Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kun vaan ei kulje...

Occam
 Share

Recommended Posts

Mistä löytyisi keskustelua/artikkeleita aiheesta kunnon taantuminen?

Tuntuu, että elokuun jälkeen on ollut pelkkää laskukautta juoksukunnon suhteen. Kun katselee päiväkirjasta esim. elokuun treenejä, ei voi kuin ihmetellä nykyistä taaperrusta.

Uusimmassa Juoksija-lehden kannessa oli muistaakseni "Tuloskunto laskee" tms. Artikkeliin en ole tutustunut.

Tuntuu, että elokuun jälkeen on ollut pelkkää laskukautta juoksukunnon suhteen. Kun katselee päiväkirjasta esim. elokuun treenejä, ei voi kuin ihmetellä nykyistä taaperrusta.

Ylirasitus? Piilevä pöpö? Ensimmäisen suhteen siviilielämällä voi olla iso vaikutus esim. unenpuutteen tahi muiden isojen elämänmuutosten kohdalla.

Tämä on minullekin tuttu aihe... Koko tämä vuosi on ollut juoksun suhteen tosi vaikeaa:mad0228:. Kuten Essu kirjoitti, niin syitä voi olla monia. Esimerkiksi työstressi ja vastaavat asiat, vaikuttavat varmasti myös fyysiseen suorituskykyyn, niitä vaan on vaikea yhdistää toisiinsa, vaan tuo juoksun hiipuminen tulee jotenkin salakavalasti.

Tärkeää on myös tiedostaa, että kehitys ei tule aina tasaisesti, vaan välillä tulee taantumia, mutta sitten taas saattaa tulla selvää kehitystä taantuman jälkeen. Varsinkin, jos on kauan treenannut juoksua, niin omat fyysiset rajat ovat tulleet jo sen verran testattua, että niiden venyttäminen vaatii entistä enemmän työtä.

Mä ainakin olen huomannut, että työ-/muu stressi vaikuttaa kyllä treenien sujumiseen, joskus ihan huomaamatta, kuten T.A. kin totesi.

Tässä keväällä / kesällä muun stressitason ollessa korkealla päätin luopua kisatavoitteista hetkeksi ja kävin lenkillä silloin kun huvittaa. Lähinnä saadakseni omaa aikaa ja energiaa muista haasteista selviämiseen. Koska omaksi iloksi treenaaminen kuitenkin piti peruskuntoa yllä, niin hyvin pienillä panostuksilla juoksin omaan tasooni suhteutettuna ihan ok ajat nyt syksyllä niin puolikkaalla kuin Pirkan Hölkässäkin.

Ja veikkaanpa että pieni breikki "ohjelmoidusta" tekemisestä, jos nyt omalla kohdallani voin siitä puhua, teki ainakin motivaatiolle vaan hyvää. Viikonloppuna innolla suunnittelin jo syksyn/talven treeniohjelmaa ja niin edelleen.

Mä ainakin sanoisin, että kannattaa ottaa hetki rauhallisemmin ja katsoa sitten mitä tapahtuu treenien kulkemiselle.

Ja veikkaanpa että pieni breikki "ohjelmoidusta" tekemisestä, jos nyt omalla kohdallani voin siitä puhua, teki ainakin motivaatiolle vaan hyvää. Viikonloppuna innolla suunnittelin jo syksyn/talven treeniohjelmaa ja niin edelleen.

Mulla on toiminut ihan sama juttu. Eli olen juossut ja urheillut viime aikoina ihan fiiliksen mukaan ja hiljalleen on huomannut, että juoksu on taas alkanut maistumaan. Mulla on ainakin niin kova pää, että jos olen ajatellut juoksevani esim. tällä viikolla viitenä päivänä, niin sitten on ollut pakko juosta, vaikka kiinnostusta/jaksamista ei olisi. Nyt kun on hieman osannut hellittää tuosta ja käynyt myös pyörälenkillä ja uimassa, niin taas juoksu tuntuu hyvältä. Pitää vaan malttaa tehdä muutakin aina välillä kuin juosta ihan täysin suunnitellun ohjelman mukaan.

Kannattaa myös testauttaa hb-arvo. Alhainen hb voi olla yksi syy, jos juoksu ei kulje. Mulla oli viime syksynä tosi tahmeaa meno ja tuntui, että kunto vaan laski, vaikka harjoitteli tunnollisesti. Kuntotestissä sitten marraskuussa paljastui anemia...hb arvo oli kesän kovan harjoittelun ja maratonien jälkeen pudonnut 114. Tilanne korjaantui melko nopeasti rautakuurilla.

Kannattaa myös testauttaa hb-arvo. Alhainen hb voi olla yksi syy, jos juoksu ei kulje. Mulla oli viime syksynä tosi tahmeaa meno ja tuntui, että kunto vaan laski, vaikka harjoitteli tunnollisesti. Kuntotestissä sitten marraskuussa paljastui anemia...hb arvo oli kesän kovan harjoittelun ja maratonien jälkeen pudonnut 114. Tilanne korjaantui melko nopeasti rautakuurilla.

Mulla oli sama tilanne reilu kuukausi sitten. Hb oli pudonnut maratonin ja verenluovutuksen jälkeen eikä tahtonut millään nousta. Viikko rautakuurin aloittamisen jälkeen juoksu maistui jo paljon paremmalta.