Jump to content
Juoksufoorumi.fi

gs / puolustuksen puheenvuoro

gnothi seauton
 Share

Recommended Posts

Koen että minua on lyöty olan takaa joka suunnasta. Koen että tekemisiäni ja sanomisiani on vääristelty ja niistä on suorastaan valehdeltu. Olen elämässäni yrittänyt opetella jaloa toisenkin posken kääntämistä, mutta sen verran keskeneräinen yhä olen että ei tällä kertaa onnistu eikä onnistunut. On ja oli siis pakko puolustautua.

Ihan ensiksi tunnustan antaneeni varoituksia 3.40:n käyttäjätilille sekä gs- että kallkivela –tunnuksilla. Ennen kuin minut tämän johdosta vedetään vielä uudestaan kölin alitse, niin minulla lienee oikeus perustella tekemisiäni.

Tapahtumien kulku:

1. Keskiviikkona 1.10. tutkailen Berliinin ME-maraton –ketjuun (yleinen – uutiset; ” Gebrselassie juoksi maratonin ME:n 2.03.59”) lähetettyä kuvaa.

2. Juoksutekniikka kiinnostaa minua (ja kyselyn perusteella suurinta osaa foorumin lukijoista, noin 85%, noin 160 vastaajaa), joten tarkastelen jalan maahanvientiä (koska se on mielestäni juoksutekniikan yksi keskeisimmistä osista; miten jalka tulee maakontaktiin, mitä maakontaktissa tapahtuu, miten jalka irtoaa maakontaktissa)

3. Olen sitä mieltä että huippujuoksijoiden juoksutekniikasta voivat hyötyä myös hitaammat juoksijat.

4. Joten esitin kysymyksen: ” Hieno juoksu ja mainio kuva! Kwambai näyttää tulevan maakontaktissa vahvasti päkiälle - mitenkähän Haile? Ratajuoksuistaan päkiäpomputtajana tunnettu Haile on kuulemma joutunut muuttamaan hieman tekniikkaansa maratonille, olisko sitten midfoot-askellusta?”

5. Seuraavana päivänä, torstaina 2.10. Ultra-maileri arvioi Hailen juoksutekniikan”päkiävoittoiseksi”

6. samana päivänä moguli lähettää toisen kuvan Hailen askelluksesta

7. Parin tunnin kuluttua edellisestä JH alkaa vitsailemaan pose-juoksutekniikasta ”Hahaaa Pose on niiiin eilisen päivän juttu! Ihan täysin onnetonta könkkäämistä” ja jatkaa ”Pose ja kaikki siihen etäisestikkään liittyvä elämöinti saa minut vitsikäälle tuulelle” (todettakoon tässäkin yhteydessä että minun juoksutekniikka ei ole pose-juoksutekniikkaa, olen tämän moneen kertaan esimerkiksi ”pose method of running” –ketjussa tuonut esille, esimerkiksi 18.10.2007 olen kirjoittanut ”Posesta poikkean mm. siinä että pyrin viemään aktiivisesti reittä eteen jonka onnistuminen edellyttää tukijalan saattoa, molemmat ei-toivottuja posen kannalta. Ja posen mukaista on nopea frekvenssi, jalan tuonti maahan mahdollisimman alle ja päkiäpainotteisuus.” Vielä tämän vuoden tammikuussa olen allekirjoittanut asiaan liittyvän viestini ”gs, ei poseta vaikka päkiäpainotteisesti meneekin”)

8. Seuraavassa viestissä ihmettelen JH:n pose-juoksutekniikkaa ilkkuvia viestejä: ”Näytät olevan ainoa asialla elämöijä. Vai missasinko jotakin?”

9. JH vastaa olleensa vain huumorimielellä liikkeellä ”Huonon huumorin ehkä.”

10. Pantse ja hatapa jatkavat pose-juoksutekniikan arvostelua (vaikka se siis ei pitänyt olla ketjun aihe eikä aiemmat viestit siihen liittyneet JH:n heittoa lukuunottamatta)

11. kello 15.30 paikalle saapuu 3.40 ja ampuu täyslaidallisen minua kohti ” Tämä Posehöpötys saa aika monen palstalaisen hermot lämpenemään, mutta sinä vaan jatkat ja jatkat tätä. Nytkin kun alkoi lukemaan Hailen ME:stä avattua ketjua, sun piti taas pläjäyttää noi sun midfood-spesiaalis tänne ketjuun. Pysyisit ihan siellä ikiomassa Pose-ketjussasi näiden monia palstalaisia ärsyttävien jankutuksiesi kanssa. Tästä on olut jo puhetta moneen kertaan, ja sä oot niin perkeleesti saanut tiukkoja viestejä, pohjalta riitti jo kiitos, että luulis jo sunkin tajuavan, mikä on yleisin kanta Totori Romanivin uskonnollisiin teorioihin.

Eli lyhyesti: Vituttaa lukee noita sun ballerinoille paremmin sopivia viisauksias, kun ne ei kuulu tähänkään ketjuun. Olisit itse edes tosijuoksija tai valmnentaja, mutta kun ei.”

12. Olin tietysti erittäin hämmästynyt tästä täysin perusteettomasta hyökkäyksestä. Toisaalta tämä oli tuttua aiemmilta ajoilta. Samassa yhteydessä myönnän viitanneeni epärehdisti 3.40:n ultraharrastukseen ”Ja jotkut vielä väittävät että ultraaminen vapauttaa tai jotakin”. Tämä oli väärin, mutta mielestäni varsin laimeaa verrattuna 3.40:n sanankäyttöön. Todettakoon vielä tässäkin, että arvostan ultrakisoissa urakoineiden ponnistuksia (esimerkiksi Spartathlon –ketjussa onnittelin asianosaisia)

13. JH pyytää anteeksi pose-vitsailuaan.

14. Seuraavana aamuna (3.10. perjantai) 3.40 pyytää anteeksi kirjoitteluaan. Annan anteeksi.

15. Keskustelu pysyy asiallisena. Jotkut väheksyvät tekniikan merkitystä juoksussa, joten viittaan aiemmin tekemääni gallupiin, jonka perusteella valtaosa (noin 85%, noin 160 vastaajaa) foorumin lukijoista on kiinnostunut juoksutekniikastaan ja sen kehittämisestä.

16. Tämä ei kelpaa 3.40:lle joka väheksyy tekniikan merkitystä ja esittää loukkaavaksi tarkoitettuja vertauksia Corollasta karvanoppineen: ” Vain satunnaisharastelijat hakevat apua tuloskuntonsa parantamiseen tekniikka- tai ravintokikkailulla.

Tietysti Toyota Corolla 1.3 LX näyttää enemmän kilpa-autolta, kun asennetaan alustanmadallusarja, ja tuumaa paria suuremmat pyörät, karvanoppia ja muita tuunauksia unohtamatta, mutta niin...

Ja ei kun varostusnapille käsi jos ottaa syänalasta tämäkin viesti”

17. Keskustelu jatkuu suhteellisen asiallisena. zxcv kritisoi ketjun asiattomuuksia 4.10. klo 15.29: ” neljäskymmenes "pose-höhöhö" -jatko ihan asialliseen avaukseen ja sen jälkeen olkinukeilla leikkiminen ja lopuksi henkilöön menevillä jatkokeskusteluilla on aika ala-arvoista.”

18. 3.40 vastaasi edelliseen ”Höhö höhö!”

19. Ketjun viimeinen viesti 4.10. klo 22.29

20. 6.10. havaitsin sattumalta 3.40:n kirjoituksen toisessa ketjussa. 3.40 kertoi taustastaan (on kuulemma kertonut tästä aiemminkin palstalla ja ultrajuoksija-lehdessä, joten voinen asian tähänkin laittaa; ” Joo, mä ratkaisin lama-ajan jättivelkani ja työkyvyttömyyden aiheuttamat ongelmat muuttamalla Ristikkotie 6:een 4 vuodeksi asumaan. (...) Ristikkotie 6 on muuten Helsingin keskusvankilan osoite. Rikosnimike oli törkeä huumausainerikos. Paljon piti kantaa kamaa paikasta toiseen, ennen kuin oli parin sadan tonnin velka korkoineen maksettu pankille.”).

21. Minulle asia oli uusi ja yllättävä enkä oikein tiennyt, kuinka asiaan suhtautua. Kirjoitin vain ” Selvä. Hyvää syksyn jatkoa.”

22. Seuraavalla viikolla, tiistaina 7.10. avasin uuden ketjun juoksuvauhdeista. Otsikko ” Vauhdeista; juoksu, hölkkä, ultra, vaellus, kävely...”

23. Ilmeisesti ärsytin joitakin, motiivejani kysyttiin ja vastasin: ” Otsikostahan sen voi lukea;

- millaisista vauhdeista on kyse juoksussa, hölkässä, ultrassa jne.?

- onko kyse objektiivisesta vai subjektiivisesta asiasta (vai sekä että)?

Sekä mahdollisesti siitä, mitä tekemistä juoksutekniikalla on eri vauhdeissa.”

24. Siis asialinjalla.

25. Hetken kuluttua (klo 11.19) 3.40 lähetti tulikivenkatkuisen viestin, jossa hän jälleen hyökkäsi kimppuuni. "Tuu poika kattoo ku JUOKSIJAT lähtee Akropoliksen kukkulalla. Itselläsi ei ole edes Teoreettista mahdollisuutta pysyä kärjen vauhdissa ekaa kymppiä pidemmälle."

26. Aloin kokemaan 3.40:n viestit erittäin epämiellyttävinä enkä voinut olla peilaamatta niitä hänen taustaansa vasten.

27. Muutaman tunnin kuluttua 3.40 kirjoitti vielä viestin, jota pidin uhkaavana.

"Gs! jätän kirjoittamatta ne ajatukset, jotka pyörähtivät päässäni sinua kohtaan. Ehkä me voimme keskustella näistä asioista joskus ilman valokaapelia "betveen us". Tarkoitan TOTTA KAI toverillista huumorilla höystettyä rupattelutuokiota, jonka jälkeen lievä ilmassa leijuva kitka on pyhitty pois. Siihen asti en kommenttejasi kaipaa, enkä niihin vastaa."

28. 3.40-statuksesta minulle näyttäytyvä kokonaisuus taustoineen, jyrkkine mielenmuutoksineen ja aggressiivisine kirjoituksineen vaikutti aidosti uhkaavalta. Joten:

29. ilmoitin asiasta ylläpidolle, Ilmoitukseni oli mielestäni asiallinen (valitettavasti sitä ei ole minulla tallessa, minun puolesta ylläpito voi sen täälläkin julkistaa). Viittasin viestissä 3.40:n hyökkääviin viesteihin sekä yo. yhteydenotto-viestiin. Kytkin nämä hänen taustaansa (mielestäni asiallisesti, kuten sanottu, ylläpito voi tuon viestin julkistaa) ja kerroin että koen tilanteen ”sangen epämukavaksi”. Olisin voinut kirjoittaa myös että koen 3.40:n uhkaavan minua. Esitin myös (huom. esitin, en vaatinut – jos muistan väärin niin ylläpito voi oikaista) että 3.40-käyttäjätili poistetaan. Tiedän että tämä on kova vaatimus, mutta mielestäni siihen oli perusteet.

30. Turvallisuussyistä vaihdoin samassa yhteydessä profiilini kuvan (tein saman myös blogissani ja facebookissa) ja päätin pidättäytyä gnothi seauton-tunnuksen käytöstä ainakin tilapäisesti. Ajattelin että muuten on olemassa vaara, että 3.40 (tai joku hänen asiallaan toimiva) ilmestyy ovelleni. Määritin myös kallkivela -tunnuksen jotta voin seurata tapahtumien kulkua ja kyllä, käytin tunnusta myös antaessani varoitukset.

31. Kirjauduin gnothi seauton –tunnuksella palveluun torstai-iltana ja näin että minut bännättiin. Olin erittäin hämmästynyt.

Siis tällainen episodi. Tulkintani vakavuuden paljastanee se seikka, että samalla aloin kirjoittamaan rikosilmoitusta uhkailusta. En sitten kuitenkaan sitä lähettänyt eteenpäin.

Voi olla että 3.40 on mitä mainioin seuramies ja lupsakka lenkkikaveri, mutta kun en miestä ole päässyt henkilökohtaisesti tapaamaan niin mielikuva muodostuu näistä hänen foorumikirjoituksista. Ja kuten edeltä voi päätellä – mielikuvassani 3.40 on näyttäytynyt äkkipikaisena ja kiivaana henkilöltä. Tapaaminen ei ole tässä kontekstissa minua erityisesti kiinnostanut – on käynyt mielessä että kirjoittelun perusteella luvassa olisi turpaanvetoa ja halausta vuoronperään. Olisi mukava olla väärässä.

-gs

• Replies 32
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Koen että minua on lyöty olan takaa joka suunnasta. Koen että tekemisiäni ja sanomisiani on vääristelty ja niistä on suorastaan valehdeltu. Olen elämässäni yrittänyt opetella jaloa toisenkin posken kääntämistä, mutta sen verran keskeneräinen yhä olen että ei tällä kertaa onnistu eikä onnistunut. On ja oli siis pakko puolustautua....

Leikkasin pätkän pois tästä (3.40)

...29. ilmoitin asiasta ylläpidolle, Ilmoitukseni oli mielestäni asiallinen (valitettavasti sitä ei ole minulla tallessa, minun puolesta ylläpito voi sen täälläkin julkistaa). Viittasin viestissä 3.40:n hyökkääviin viesteihin sekä yo. yhteydenotto-viestiin. Kytkin nämä hänen taustaansa (mielestäni asiallisesti, kuten sanottu, ylläpito voi tuon viestin julkistaa) ja kerroin että koen tilanteen ”sangen epämukavaksi”. Olisin voinut kirjoittaa myös että koen 3.40:n uhkaavan minua. Esitin myös (huom. esitin, en vaatinut – jos muistan väärin niin ylläpito voi oikaista) että 3.40-käyttäjätili poistetaan. Tiedän että tämä on kova vaatimus, mutta mielestäni siihen oli perusteet.

30. Turvallisuussyistä vaihdoin samassa yhteydessä profiilini kuvan (tein saman myös blogissani ja facebookissa) ja päätin pidättäytyä gnothi seauton-tunnuksen käytöstä ainakin tilapäisesti. Ajattelin että muuten on olemassa vaara, että 3.40 (tai joku hänen asiallaan toimiva) ilmestyy ovelleni. Määritin myös kallkivela -tunnuksen jotta voin seurata tapahtumien kulkua ja kyllä, käytin tunnusta myös antaessani varoitukset.

31. Kirjauduin gnothi seauton –tunnuksella palveluun torstai-iltana ja näin että minut bännättiin. Olin erittäin hämmästynyt.

Siis tällainen episodi. Tulkintani vakavuuden paljastanee se seikka, että samalla aloin kirjoittamaan rikosilmoitusta uhkailusta. En sitten kuitenkaan sitä lähettänyt eteenpäin.

Voi olla että 3.40 on mitä mainioin seuramies ja lupsakka lenkkikaveri, mutta kun en miestä ole päässyt henkilökohtaisesti tapaamaan niin mielikuva muodostuu näistä hänen foorumikirjoituksista. Ja kuten edeltä voi päätellä – mielikuvassani 3.40 on näyttäytynyt äkkipikaisena ja kiivaana henkilöltä. Tapaaminen ei ole tässä kontekstissa minua erityisesti kiinnostanut – on käynyt mielessä että kirjoittelun perusteella luvassa olisi turpaanvetoa ja halausta vuoronperään. Olisi mukava olla väärässä.

-gs

Vastaan lyhyesti tähän kokonaisuuteen näin: kertomuksesi on uskottava, mutta olisi siellä jotain kohtia, joissa edelleen näet asioita täysin yksipuolisesti, sinun puoleltasi asiallista, minun taas ei asiallista (ultravaeellus jne...

Sitten nämä uhkaus-skenaariot: En voi väittää että valehtelet, mutta nyt mulla olis taas uusi(a) aihe vetää herne nenuun sinun omista pohdiskeluistasi, Äkkipikainen kiivas... mutta sinä kirjoitit "mielikuvissani", joten et väitä minun todella olevan niin brutaali henkilö käytökseltäni., vaan kyseessä siis sinun mielikuvasi.

