Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Ullamaija

Voiteluohjeita kaivataan

Recommended Posts

Hiihtokausi pitäisi aloittaa, mutta minulla on pulma. En osaa voidella suksia. Voisiko joku neuvoa selkokielellä, miten se tapahtuu? Kummatkin sukset löytyy, mutta ikinä en ole itse voidellut niitä. Jotain pikaluisto- ja pikapitovoiteita tuolla kaapissa näkyi olevan, mutta niillä ei vissiin pitkälle pötkitä.

Esimerkiksi oheisessa linkissä on Eero Sermiön varsin seikkaperäisiä ohjeita sekä luisto- että pitovoitelusta kuvien kera. Voi vieläpä valita harrastajan, aktiivikuntoilijan tai kilpahiihtäjän ohjeita. Ohjeet on tehty Tokon voiteille, mutta ei siitä tarvitse sen enempää välittää. Ohje soveltuu kaikille merkeille.

http://www.eeroser.com/tokonvoiteluohjeet.htm

Ainakin Rexillä on voiteluopas cd-romppu jossa on 20 voiteluvideota. Siinä mainosetaan, että ammattitaitoisen voitelijan opastuksella suksivoitelun salat aukenenvat helposti! En itse ole käyttänyt rommpua joten en tiedä millainen se on. Hintaa näkyy olevan 14,90 ja sitä luulisi saavan urheiluliikkeistä. Itse en tiedä mistä olen kyseisen rompun saanut.

Olen nähnyt että Swixin sivuilta löytyy myös videoita jossa neuvotaan miten homma hoidetaan.

Eikös kaikilla voidevalmistajilla ole jopa ilmainen voideohje-esite. Toki weppisivuilta varmasti löytyy samat asiat. Joihinkin tapahtumiin annetaan ennakkoon jopa voidesuosituksia. Ei se amerikan konsti oo jos sukset o jäykkyydeltään käypäset. Sitten on tietty näitä kuviojuttuja, mutta ei normi kuntoilija niitä välttämättä tarvi, toki ne auttaa luistoon.

Voitelu on helppoo kuin heinänteko, jos ei sitten ala väsäämään mitään huippukisavoitelua. Et tarvitse käytännössä kuin Rexin sinisen maksalaatikon, mahdollisesti pohjustusvoiteen/nesteen ja avot. Pitovoiteluun, ei tarvita kuin joku pikkupakkasen purkkivoide+pohjavoide ja ehkä hieman kylmemmän kelin purkki+ pari liisteripurkkia. Luistovoide levitetään raudalla suksen pohjaan tipotellen, jonka jälkeen levitetään tipat tasaiseksi kerrokseksi, jonka jälkeen annetaan hetki voiteen imeytyä ja siklataan muovisella siklillä pois. Tämän jälkeen harjaus. Pitoalue karhennetaan hiomapaperilla ja raudalla lämmittäen pohjavoidetta pitoalueelle. Annetaan jäähtyä, jonka jälkeen vaikka tuota pikkupakkasen purkkia (Huom! pakkaskelille, muuten liisterivoitelu, mutta tavallinen kuntoilijan ei välttämättä tarvitse niihin lötjäkkeisiin sotkeutua.).

Jos ajatellaan pitovoitelua, niin tyypillinen virhehän on tuijottaa liikkaa lämpömittariin. Lumen rakenne eli ladun pinta on tärkeämpi kriteeri, vaikka toki lämpötilallakin merkjtystä on.

Lumen karkeus, jäisyys ratkaisee oleellisimman kysymyksen eli laitetaanko purkkia, liisteriä vaiko niiden sekoitusta. Jos pelkällä purkilla hiihdetään, pitää voidetta olla yleensä rutkasti tai mieluiten pohjavoide purkkivoiteen alla. Pohjavoide ei pelkästään paranna pitovoiteen pysyvyyttä vaan myös itse pitoa ja siksi sitä kannattaa käyttää lyhyilläkin lenkeillä muulloin paitsi aivan vitikeleillä.

Varsinainen pitovoide valitaan jonkin verran pehmeämpi kuin ohjeessa lukee eli kympin pakkaselle pikkupakkasen voidetta ja parin asteen pakkaselle nollakelin tököttiä jne.

Jos jäistä tai vetistä niinkuin etelässä useimmiten alkaa olla, liisteriä peliin. Rajatapauksissa ja vaihtelevissa olosuhteissa liisteri alla ja purkki päällä toimii yllättävän usein hyvin.

Oleellista pidon saamisessa on toki suksen oikea jäykkyys ja hiihtotekniikka.