Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Cross Training Rules!?!

A.B.
 Share

Recommended Posts

Avaanpa nyt sitten oikein uuden aiheen Cross Training asioista, kuten Mensongen tuolla minua yllytti :D

Mitä muuta te juoksijat harrastatte?

Itselläni toinen intohimon kohde on kiipeily, kesällä kallioilla ja näin märkänä ja kylmänä kautena sisäseinällä. Jos nyt oikein hakemalla hakee, jotain tukea/synergiaa näiden kahden lajin välille, niin kiipeily toimii hyvin lihashuoltana erityisesti juoksussa tarvittavien keskikehonlihasten osalta. Vastaavasti juoksu pitää taas kilot kurissa ja aerobisen kunnon kohdallaan, joka helpottaa merkittävästi seinällä pysymistä pidempiä jaksoja kerrallaan.

Toki joskus korvailen juoksuja myös rullaluistelulla ja fillaroinnilla. Ensi talvena olisi tarkoitus vastaavasti kunnostautua kuntohiihtäjänä ja mahdollisesti jopa satunaisena uimarina :wink:

Maastopyöräily on tullut mukaan muutaman vuoden tauon jälkeen. Juoksu on minulle laji muiden joukossa, joten taitaa tuo cross trainig olla mun laji. Uinti on ajoittain aktiivista, nyt ei tosin ole tullut juuri uitua. Ens talvena on minunkin tarkoitus aloittaa uudestaan kuntohiihtäjän ura.

Enimmäkseen olen viimeisten 15 vuoden aikan liikkunut erilaisilla laudoilla lumella, vedessä, betonilla/asfaltilla/vanerilla. Muuten tulee liikuttua luonnossa kaikenlaisin kauramoottorimenetelmin:lumikengät, melonta, kävely...

Juoksu on vaan niin helppoa ja ajankäytön kannaltakin tehokasta. Kun on noita muitakin kiireitä olemassa.

Vai on sinulla päälajina triathlon, musta se kuulostaa jo itsessään Cross Training vai oliskos se Cross Racing :peukku

Oletko pitkäänkin jo harrastanut triathlonia? Itseäni kiinnostaa homma, mutta ei ainakaan aluksi ihan täyspituisena koitoksena. Sitä paitsi ensi vuoden tavoitteenani on ensin juoksta edes marathon kunnialla loppuun :viheltely

A.B

en ole triathlonia vielä harrastanut päivääkään, tai riippuu kai miten se lasketaan...

Juossut olen nyt jo monta vuotta, ja kotipaikkakunnallani järjestetään ironman-matkan sm-kisat, joita sitten viime kesänä haksahdin katsomaan.

Ja siitä kipinä sitten syttyi. Tämän syksyn olen yrittänyt treenailla uintia, pyöräilyä olen harrastanut "cross-train" mielessä ja työmatkoja sotkien jo useamman vuoden... Eli alkutekijöissä ollaan.

Lähde ihmeessä mukaan hommaan!!! Mitä enemmän saataisiin meidän kaltaisia tavallisia harrastajia mukaan, sitä enemmän mielenkiintoisia ja matalan osanottokynnyksen tapahtumia varmasti järjestettäisiin!

Palataan asiaan!

Yes, ensi kesänä vedetään täälläkin. Ainakin yksi sprintti ja kenties joku pidempikin kisa ohjelmassa. Katsoo miten osuu treeniaikatauluun, kun pitäis maraennätyskin reippaasti kolmosella alkaviin lukemiin vetää. Tää kesä meni vaivoista parannellessa..grr...

Uintia täälläkin hierotaan nyt kuntoon. Tekniikkakurssi just takana, suosittelen!! Vielä on tekemistä jäljellä...

Keväämmällä sit maantiepyörä hankintaan, siitä onkin jokunen vuosi kun olen moisen omistanut. Maastossa tosin olen viihtynyt aktiivisesti. Vieläköhän Olmon maantietykkiin luottaisi...

Väsäilen just ostoslistaa muista kamoista (pöksyä, paitaa etc), duunikaveri olisi kohta jenkkilässä visiitillä...

• 5 months later...

onhan tuota lajivalikoimaa kertynyt.. ja juoksu tahtoo jäädä liian vähälle eli rullaluistelua, pyöräilyä (maasto ja maantie), suunnistusta, kävelyä ja talvella hiihtoa ja pikaluistelua. ja tietenkin vielä kaikenlaiset kunto, ventys, jumppa yms.yms. Ja enemmänkin lajeja tahtoisin valikoimaan, mutta eihän tuo aika riitä millään.

Sama täällä, tulee treenattua välillä nii hitosti, et on hyvä pitää treenaamisessa vaihtelua. Uintia, juoksua, pyöräilyä, kuntosalia, spinningiä, body pumppia ja tietty hiihtoa(lähinnä luistelu - tuntuu mukavammalta), et noita ku sekottelee viikon treeniohjelmaan, ni hyvä tulee ja hommaan ei pääse kyllästyyn. Tietty kesällä toi pyöräily vie puolet treeniviikosta. Toi monipuolisuus toimii mulla ainakii parhaiten, oon meinaan pari kertaa sen todennut, et yksipuolinen treenaus ainaki hajottaa multa paikat. Viimeks oikea polvi kärsi jatkuvasta juoksemisesta ja eihä toi tuntunu enää nii hauskalta vetää joka päivä lenkkareita jalkaan. Et vaihtelussa se homman salaisuus piilee, ku ei tässä enää mikää teinipoika olla.