Jump to content
Juoksufoorumi.fi

pitkä lenkki ennen maratonia?

reunpaul
 Share

Recommended Posts

Heippa! Neuvokaa ystävät! Olen menossa tämän kauden ekalle maratonille vasta nyt; viime kesänä juoksin pari maraa reilun neljän tunnin tuloksella. Nyt kysynkin, miten juoksisin viikkoa ennen maratonia olevan puolikkaan, jotta saisin täydet tehot maralla esiin? Menenkö suosiosta pk-vauhtia? Haittaako, jos innostun ja menenkin täysillä???? Terv Palttu

Puolikas viikkoa ennen maratonia on riski. Yleensä viimeiset pari viikkoa otetaan selvästi löysemmin eikä enää varsinkaan viimeisellä viikolla riuhdota mitään mk-lenkkejä tai tehdä pitkiä. Keventelyllä taataan, että kroppa on levännyt ja iskukunnossa maratonilla.

No, tästäkin on varmaan taas miljoona perusteltua mielipidettä, mutta itse en lähtisi lainkaan noin lähellä maraa olevalle puolikkaalle. Jos on pakko mennä, niin juokse hitaasti. Jos ryhdyt repimään, et välttämättä ehdi palautua maratonille.

Heippa! Neuvokaa ystävät! Olen menossa tämän kauden ekalle maratonille vasta nyt; viime kesänä juoksin pari maraa reilun neljän tunnin tuloksella. Nyt kysynkin, miten juoksisin viikkoa ennen maratonia olevan puolikkaan, jotta saisin täydet tehot maralla esiin? Menenkö suosiosta pk-vauhtia? Haittaako, jos innostun ja menenkin täysillä???? Terv Palttu

Otsikon mukaisesti minäkin suosittelen rauhallista pk-vauhtia.

Kuten edellä jo tuli esille, jo pelkästään noin pitkä lenkki viikkoa ennen maratonia on riski.

Missä muuten on vielä maratoneja näin myöhään syksyllä? Vastaus löytyy tietysti myös erilaisista juoksukalentereista, mutta...

Mietin tässä pitäisikö rankaista itseään yrittämällä vielä kerran. Eilinen kisa meni siinä määrin penkin alle ja joskus olen kuullut puhuttavan siitä, että huonot suoritukset pitää uusia. Taukoa täytynee kuitenkin pitää pari-kolme päivää ennen seuraavaa maratonia.

Hei! kiitos vastauksesta.Maratoneja on ensi lauantaina Kankaanpäässä sekä viikon päästä Ahvenanmaalla sekä siitä viikon päästä Vammalassa Rautaveden maraton muistaakseni pyhäinmiestenpäivänä. Koko lenkki on maisemiltaan ainakin mahtava mutta ei aivan tasaisimpia. Etu Rautaveden lenkillä on edullinen hinta vielä kisapäivänäkin. Ilma voi olla vähän kylmempi mutta ainakin viime vuonna oli juomat lämmitetty ja muutenkin tunnelma ok.:hali_knuffl_rein: