Occam Lähetetty 19. lokakuuta , 2008 Share Lähetetty 19. lokakuuta , 2008 Mistä löytyisi keskustelua/artikkeleita aiheesta kunnon taantuminen? Tuntuu, että elokuun jälkeen on ollut pelkkää laskukautta juoksukunnon suhteen. Kun katselee päiväkirjasta esim. elokuun treenejä, ei voi kuin ihmetellä nykyistä taaperrusta. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mage Lähetetty 19. lokakuuta , 2008 Share Lähetetty 19. lokakuuta , 2008 Mistä löytyisi keskustelua/artikkeleita aiheesta kunnon taantuminen? Tuntuu, että elokuun jälkeen on ollut pelkkää laskukautta juoksukunnon suhteen. Kun katselee päiväkirjasta esim. elokuun treenejä, ei voi kuin ihmetellä nykyistä taaperrusta. Uusimmassa Juoksija-lehden kannessa oli muistaakseni "Tuloskunto laskee" tms. Artikkeliin en ole tutustunut. Link to comment Share on other sites More sharing options...
essu Lähetetty 19. lokakuuta , 2008 Share Lähetetty 19. lokakuuta , 2008 Tuntuu, että elokuun jälkeen on ollut pelkkää laskukautta juoksukunnon suhteen. Kun katselee päiväkirjasta esim. elokuun treenejä, ei voi kuin ihmetellä nykyistä taaperrusta. Ylirasitus? Piilevä pöpö? Ensimmäisen suhteen siviilielämällä voi olla iso vaikutus esim. unenpuutteen tahi muiden isojen elämänmuutosten kohdalla. Link to comment Share on other sites More sharing options...
T.A. Lähetetty 19. lokakuuta , 2008 Share Lähetetty 19. lokakuuta , 2008 Tämä on minullekin tuttu aihe... Koko tämä vuosi on ollut juoksun suhteen tosi vaikeaa:mad0228:. Kuten Essu kirjoitti, niin syitä voi olla monia. Esimerkiksi työstressi ja vastaavat asiat, vaikuttavat varmasti myös fyysiseen suorituskykyyn, niitä vaan on vaikea yhdistää toisiinsa, vaan tuo juoksun hiipuminen tulee jotenkin salakavalasti. Tärkeää on myös tiedostaa, että kehitys ei tule aina tasaisesti, vaan välillä tulee taantumia, mutta sitten taas saattaa tulla selvää kehitystä taantuman jälkeen. Varsinkin, jos on kauan treenannut juoksua, niin omat fyysiset rajat ovat tulleet jo sen verran testattua, että niiden venyttäminen vaatii entistä enemmän työtä. Link to comment Share on other sites More sharing options...
josuu Lähetetty 20. lokakuuta , 2008 Share Lähetetty 20. lokakuuta , 2008 Mä ainakin olen huomannut, että työ-/muu stressi vaikuttaa kyllä treenien sujumiseen, joskus ihan huomaamatta, kuten T.A. kin totesi. Tässä keväällä / kesällä muun stressitason ollessa korkealla päätin luopua kisatavoitteista hetkeksi ja kävin lenkillä silloin kun huvittaa. Lähinnä saadakseni omaa aikaa ja energiaa muista haasteista selviämiseen. Koska omaksi iloksi treenaaminen kuitenkin piti peruskuntoa yllä, niin hyvin pienillä panostuksilla juoksin omaan tasooni suhteutettuna ihan ok ajat nyt syksyllä niin puolikkaalla kuin Pirkan Hölkässäkin. Ja veikkaanpa että pieni breikki "ohjelmoidusta" tekemisestä, jos nyt omalla kohdallani voin siitä puhua, teki ainakin motivaatiolle vaan hyvää. Viikonloppuna innolla suunnittelin jo syksyn/talven treeniohjelmaa ja niin edelleen. Mä ainakin sanoisin, että kannattaa ottaa hetki rauhallisemmin ja katsoa sitten mitä tapahtuu treenien kulkemiselle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
T.A. Lähetetty 20. lokakuuta , 2008 Share Lähetetty 20. lokakuuta , 2008 Ja veikkaanpa että pieni breikki "ohjelmoidusta" tekemisestä, jos nyt omalla kohdallani voin siitä puhua, teki ainakin motivaatiolle vaan hyvää. Viikonloppuna innolla suunnittelin jo syksyn/talven treeniohjelmaa ja niin edelleen. Mulla on toiminut ihan sama juttu. Eli olen juossut ja urheillut viime aikoina ihan fiiliksen mukaan ja hiljalleen on huomannut, että juoksu on taas alkanut maistumaan. Mulla on ainakin niin kova pää, että jos olen ajatellut juoksevani esim. tällä viikolla viitenä päivänä, niin sitten on ollut pakko juosta, vaikka kiinnostusta/jaksamista ei olisi. Nyt kun on hieman osannut hellittää tuosta ja käynyt myös pyörälenkillä ja uimassa, niin taas juoksu tuntuu hyvältä. Pitää vaan malttaa tehdä muutakin aina välillä kuin juosta ihan täysin suunnitellun ohjelman mukaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Savotar Lähetetty 20. lokakuuta , 2008 Share Lähetetty 20. lokakuuta , 2008 Kannattaa myös testauttaa hb-arvo. Alhainen hb voi olla yksi syy, jos juoksu ei kulje. Mulla oli viime syksynä tosi tahmeaa meno ja tuntui, että kunto vaan laski, vaikka harjoitteli tunnollisesti. Kuntotestissä sitten marraskuussa paljastui anemia...hb arvo oli kesän kovan harjoittelun ja maratonien jälkeen pudonnut 114. Tilanne korjaantui melko nopeasti rautakuurilla. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hidasjakankea Lähetetty 20. lokakuuta , 2008 Share Lähetetty 20. lokakuuta , 2008 Kannattaa myös testauttaa hb-arvo. Alhainen hb voi olla yksi syy, jos juoksu ei kulje. Mulla oli viime syksynä tosi tahmeaa meno ja tuntui, että kunto vaan laski, vaikka harjoitteli tunnollisesti. Kuntotestissä sitten marraskuussa paljastui anemia...hb arvo oli kesän kovan harjoittelun ja maratonien jälkeen pudonnut 114. Tilanne korjaantui melko nopeasti rautakuurilla. Mulla oli sama tilanne reilu kuukausi sitten. Hb oli pudonnut maratonin ja verenluovutuksen jälkeen eikä tahtonut millään nousta. Viikko rautakuurin aloittamisen jälkeen juoksu maistui jo paljon paremmalta. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Occam Lähetetty 20. lokakuuta , 2008 Author Share Lähetetty 20. lokakuuta , 2008 Kiitti vinkeistä! Kieltämättä kuormitusta - muuallakin kuin urheilussa - on ollut viime aikoina, ja se on varmaankin vaikuttanut treeneihin. Uskottava on: ihminen on psykofyysinen kokonaisuus. Salakavalasti tuo vaikutus tosiaan hiipi fysiikkaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts