Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Recommended Posts

Saako kysyä "tyhmän kysymyksen"? Käsitinkö oikein, kommentoi, jos en - Mutta: Jos tiistaina vedit vetotreenin, jossa oli pientä harmia, niin miksi ihmeessä uintitreenin/keskiviikkona jälkeen heti torstaina lähdet juoksemaan testijuoksua 3:50-vauhdilla?

Sanopa se. Kun ei vaan usko ennen kuin sattuu kunnolla, niin ei usko. Pari viime vuotta menikin ilman mitään ongelmia, joten ehkä se oli taas aika muistuttaa itseäni ettei tosiaan kannata väkisin vääntää, jos ei keho pysy perässä. Treenit vedän samalla kaavalla kuin viime vuonna, jotka kyllä ovat kuormittavia, mutta todistetusti kyllä tehtävissä ilman mitään ongelmia. Nyt saattoi kyllä käydä niin, että lähdin tähän harjoituskauteen alusta asti turhan kovilla vauhdeilla jo ongelma ilmeni vasta nyt, kun on muutama viikko treenattu.

Kaiken kaikkiaan tässä ei onneksi mitään katastrofia tainnut onneksi käydä. Nyt vaan sitä malttia juoksemisen suhteen, korvaavaa treeniä ja vaivan hoitoa. Jahka jalka on taas kunnossa teen paluun ohjelman pariin, mutta treenivauhteja on hidastettava. Tämänkin läksyn olen kyllä jo kerran oppinut, mutta pitipähän kerrata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko monella kokemuksia vedoista, joissa matka kasvaa esim. seuraavasti:

200-400-800-1600-3200. Palautusta välissä aina 400 hidasta hölkkää. Itse olen pari kertaa tuota kokeillut

Kommentteja?

Yleensä tämän tyyppiset harjoitukset tehdään toisin päin. Aloitetaan pitkällä vedolla, jolloin vauhtikin on hitaampi. Vetojen lyhentyessä myös vauhtia nostetaan. Silloin pystyy tekemään kovavauhtisimman vedon viimeisenä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yleensä tämän tyyppiset harjoitukset tehdään toisin päin. Aloitetaan pitkällä vedolla, jolloin vauhtikin on hitaampi. Vetojen lyhentyessä myös vauhtia nostetaan. Silloin pystyy tekemään kovavauhtisimman vedon viimeisenä.

Voi tehdä myös pyramidityyppisenä eli ensin lyhyistä pitkiin ja sitten takaisin lyhyisiin loppua kohti vauhtia nostaen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tiistaina kävin juoksemassa 10km @ 4:10, keskisykkeen ollessa 164 (verryttelyt ei huomioitu matkassa tai sykkeissä). Mitään sykerajoja en tiedä, mutta maksimit on jossain 197 tietämillä. Viime vuonna lähes päivälleen samaan aikaan ja yhtä lähellä maratonia juoksin vastaavan lenkin, mutta 10km @ 4:23 keskisyke 161. Eli nyt meni 13 sek/km vikkelämmin, mutta sykkeet (vain) 3 pykälää korkeammat. Viime vuonna juoksin maratonin 3.05.25. Toki silloinkin olisi ollut mahdollisuuksia alimatkojen puolesta ehkä just alle 3h, mutta todella tyytyväinen olin tuohon aikaan, kun polvivaivat alkoivat jo 10km jälkeen. Ei varsinaisesti juoksua kylläkään haitannut itse kisassa.

Olisi yliuomenna tuo maratest-tapahtuman 30km. Pitää nyt katsella, millaista vauhtia lähden pitämään. Jos nyt oikein olen ymmärtänyt, niin porukka kyllä vetää tulevaa maratonvauhtia sen 30km. Onhan se ihan hyvä mittari kyllä, mutta itseäni edelleenkin hirvittää se palautuminen siitä. Voipi olla että itsekin lähden massan kanssa tuota 4:15 min/km ja sitten vähän fiiliksen mukaan saatan hiljentää loppua kohti. Alkuviikosta sitten tehdäänkin osallistumispäätös maratonille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yleensä tämän tyyppiset harjoitukset tehdään toisin päin. Aloitetaan pitkällä vedolla, jolloin vauhtikin on hitaampi. Vetojen lyhentyessä myös vauhtia nostetaan. Silloin pystyy tekemään kovavauhtisimman vedon viimeisenä.

Voi tehdä myös pyramidityyppisenä eli ensin lyhyistä pitkiin ja sitten takaisin lyhyisiin loppua kohti vauhtia nostaen.

Tyhmä kysymys: onko joku syy miksi pitää lopettaa nopeampaan juoksuun? Tiedän, että tätä nopeampaan juoksuun lopettamista tai negative splittiä suositaan, mutta onko tälle joku (fysiologinen) peruste? Esimerkiksi itse pitäisin tuollaista kasvavaa treeniä ihan hyvänä, jos esim. vauhti pysyy jatkuvasti samana tai vaikka vauhti hiipuisikin, mutta tehot pysyvät samoina :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt on tuo Maratest-juoksu takana ja 30km kulki aikaan 2.06.20 eli 4:13 min/km. Ei ole aiemmin maravauhti ennen maratonia tuntunut niin kepoiselta. Ehkä ne juoksukaverit ja numerolappu antoivat vähän lisäpontta, vaikken kilpailumielessä juossutkaan. Meitä oli maraton alle 3h -ryhmässä ensimmäiset 20km varmaan n. 40 juoksijaa ja loppua kohti vähän ryhmä hajosi molempiin suuntiin. Ei se nyt kuitenkaan ihan ruusuilla tanssimista ollut, kyllä siellä oli matkan varrella pieniä kolotuksia eri puolilla jalkoja, mutta luultavasti kaikelta pahemmalta säästyttiin. Aikaisempi vähintään 22km juoksu oli viime vuoden maaliskuulta Barcelonan maratonilta. Siihen nähden hyvin kulki, ehkä sellainen kouluarvosana 9-. Jalkojen lisäksi jo ennen kymppiä oli pikkasen vatsa hassu, mutta voi johtua ihan siitä, että söin pussillisen sipsejä eilen illalla ennen kuin menin nukkumaan. Se hieman ikävä tunne meni kuitenkin ohi.

Juoksu eteni melko tasaiseen tahtiin. Ensimmäisen lenkin meidän ryhmä jäniksen johdolla kuitenkin juoksutti hieman liian rivakasti eli 15km väliaikani oli 1:03:02 (4:12 min/km). Sitten vauhti vähän hiljeni ja seuraavat 10km kulki @ 4:15-4:16 eli sitä ryhmän tavoitevauhtia. Viimeinen rutistus eli 25-30km kulki muutaman kilsan tuota samaa 4:15-vauhtia, mutta itse kokeilin vielä pientä ja rentoa kiristystä vikalla parilla kilsalla ja sinne 4min pintaan ne meni ja viimeiset 500m vielä hiukan alle. Ei tarvinnut hampaat irvessä puristaa. Koko 30km lenkki vei siis aikaa 2.06.20 ja keskisyke oli 168. Katoin vielä erikseen sykkeet eri aikaväleillä ja tältä näyttää: 0-10km 160 b/m, 10-20km 170 b/m ja 20-30km 174 b/m. Maksimisykkeeni on ehkä jossain 197 tienoilla eli ei tossa nyt pumppu liian koville joutunut.

Pari päivää nyt seuraan jalkoja ja jossei mitään pysyvää vaivaa ilmene, niin täytyy vissiin ilmoa heittää sisälle ja lähteä juoksemaan vielä ne viimeiset ja rankimmat 12,2km. Vauhtikin saisi olla vielä muutaman sekunnin nopeampaa per kilometri.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Millaisia sykkeitä sulla on ollut puolikkaalla ja viimeisimmällä maratonilla? Itsellä meni Berliinissä sykkeellä avg.174bpm (edellinen Vantaalla -12 avg. 168bpm tms.) ja tuolla syke oli alusta asti n. 172bpm, lopussa lähempänä 180bpm (saattoi olla pientä nuhaa - vaikuttiko korkeampana sykkeenä?). Oma maksimi on n. 200bpm, joten melko samoissa pyöritään siltä osin. Puolikkaan olen juossut paljon hitaampaa kyllä kuin sinä, sen sykkeellä 179bpm. Mietin vain tuota, kun sinulla noinkin alhainen syke tuossa alkumatkasta, eli paljonkin kiristämisen varaa lienee sykkeen osalta? Kuitenkin näyttää erittäin hyvältä tilanteelta, ja uskon vahvasti sellaiseen ~2h55 tulokseen jos ei ihan sippaa lopussa, johon en usko, kerta nyt selvisit noin hyvin. Kova treeni tähän saumaan, mutta toivotaan pikaista palautumista ja hyvää viimeistelyä niin enää juoksua vaille juostu!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pari päivää nyt seuraan jalkoja ja jossei mitään pysyvää vaivaa ilmene, niin täytyy vissiin ilmoa heittää sisälle ja lähteä juoksemaan vielä ne viimeiset ja rankimmat 12,2km. Vauhtikin saisi olla vielä muutaman sekunnin nopeampaa per kilometri.

