Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Recommended Posts

Eihän tossa mitään haukuttavaa ole, hyvää treeniähän tuo! Eikös triathlonistit aika paljon juuri tolla tavalla treenaakin? peruslenkit pyörällä ja laatutreenit juosten?

Ehkä mä olen vähän aamuäreä, mutta täytyy sanoa, että mua aina vähän ärsyttää nämä, "kuinka-vähillä-kilsoilla-juoksin-sen-ja-sen-rajan-alle"- jutut. Mitä näillä halutaan viestittää? No ehkä mua ärsyttää se kun itse olen kateellinen ja täysin lahjaton ja tarvitsen paljon määrää. Katsoin juuri omaa historiaani, vuonna 2009 alitin ensi kerran maratonilla kolme tuntia ja sen vuoden kokonaisjuoksukilometrit olivat 4542km.

No eipä sekään nyt niin haittaa, kun tykkään käydä lenkillä.

Joku kirjoitti aikaisemmin, että reipas lenkki toimii hyvänä ennustajana maratonille. Sama mulla. Lähellä maratonia tehty maratontehoinen reipas (n 15km) ennustaa mulla maratonin kilsavauhdin +- 2-3sek/km. Ja ehkäpä tärkein yksittäinen maratontreeni kaiken kaikkiaan.

Samoilla linjoilla. Kolmen alitus ei ole mahdotonta, enemmän liikkuneille ei sen isompi juttu kuin muu parivuotisen treenin vaativa puristus. Jokainen joka sen tekee pienillä kilsoilla, joko omaa muuta pohjaa tai on Talentti, jonka kannattaisi kohdentaa se fokus sinne 2h40 alitukseen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ihan ymmärtänyt miten tuo maratontehoinen reipas 15 km ennustaa maratonin kisavauhdin?

Ihan hyvä kysymys, eikä mulla varmaa vastausta ole. Noin se vaan mulla toimii. Nämä ennusteet toimivat siis kiihkeimmän maratontreenijakson aikana ja ehkä siinä on jotain tekemistä sillä että kropassa on jonkin verran kuormitusta päällä määrästä ja muista tehotreeneistä ja meno ei ole aivan 100% fressiä.

Yksi esimerkki:

-31.3.2013, Pitkä Kiihtyvä Lenkki 32km@4:19/km, (1-10km@4:45, 10-20km@4:16km, 20-32km@4:00/km)

-3.4.2013, maratontehoinen reipas 15,9km@4.00/km (harkkapäiväkirjan mukaan PKL tuntui menossa aika paljon)

-18.5. maraton@ 3:59/km

Yassot taas toimii mulla vaan itsetunnon kohottajana, maratonvauhtia en niistä pysty ennustamaan. Kiva treeni, ei siinä mitään. Puokkikin ennustajana vähän sii ja soo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juttelin muutama päivä sitten entisen maratoonarin (sub 2:20) kanssa. Hän ei pitänyt itseään minään talenttina. Suunnilleen joka toinen päivä juoksi vaan lujaa (ei kuitenkaan täysillä).

Hänen kuningastreeninsä oli 10 x 1 km @ 3:00/km. Alussa 400 metrin hölkkäpalautuksella. Kunnon kehittyessä hän lyhensi palautumisaikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samoilla linjoilla. Kolmen alitus ei ole mahdotonta, enemmän liikkuneille ei sen isompi juttu kuin muu parivuotisen treenin vaativa puristus. Jokainen joka sen tekee pienillä kilsoilla, joko omaa muuta pohjaa tai on Talentti, jonka kannattaisi kohdentaa se fokus sinne 2h40 alitukseen...

Jäin ihan miettimään kommenttiasi. Onko pienillä kilsoilla kolmen tunnin alittaja kuitenkaan sellainen talentti, jonka välttämättä kannattaisi kohdentaa fokus 2h40 alitukseen? Miksi kannattaisi? Mikä lisäarvo on 2h40 alituksella? Ei sillä ainakaan kovin suurta lisäarvoa Suomen huippu-urheilulle vielä tuoda. Eikö yhtä hyvin voi olla tyytyväinen alle 3 h harrastelijamaratoonari vähillä kilometreillä ja jatkaa samalla tasolla tai muiden lajien parissa? Käydä välillä juoksemassa 3h maraton jos siltä tuntuu. (hieman filosofista pohdintaa, eikä todellakaan tarkoitus mihinkään riidan haastamiseen)

Toki ymmärrän näkökannan, jos hyvin nuorena ja "helposti" alittaa 3h. Silloin voi olla potentiaalia huipulle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joku kirjoitti aikaisemmin, että reipas lenkki toimii hyvänä ennustajana maratonille. Sama mulla. Lähellä maratonia tehty maratontehoinen reipas (n 15km) ennustaa mulla maratonin kilsavauhdin +- 2-3sek/km. Ja ehkäpä tärkein yksittäinen maratontreeni kaiken kaikkiaan.

Treenatessani tämän vuoden Vantaalle 3.15:n alitus mielessä arvoin oman kisavauhtini TV-kymppien perusteella, koska mulla ei ole mitään noteerauksia lyhyiltä matkoilta.