Sinä et ole gs (myönnän että syytä täälläkin) kiinnittänyt huomiota ollenkaan minun lukuisiin, usein toistuviin välihuomautuksiini, joissa sanon selvästi sanoin ja kuvin, että tämä on vaan huumoria, kaikki tyynni, ja tapahtuu virtuaalimaailmassa.

Kerronpa nyt jotain taustoistani lisää: Olen sivilipalvelusmies "eettisistä syistä". En ole koskaan ollut epäiltynä tai syytettynä mistään sellaisita rikoksista, joissa toisen elävän luontokappaleen omaa vapautta, omaisuutta, puhumattakaan fyysisestä koskemattomuudesta, olisi uhattu. Rikoshitoriani käsittää vain ja ainoastaan kauppaa cannabis-huumeella, joka kuten kaikki tiedämme on, hippi-reggae-"Make love, not war" jne-kulluuria harrastavien ihmisten heiniä...

Väärinkästyksesi on kuitenkin ymärrettävä, koska et ole ollut palstalla vielä silloin, kun olen perusteellisemmin nostanut luurangon kaapista pöydöälle, ja kertonut parissa maratonviestissäni rikosteni motiivit ja ajankohdat milloin ne tapahtuivat.

Jätän nyt tähän tällä kertaa, ja hyväksyn selityksesi kallkivela-nimimerkin käytöstä, mutta niin kuin kaikki näkevät kokonaisuudesta, voisin väittää yksipuolisesti aivan yhtä hyvin, että olet muotoillut puolustuspuheesi tukemaan vain omaa oikeutustasi toimintatapoihisi, ja käytökseesi.

Jatketaan vaan aiheesta, mutta ensin saisit kyllä gs myöntää, että olet vetänyt aika jyrkkiä johtopäätöksiä minun persoonastani, ja niiden julkituontia voisit nyt uudellen vielä korjata. Tarkoitan myös sitä, että sinun olisi myönnettävä aivan selkeästi kaunistelleesi omaa viatonta rooliasi myös tässä puolustuspuheessasi.

Muokattu

Vastaan lyhyesti tähän kokonaisuuteen näin: kertomuksesi on uskottava, mutta olisi siellä jotain kohtia, joissa edelleen näet asioita täysin yksipuolisesti, sinun puoleltasi asiallista, minun taas ei asiallista (ultravaeellus jne...

Sitten nämä uhkaus-skenaariot: En voi väittää että valehtelet, mutta nyt mulla olis taas uusi(a) aihe vetää herne nenuun sinun omista pohdiskeluistasi, Äkkipikainen kiivas... mutta sinä kirjoitit "mielikuvissani", joten et väitä minun todella olevan niin brutaali henkilö käytökseltäni., vaan kyseessä siis sinun mielikuvasi.

Sinä et ole gs (myönnän että syytä täälläkin) kiinnittänyt huomiota ollenkaan minun lukuisiin, usein toistuviin välihuomautuksiini, joissa sanon selvästi sanoin ja kuvin, että tämä on vaan huumoria, kaikki tyynni, ja tapahtuu virtuaalimaailmassa.

Kerronpa nyt jotain taustoistani lisää: Olen sivilipalvelusmies "eettisistä syistä". En ole koskaan ollut epäiltynä tai syytettynä mistään sellaisita rikoksista, joissa toisen elävän luontokappaleen omaa vapautta, omaisuutta, puhumattakaan fyysisestä koskemattomuudesta, olisi uhattu. Rikoshitoriani käsittää vain ja ainoastaan kauppaa cannabis-huumeella, joka kuten kaikki tiedämme on, hippi-reggae-"Make love, not war" jne-kulluuria harrastavien ihmisten heiniä...

Väärinkästyksesi on kuitenkin ymärrettävä, koska et ole ollut palstalla vielä silloin, kun olen perusteellisemmin nostanut luurangon kaapista pöydöälle, ja kertonut parissa maratonviestissäni rikosteni motiivit ja ajankohdat milloin ne tapahtuivat.

Jätän nyt tähän tällä kertaa, ja hyväksyn selityksesi kallkivela-nimimerkin käytöstä, mutta niin kuin kaikki näkevät kokonaisuudesta, voisin väittää yksipuolisesti aivan yhtä hyvin, että olet muotoillut puolustuspuheesi tukemaan vain omaa oikeutustasi toimintatapoihisi, ja käytökseesi.

Jatketaan vaan aiheesta, mutta ensin saisit kyllä gs myöntää, että olet vetänyt aika jyrkkiä johtopäätöksiä minun persoonasani.

Kyllä, kyse on mielikuvasta, kuten kirjoitin. Itse asiassa ainahan on kyse mielikuvista, vaikka henkilön face-to-face tapaisikin. Silloinkin muodostaa mielikuvan. Mielikuva on enemmän tai vähemmän tosi käsitys mielikuvan kohteesta.

Ymmärrän toki että sinun näkökulmasta johtopäätökset näyttäytyvät jyrkkinä. Minun näkökulmasta ne näyttäytyivät konteksti huomioiden loogisina, perusteltuina.

Huumori on erittäin vaikea taiteenlaji, erityisesti nettiympäristössä ja erityisesti henkilöön kohdistettuna. Huumoria käytetään monesti verukkeena, jonka taakse piiloudutaan sen jälkeen kun ensin ammutaan täyslaidallinen tai kaksi. Maailmassa näkee paljon huumorin varjolla oikeutettua erittäin huonoa käytöstä. Käytöksestä loukkaantunutta pidetään sitten huumorintajuttomana tosikkona. Minusta tällainen on väärin.

Kuten yksityisviesteissämme totesimme, olemme liikkeellä rakentavasti, joten uskonpa että sopu syntyy.

Ylläpidon objektiivisuus vaatii vielä oman kirjoituksen. Palaan asiaan kunhan ehdin (ehkäpä ylläpito ei pyyntöäni tuosta toisesta ketjusta nähnyt?).

-gs

peruuskit ja viitat.

Tässä on kuitenkin meininki kuin F Kafkan Oikeusjutussa.

Toivottavasti joku tietää mistä on kysymys. Luultavasti tietää.

Ettei lapanen ois näitten bännien kanssa joutunut hukkaan.

Ei kai. Tai sitten jos ilmaantuu ketju amerikkalaiseen tyyliin

"puolustuksen loppupuheenvuoro" ?

P.s.

Ai niin vihdoin ja viimeinen kunnallisvaaliehdokas joka otti itse yhteyttä.

Tosin jouduin vaihtamaan puoluetta. Liikkuvana äänestäjänä se ei tuottanut tuskaa. Takinkääntäjä en kuitenkaan tunne olevani. :-)

Mä haluaisin omistaa tän kappaleen teille, gs ja 3.40:

sit kun ootte lauhtuneet, niin jo hieman helpottais, hymyäkin ehkä? :

(this is humour!)

Hassu juttu, minä taas meinasin Pantsen viestin jälkeen linkittää juutuubista tämän:

Maltoin sitten kuitenkin mieleni. Vähän aikaa...

Sori. Oli vaan pakko. Tai no, eihän sitä pakko ole kuin... mutta kuitenkin. :thumbsup:

Kohta joku alkaa kiljua, että kuten posekeskustelu, myöskin tämä hyvä biisi "keskustelu" pitää pysyä omassa ketjussaan.

Noh, noh, rtk, eipäs nyt tehdä liian hätiköityjä johtopäätöksiä. "Hyvä biisi"-keskustelu varmasti jatkaa omaa elämäänsä. Siinä ketjussahan Seppolan väki rakentavassa hengessä esittelee toisilleen "hyviä biisejä". Joskus vaan kuitenkin on niin, etteivät sanat enää riitä kertomaan, ja on pakko ottaa musiikki avuksi, niin kuin minä ja Esko ollaan tehty parissa viime avauksessa. Kysymys ei ole välttämättä absoluuttisesti "hyvistä" biiseistä vaan "tilanteeseen sopivista" biiseistä, silloin kun sanat eivät enää riitä, mistä tulikin mieleeni: uusi linkki!

http://www.youtube.com/watch?v=Ydk8pU8BbNM

(kestää 3min 54secs, nopeimmat juoksee siinä jo reilun kilometrin, not me!)