Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Aloitteleva maratoonari

memma
 Share

Recommended Posts

Kysytään täältä kun en oikein ole muualta ole vastausta löytänyt.

Ostin n. vajaa vuosi sitten Polarin pulssimittarin ja rupesin sen jälkeen lueskelemaan enemmänkin erilaisia maraton harjoitusohjelmia. Nyt olen asettanut tavoitteekseni Tukholman maratonin. Eniten olen katsellut ruotsalaisen Anders Szalkain ohjelmia (4h).

Hieman kuitenkin mietityttää mitä tehdä kun polarin ohjeiden mukaan pitää lahes aina pystytellä Sportzone 2 alueella, kovin vaikeaa vielä. Szalkain ohjeiden mukaan pitkät lenkit juostaan vain oikein lunkisti (lugnt) tai rauhallisesti. (www.maraton.se)

Olen nyt sitten itse koittanut juosta niin rauhallisesti kuin osaan mutta siitä huolimatta sykkeet nousevat lähes aina sinne Sportzone 3 alueelle, joskus ylämäissä vieläkin korkeammalle. Pitäisikö jarrutella menoa vai antaa mennä niinkuin ennenkin. Aikaa tässä nyt kai vielä on reippaastikin.

Maksimipulssi on muuten n. 198 ja lepopulssi parhaimmillaan n. 50. Niillä muutamilla pitemmillä lenkeillä joita olen jo juossut (15-20 km) on keskiarvosykkeet olleet hieman yli 140 vauhdin ollessa hieman yli 7min/km. Onkohan tuo neljän tunnin aikatavoite näillä eväillä realistinen.

Loppuun vielä etsintäkuulutus ihan huvin vuoksi. Mahtaakohan tällä forumilla olla vanhoja nylkkyjä Kurlusta, itse lueskelin siellä 1990-luvun alkupuolella. En tosin ollut mikään nylkky vaan harrastin ihan toisenlaista vääntämistä.

olen kanssa aloittanut n.1kk sitten juoksun. Pitkään pelättyäni että yksin tylsää jolkotella, olin onneksi väärässä.

Alkuun oli vaikeuksia pitää sykkeitä kevyessä hölkässä alueella 127-146 mun rapakunnolla, nyt ei enään mitään ongelmia.

Sykealueella jota polar ehdottaa kovemmaksi harjoitukseksi 147-164 n 7min/km( onkohan liian kova) max syke laskennallinen 184. lepopulssi 70

Olisi tahtoa juosta ensivuoden aikana joku maratooni, loppuvuodesta. Onko enään mitään toivoa ?

Kovemmalla sykealueella jaksan kyllä juosta varmasti 10km aika ei kyllä päätä huimaa.

no pikkusen sekavasti eikä välttis kuulu tähän osastaaon.

-mika-