Veikkaisin itse, että kolmosen alitus on todella tiukassa, kun olet niin vähän pitempiä lenkkejä juossut. Tosin ei se pitkien lenkkien puute kaikilta kolmosen alitusta estä, joten voin olla täysin väärässä :) Tosi mielenkiintoista nähdä minkä tuloksen teet, jos starttaat.

Omat treenit ovat menneet edelleen ongelmitta, mutta tänään 30 km pitkiksen 7,5 kilsan loppunosto meni huonosti: vauhti oli kateissa normisykkeillä, vaikka tuntemuksissa lenkin aikana ei ollut mitään vikaa. Kevyt pätkäkin sujui täysin normaalisti. Ainoa selitys minkä keksin on energian puute, kun lähdin juoksemaan vasta kolmen maissa, enkä syönyt aamupalan lisäksi juuri mitään, ja vatsa kurni reippaasti juostessa. Tosin lenkin aikana tuli vedettyä 3 geeliä ja vettä, joten enpä tiedä. Ehkä tätä ei kannata miettiä sen enempää. Alkava viikko mennään vielä aika lailla keventelemättä, mutta sitten helpottaa. Vähän alkaa jo olemaan odottava fiilis....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veikkaisin itse, että kolmosen alitus on todella tiukassa, kun olet niin vähän pitempiä lenkkejä juossut. Tosin ei se pitkien lenkkien puute kaikilta kolmosen alitusta estä, joten voin olla täysin väärässä :) Tosi mielenkiintoista nähdä minkä tuloksen teet, jos starttaat.

No sehän tässä justiinsa mietityttää, kuinka jalat jaksaa vielä sen 12,2km. Vauhtia on ihan riittävästi, jolloin nuo 4:10-4:15 vauhdit eivät tunnu kovin pahoilta. Tiukkaa voi tehdä. Pitkiä lenkkejä ei tosiaan ole, kun en tuollle maratonille ole treenannut, vaan helmikuun alun puolikkaalle. Siinä pidin pisimmät lenkit vain n. 20km mittaisina ja silloinkin se viimeinen kuukausi meni sairastelujen takia mönkään. Nyt ei enää oikein tämän päiväisen lisäksi ehdi kummoisia tekemään. Toki onhan tossa ehkä vielä tuo ensi viikonloppu, jolloin voisi jotain pidempää juosta, ei kuitenkaan 30km.

Spica: Viimeiseen vuoteen en ole käyttänyt kisoissa sykemittaria, joihin lukeutuu mm. ennätykset maralla ja puolikkaalla. Viimeisintä tietoa on melkein 3 vuoden takaa, jolloin juoksin puolikkaan 184 keskisykkeellä (tuolloin matkavauhti oli 4:06 (min/km), silloin kyllä pikkasen hyydyin ihan vikalla kilsalla, kun alkoi heikottaa. Tänään syke kyllä sitten tasaantui tuolla loppupuolella välillä 22-27km tuonne 174-176 välille, riippuen vähän nousuista ja laskuista. Sen jälkeen tuli joku käsittämätön 160 keskisykkeinen kilometri, jonka jälkeen olinkin sitten kiristänyt ruuvia kahdelle vikalle kilsalle, jotka menivät 180 sykkeillä, ihan loppu 186, kun pieni loppukiri 200m maalia.