Aikaisemmat kolme katumaratoniani olivat menneet hyvin lähelle samoilla keskisykkeillä kisavauhdin tosin kasvaessa joka kerralla. Vantaan lähestyessä tein muutaman kovan TV-kympin, joissa keskivauhti oli n. 15 s tavoiteltua maravauhtia nopeampi. Sykkeet noissa olivat hieman aikaisempien marojen keskisykkeiden yläpuolella. Vajaat pari viikkoa ennen Vantaata juoksin TV-kympin maran tavoitevauhtia, jolloin keskisykkeen asettuessa tavoittelemaani marasykkeeseen uskalsin lähteä tavoitevauhtia liikkeelle kisassa.

Kisassa hieman innostuin ja lähdin matkaan pikkuisen tavoitevauhtia nopeammin, joka nosti keskisykettä pari pykälää aikaisempiin verrattuna ja saattoi olla osasyyllinen pikkuiseen hyytymiseen loppukilsoilla, jonka vuoksi tavoite jäi vajaan minuutin päähän.

Kisoissa en sykkeitä ole seuraillut eli olen edennyt ainoastaan vauhtia seuraten. Oma tapani kisavauhdin arpomisesta edellyttää tietysti sykedataa aikaisemmilta maroilta ja kestävyyspuoli on myös oltava hoidettuna, josta itse olen huolehtinut ainakin omasta mielestäni riittävällä määrällä pitkiksiä. Eli itse uskallan lähteä 3 h:ta alittamaan, kun TV-kymppi 4'15 vauhdilla menee n. 160 keskisykkeellä.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eli 2xpuolikas + 15 min = maratonaika?

Noin se on minulla mennyt ja monelta olen kuullut samaa. Pari vuotta sitten juoksin puolikkaan 1.30 ja maraton 3.15; tänä vuonna puolikas 1.25 ja maraton 3.08 eli varsin haarukkaan nuo osuu.

Tänä vuonna maraton olisi voinut mennä 3.05, mutta keli oli vähän lämmin, ja minulla energia ja vatsa asettavat enemmän haasteita maratonille, hyydyin juuri viimeisellä vitosella 3.05-vauhdista. No seli seli, mutta puolikas minulla kulkee, kun ei tarvitse tankata.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noin se on minulla mennyt ja monelta olen kuullut samaa. Pari vuotta sitten juoksin puolikkaan 1.30 ja maraton 3.15; tänä vuonna puolikas 1.25 ja maraton 3.08 eli varsin haarukkaan nuo osuu.

Itsellä tänä vuonna keväällä 1h22min30s ja 2h59min --> melkein sekunnilleen +15min... Edellisenä vuonna 1h26 ja 3h12, tuolloin +20min. Uskon, että tämä on hienoinen treenauskysymys. Mä olen treenannut aika paljon kovavauhtisia ja reippaita painottaen ja silloin puolikkaan ennätys paranee suhteessa paremmin kuin kokonaisen. Tulevana keväänä on sihtinä juosta maraton 2h48, jolloin +15min -logiikalla pitäisi puolikas taittua n. 1h16,5, mitä olen mielessäni nähnyt hyvällä treenillä ja terveenä pysyessä tavoiteltavissa olevana. Mutta uskon, että 1h18 alitus riittää mulla hyvällä maratreenillä 2h48 saavuttamiseen, joka olisi x2 +12min.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Triathlonia harrastavana ängen taas väliin. Itselläkin nippa nappa 1500km täynnä tänä kalenterivuonna juoksua (alle 35km/vk) ja pyöräilyä ja uintia vastapainona. Kun kilometrit jäävät vähiin, pitää keskittyä laadukkaampaan treenaamiseen, joka itselle oli tänä vuonna tavoitteena puolimatkalla juosta puolikas alle 1:30 eli pitää tahti 4:15/km. Tätä vauhtia tuli aika monessa treenissä varmaan enemmän tai vähemmän juostua. Onnistuin siinä, ja onnistui sitten n. 10vk myöhemmin sama maratonillakin, vaikka pitkiä (>25km) oli vain kourallinen tullut, käytännössä viimeisen 10vk aikana puolikkaan kisan jälkeen.

Kevään HCR meni tahdilla 4:02/km todellisen matkan mukaan, ja kymppi on kulkenut tahtia 3:51/km, ja vitonen 3:42/km, joten jossain vaiheessa tulee vauhtireservi vastaan. Nyt ylimenokauden aikaan vauhti huomattavasti nihkeämpää + verenluovutus viime viikolla heikentää kyllä menoa ihan hyvin :)

Pointtini lienee, että tavoitevauhtia pitää juosta harjoituksissakin, jos sitä haluaa juosta kisassakin. Kestävyyttä sitten miten itse kukin haluaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moi!

Tarkoitus ei tosiaan ollut millään tavalla "lesoilla" sillä että juoksinpa vähän kilometrejä, pikemminkin kannustaa, että ne kilometrit eivät ole kaikki kaikessa, kun tosiaan itse sain hyvin pk:ta uinnista ja pyöräilystäkin! Pelkkää juoksua jos harrastaisin, niin ihan varmasti juoksisin enemmän. Ehkä yritin ajaa vain takaa sitä, että myös muilla lajeilla saa sitä juoksukuntoa/kestävyyttä. Tosiaan tuossa mainitsinkin että pyörän selässä istuin jopa 6h lenkkejä, eli kyllä treeniä tuli alle! Määrät pyörivät sielä 8-17h/ viikko. Eli 8h oli palauttava viikko ja 17h sitten kova! mediaani ehkä 13-14h viikossa treeniä! Esimerkki kovasta viikosta määrien suhteen: uintia 12km, pyörää 245km, juoksua 22km ja lihaskuntoa 30min = 17h 15min

Oma mielipide on se, että koska itselläni ei ole paljoa harrastusvuosia vuosia takana, niin en ihan äkkiseltään uskalla määriä nostaa. En usko että radikaaleilla määrän nostolla tulokset paranee, pikemminkin päinvastoin! Jos nyt alkaisi juoksemaan esim. 60km viikossa, luulen että on suurempi riski myös loukkaantua! jos saisin vaikka 5km/viikko nostettua juoksumääriä ensi vuodeksi?! Maratonia en aio juosta. Tavoitteena juosta 5-10km maantiekisoja triathlonien lisäksi ja parantaa vauhtireserviä, jos joskus tulevaisuudessa pääsisi tuon maran 4min/km vauhtia. Siinä riittää tavoitetta ja vaatii tosiaan noita kilometrien lisäämisiä juoksupuolella, sillä nyt mentiin 3h ali varmasti aika minimaallisilla juoksukilometreillä!

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juttelin muutama päivä sitten entisen maratoonarin (sub 2:20) kanssa. Hän ei pitänyt itseään minään talenttina. Suunnilleen joka toinen päivä juoksi vaan lujaa (ei kuitenkaan täysillä).

Hänen kuningastreeninsä oli 10 x 1 km @ 3:00/km. Alussa 400 metrin hölkkäpalautuksella. Kunnon kehittyessä hän lyhensi palautumisaikaa.

Kiitos tästä. Olen fiilistellyt aikaisemminkin tuota 10*1km vetotreeniä kympin treeniohjelmassa. Tämä tieto vahvisti ajatustani pitää sitä viikottaisena vauhtitreeninä myös maratonohjelmassa. Vauhdit toki hiukan hitaampina. Ainakin toistaiseksi =).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos tästä. Olen fiilistellyt aikaisemminkin tuota 10*1km vetotreeniä kympin treeniohjelmassa. Tämä tieto vahvisti ajatustani pitää sitä viikottaisena vauhtitreeninä myös maratonohjelmassa. Vauhdit toki hiukan hitaampina. Ainakin toistaiseksi =).

On muuten todella vaativa treeni, jos tuon vetää mk-alueella, siis liki täysiä. Minulle riittää 1000 m. vedoissa yleensä 4-6 kpl:ta. 5. ja 6. ovat yleensä jo sellaisia, joissa paras puhti jaloista on poissa, 10:tä en jaksaisi. Ehkä vedät tonnit hiljempaa, mutta mihin silloin tarvitaan taukoja?

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moi! Tarkoitus ei tosiaan ollut millään tavalla "lesoilla" sillä että juoksinpa vähän kilometrejä, pikemminkin kannustaa, että ne kilometrit eivät ole kaikki kaikessa, kun tosiaan itse sain hyvin pk:ta uinnista ja pyöräilystäkin!

Sorge ruoto, en edes tarkoittanut sua tolla mun ärähdykselläni, satuit sijaiskärsijäksi vähän vahingossa!

Siis triathlonista mitään ymmärrä, mutta onhan tuo laadukkaan oloista treenaamista. Samaa mieltä, että noinkin voi päästä hyviin tuloksiin. Esimerkiksi palstalainen Mensonge joutui jalkavaivojensa vuoksi pyöräilemään paljon tänä kesänä, mutta maraton kulki kuitenkin aika lähelle enkkaa. Mutta jos maraton on ykköstavoite ja kintut kestää, niin juoksemalla sitten.

Rajojaanhan tosiaan jokainen joutuu itse etsimään. Mäkin ne löysin ylittämisen jälkeen. Mun optimi tällä hetkellä voisi pk- ja maratontreenikaudella olla ehkä n 130-150km/vko, ottaen rytmitykset ja keventelyt ymym huomioon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

On muuten todella vaativa treeni, jos tuon vetää mk-alueella, siis liki täysiä. Minulle riittää 1000 m. vedoissa yleensä 4-6 kpl:ta. 5. ja 6. ovat yleensä jo sellaisia, joissa paras puhti jaloista on poissa, 10:tä en jaksaisi. Ehkä vedät tonnit hiljempaa, mutta mihin silloin tarvitaan taukoja?

Taukojen avulla vauhtia saa pidettyä tietysti lujempana kuin tasavauhtisessa. Tämä mahdollistaa kolme asiaa. Saa juosta lujempaa, saa juosta paljon ja saa juosta usein.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy