Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Lisbon marathon 7.12.2008

Recommended Posts

Frankfurt meni puihin, joten tuli buukattua reissu tänne:

http://www.lisbon-marathon.com/en/lis_01_en.htm

Just nyt sattuu olemaan "halpa" tarjous matkatoimistoilla.

En löytänyt haulla aikaisempaa ketjua, mutta kai täällä joku sentään on käynyt. Löytyisikö kokemuksen syvää rintaääntä jolta kulta paikan päällä käyneeltä?

Olen juossut Lissabonissa puolimaratonin (joka paikkaan minakin olen ehtinyt ja eksynyt). Siis Lissabon on todella kaunis kaupunki ja hieno lomakohde. Tuosta puolikkaan reitista muistan ainoastaan sen, etta reitti ei ollut niita kaikkein mielenkiintoisempia. Mutta aurinko paistoi ja ilmassa oli suurta urheilujuhlan tuntua (: Kommunikointi oli aika vaikeaa, koska paikalliset eivat ymmartaneet useinkaan englantia. Ja tiedon saanti tapahtuman jarjestajalta oli aika vaikeaa - mutta juoksustani on jo muutama vuosi aikaa, joten tapahtuma on voinut talla valin kehittya ja muuttua. Kiva reissu joka tapauksessa.

Juoksin maratonin viime vuonna ja minulle se oli positiivinen kokemus vaikka se oli aika kotikutoinen ja suurpiirteinen. Perusreitti juostaan kahteen kertaan

ja puolimaratonin juoksijat lähtevät juuri ennen kuin maratonin juoksijat ehtivät toiselle kierrokselle (muistaakseni 1.15 jälkeen eli ainoastaan huiput säästyvät tältä) , joten toisen kieroksen alussa on ruuhkaa ohitella hitaimpia

puolimaratonin juoksijoita. Toinen poikkeuksellinen havainto oli, että maratonin varrella olevasta yökerhosta tuli porukkaa ulos vielä maratonin aikana ja heiltä tuli omalaatuisia kommentteja. Oma 5 yön matka OK hotellissa

maksoi lentoineen vain 433 € ja minulle matkasta jäi hyvä fiilis, vaikka en aio

lähitulevaisuudessa sitä uudistaa.

Juoksin Lissabonissa 2004. Siellahan jarjestetaan enemman kuin yksi maraton vuodessa ja niiden aijankohtiakin sekoitellaan valilla sopivasti. tuolloin 2004 joulukuussa juostu oli varsin ok jarjestelyiltaan, mutta reitti oli henkisesti kylla aika raskas. kaksi 'kierrosta', mutta paremmin reittia kuvaisi jonkinnakoinen eripaikkoihinjatakaisin -sinkoilu. olikohan se nyt 8 kertaa, kun maalin nurkilla kaytiin ennen maalia. toisaalta pelkkaan maisemankatseluun tuo on ihan ok ja kaupungillakin juostiin vahan.

ja kaupunkihan on visiitin arvoinen ehdottomasti.

• 2 weeks later...

Kokemuksia viime vuoden maratonilta. Tapahtuma ei ole jättiläissuuri mutta ihan toimiva. Maraton expoa ei ollut mutta pieni ihan hyvä pastaparty oli lähtöaukiolla starttia edeltävänä iltana. Palatessa ruokailusta satoi ainoan kerran koko 5 päivvän matkan aikana.

Lähtö aamuna oli viileää mutta aurinko lämmitti mukavasti joten ihan kesävaatteilla pystyi starttaan. Aluksi juostaan länteenpäin todella leveää ja tasaista tietä muistaakseni n.7-8 km ja samaa reittiä takaisin lähtöaukiolle. Juomahuolto 5 km välein, itse tykkäsin kun sain 1/2 litran vesipullon aina mukaan. Lähtöaukiolta lähdetään kaupungin kaduille ja aletaan nousemaan pitkää loivaa mäkeä ylös R. Da Madalenaa ja samaa leveää katua takaisin lähtö aukiolle, tässä vaiheessa oltiin puolimatkassa.

Kaupunki osuudella jonkin verran raitiovaunukiskoja ja mukulakivi osuuksia mutta ihan juostavaa kuitenkin. Tämän jälkeen kohti itää meren rantaa seuraillen, matkalla yksi sillalle nousu mennen tullen. Itäisimmässä osassa oli vielä raikasta ja viilentävää aamusumua. Taas palattiin lähtöaukiolle josta jatkettiin aloitus osuutta länteen mutta ei niin pitkälle kuin alussa ja takaisin maaliin.

Itse asuin reitin kaupunki osuuden varrella olevassa hotelli Travell ParkLisboassa jossa majoittui myös muutama Ruotsalainen maratoonari. Hotellissa oli ihan asiallinen aamupala ja metro asema oli hotellin edessä. Metro on ehdottomasti paras tapa liikkua nopeasti Lissabonissa, keskustan päämetroasemalta ostin ns. 7 colinas lipun 5 päivälle joka ei montaa euroa maksanut. Linjaautolla kävin Belem linnalla, samalla tutustuin reitin avausosuuteen. Tietysti vanhat raitiovaunut täytyy myös kokea. Tuleva joulu näkyi myös Lissabonissa, lähtöaukiolta lähti upeinvalokoristein valaistu joulukatu. Matka oli odotusten mukainen ja vaikka reitti ei ollut nopein mahdollinen vois matkalle lähteä joskus vielä uudelleen.

• 1 month later...