Jännä nähdä kuinka käy :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyhmä kysymys: onko joku syy miksi pitää lopettaa nopeampaan juoksuun? Tiedän, että tätä nopeampaan juoksuun lopettamista tai negative splittiä suositaan, mutta onko tälle joku (fysiologinen) peruste? Esimerkiksi itse pitäisin tuollaista kasvavaa treeniä ihan hyvänä, jos esim. vauhti pysyy jatkuvasti samana tai vaikka vauhti hiipuisikin, mutta tehot pysyvät samoina :)

Eipä tuolle taida olla tieteellistä näyttöä. On kuitenkin arveltu, että jos ensimmäisen puoliskon juoksee liian kovaa, saadun hyödyn menettää korkojen kera toisella puoliskolla. Vähän samalla tavalla kuin ylämäet ja alamäet; niissä häviää varmasti. Ylämäen vauhdinmenetystä ei saa alamäessä takaisin, vaan takkiin tulee.

Negatiivisessä splitissä on ainakin se henkinen etu: on paljon helpompi juosta jälkimmäinen puolisko, kun oma vauhti on kiihtyvä ja samalla tulee selkiä vastaan.

Itse monesti kuitenkin juoksen positiivisellä splitillä kun kisassa tulee aina innostuttua liikaa. Ainoastaan kerran se on kostautunut puolikkaalla pahemman kerran, ja se oli niin hirveä kokemus, että sitä en soisi edes kanssakilpailijoille :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omat treenit ovat menneet edelleen ongelmitta, mutta tänään 30 km pitkiksen 7,5 kilsan loppunosto meni huonosti: vauhti oli kateissa normisykkeillä, vaikka tuntemuksissa lenkin aikana ei ollut mitään vikaa. Alkava viikko mennään vielä aika lailla keventelemättä, mutta sitten helpottaa. Vähän alkaa jo olemaan odottava fiilis....

Ei jäänyt yhteen kertaan huono kulku. Alkuviikolla väsymys paheni, ja vasta keskiviikkona kävin lyhyellä kevyellä lenkillä, joka meni ihan hyvin, mutta sen jälkeen iski vanhat tutut rytmihäiriöt sängyllä loikoillessa. Torstaina olinkin sitten totaalisen uupunut ja pinna oli käsittämättömän kireällä. Tänään olo on jo parempi, mutta vieläkään ei ole halua/tahtoa lähteä juoksemaan, kun väsyttää normaalia enemmän, ja kun ainakin kuvittelen, että pumppu ilmoittelee olevansa rasittunut. Erittäin hyvää treeniä on alla useampi kuukausi, joten ei tässä kunto romahtamaan pääse, mutta hieman harmittaa, kun taas loppusuoralla tuli näitä ongelmia. Jälkiviisaana on helppo todeta, että oma vika, kun en tehnyt juoksun ulkopuolisia asioita (lepo ennen kaikkea) riittävällä pieteetillä kovimman treenijakson aikana. Taidanpa ottaa pari bisseä, jotta pinna ei liikaa kiristyisi...prkl.

Edit: tänään meni lyhyt kevyt lenkki ongelmitta reilun vitosen vauhtia matalilla sykkeillä, joten paremmalta näyttää taas :)

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

. Jälkiviisaana on helppo todeta, että oma vika, kun en tehnyt juoksun ulkopuolisia asioita (lepo ennen kaikkea) riittävällä pieteetillä kovimman treenijakson aikana.

Ihan samat hommat täällä. Omasta mielestäni olen niin helkutin hyvässä kunnossa, että levot voi jättää muille. Ylirasituksenahan se kostautuu.

Muutenkin ollut talvi aika rikkonainen. Helmikuussa tuli juoksua alle 30 kilometriä mystististä jalkapohja-/pöytävaivoista johtuen. Juoksun puutetta olen paikannut hiihdolla, uinnilla ja pyöräilyllä.

Nyt tuntuisi juoksu kulkevan taas vähän paremmin, ja lauantaina meni Lohjalla kymppi uudella ennätysajalla 37:55. Kannattaa näköjään juosta vain vähän, niin menee kisatkin paremmin. Huhtikuussa on seuraava kymppi, ja silloin pitäisi iskeä pöytään sellaiset lukemat, että uskaltaa lähteä myöhemmin kesällä alittamaan kolmea tuntia maratonilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy