Jump to content
Juoksufoorumi.fi

100 metrin ajan parantaminen


kkuukkeli
 Share

Recommended Posts

Kävimme kaverin kanssa noin 20 vuoden tauon jälkeen juoksemassa 100 metriä oikein urheilukentällä ja kelloa vastaan. Kaveri kellotti n. 15 sekuntia ja minä n. 17 sekuntia. Tarkoituksena olisi muun juoksun ohessa, koettaa parantaa satasen aikaakin kesään mennessä.

Harjoittelullahan ajat paranevat, mutta miten kannattaisi harjoitella, kun pitemmät matkat ovat varsinainen tavoite? Penskanahan juoksua harjoiteltiin juoksemalla täysillä :) Tuo metodi kävisi varmasti nytkin, mutta taitaisi jokin paikka poksahtaa heti alkuunsa. Olisko neuvoja/kokemuksia miten kannattaisi lähteä liikkeelle?

Link to comment
Share on other sites

Vinkkejä kaipaisin minäkin, kun nopeutta haluaisin parantaa.

Itse olen ajatellut, että nopeutta kehitetään voiman kautta (etenkin nyt vanhemmalla iällä). Ja voimaa saa esimerkiksi lajinomaisista harjoitteista, kuten loikista (esim. juoksuloikka tasaisella tai loivaan ylämäkeen) ja tekniikkaharjoitteista (koordinaatiot, hyppelyt, kinkat, borzovit jne jne). Lisäksi myös lyhyet vedot vähän pidemmillä palautuksilla.

Jos ei nyt pelkästään nopeustreeniä halua tehdä, niin noita spurtteja kannattaa tehdä vaikkapa sitten peruslenkkien päätteeksi.

Link to comment
Share on other sites

Raakaa voimaa tuskin on liikaa. Sitä siis lisää. Nyt alkuun vaikkapa kova 3kk:n punttitreeni.

Liikeavaruutta lisää. Onnistuu olemalla riittävän notkea oikeista paikoista. Rento polvipotku omaan olkapäähän ilman tunnetta kirisämisestä pakarassa ja nivusissa lienee riittävästi. Voidaan todeta kävelemällä ja nostamalla jokaisella askeleella polvi reippaasti olkapäähän.

Onnistuneiden punttitreenien johdosta pystyy vielä spurttailemaan maksimissaan pari kertaa viikossa. Niin antaa mennä vaan, mutta rennon kovaa tiheällä askeleella.

Siinä taitaakin olla ne elementit joilla juostaan satanen kovaa, kun tekniikka on kunnossa: Voima, liikeavaruus, kadenssi. Valitan, oikotietä ei ole.

Link to comment
Share on other sites

Kävimme kaverin kanssa noin 20 vuoden tauon jälkeen juoksemassa 100 metriä oikein urheilukentällä ja kelloa vastaan. Kaveri kellotti n. 15 sekuntia ja minä n. 17 sekuntia. Tarkoituksena olisi muun juoksun ohessa, koettaa parantaa satasen aikaakin kesään mennessä.

Emmä usko, että +15s satkuissa vielä kellään tulee fysiikka vastaan, vaan kyse on ihan taitamattomuudesta käyttää vartaloaan. 10-vuotiaan fysiikalla juostaan helposti alle 14s, joten ei toi vielä rautaa vaadi.

Ensimmäinen duuni on saada vartalo kontrolliin kovemmissa vauhdeissa ja silloin harjoitukset joissa puristat voimalla jäykkänä on ihan turhia, jopa sprinttiin rentouden ja kontrollin saaminen on hankalaa. Samoin, voimaharjoitteluun ryntääminen on mun mielestä väärä vastaus.

Esimerkiksi seuraavan kaltaisia treenejä kerta viikkoon:

2x100 + 3x200 (eli siis, älä ryntää heti sprinttivetoihin ja pidä volyymi alhaisena)

kevyillä tossuilla, hyvin lämmitelleenä, joka veto kellottaen, _mahdollisimman helposti_, kiinnittäen aina huomiota johonkin siinä juoksussa: lantioon, käsiin, askeltiheyteen. No-pain-no-gain ei tosiaankaan tässä päde, vaan myös fysiikkasi kehittyy aluksi äärettömän helpollakin tavalla.

Viiden tuommoisen treenin jälkeen olet jo paljon viisaampi missä se ongelma piilee.

Link to comment
Share on other sites

Emmä usko, että +15s satkuissa vielä kellään tulee fysiikka vastaan, vaan kyse on ihan taitamattomuudesta käyttää vartaloaan. 10-vuotiaan fysiikalla juostaan helposti alle 14s, joten ei toi vielä rautaa vaadi.

Ensimmäinen duuni on saada vartalo kontrolliin kovemmissa vauhdeissa ... Samoin, voimaharjoitteluun ryntääminen on mun mielestä väärä vastaus.

En ole koskaan maksimivauhtia yrittänyt erityisen omistautuneesti nostaa, mutta olen silti eri mieltä voimaharjoittelusta. Fiksusti tehty voimaharjoittelu nimittäin oman kokemukseni mukaan auttaa tuohon ongelmaan vartalon käytön taitamattomuuden suhteen sekä kehontuntemukseen ylipäätään; se että oppii tuntemaan, miten ja mitkä kehon lihakset milloinkin tekevät työtä, helpottaa missä tahansa taitoa ja koordinaatiota vaativassa suorituksessa. Lisäksi voimareservien parantuessa pystyy tekemään tehokkaita suorituksia rennommin ilman äärimmäisiä voimanponnistuksia.

Link to comment
Share on other sites

Nuorena miehenä oma "päälaji" oli paini ja tuolloin satanen taisi kulkea kovimmillaan 13,8. Yleensä ajat olivat 14 sekunnin paikkeilla. Koulussahan tuota tuli vain juostua, eli ei koskaan tullut varsinaisesti harjoiteltua itse juoksua. Voimaa oli ainakin tuolloin kohtuullisesti, vaikken mikään möykky koskaan olekaan ollut, mutta aikalailla luokan keskikastissa olin satasella. Vaikka voimaa saisi varmasti olla lisää, taitaa omalla kohdalla isoin ongelma olla juoksun tekniikka. Tuossa "testijuoksussa" meinasi itseäkin ruveta naurattamaan kesken juoksun, kun meno oli jäykkää kuin robocopilla. Kaverilla olikin maaliviivalla odottaessa naurussa pitelemistä.

Taidanpa ensi alkuun kokeilla noita spurtteja lenkin lomassa ja jos saisi kerran viikkoon otettua tuon zxcv:n ehdottaman treenin paikallisessa hallissa, niin pääsen yllättämään kaverin takavasemmalta keväällä. Uskoisin että 15 sekunnin paikkeille voisi olla mahdollisuuksia, kunhan vain löytyy oikeat treenit.

Muokattu
typo
Link to comment
Share on other sites

En ole koskaan maksimivauhtia yrittänyt erityisen omistautuneesti nostaa, mutta olen silti eri mieltä voimaharjoittelusta. Fiksusti tehty voimaharjoittelu nimittäin oman kokemukseni mukaan auttaa tuohon ongelmaan vartalon käytön taitamattomuuden suhteen sekä kehontuntemukseen ylipäätään; se että oppii tuntemaan, miten ja mitkä kehon lihakset milloinkin tekevät työtä, helpottaa missä tahansa taitoa ja koordinaatiota vaativassa suorituksessa. Lisäksi voimareservien parantuessa pystyy tekemään tehokkaita suorituksia rennommin ilman äärimmäisiä voimanponnistuksia.

En mä tuosta eri mieltä ole, mutta mun mielestä järjestys missä tahansa lajissa on se, että voimaharjoittelu on seuraus eikä itseisarvo, eli sitä tehdään ihan täysin havaittujen ongelmakohtien ja lajin perusvaatimusten ehdoilla, eikä toisinpäin.

Sitäpaitsi 23s:n satanen 17s:n satasen juoksijalle on voimaharjoittelua. Erittäin kevyttä sellaista, mutta kun panostus viimeisen 20 vuoden aikana on ollut nolla, niin tuollakin saa ihan mielettömän vasteen.

Link to comment
Share on other sites

Millaisia mielikuvia sinulla on nopeasta juoksusta? Minusta tuntuu siltä, että kokemuksia sinulla ei siitä ole.

Nuo kaikki elementit mitä perään kuulutat saavutetaan voiman ja notkeuden kautta. Rentous ja kontrolli ilman voimaa, outoa minulle.

No lähinnä sitä kautta toi tuli, että lähtötaso oli sama kuin kirjoittajalla ja kehitys alussa tuli nopeasti tuon kaltaisella harjoittelulla kuin ehdotan. Nopeudesta ei tietenkään voi puhua, mutta maksiminopeus kehittyi lyhyessä ajassa 16s/100m tuonne 14s/100m (5x60m keskiarvo).

Maksimivoimatasojen nosto ei näy suoraan kellossa minulla. Jos harjoituspohjat on kestojuoksusta, niin mun mielestä alussa kannattaa olla maltillinen.

Link to comment
Share on other sites

Maksimivoimatasojen nosto ei näy suoraan kellossa minulla. Jos harjoituspohjat on kestojuoksusta, niin mun mielestä alussa kannattaa olla maltillinen.

Ei ne näy kyllä jaloissakaan, siis visuaalisesti tarkastellen. Tuosta 14s/100m tiputat vielä helposti pari sekuntia pois kun hommaat jerkkua jalkoihin. Saanko tiedustella mitä on herralla esimerkiksi pohkeen ympärysmitta?Ja ei mitään teoreettisia selityksiä lihasvoimasta, jota hankitaan lihasta kasvattamatta.

Jos harjoituspohja on kestojuoksussa, niin se on huomattavasti parempi kuin ei olisi harjoituspohjaa ollenkaan. On ainakin totuttu rasittamaan jalkoja jollain tavalla. Alun maltti pätee kai kaikkeen harjoitteluun, joten ei kai sitä voi tässäkään yhteydessä sivuuttaa.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy