämän vuoksi sekunti on vuonna 1967 määritelty uudestaan atomikellon avulla. Nykyisen määritelmän mukaan sekunti on 9 192 631 770 kertaa sellaisen värähtelyn jaksonaika, joka vastaa cesium-133 -atomin siirtymää perustilan ylihienorakenteen kahden energiatason välillä.

Jotta nykyiseen määritelmään perustuva koordinoitu yleisaika (UTC) pysyisi käytännöllisesti katsoen yhdenmukaisena Greenwichin keskiaurinkoajan kanssa, lisätään kelloaikaan karkaussekunti, silloin, kun niiden ero on kasvanut sekunnin suuruiseksi.

Ja muistattehan myös tämän:

Kuun vetovoiman aiheuttama Maan merten vuorovesi siirtää vähitellen liikemäärää (impulssia) Maan kiertoliikkeestä Kuun kiertoliikkeeksi, eli vuorovesi-ilmiö aiheuttaa kitkaa, joka jarruttaa Maan pyörimisliikettä. Tästä syystä Maan pyörimisnopeus hidastuu noin 0,02 sekuntia sadassa vuodessa, ja jokainen vuorokausi on hieman edellistä pidempi.

Ei mulla muuta :039: